تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798675467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلف وعده دولت در عمل به شعارهای انتخاباتی در کردستان


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 11:00:33 , 1393/11/08
فعالان سیاسی کرد/
خلف وعده دولت در عمل به شعارهای انتخاباتی در کردستان
عدم توانایی ریاست جمهوری در تحقق وعده ها یک ضعف اساسی در کشور ونشانه عدم دموکراسی وعدم وجود احزاب قوی وپاسخگوست؛ چونکه دموکراسی یعنی رعایت حقوق اقلیت ها وپاسخگویی به اقلیت.


يکسال و اندي از انتصاب  استاندار غير بومي کردستان که از نيروهاي شاخص اصلاح طلبان  محسوب مي شود، گذشت. اين انتصاب در شرايطي صورت گرفت که احتمال انتصاب يک کرد اهل سنت  به سمت استاندار کردستان، به طور جدي در محافل سياسي ايران مطرح شده بود. در شرايطي که راي دهندگان به روحاني و طرفداران  رييس جمهور منتخب، در کردستان منتظر اعلام نام يکي از فرزندان  همگام و ياور ايشان  در اين ديار براي احراز پست بالاترين نمايندگي سياسي در استان بودند،  نام عبدالمحمد زاهدي خوانده شد.


محروميت مديران بومي از دستيابي به سمت هاي بالاي مديريتي موضوع جديدي نيست و در عين حال، در مناطق مختلف کشور و در دوره هاي مختلف، از الگوي يکساني تبعيت نکرده است اما در حد يک قاعده کلي مي توان گفت با وجود آراي کردستاني ها به کانديداي مورد حمايت اصلاح طلبان، در زمان دولت هاي محمد خاتمي و حسن روحاني نيز، همچون سال هاي پيش از آن، هيچ فرد سني مذهبي در ايران به سمت استانداري يا ديگر سمت هاي ارشد دولتي - در حد وزير، معاون رييس جمهور، سفير و امثال آنها - منصوب نشده است.


البته دلايل متعددي براي ايجاد توقع براي برگزيدن  استاندار بومي(وجود داشته و دارد. اولا ميزان آراي بالاي استان کردستان  به حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري 1392 بود. روحاني کانديداي مورد حمايت اصلاح طلبان، بيشترين درصد آرا را در استان‌ کردستان (با 70.85 درصد) به دست آورد و قرار گرفتن کردستان در رتبه دوم (بعد از سيستان و بلوچستان) در راي به آقاي روحاني بيش از هميشه مورد توجه افکار عمومي قرار گرفت. دوما شخص دکتر روحاني در زمان انتخابات با تاييد بيانيه 10 ماده ‌اي حقوق اقوام و مذاهب و سخنراني در جمع مردم سنندج و بعد از آن نيز در جلسه معارفه وزير کشور(13 مرداد 92) گفت : « ما دنبال استاندارهايي هستيم که در پي توسعه اقتصادي، اجتماعي وفرهنگي  هستند، چرا که اين توسعه  مي تواند آفريننده توسعه سياسي  و امنيتي کشور نيز باشد. » وي بر اين نکته نيز تاکيد کرد که  بايد از نيروهاي محلي و همينطور اقليتهاي  مذهبي در مسئوليت ‌‌ها استفاده کرد تا احساس تساوي و عدالت براي همه وجود داشته باشد.


نکته ديگر آنکه حسن روحاني در شرايطي روي کار آمد که در شهرهاي بزرگ - بخش مهمي از هواداران اصلاحات،  به دلايل مختلف از حضور در پاي صندوق هاي راي خوداري کردند و آقاي روحاني با تنها 261 هزار راي کمتر، امکان بردن انتخابات در مرحله اول را از دست مي داد. البته آنچه ما را بر آن داشت بعد از مدت يکسال به بررسي عدم انتخاب استاندار بومي بپردازيم سخنان  برخي از نخبگان سياسي -  اجتماعي منطقه بود که گاهي در مصاحبه ها و يا در جلسات مردمي موضع گيري کرده و عامل اصلي عدم انتخاب استاندار بومي در کردستان را اختلافات نخبگان و جريانات فکري داخل استان(خود بومي ها) مطرح مي‌کنند. در اين موضع گيريهاي  جناحي يا فردي،  برخي با تبرئه خود، ديگري را باني انتصاب استاندار غير بومي معرفي مي‌کنند. اين موضوع همچنين امروز به سوژه‌اي مناسب براي تبليغات زود رس مجلس دهم تبديل و مفسران و گويندگان آن  براي مقابله با فرد يا گروه مقابل در برخي محافل به آن دامن ميزنند.


دکتر جلال جلالي زاده نماينده مردم سنندج در مجلس ششم و استاد دانشگاه
محمد محمدرضايي نماينده مردم بيجار در مجلس ششم و رئيس ستاد اقوام دکتر روحاني (در انتخابات)
دکتر خالد توکلي جامعه شناس و فعال اجتماعي کردستان
ناصح نقشبندي نويسنده و فعال اجتماعي کردستان
برهان رسول آبادي کارشناس فرهنگي و فعال سياسي


1- با توجه به اينکه آقاي روحاني بر اين نکته تاکيد داشتند که: «بايد از نيروهاي بومي و محلي و همينطور اقليتهاي مذهبي و ديني در مسئوليتها استفاده کرد تا احساس تساوي و عدالت براي همه وجود داشته باشد.» چرا ايشان در کردستان به وعده خود عمل نکردند؟


جلال جلالي‌زاده: عدم توانايي رياست جمهوري در تحقق وعده ها يک ضعف اساسي در کشور ونشانه عدم دموکراسي وعدم وجود احزاب قوي وپاسخگوست؛ چونکه دموکراسي يعني رعايت حقوق اقليت ها وپاسخگويي به اقليت. اگر رييس جمهوري را حزب معرفي مي کرد خود حزب جوابگو مي بود. هم مردم تکليف خود را مي دانستند وهم رييس جمهوري تلاش مي کرد تا مطالبات مردم را برآورده کند .اما چون متاسفانه انتخابات رياست جمهوري يک نوع بلبشوي سياسي ودر ايام انتخابات با دادن شعارها ي مردم را تحريک وبه ميدان مي آورند؛ مردم هم فکر مي کنند که رييس جمهوري همه کاره وکليد حل همه مشکلات است غافل از اينکه رييس جمهوري حتي اختيار قوه مجريه را به طور کامل ندارد. وچون بحث شيعه وسني مطرح است مراکز قدرت پنهان ونيمه پنهان با فشار ونفوذ خود رييس جمهوررا از عمل به وعده هايش مانع مي شوند که متاسفانه اين گونه رفتارها تاثير بسيار ناگواري از لحاظ اخلاقي واجتماعي خواهد داشت.


محمدرضايي: اينكه آقاى روحانى، در مقام يک حقوقدان چرا نتوانست يا نخواست به وعده هاى رسمى خود در بيانيه حقوق اقوام واديان جامه عمل به پوشاند، قصه تلخى است كه سر دراز دارد. اين سرپيچى و عدول از وعده، يك صاحب منصب حكومتى آن هم در كسوت يك روحانى با سابقه‌اى طولانى در عرصه هاى مديريت كلان كشور از قانونگذارى گرفته تا پستهاى امنيتى، ( رياست تحقيقات استراتژيك و دبيرى شوراى عالى امنيت ملى ) و...عهده دار بوده اند سوالى چند مجهولى وچند وجهى است؛ اما ناكامى در عدم انتخاب استانداربومى و ترجيحا اهل سنت در برخى استانها از جمله كردستان و عدم مشاركت جدى کردها واهل سنت در مديريت كلان كشور و در دولتى كه كردها _ به شهادت آمار آراى استانهاى كرد نشين و نفرات فعال وتاثير گذار ودلسوز در ستادهاى مركزى واستانى ايشان _ سهم قابل توجهى در پيروزى ايشان داشتند، دريغا معلوم شد صاحب منصبان اين دولت به ويژه شخص آقاى روحانى بر خلاف سخنان اغوا گرانه اش، اعتقادى قلبى وعقيدتى به حقوق مذاهب ندارد؛ اگر داشت فعالان حقوق اقوام ومذاهب در ستاد رسمى خود را بايكوت نمي‌كرد، وقتى عرض مي‌كنم دولت آقاى روحانى به مطالبات اقوام و مذاهب نگاه تبليغاتى وانتخاباتى دارد؛ نه عملياتى، جدى مي گويم.


خالد توکلي: اگر چه آقاي روحاني و تيم و ستاد انتخاباتي‌اش همواره تأکيد داشته‌اند که آن وعده‌ها را از ياد نبرده‌اند؛ اما واقعيت آن است که بخش عمده‌اي از وعده‌هاي مربوط به اقليتها تحقق چنداني نداشته است. برخي از علل عدم وفاي به عهد رييس جمهوري به مجموعه‌ي دولت و عملکرد شخص ايشان مربوط مي‌شود که ظاهراً تحقق قسمتي از وعده‌هاي انتخاباتي را به توافق هسته‌اي و رونق اقتصادي گره زده‌اند. اگر اين فرضيه درست باشد بايد گفت هر چه فرايند توافق هسته‌اي و روند رونق اقتصادي طولاني‌تر باشد؛ تحقق وعده‌ها نيز به زمان بيشتري نياز خواهد داشت. اما نيروهاي خارج از دولت نيز در اين ميان نقش عمده‌اي دارند و نبايد ناديده گرفته شوند. اين نيروها در به قدرت رسيدن دولت جديد نقشي نداشته‌اند و در ستادهاي مخالف، فعاليت داشته‌اند؛ اما اکنون به شيوه‌هاي مختلف از تحقق وعده‌هايي که به اقليتها مربوط مي‌شود؛ جلوگيري مي‌کنند.


در يک سطح بالاتر بايد به رواج نگاه امنيتي و انحصارطلبانه نسبت به اقليتها در ساختار حاکميتي ايران اشاره کرد. تضعيف اين دو نگرش به زمان و گفت‌وگوهاي مداوم و تغيير باورها نياز دارد که در اين زمينه، دولت نشان داده است منفعل نيست و اقداماتي را در پيش گرفته است؛ اما نکته اينجاست که اين اقدامات عيني و ملموس نيستند و مستلزم صبر و حوصله و استدلال و ديالوگ است تا به نتيجه‌ي مطلوب بتوان رسيد.


ناصح نقشبندي: شعار آقاي روحاني مبني بر استفاده از نيروهاي بومي و محلي و... شعار انتخاباتي بود؛ متاسفانه جناحهاي حاکم و دولتمردان  هنوز با ديد امنيتي به مناطق کردنشين مي نگرند و ديوار بي اعتمادي حجيمي در اين ميان موجود است. فقط در ايام انتخابات اين قبيل شعارها را براي کسب آرا  مطرح مي کنند. اگر دولتمردان اعتقاد به  شعار ايران براي همه ي ايرانيان دارند  و کردها را از اصيل ترين ايرانيان وبا فرهنگ مي‌دانند و از طرفي معتقد به مديريت علمي هستند که مديريت بومي نيز زير مجموعه ي سر فصلهاي مديريت علمي است،(کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من ) بايد براي از بيخ و بن کندن ديوار بي اعتمادي، از کردها در مديريتهاي کلان مناطق خود و به نسبت جمعيت در پستهاي بالاي تصميم گيري در مرکز استفاده کنند. ايجاد و اسقرار آسايش و امنيت و عمران و آباداني و توسعه ي همه جانبه مملکت و تضمين ممتد و مستمر اين مهم در گرو تقسيم قدرت و ايجاد رقابت سالم در بين اقوام و احاد ملت است. عدالت حقيقي تنها در چارچوب نگرش برابر خواهانه اي که تفاوت مندي ها را شالوده قرار دهد؛ مي تواند بر قرار شود.


برهان رسول آبادي: در اثناي تبليغات انتخاباتي از بديهيات است براي جذب حداکثر آراي مردم، توسط کانديداها وعده‌هايي داده مي‌شود که تحقق آنها به تاريخ مي‌پيوندد؛ از جمله‌ي اين وعده‌ها انتخاب استاندار بومي توسط آقاي روحاني بود.


 2-  نقش نمايندگان مردم در مجلس و تاثير آنها در انتخاب استاندار فعلي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟


جلال جلالي‌زاده: البته نمايندگان بنفسه علاقه مندند که يک استاندار بومي منصوب شود که خود به خود يک امتياز وموفقيت براي آنان محسوب مي شود .حتي زماني که ما در مجلس ششم به خاطر اين مسأله استعفا داديم واستعفاي ما به مثابه يک نقطه منفي، در پرونده حقوق بشر ايران ثبت شد وآقاي خاتمي هم اصلاح طلب بودند؛ حاضر نشدند يک استاندار سني منصوب کنند که کلا به سياست هاي کلي نظام بر مي گردد. بنابراين در اين مجلس هم دولت به درخواست هاي نمايندگان توجهي نکرد وحداقل استانداري غير بومي که از ديدگاه هاي مثبتي برخوردار است معرفي کرد .اما نقطه ضعف نمايندگان، سکوت در مقابل توهين وزير کشور به مردم کرد بود.


محمدرضايي: درست است كه نمايندگان وقت استان هم در ايجاد هماهنگى بين نيروهاى استان وحتا جمع خودشان قصورهاى جدى داشته وهركدام ساز خود را مى زدند وهمين عدم انسجام ويكدلى نمايندگان لطمات جدى به منافع مردم استان زده است، و دولت تدبيرهم از اين وضعيت براى گريز از ايفاى تعهد وبهانه اى براى رفع مسئوليت استفاده مي‌كند، و اينکه گمان كرده اند با كوتاه آمدن در قبال مطالبات تاريخى كلان ملت و قناعت به عزل ونصب يك فرماندار يا يك بخشدار ورييس يك اداره، راه رسيدن مجددشان را به مجلس باز خواهند كرد؛ سخت در اشتباه اند. توصيه مي كنم همكاران به اتفاق براى تحقق وعده هاى رييس جمهوري از ابزار نظارتى چون استيضاح وزرا و سوال از رييس جمهوري اقدام كنند، شش نماينده استان اگر نتوانند ده امضا براى استيضاح وزير كشور جمع آورى كنند؛ معلوم است در مجلس از جايگاه و اقتدار ونفوذ كافى برخوردار نيستند. بيان مشكلات در نطق ها بدون استفاده از اهرم نظارتى فقط در حد حرف باقى خواهد ماند. اينان به وظيفه خود براى طرح استيضاح وزير كشور ويا تذكر دسته جمعى به رييس جمهور بابت الزامش به تحقق تعهداتش در مورد كردستان به تكليف خود عمل كنند ولو آنكه نتيجه مطلوب حاصل نشود، با مماشات وشعاركه سوگند نمايندگى و صيانت از حقوق ملت محقق نخواهد شد. اگر بشود جماعتى نا آگاه را فريب داد ، اما با تاريخ و دادگاه عدل الهى چه خواهند كرد.خالد توکلي:


اگر چه عزم دولت بر تعامل با نمايندگان و توجه ويژه به خواسته‌هاي آنان بوده است؛ اما در اين مورد خاص نمايندگان مجلس نقش چنداني در انتصاب استاندار نداشتند. از آنجايي که نمايندگان مجلس در مناطقي چون کردستان در قالب عضويت در يک حزب سياسي به اين نقش مهم و تأثيرگذار دسترسي پيدا نمي‌کنند؛ لذا بيش از آن که استراتژي مشخصي براي رسيدن به اهداف و مطالبات مردم به طور عام داشته باشند؛ عمدتا در پي ايجاد باند يا تقويت اطرافيان خويش هستند و براي دستيابي ايشان به قدرت تلاش مي‌کنند تا در ايام انتخابات اين لطف را جبران کنند.


ناصح نقشبندي: نمايندگان مناطق کردنشين در برنامه ها و سياستهايي که براي اين مناطق در نظر گرفته مي شود کمترين نقش و اثر را دارند و به نظرم بود و نبودشان در توسعه و تدوين سياستهاي دولت در منطقه تفاوت چنداني نداشته و  نخواهد داشت؛ _ البته مرور زمان نيز اين واقعيت را به اثبات رسانده _ چون با وجود فضاي خودي و غير خودي در کشور و از طرفي حساسيت هاي بيش از حد و غير ضرور در تاييد نامزدهاي انتخابات ها ... و عدم تاييد افراد توانا و صاحب نظر وشجاع و ....، نمايندگان فعلي با حداقل راي انتخاب مي‌شوند. اگر توجه شود مثلآ در حوزه انتخابيه سنندج،ديواندره و کامياران در انتخابات دور ششم(اصلاحات) به دليل حضور افراد متخصص و متعهد نمايندگان با ميانگين 100هزار راي وارد مجلس شدند و اکنون با گذشت اين همه سال و افزايش جمعيت در دوره نهم نمايندگان با ميانگين نزديک 50 هزار راي به مجلس مي روند؛ يعني حدود يک چهارم مردم در انتخابات شرکت مي کنند و اين حاکي از آن است که سياستها و برنامه هاي دولت در اين منطقه از مقبوليت کمتري برخوردار است. گراني ، بيکاري  و محروميت اين منطقه با گذشت بيش از 35 سال از انقلاب و... مزيد بر علت هاست. مثلا خانواده را مي شناسم که 5 فرزند فوق ليسانس بيکار دارند و تمام خانواده با حد اقل حقوق بازنشستگي پدر زندگي مي کنند. به علت نبودشغل و عدم درآمد، جوانان علاقه اي به ازدواج ندارند و ميانگين سن ازدواج دارد از 30 سال مي گذرد و به علت همين بيکاري و علل ديگر، گرايش به مواد مخدر بيشتر شده است. در نهايت براي رفع مشکلات و معضلات و تنگناها  و مبارزه با فقر و بيکاري بايد تمام اقشار مختلف جامعه را در حاکميت دخالت داد و بحران ايجاد شده را به فرصت و فراغت تبديل کرد؛ زيرا توازن، کامل‌ترين و پر سعادت ترين موقعيت و حقيقت است. وقتي همه با هم به توازن و تعادل برسيم، در زندگي سعادت واقعي، امنيت و رفاه را خواهيم يافت و هرگز احتياجي به ايجاد حصارهاي دفاعي نخواهيم داشت.


برهان رسول آبادي: متأسفانه نمايندگان مردم استان کردستان در مجلس نه تنها نقش مثبتي در اين رابطه نداشتند بلکه به دلايل مختلف مسبب تحقق نيافتن قول رييس جمهور نيز بودند. از جمله «چشم دوختن بعضي از خود نمايندگان محترم به پست استانداري!!»


3- بعد از انتصاب استاندار غير بومي بعضي از نمايندگان مردم کردستان در مجلس، عدم انسجام اعضاي ستاد آقاي روحاني در استان کردستان، و عده اي از اصلاح طلبان استان نيز خود محوري و پراکندگي آراي نمايندگان را عامل شکست در انتخاب استاندار مي دانستند. به نظر شما سخنان کدام يک از طرفين واقعيت بيشتري دارد.؟


جلال جلالي‌زاده: البته ستاد آقاي روحاني همه تلاش هاي خودرا در حمايت از آقاي فيروزي به کار گرفت وهمه تلاش هاي خودرا در ملاقات با مسئولين مختلف به کار گرفتند وتومارهاي زيادي از اهل سنت وتشيع استان جمع کردند .اما تشتت نمايندگان واينکه برخي ازنمايندگان خودشان را براي استانداري مطرح کردند؛ موجب شد تا انسجام اوليه ازبين برود ودولت هم از فضاي به وجود آمده استفاده کرد وبه وعده هايش پشت پا زد .البته کلا در کشوراراده‌اي براي واگذاري مسئوليت ها به اهل سنت وجود ندارد ونبايد شخص خاصي را مسئول دانست.


محمدرضايي: درست است كه در جريان معرفى گزينه هاى استاندارى فعالان استان به ويژه دوستان مشاركتى بسيار تنگ نظرانه و انحصار طلبانه عمل كردند، وبا تك گزينه معرفى كردن ناشي‌گرى وناپختگى سياسي خود را براي  چندمين بار به منصه ظهور رساندند و استان به دفعات لطمه تك روى وفرصت سوزى آنان را خورده است، اما با گذشت زمان مشخص شد، اساسا در دولت تدبير براى تصدى نيروهاى بومى واهل سنت نه در درون استان كه در خارج استان هم اراده و ميلى وجود ندارد وهمه حرفها در حد يك تعارف بيش نبوده است.


فرض كنيم در معرفى گزينه براى استاندارى دچار تشتت و تفرق شديم و مقصر خود فعالان استان ونمايندگان قبلى وفعلى بودند، ودولت ناگزير به انتخاب استاندار غير بومى شد، آيا در شهرى مثل سقز دومين شهر استان كه كنشگران سياسي واجتماعيش سرآمد ديگر شهرهاى استان هستند ودر انتخابات نيز به نسبت بيشتر از زادگاه آقاى روحانى راى دادند، ونماينده شان هم انصافا در اين مقوله معقولانه رفتار وچند گزينه شاخص مثل آقاى صمدى و... را براى فرمانداري آن شهر كه سمت معاونت استاندار هم تلقى مي‌شود، و تفاهم نسبي هم براي انتصاب ايشان فراهم بود، چرا دولت تدبير بر خلاف خواست مردم ، فرماندارى با گرايش سياسي و مذهبى متفاوت آن هم با يك سال تاخير معرفى كرد؟  آيا فرماندار منصوب در سقز مورد رضايت عمومى هست؟ مي خواهم نتيجه بگيرم، خود غلط بود آنچه مى پنداشتيم ، در قاموس دولت آقاى روحانى سرجوخه ها از سرهنگها پيشى گرفته اند.  پس نبايد در بين خودمان دنبال مقصر بگرديم، هر چند بى تقصير هم نيستيم، اما واقعيت در روى ديگر چهره روحانى پنهان بود، چهره اى كه زير نقاب حقوق دانى وحقوق خوانى پنهان بود. روى كار آمدن اين دولت با توجه به سهمى كه كردها واهل سنت در پيروزى آن داشتند، مي توانست يك فرصت تاريخى براى كردستان باشد، اما هم نمايندگان وهم اعضاى ستاد آقاى روحانى و فعالان سياسي اصلاح طلب از هول حليم به ديگ جوشانى كه دولت براى پختن فراهم كرده بود افتادند وهم آشپزهاى كاركشته دولت شعله را زياد كردند، تا مدتها هوس حق تعيين سرنوشت نداشته باشيم، اما مومن نبايد از يك سوراخ دوبار گزيده شود. ، با اين بيت سخنم را به اتمام مي رسانم.
وقت سخن مترس وبگو آنچه گفتنى است
 شمشير روز معركه زشت است در نيام


خالد توکلي: در پاسخ به پرسش پيشين به اين نکته اشاره کردم که در انتخاباتهاي مختلفي که در ايران برگزار مي‌شود نقص عمده‌اي وجود دارد و آن عدم امکان حضور فعال احزاب در فعاليتهاي انتخاباتي و معرفي کانديداي مشخص است. در انتخابات رياست جمهوري نيز اين نقيصه به چشم مي‌خورد و به همين دليل کساني که در ستادهاي انتخاباتي به فعاليت مشغول مي‌شوند ممکن است انگيزه‌هاي متفاوتي داشته باشند. ستاد آقاي روحاني نيز از اين وضعيت مستثنا نبود اما با وجود اين در مورد استاندار، اجماع بي‌سابقه‌اي در ميان نه تنها اعضاي ستاد بلکه بسياري از فعالان سياسي و اجتماعي کردستان ايجاد شد. نمايندگان مجلس هم در ظاهر از همين اجماع پيروي مي‌کردند و تقصيري متوجه ايشان فکر نمي‌کنم باشد. ناکامي ستاد در دستيابي به خواسته‌ي خويش که انتصاب استاندار بومي و اهل سنت بود همچنانکه گفتم به وجود نگاه امنيتي، انحصارطلبي و وابستگي سياسي وزير کشور به جناح اصولگرا وابسته است که در جاي خود به طور مفصل بايد واکاوي و بررسي شود.


ناصح نقشبندي: ستاد آقاي روحاني و اصلاح طلبان کرد از چنان موقعيتي برخوردار نيستند که در انتخاب استاندار موثر باشند و اظهارات نمايندگان مجلس در اين مورد نيز براي خالي نبودن عريضه است. تا  هنگامي که مقصد دقيقا معين نشده ،دويدن در مسير مستقيم بي جهت است .


برهان رسول آبادي: البته اگر ستاد آقاي روحاني در استان به وظيفه‌ي خود عمل مي‌کرد و به هر دسته و گروهي به عنوان نماينده و طومار به دست اجازه‌ي دخالت در اين امر را نمي‌داد، وضع طور ديگري مي‌شد. عده‌اي فرصت‌طلب مترصد گرفتن سهم بودند و عرصه را بر آنهايي که واقعا مستحق بودند تنگ کردند.


در مجموع تشتت آراي نمايندگان مجلس، سهم‌خواهي عده‌اي فرصت طلب و هوشيارانه عمل نکردن ستاد آقاي روحاني، آشفته بازاري را به وجود آورد که فرصتي يا بهانه‌اي شد براي سياست محترم جمهور تا به وعده‌ي خود عمل نکند.
...........
هفته نامه روژان، عبدالباسط شيخ احمدي

 



11:00:33 , 1393/11/08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن