محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830113489
جام جم ایام - ماجرای ورود نور شیطان به ایران
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
در پی آشنایی ایران با دولت های غربی، در اندک زمانی دستاوردهای صنعتی آنان نیز وارد ایران گردید که بی تردید یکی از آن ها بَرق بود.
در اواخر دوره سلطنت شاهان قاجار در پی روابط گسترده با غرب، ایران شاهد نفوذ دستاوردهای صنعتی این دول بود که گاه به واسطه درخواست شاهان از جمله ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و گاه از سوی دولتمردان وارد می شد، چنانچه جعفر شهری در این باره می نویسد در دوره قاجار بویژه اواخر آن، تمام برق شهر منحصر بود به تنها کارخانه چراغ برق در خیابان چراغ برق که توسط حاج حسن آقای امین الضرب از روسیه وارد شده محدوده ی روشنائی و برق رسانیش اندرون شاهی و برخی از حیاط های اندرون و خیابان های اطراف آن مانند خیابان ناصریه و خیابان جباخانه و قسمتی از جلیل آباد (خیام) و تعدادی خانه و دکان در محله ی عرب ها و خیابان های چراغ برق و لاله زار که زیادتر از آن نمی توانست شعاع عمل داشته باشد، بود.
مطلعین از سیم کشی و امور برقی هم معدود کارگران و تحصیلداران خود کارخانه بودند، که روزها به کار سیم کشی مزدی برای این و آن پرداخته، از غروب به بعد در کارخانه و امور آن مشغول می شدند، از آنکه کارخانه از شامگاه به بعد کار خود را شروع نموده در روز فعالیتی نداشت، چه از آن یعنی برق او مردم فقط روشنایی آن را می دانستند که آن هم به کار شب آمده برای تا دو پاس از شب یعنی چهار، پنج ساعت از مغرب گذشته و سوای آن از چراغ های نفتی استفاده می کردند، اگر چه با داشتن برق هم به آن روی خوش نشان نداده، آن را «نور شیطان» و «چراغ در مسیر باد» که در هر لحظه می توانست خاموش بشود می دانستند. نظریه درباره ی نور شیطان بودنش را هم از این جهت ابراز می کردند که حبابی که بدون هیچ وسیله ای بتواند خود به خود، یعنی در اطاق و مکان در و دربندان کسی روشن شده، بدون (پُف) و دخالت کسی خاموش بشود جز این نیست که کار شیطان می باشد.
از این رو در ابتدا کمتر دکان دار و خانه داری حاضر به قبول آن و باز کردن پای شیطان در خانه و زندگی خود می گردید و دکان دارهای متعصب که به شدت از او رو می گرداندند، از آنجا که هم کسب شبانگاه جزء محرمات بوده، کاسبی شب را مخصوص شیاطین و سبب قطع برکت می دانستند که در این صورت چراغ نیز برایشان لازم نمی آمد، چه رسد به چراغ برق که اشاره ی شیطان بوده یکسره روزیشان را قطع می نمود!
لذا اولین کاسبی که تن به قبول چراغ برق داد میوه فروش ها و بساطی های میدان شمس العماره و بازارچه مروی بودند که خودشان نیز از اتباع شیطان بوده گرمی کارشان از (چراغ روشن) به بعد و از همان زمان که داد و ستد ممنوع شده بود می بود کسانی که در برابر اکثریتِ متدین ایستاده توانسته بودند همه ی وقت کاسبی خود را منحصر به اوقات ممنوعه نموده زیادتر فروش خویش را در آن ساعات که کسبه و راهگذاران به خانه های خود بازگشته لازم بود میوه دانه ای بخرند و به آن عقیده دهن کجی بکنند.
چراغ شیطان نه تنها برکت را از کاسبان نبرد بلکه با حضور چراغ برق و آویز شدنش بر روی بساط فروششان چند برابر شده که هم جلوه و جلای متاعشان زیادتر گردیده، هم مردم برای تماشا هم که شده بود به دورشان جمع شده خرید می کردند و وسیله ای شد که مشتریان کسبه ی مشابه هم تأسی کرده کار چراغ نفتی دارها را به کساد کشیده مجبور به کشیدن چراغ برقشان بکند، بویژه که چراغ نفتی با هر وزش باد هم هر چند دقیقه یک بار خاموش شده، بساطشان (سوت و کور) و کاسبیشان معطل می گردید.
پس از آن ها بقال و قهوه چی که به طرف نور شیطان رو آوردند و به دنبال آن ها آجیل فروش و شیرینی فروش ها.
مصرف هفته اول مهمان کارخانه
از آن سو کارخانه برق هم که تازه به کار افتاده باید دخل و خرج جور می شد واز این رو برای برقش خریدار لازم داشت و مجبور شد دلال هایی جهت ترغیب مردم استخدام و قیمت برق را در حد نازلتر از پول نفت ارائه بکند و برای استفاده اش سهولتی تام که خود نیز متعهد سیم و سیم کشی و لامپ و سرپیچ آن شده به دکان ها برق بدهد و در ابتدا با این شرط که هفته اول را مهمان کارخانه بوده اگر خواستند مشتری و اگر نخواستند سیمشان جمع بشود و لذا کافی بود که صاحب دکان برای آن «بله ای» داده قبولی خود را اعلام کرده ساعتی بعد لامپ آن هرچند شعله که بخواهد در دکانش آویزان بشود.
برق بدون کلید و پریز و کنتور!
از این زمان بود که کار سیم کشی و امور عجیب آن که بسا فوق العاده بود شروع وسیم و سیم کش حاضر شده و نردبان می طلبید و همه امور خارق عادت آن نیز منحصر بود به اینکه سیم کش دو سر سیم را به داخل سرپیچ برده، لامپ به او بسته آویزان بکند و سرهای دیگرش را قلاب نموده با دوشاخه روی شاه سیم بیندازد و تمام، که دیگر نه کنتوری در کار بود و نه حساب کیلووات و نه مقدار مصرف و واضح است که با عدم وجود کنتور کلید نیز لازم نمی آمد، چه نمی خواست جلو اضافه مصرف گرفته شود و این که خود اول شب روشن شده آخر شب خاموش می گردید.
دردسر کارخانه با مشترک
اما تازه اول گرفتاری کار کارخانه با این مشتریان بود که کاسبی که دست به کار حرام یعنی داد و ستد در شب و پذیرش نور شیطان زده از هلاک شدن آن نترسیده بود برایش دشوار نبود که پول برق صاحب برق را هم کم و زیاد و حرام و حلال کرده بالا بکشد، چه تنها با این وسیله بود که می توانست کفاره ی دو کار خلاف خود را گذارده پدر شیطان را درآورد! لذا هفته اول که مهمان بود و تا چند هفته بعد هم امشب و فرداشب می نمود که هنوز اخذ تصمیم در رد و قبول آن ننموده است و از آن به بعد هم یک شب کاسبی نکرده، یک شب دشت (سرچراغ) نکرده نمی تواند پول به کسی بدهد و شب دیگر که وعده به شب بعد می داد الی آخر که تحصیلدار را جان بسر می نمود. بیچاره ای که طبق حساب باید پول لامپ ها را به کارخانه تحویل بدهد و با این ناحساب های پا به هیچ جا بند ندارهم که نمی دانست چه باید بکند.
آن هایی هم که تهدید به قطع برق شده، ضمناً نمی توانستند از آن دل بکنند، یک شب یک لامپ روشن کرده، بقیه را به حساب نمی آوردند و شبی نزدیک آمدن حسابدار لامپ ها را خاموش نموده یا از سرپیچ شل کرده سیم آن را قطع شده گفته پس از رفتن او روشن می کردند و شبی نزدیک آمدن تحصیلدار لامپ های بزرگ را باز نموده لامپ کوچک بسته حساب آن را به قرار لامپ های موجود می دادند.
قیمت برق چقدر؟!
از لامپ متعارف سه چهار شاهی برای هر شعله تا زیادترینش که پانصد شمع و بالاتر بود شش شاهی تا ده شاهی یعنی نیم دهم ریال گرفته می شد! در حالی که تا قبل از آن باید دو سه برابر آن برای هر چراغ نفتی نفت و لوله و فتیله بخرند.
خانه دارها هم که نه می خواستند برق داشته باشند، که علاوه بر مسائل گفته شده ی حاضر نبودند هر شب طلبکاری در خانه شان سبز بشود و نه می توانستند با کارخانه برق حسابشان را معلوم بکنند، چه نه تمام اطاق ها را می توانستند روشن گذاشته پول بدهند و نه کارخانه قبول داشت که لامپ های قبولی آن ها را قبول بکند، از آنجا که وقتی با کاسب محتاج به برق که از آن فایده می برد وضع و مدارش بدان قرار باشد با خانه دار معلوم بود چقدر باید (ارّه داده تیشه گرفته، کَلّ و کَل) و از آن سو که گرفته ها را هم با کارخانه نگرفته حساب بکند!
به این ترتیب خانه هایی که برق به آن ها می رفت منحصر بود به خانه های اندرون شاهی که حسابشان با دربار بود و معدودی خانه ی اعیان و اشراف که به صورتی ماهانه حساب می کردند، تا کم کم که کنتور پیدا شده بعضی از خانه های دیگر و برخی از دکانین هم برق گرفتند، اما در اینجا نیز «ایرانی است و هوش و ذکاوت!» و قبل از هر کار تحصیلداری رویه اش را یاد بگیرد و پیش از هر اطلاع از فنون برق این را آموخت که سیمی پنهان از بالای کنتور آورده، زیادترِ مصرف را از برق دزدی استفاده بکند! منبع:قدس آنلاین 980
جمعه 10 بهمن 1393 ساعت 18:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - سوءاستفاده از گفتمان «آریاییگرایی» در ایران
ادعای تعلق به نژاد آریایی که طبق باور رایج ریشه در آریاییان عهد باستان دارد از محورهای بنیادین گفتمان ناسیونالیستی ایران معاصر بهشمار میآید این مقاله درصدد است نشان دهد که اصطلاح نژاد آریایی در واقع وارداتی از اروپای قرن بیستم است جایی که هرچند این اصطلاح برای دست زدن بهجام جم ایام - ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه
ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه اثر حجت الاسلام سلیمان خاکبان موضوع وحدت حوزه ودانشگاه را در تاریخ معاصر از آغاز عصر قاجار تا پایان حکومت پهلوی مورد تحلیل قرار داده است حجتالاسلام سلیمان خاکبان در کتاب «ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه» موضوع ریشههای جدایجام جم ایام - متهم ردیف اول هولوکاست ایرانی
مداخلات بی رویه سیاستمداران بریتانیا در ایران و بی توجهی این کشور به اعلام بی طرفی ایران درجنگ بزرگ انگلیس را به عنوان متهم ردیف اول هولوکاست ایرانی درآورده است با وجود بیطرفی ایران در جنگ جهانی اول در طول این جنگ ضربات و خسارات جبرانناپذیری بر پیکر میهن و ملت ما وضرورت حفظ حرمت ایام فاطمیه در نوروز/مداحان به معارف دینی توجه کنند - اخبار ایران و جهان |
حجت الاسلام شکری تاکید کرد ضرورت حفظ حرمت ایام فاطمیه در نوروز مداحان به معارف دینی توجه کنند شناسهٔ خبر 2474556 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۷ استانها > سمنان سمنان - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن اشاره به تقارن ایام فاطمیه با ایام نوروز بر ضرورت حفظ حرمت ایام فاطمیه دجام جم ایام - تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر
این کتاب تألیف استاد سعید نفیسی از آغاز سلطنت قاجاریه تا سرانجام فتحعلی شاه را دربر میگیرد استاد سعید نفیسی با صرف بیش از پانزده سال کار و تحقیق در گردآوری 170 سال تاریخ گذشته ایران یعنی از آغاز قاجاریه انصافاً دین خود را نسبت به وطن و هموطن ایرانی ادا کرده است این کتاب نیزجام جم ایام - 30 آذر، پیوستن ایران به جامعه ملل
امروز 3 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 22 جمادی الثانی 1435 هجری و 21 دسامبر 2014 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 30 آذر 1286 کابینه حسینقلی خان نظامالسلطنه از کابینههای عصر محمدعلی شاه قاجار شکل گرفت این کابجام جم ایام - 26 دی، فرار شاه از ایران
امروز 26 دی 1393 خورشیدی برابر با 24 ربیع الاول 1436 هجری و 16 ژانویه 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 26 دی 1296 تروتسکی کمیسر امور خارجی روسیه وزیر امور خارجه قرار داد ۱۹۰۷ منعقده میان انگلستان و روسیه را ملغی اعلام کورود ورزش به نسخه توانبخشی جامعه هدف بهزیستی - اخبار ایران و جهان |
ورود ورزش به نسخه توانبخشی جامعه هدف بهزیستی شناسهٔ خبر 2475294 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۴ جامعه > رفاه و آسیب های اجتماعی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از انعقاد تفاهمنامه همکاری با پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت سهم ورزش دجام جم ایام - سخنرانی صدام قبل از حمله به ایران
صدام حسین رییسجمهوری عراق خود را برای ایراد یک سخنرانی طولانی و تاریخی آماده میکند او در لباسِ فرمانده کل قوا پشت تریبون میرود و چنان با غرور و نخوت سخن میگوید که گویی جمال عبدالناصر رهبر مصر است و ملی شدن کانال سوئز را اعلام میدارد صدام با پوشیدنِ لباسِ رزم و برگزاریجام جم ایام - شهر فیروزه در دوره پهلوی چگونه از ایران جدا شد؟
روز یازدهم آذر 1333 روزنامه اطلاعات در صفحة اول خود خبری تحت عنوان جریان امضاء مقاوله نامه ایران و شوروی را منعکس کرد در شرح این خبر تنها نوشته شده بود که ساعت یک بعد از ظهر امروز آقای لاورینتف سفیر کبیر شوروی در وزارت امور خارجه حضور یافت و مقاوله نامه ایران و شوروی مبنی برجام جم ایام - مستشاران آمریکایی در ایران چه میکردند؟
هزینه مستشاران آمریکایی مقیم ایران در سال ۱۳۵۶ بیش از هزینه پرسنل نظامی ارتش ایران بود در صورتی که ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه مستشاران آمریکایی بود حضور مستشاران نظامی آمریکا در ایران دوره محمدرضا پهلوی را میتوان بخشی از سیاست میلیتاریستی شاه دانست با پایان جنگ جهجام جم ایام - نخستین مدرسه نقاشی در ایران
میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی بی شک یکی از بانیان نقاشی ایران در دوره قاجار می باشد به نحوی که نخستین مدرسه نقاشی در ایران که تا حدودی با شیوه های اروپایی در آمیخته بود توسط وی و در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار تاسیس گردید میرزا ابوالحسن غفاری در حدود سال 1229 ه ق متولد گردفرمانده انتظامی چرام خبر داد استقرار نیروی انتظامی در ورودیهای چرام در ایام نوروز
فرمانده انتظامی چرام خبر داداستقرار نیروی انتظامی در ورودیهای چرام در ایام نوروزفرمانده انتظامی چرام از استقرار کانکسهای نیروی انتظامی در ورودیهای این شهرستان در ایام نوروز خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از چرام سیدمحمد موسوی عصر امروز در ستاد هماهنگی خدمات سفر با متذکر شدنجام جم ایام - سینما ایران در دوره پهلوی/ عکس
سینما ایران در دوره پهلوی اول یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 17 50جام جم ایام - نخستین زنان عکاس ایران
نخستین زن ایرانی که به صراحت بر عکاسی او اشاره رفته عزت ملک خانم ملقب به اشرف السلطنه همسر محمد حسن خان اعتمادالسلطنه وزیر انطباعات دوران ناصری است که عکاسی را از شاهزاده محمدمیرزا پسر عموی خود فرا گرفته است نخستین عکاسان زن ایرانی را باید در میان زنان حرمسرای ناصرالدین شجام جم ایام - 1 دی، کشتار روسها در شهرهای ایران
امروز 1 دی 1393 خورشیدی برابر با 29 صفر 1436 هجری و 22 دسامبر 2014 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 1 دی 1294 فرمانفرما از طرف سلطان احمدشاه به رئیس الوزرائی منصوب شد 1 دی 1294 قوای روس در رباط کریم با قوای ژاندارم و سواران مس«خطرات و خاطرات»؛ بخش سی و دوم ماجرای عبور ناوهای جنگی ایران از کانال سوئز/ورود قدرتی دیگر به منطقه
خطرات و خاطرات بخش سی و دومماجرای عبور ناوهای جنگی ایران از کانال سوئز ورود قدرتی دیگر به منطقه مدیترانهوزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی بلافاصله این کار را تحریک آمیز خواند و گفت عبور کشتیهای جنگی ایران از سواحل اسرائیل مسألهای است که سالهاست رخ نداده و نشان میدهد که اعتماد به-
گوناگون
پربازدیدترینها