واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ورود «گرگ وال استریت» به ایران
«گرگ وال استریت» برای توزیع در شبکه خانگی ایران مجوز گرفته است؛ اتفاقی که به نظر عجیب میآید، چراکه این فیلم برای نمایش در کشورمان باید آنچنان سانسور شود که دیگری چیزی از آن باقی نمیماند اما ظاهراً روش تازه کمپانیهای هالیوودی این امر را ممکن کرده است!
تابناک: «گرگ وال استریت» برای توزیع در شبکه خانگی ایران مجوز گرفته است؛ اتفاقی که به نظر عجیب میآید، چراکه این فیلم برای نمایش در کشورمان باید آنچنان سانسور شود که دیگری چیزی از آن باقی نمیماند اما ظاهراً روش تازه کمپانیهای هالیوودی این امر را ممکن کرده است! کمپانیهای اصلی یا میجر در هالیوود اقدامات تازهای را برای گسترش بازار فروششان در خاورمیانه در دستور کار قرار دادهاند که یکی از نمودهای عینیاش در کشورمان نمایان شد و آن هم کسب مجوز توزیع فیلم «گرگ وال استریت» تازهترین ساخته مارتین اسکورسیزی در شبکه خانگی ایران است؛ نسخهای که حدود 40 دقیقه کوتاهتر از نسخه اصلی است اما اگر نسخه اصلی را ندیده باشید، متوجه ممیزی سنگین در آن نخواهید شد! فیلمهای هالیوودی معمولاً با استانداردهایی ساخته میشوند که برای نمایش در کشورهای اسلامی و به طور خاص برای اکران در کشورهای خاورمیانه، نیازمند اصلاحاتی هستند و این ممیزی گاهی آنچنان سنگین میشود که اساساً به کلیت فیلم لطمه میزند و به همین دلیل برخی از فیلمهای آمریکایی و گروهی از فیلمهای اروپایی هیچگاه در بازار رسمی و شبکههای تلویزیونی و سینماهای برخی از کشورهای خاورمیانه امکان نمایش نمییابند. در ایران علاوه بر این ملاحظات، برخورداری از رایت فیلم نیز جزو شروط نمایش فیلم محسوب میشود و در واقع تنها فیلم آمریکایی یا اروپایی، پروانه نمایش در سینماتکها یا پخش در شبکه خانگی را دریافت میکند که مجموعه داخلی موفق به خرید رایت این فیلم در ایران شده باشد، هرچند در دوره پیشین در اقدامی برخلاف قوانین، گروهی از فیلمها بدون خرید رایت، پروانه توزیع در شبکه خانگی را دریافت کردند که تبعات فراوانی در بلندمدت میتواند در پی داشته باشد. برخی شرکتهای توزیع فیلم در سالهای گذشته موفق به دریافت نمایندگی برخی کمپانیهای میجر یا اصلی هالیوود نظیر سونی پیکچرز شده بودند و از این طریق رایت گروهی از فیلمها را در اختیار داشتند اما در سالهای اخیر، رایت معدودی از فیلمها از نمایندگی این کمپانیها در خاورمیانه خریداری میشد و مابقی آثار بدون رایت در ایران مجوز توزیع را میگرفت که از مدتی پیش این روند متوقف شد و برخورداری از رایت فیلم، شرط صدور پروانه شد. در این میان با وجود مشکلاتی که در حوزه تبادلات بینالمللی اقتصاد پیش آمده، خرید رایت فیلمها از نمایندگی خاورمیانه کمپانیهای میجر استمرار دارد و در همین راستا فیلم «گرگ وال استریت» نیز از کمپانی پخش و توزیع فیلم ایگل که گروهی از کمپانیهای اصلی را در خاورمیانه و آفریقا نمایندگی میکند، خریداری شده است؛ اتفاقی که به نظر عجیب میآید، چراکه این فیلم آنچنان باید برای نمایش در کشورمان سانسور شود که دیگری چیزی از فیلم باقی نمیماند و درک داستان فیلم نیز برای مخاطب ناممکن میشود اما ظاهراً روش تازه کمپانیهای هالیوودی این امر را ممکن کرده است! فیلم «گرگ وال استریت / The Wolf of Wall Street» زندگینامهای بر پایه زندگی جردن بلفورت دلال سهام نیویورکی که مارتین اسکورسیزی بر اساس فیلمنامهای از ترنس وینتر ساخته و لئوناردو دیکاپریو در پنجمین همکاریاش با اسکورسیزی، در نقش بلفورت در کنار جونا هیل، ژان دوژاردن، راب رینر، کایل چندلر و متیو مک کانهی، باز متفاوتی ارائه کرده اما در مجموعه بواسطه صحنههای متعدد غیراخلاقی که این فیلم دارد و همچنین حدود چندصد کلمه توهینآمیزی که در این فیلم به کار رفته، نیازمند سانسور بسیار سنگینی است و چیزی از فیلم باقی نمیماند. با این حال کمپانیهای هالیوودی که تاکنون از عدم پخش گروهی از فیلمهایشان در کشورهای اسلامی و دارای پروتکلهای اخلاقی ضرر مالی قابل توجهی کردهاند، رویکرد تازهای در پیش گرفتهاند که برای «گرگ وال استریت» نمایان شد و آن هم ارائه یک نسخه خاورمیانهای از این فیلم است که فاقد سکانسهای غیراخلاقی - چه به لحاظ اخلاقی و چه به لحاظ دیالوگها - است و ظاهراً با توجه به آنکه کمپانیهای مادر، نسخه اصلی و قابل ویرایش را در اختیار دارند، اثر جامپ کات یا برش برشی در نسخهای که در ایران نیز عرضه شده، دیده نمیشود و اگر شخصی نسخه اصلی را ندیده باشد، متوجه کوتاه شدن بیش از 40 دقیقهای این فیلم نخواهد شد. مطابق با پیگیریهای تابناک، نسخهای که در ایران عرضه شده، آنچنان از نظر استانداردهای اخلاقی با نسخه اصلی 179 دقیقهای تفاوت داشته که سکانس خاصی برای سانسور وجود نداشته و در واقع کمپانیهای هالیوودی در شرایط کنونی حاضر شدهاند مطابق با پروتکلهای مشتریهای منطقهایشان، نسخههای متفاوتی را عرضه کنند تا از گردش مالی سینمای هر کشور سهمی داشته باشند؛ رویکردی که در گذشته دور چندان مشهود نبود اما ظاهراً منفعت اقتصادی، هر انعطافی را در پی دارد!
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]