تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819225376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«تحریم ایران»، دردسر بزرگ آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: «تحریم ایران»، دردسر بزرگ آمریکا


پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی «الجزیره» نوشت: تلاش برای تحریم های تازه ایران، همزمان با ادامه مذاکرات فشرده هسته ای، زمینه ساز رو در رو شدن قوای مقننه و مجریه آمریکا شده و رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی را کاهش داده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، الجزیره افزوده است اینکه رئیس جمهور آمریکا تهدید کند تحریم های ایران را وتو می کند و اینکه از دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی خودداری کند، اتفاقاتی هستند که هر روز تکرار نمی شوند.   سناتور رابرت منندز هم رای گیری سنا درباره لایحه تحریم های ایران را تا بیست و چهار مارس به تاخیر انداخت. با وجود این، بحث درباره افزایش تحریم ها همچنان ادامه دارد.

سوال این است چرا ابزار تحریم، اکنون چنین بحث انگیز و اختلاف برانگیز شده است؟

این نگرانی وجود دارد که تحریم های تازه، سبب از دست رفتن توافق مقدماتی می شود و اهرم پنج به علاوه یک در برابر ایران را از میان می برد. استدلال «هواداران تشدید تحریم ها» این است که تحریم های بیشتر، ایران را پای میز مذاکره نگه می دارد و آن را به تلاش برای رسیدن به توافق در مهلت مقرر، بر می انگیزد.   حال آنکه نکته قابل توجه این است که زمانی که ایرانی ها نخستین بار در سال های 2003 تا 2005 به مذاکره هسته ای آمدند و پیشنهادهای جذابی ارائه کردند، هیچ فشار تحریمی آنها را تهدید نمی کرد.

از سوی دیگر، روشن نیست آیا فشار تحریم ها می تواند رفتار ایران را تغییر دهد. اما آنچه روشن است در دوره قبلی تشدید تحریم ها، توسعه برنامه هسته ای این کشور شتاب گرفت .

همچنین کسانی که با فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی آشنا هستند، می دانند مذاکره کنندگان ایرانی در چنین وضعی که طرف مقابل  زور بگوید، کمتر تمایل دارند انعطاف نشان دهند . 

در طرح اقدام مشترک، تاکید شده است در زمان مذاکرات، از وضع تحریم های هسته ای بیشتر، باید خودداری شود.   هوداران لایحه تحریم های بیشتر علیه ایران، استدلال می کنند که این امر، با مفاد طرح اقدام مشترک، منافات ندارد؛ زیرا تحریم ها را در زمانی فعال می کند که مهلت به پایان رسیده باشد و توافقی حاصل نشده باشد. اما این اقدام، نزد ایرانی ها چنین تعبیری ندارد.   محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هشدار داد تحریم های تازه هر آنچه را دو طرف تا کنون به دست آورده اند، «از میان می برد.»

از سوی دیگر اگر چنین به نظر برسد که واشنگتن خارج از چارچوب 5 + 1 برای تحریم های ایران عمل می کند، این خطر وجود دارد که روسیه و چین و حتی اتحادیه اروپا، از سیاست آمریکا در این خصوص فاصله بگیرند . وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان همراه با نمایندگان اتحادیه اروپا، هفته گذشته در این باره به امریکا هشدار دادند .

تصویب این تحریم ها، تردیدهای ایران را به توانایی اوباما برای اجرای تعهدات خود در یک توافق هسته ای افزایش می دهد . 

در حالی که هواداران تحریم ها می گویند در پی تقویت اهرم اوباما هستند، بسیاری در تهران بر این باورند که چنین اقدامی، اهرم ایران را تقویت می کند. دویست و پنج عضو مجلس ایران، در اقدامی تلافی جویانه سرگرم آماده کردن لایحه ای هستند که به دولت مجوز می دهد به شدت سطح غنی سازی اورانیوم را در صورت تصویب تحریم های تازه آمریکا افزایش دهد. 

یک درس از تحریم های ایران این است که چطور تحریم های کنگره، مذاکره کنندگان آمریکایی را گرفتار کرده است. اما بعید به نظر می رسد به موقع تغییراتی برای کاستن از چالش آمیخته شدن تحریم ها با دیپلماسی ایران، شکل گیرد.


شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن