تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802709770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: دكتر ابراهيم رزاقي اقتصاددان کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هیچ امیدی به دولت یازدهم نیست گفت: دولت اقتصاد مقاومتی که از متن قانون اساسی و استقلال اقتصادی است را قبول و اصلاً اعتقاد ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: دكتر ابراهيم رزاقي اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با تراز، با بیان اینکه دولت‌ها در این 25 سال گذشته علیرغم شعارهایی که دادند، اما در عمل بندناف ملیشان به درآمدهای نفت وصل بوده و است، اظهارداشت: علیرغم علائم بی‌شماری که اقتصاد جهانی و یا همان اقتصاد  سرمایه داری امریکا با کمک غرب با شکل‌های مختلف نشان می‌دهد، اما ما به هیچ کدام از این علائم توجه نمی‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این سه سال اخیر ما را تحریم‌ها شدید کردند که این علامت نیست و یک درد از لحاظ اقتصادی است، افزود: به آن توجه نکردیم و هیمچ اقدامی برای خنثی سازی آن انجام ندادیم که اقتصاد را طوری اداره کنیم که هیچ احتیاجی به صادرات نفت و مواد معدنی خام نداشته باشیم.
این اقتصاددان با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ادامه داد:  باید نیازهای کشور را در داخل تهیه کنیم و این مبنای قانون اساسی، اندیشه‌های امام (ره) در وصیت نامه‌شان و اندیشه‌های رهبری است.استقلال مهم‌تر از آزادی
وی با بیان اینکه استقلال در شعار جمهوری اسلامی ایران مهم‌تر از آزادی  و خود جمهوری اسلامی است، بیان کرد: شعار ما، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است که  دولت‌ها اصلا به این نکته توجه نکردند.
رزاقی با بیان اینکه چرا در لایحه بودجه94 آن را 70 و یا 60دلار قرار می دهید،گفت: با وجودی که این کاملاً عیان است و نمی‌خواهید کسری بودجه داشته باشید و وقتی احتمال می‌دهید نفت حتی به 40دلار و یا 35 دلار برسد، این رقم در بودجه چه معنی دارد؟
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با افت قیمت نفت، بقیه منابع بودجه را از کجا می‌خواهید تامین کنید؟ ادامه داد: در این 25 سال اخیر دولت‌های ما اصلا توجه نکردیم که چیزی به اسم نقدینگی بخش خصوصی داریم که در شرایط ایران یکی از موانع بزرگترین توسعه صنعتی و توسعه تولید در کشور است.7درصد تولید ناخالص داخلی، مالیات است
وی با بیان اینکه چرا امروز در اقتصاد ایران سود تولید کم، اما سود فعالیت‌های دلالی، خرید و فروش، واردات و ... خیلی بالا است، اضافه کرد: چرا دولت نرخ دلار ارزان تعیین می‌کند، به جای اینکه از فعالیت‌های دلالی، مالیات بگیریم و سود آن را به نفع تولید  کم کنیم، مالیات نمی‌گیریم که امروز فرار مالیاتی وحشت‌ناکی داریم.
رزاقی افزود: امروز فقط 7درصد از تولید ناخالص داخلی ملی ایران مالیات است و بخشی از مالیات‌هایی که می‌گیریم  هم به خاطر واردات، حق گمرگی و ... است که آن هم از فروش و درآمدهای نفتی به دست می‌آید.
این اقتصاددان ادامه داد: اجازه واردات می‌دهند و این نشان می‌دهد که دولت یازدهم و دولت‌های قبلی به گونه‌ای به اقتصاد نگاه می‌کنند که هیچ ارتباطی به تولید داخل ندارد و امروز تولید کننده داخلی ما هم قطعات و ماشین‌الات  و مواد اولیه را از خارج وارد می کند و به خارج وابسته شده است.دولت به بیرون چشم دوخته است
وی با بیان اینکه چرا از نقدینگی بخش خصوصی که اکنون 620هزار میلیارد تومان است، استفاده نمی‌کنیم،  گفت: دولت بودجه‌ای می‌بنددکه از لحاظ محتوایی عامل چنین وضعی است. زیرا دولت با سیاست لیبرالیسم این بودجه را بسته و این یعنی از دورن نگاه نمی‌کند؛ بلکه به بیرون چشم دوخته است.
این اقتصاددان  اظهارکرد: دولت خیلی خوشبین به افزایش قیمت نفت است، در صورتی که در گزاراش هایی که در رسانه ها و ... پخش کردند و می نویسند، خبرهایی حاکی از ادامه کاهش قیمت  را عنوان می‌کنند.
رزاقی با بیان اینکه اکنون عربستان و نفت شیل که هزینه تولید آن را 40دلار برای هر بشکه عنوان می کنند، دنبال واردکردن آسیب به اقتصاد ما هستند، گفت: امریکا سرمایه گذاری زیادی برای تولید نفت شیل انجام داده اسن تا به این مرحله برسد و نمی‌تواند تولید نفت شیل را کم و یا متوقف کند، زیرا اگر این کار را انجام دهد همه آن سرمایه گذاری زیر سوال خواهد رفت، پس به تولید ادامه خواهد داد.افت قیمت نفت برای آسیب زدن به ماست
این اقتصاددان با بیان اینکه می خواهند ایران، روسیه و ونزولا و یک دو کشور تولید کننده دیگر نفت مانند الجزایر و ... که نفت برای آنها مهم است، آسیب وارد کنند، گفت: همه کشورها به جز 10 الی 15 کشور که صنعت دارند، بقیه مواد خام و نیمه خام نفتی، معادن و کلوخ‌های کانی و یا محصولات کشاورزی صادر می‌کنند که در زنج خواهند بود و هستند.
وی ادامه داد: نکته ای که خیلی مهم است، اینست که دشمن عیناً آن وضعی که در دوره 8 سال دفاع مقدس پیش آمد را  اجرا می‌کنند. در اوایل انقلاب نفت به 40دلار در هر بشکه رسید، اما به خاطر مقاومت و برای جلوگیری از قدرت انقلاب نفت را به بشکه ای 7 دلار رساندند که 33دلار پایین آمد.خیلی خیلی خوش بین هستیم
رزاقی اضافه کرد: بنابراین همه این‌ها قابل پیش بینی است و گذشته را نشان داده و آینده را هم می توان تصور کرد، بخصوص که ما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم تا کشور را در برابر تحریم‌ها بیمه کنیم و بر عکس دست روی دست گذاشتیم مانند اکنون که قیمت نفت در بودجه را به گونه‌ای تعیین کردیم که خیلی خیلی خوش‌بینانه است.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اگر  برنامه‌ریزی می‌کردیم و کشور را نسبت به واردات و کسری کالایی که وجود دارد، بی نیاز می کردیم و از منابع دیگر مانند مالیات درآمد خود تامین می‌کردیم، در حالی که اکنون این‌گونه نیست.
این اقتصاددان با طرح این سوال که این موارد چه چیزی را نشان می‌دهد، پاسخ داد: مسوولین ما در خوشبینانه ترین وضع، نسبت به واقعیت های اقتصاد ایران که هم از لحاظ صدور مواد خام و هم از لحاظ واردات کالا وابسته به خارج است، بی توجه هستند، که نیاز های اقتصاد ایران تامین کنند.استقلال اقتصادی را قبول ندارند
وی گفت: البته با آمادگی می توان برای کشور برنامه ریزی کرد و گرنه بدون آمادگی نمی‌شود. اکنون هیچ آمادگی در این زمینه ندارند و اقتصاد مقاومتی که از متن قانون اساسی و استقلال اقتصادی است را قبول و اصلاً اعتقاد هم ندارند و فکر می‌کنند که باید با اقتصاد جهانی مانند170کشور دیگر ادغام شوند.
رزاقی با بیا اینکه اگر این دولت و دولت‌های قبل استقلال را قبول داشتند، اقداماتی انجام می‌دادند، افزود: در دوران سازندگی، اصلاحات و دوران احمدی نژاد و اکنون هم در دوران آقای روحانی این‌ مسائل را قبول نداشته و ندارند و توجه هم نمی‌کنند که قانون اساسی از لحاظ اقتصادی چه می‌گوید؛ وگر نه وابستگی کشور را به حداقل ممکن می‌رساندند.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نفت را در بودجه 30 و یا 35 و حتی 25 دلار تعیین و برنامه ریزی می‌کردیم  که بخشی از نیاز‌های وارداتی کشور را کنترل کنیم که کدام تجملی است و وارد نکنیم.
وی با اعلام اینکه چرا برای مسافرت خارج از کشور دلار ارزان می‌دهیم؟، گفت: دلار را به شدت گران کنیم و موقتاَ برای واردات ماشین آلات که باید از خارج وارد کنیم ارز دلار بدهیم و برای خودکفایی در آن هم برنامه ریزی کینم که دیگر احتیاج به واردات ماشین الات هم نداشته باشیم.
رزاقی گفت: قطعات و مواد اولیه‌ای هم که به ان برای صنایع نیاز داریم برنامه ریزی کنیم که 3تا 4 سال زمان می‌بَرد تا این ماشین الات و موارد اولیه را در داخل بسازیم و می‌توانیم با دلار ارزان که اکنون داریم، فقط ماشین‌الات، قطعات  وارد کینم و فعلا به تولید کننده داخلی، کشاورز و صنعتگر یارانه ریالی بدهیم.
این اقتصاد دان ادامه داد: با واردات ارزان قیمت ماشین الات، قطعات و مواد  اولیه دیگر هیچ کارخانه‌ای زیر ظرفیت خود تولید نخواهد کرد و ظرفیت های خالی تولید فعال خواهند شد.دلار ارزان ندهیم
وی اضافه کرد: با این اقدام تولید افزایش می‌یابد؛ از طرفی برای مسافرت، انتقال سرمایه به خارج و... به جز واردات مورد نیازی که اشاره کردم، دلار ارزان ندهیم و نرخ دلار را 10هزار تومان و یا حتی 20هزار تعیین کینم که با این اقدام به شدت مصرف دلار ایران کاهش پیدا می‌کند.
رزاقی ادامه داد: نکته دوم  اینکه نیاز ما به واردات کاهش پیدا می کند و تمام کالاهای تجملی را هم کنار می‌گذارد و این باعث تقویت تولید می‌شود؛ البته دولت باید صنایع صنعتی کننده را ایجاد کند و تولید کنندگانی را که اکنون فعال هستند اما به دلیل واردت همان کالا و کالاهای مشابه خارجی ارزان که دلار ارزان وارد می‌شود و نمی‌توانند رقابت کنند، را فعال کند.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباید اجازاه واردات کالای مشابه تولید داخل و هیچ نوع کالای کشاورزی بدهیم، گفت: چون در ایران تولید می‌شود و کشاورزان ایرانی می‌توانند تولید کنند که اگر این اقدامات را آنجا دهیم، به نظر من، نیاز ایران به دلار و خارج از کشور بیشتر از 20میلیارد دلار در سال نخواهد شد.
وی ادامه داد: امروز بخش عظیمی از نیازهای ایران وارداتی کشور که حدود 80درصد است، واردات کالاهای مصرفی است و چرا این پول را باید برای مصرف بدهیم و باید از هر فعالیت غیر تولیدی مالیات سنگین و بازدارند بگیریم.
رزاقی گفت: چرا از کسی که خانه‌ای می‌خرد تا بعد از مدتی آن را بفروشد و سود کند، مالیات نمی‌گیریم کما این که در کشورهای صنعتی از این فرد مالیات بر  مسکن می‌گیرند، امروز افراد جنس و یا مواد غذایی و یا طلا می‌خرند تا با احتکار آن سود کنند و اسم این سرمایه گذاری گذاشتند در حالی که سرمایه گذاری نیست و دلالی است و این افراد دارند امکانات ملی مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه را قارت می کنند.این اقتصاددان ادامه داد: امروز به عنوان سرمایه لیبرالی در بانک‌ها شاهد حیف و میل هستیم و از نظر سرمایه لیبرالی درست است ولی از لحاظ اقتصاد مستقل صحیح نیست و مانند یک سم محلکی است که شرایطی را به وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه امروز نقدینگی دست عده‌ای است، بیان داشت: شاهد بدهی موقعه بانکی هستیم به جای این که آن را بیاورند، در تولید صرف کنند که اگر این اتفاق می‌افتاد، پویی تولید به وجود می‌آید؛ در صورتی که اکنون خود پویی دلالی در کشور فعال است.
رزاقی با بیان اینکه باید مردم از بُعد فرهنگی را آماده کینم، گفت: به مردم بگوییم که برای قوی شدن، باید ضعیف شویم و آماده باشید و هر کجا کالایی احتکار شد، مردم اعلام کنند. از مردم کمک بخواهیم و تعاونی‌ها را فعال کنیم.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه 50درصد ملت ایران حقوق بگیر هستند، ادامه داد: در اول انقلاب همین وضع بود. با این که انقلاب کرده بودیم و جنگ فشار وارد می‌کرد، اما طبقات فقیر جامعه بیچاره نشدند؛ در حالی که الان این طبقات واقعا بیچاره می‌شوند.
رزاقی گفت: امروز می‌گویند تورم کم شده و آن را کمتر از 20درصد و در حدود 17 درصد اعلام می‌کنند اما  به نظر من تورم اکنون بالای 20درصد است و این آماری که عنوان می‌کنند، قابل اعتماد نیست. امروز چه کسی را از امکانات محروم می‌کنند، طبقات ضعیف جامعه یا طبقات غنی را.
این اقتصاددان با بیا اینکه امروزه شاهد رشد قارچ گونه مغازه‌ها هستیم، گفت: در هر خیابان و محله‌ای که وارد می‌شوی، بیش از 100مغازه فعالیت دارد که همه این‌ها نشان می‌دهد دولت باید از سیاست‌های لیبرالیسم که آزاد بم‌گذارد سرمایه را دست بردارد.وی اضافه کرد: در ایران با توجه به اینکه تولید سودش کمتر از دلالی است، همه می‌روند در فعالیت‌های غیر تولید مانند خرید خانه، طلا، ارز و ...  سرمایه گذاری می‌کنند و مالیات هم نمی‌دهند که این فضا امکان ندارد ادامه پیدا کند.
رزاقی با اعلام انیکه به نظر من هیچ امیدی به این دولت نیست، همان طور که به دولت قبل هم امیدی نبود، ادامه داد: به مجلس هم امیدی نیست، این مجلس از لحاظ سیاسی می‌فهمد چه کار انجام دهد، ولی از لحاظ اقتصادی کوچکترین خطی به دولت نمی‌دهد؛ البته داریم آقایانی مانند توکلی، نادران و... در بین 290 نماینده مجلس داریم، اما اکثریت کسانی هستند که از وضع موجود استفاده می‌کنند و در فعالیت‌های غیر تولید و فساد انگیز با بانک‌ها تمام این این کارها را انجام می‌دهند و با هم هستند.




پنجشنبه 9 بهمن 1393 ساعت 10:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن