تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821039248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ خاموش فقط براي همسايه نيست!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مرگ خاموش فقط براي همسايه نيست!
با نگاهي به اخبار رسانه‌ها مشخص مي‌شود كه به طور ميانگين در هفته يك يا چند نفر به دليل گازگرفتگي ناشي از منوكسيدكربن و رعايت نكردن استانداردهاي لازم جان خود را از دست مي‌دهند.
نویسنده : بيژن يانچشمه 
با نگاهي به اخبار رسانه‌ها مشخص مي‌شود كه به طور ميانگين در هفته يك يا چند نفر به دليل گازگرفتگي ناشي از منوكسيدكربن و رعايت نكردن استانداردهاي لازم جان خود را از دست مي‌دهند.
براساس آمار سازمان پزشكي قانوني در سال گذشته حدود 828 نفر بر اثر گازگرفتگي جان خود را از دست داده‌اند كه اين ميزان مرگ در هفت ماهه سال جاري قبل از آغاز فصل سرما به حدود 185 نفر رسيده است.
از آنجايي كه آمار فوت شدن بر اثر گازگرفتگي نشان مي‌دهد كه مرگ‌ها به صورت گروهي روي مي‌دهد بايد اين موضوع مورد توجه كارشناسان قرار گيرد.
به واقع اين آمارها فقط تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از گازگرفتگي را شامل مي‌شود و بايد توجه داشت كه مسموميت‌ها و عوارض ناشي از گازگرفتگي درصد بيشتري را به خود اختصاص داده است.
استاندارد نبودن وسايل گرمايشي در كنار غيراستاندارد بودن مسيرهاي لوله‌كشي گاز يا دودكش‌ها و دستكاري وسايل گازسوز از عمده علل بروز چنين حوادثي از سوي كارشناسان اعلام شده است.
بي‌تجربگي در استفاده صحيح از وسايل گازسوز و سوخت‌‌هاي  فسيلي در كنار اطمينان به سيستم‌‌هاي  لوله‌كشي و دودكش‌ها نخستين گام براي وقوع چنين حوادثي است.
متأسفانه رعايت نكردن استاندارد و قوانين ساخت و ساز توسط عده‌اي سودجو، شهروندان بي‌گناه را به كام مرگ مي‌كشاند و با مرگ يك عضو خانواده، اثرات آن تا پايان عمر بر ساير بستگان سنگيني مي‌كند.
دانستن اين نكته لازم است كه گاز منوكسيدكربن گازي بدون رنگ و بو است و عمده‌ترين منبع توليد اين گاز سوختن ناقص و گاز است و اين گاز در اثر احتراق هر نوع ماده سوختني خصوصاً در محيط‌‌هاي  دربسته و فاقد اكسيژن ممكن است توليد شود و بيشتر موارد در مرگ ناشي گازگرفتگي مربوطه به استفاده از آبگرمكن با بخاري‌‌هاي  مستعمل يا داراي نقض فني و فاقد دودكش يا داراي دودكش بدون عملكرد مناسب است. در زندگي شهري و به خصوص در بافت‌‌هاي  فرسوده و مراكز حاشيه‌نشين ميزان مرگ و مير بر اثر گازگرفتگي افزايش يافته است.
در اين ارتباط لازم است با آغاز فصل سرما و استفاده از وسايل گرمايشي و احتراقي به خصوص مجردها و خانواده‌هاي جوان مسائل ايمني و فني را رعايت و از نظرات كارشناسان فني استفاده كنند و بايد توجه شود كه علائم مسموميت حاد با اين گاز شامل سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً دردشكمي و سپس حالت بيهوشي، تشنج و اغما است كه نبايد به سادگي از كنار اين علائم عبور كرد.
با اعلام هر خبر در مورد مرگ بر اثر گازگرفتگي بايد توجه كرد كه اين مرگ خاموش فقط براي همسايه نيست و در كمين من و شما نيز قرار دارد و بايد بدان آگاه بود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن