تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820846910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت منابع آب با تکنولوژي قديم، غير ممکن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ بهمن ۱۳۹۳ (۱۳:۳۶ب.ظ)
بيدار شدن از يک خواب تاريخي؛ مديريت منابع آب با تکنولوژي قديم، غير ممکن است بايد براي حل مشکلات فعلي به سازوکارهاي جديد فکر کرد و يکي از مهمترين اين سازو کارها، خود مردم هستند که بايد خودشان کارها را بر عهده بگيرند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، پرويز پيران در سومين نشست تخصصي از مجموعه نشست‌هاي آب، فرهنگ و جامعه با عنوان «مديريت محلي آب و نقش نهادهاي خودکنترل کننده» که در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ايران يکي از خوشبخت ‌ترين کشورهاي دنياست زيرا 95 درصد از منابع آب کشور، از داخل آن سرچشمه مي‌گيرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر بيش از آنکه به آب هاي ورودي از مرزها وابسته باشيم، آب از مرزهاي کشور خارج مي‌شود.
اين جامعه شناس و پژوهشگر تصريح کرد: ايرانيان در گذشته بزرگترين مديران و هوشمندترين افراد نوآور در زمينه آب بوده‌اند به طور مثال تکنولوژي ساخت قنات ايراني توسط روميان به سوريه برده شد و امروز 600 هزار نفر از مردم دمشق، از طريق همين رشته قنات‌ها تغذيه مي‌شوند.
وي تاکيد کرد: اگرچه در گذشته تجربيات بسيار موفقي در زمينه مديريت منابع آب داشتيم اما امروز بايد با الگوهاي جديد، براي منابع آب خود برنامه ‌ريزي کنيم.
پيران افزود: 30 سال است که کار مشارکتي طراحي مي‌کنم و در خيلي از تجربيات خود شکست خورده ‌ام اما باز هم خوشبين هستم.
وي ادامه داد: در کار مشارکتي به هيچ وجه نبايد انتظارات بالا باشد و نبايد مردم را محدود کرد زيرا آنها منافع خود را به خوبي مي‌فهمند.
اين جامعه شناس کشور تاکيد کرد: ممکن است مردم در فهم منافع خود دچار اشتباه شوند زيرا اطلاعات کافي نداشته و در تجزيه و تحليل دچار مشکل مي‌شوند، در چنين شرايطي بايد آنها را راهنمايي کرد.
وي افزود: در هيچ کاري، بدون شناخت درست نمي‌توان موفق بود و در نتيجه بايد قبل از هر کاري شرايط شناخت درست داشته باشيم.
پيران با اشاره به اينکه در حال حاضر الگوهاي سنتي و سازوکارهاي گذشته از بين رفته است، خاطرنشان کرد: بايد براي حل مشکلات فعلي به سازوکارهاي جديد فکر کنيم و يکي از مهمترين اين سازو کارها، خود مردم هستند که بايد خودشان کارها را بر عهده بگيرند.
وي اضافه کرد: 40 تا 50 سال است که در مرحله گذار هستيم اما؛ در اين مدت هيچ برنامه ي مشخصي تدوين نشده است.
اين جامعه شناس و پژوهشگر تاکيد کرد: جامعه مدني يکي از خودخواهانه ‌ترين منافع فردي را پيگيري مي‌کند اما؛ يک عقلانيتي به فرد گفته که بايد منافع خود را به صورت جمعي دنبال کند.
پيران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: متاسفانه در ايران به مسايل اجتماعي به قدري بي توجهي مي‌شود که اين مسايل تبديل به بحران شده ‌است.
وي ادامه داد: در سال 75 پروژه‌هاي آب و فاضلاب تنها پروژه حياتي کشور معرفي شدند اما هيچ اقدامي براي اجراي اين پروژه‌ها انجام نشد.
اين جامعه شناس و پژوهشگر با اشاره به اينکه در تمام امور کشور اغتشاش وجود دارد، تاکيد کرد: در موضوع آب بايد ابتدا اين اغتشاش را وابيني کرد و به اين مهم پي برد که چرا در گذشته مشارکت شکل نگرفته است.
وي مشارکت را تبادل قدرت تعريف کرد و افزود: کسي که قدرت دارد (يعني دولت) بايد تسهيل‌ گر باشد و در مقابل ذي مدخلان بايد تصميم‌گيرنده باشند اما؛ متاسفانه در ايران تصور مي‌شود که ذي مدخلان نمي‌فهمند، در نتيجه نگاه از بالا به پايين انسان‌ها را منفعل کرده‌ است.
پيران با اشاره به تلاش دولت براي ساخت شهرهاي جديد، بيان کرد: به‌ رغم آنکه تمام کارشناسان با معاون وزيري که قصد دارد شهر جديد بسازد همراه هستند، هيچ يک از شهرهاي جديد، طراحي شده شکل نمي‌گيرند اما؛ به موازات آن، با خواست مردم، شهرهاي جديد ديگري راايجاد مي کنند.
وي عنوان کرد: ما با زبان‌هاي مختلف با يکديگر صحبت مي‌کنيم، در نتيجه طرفين سخنان همديگر را نمي‌فهمند و در کل ما در مشارکت دچار تناقض هستيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن