تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798485397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حماسه مهجور مانده هزار سنگری‌ها/ ۱۰ ساعت مقاومت با تقدیم ۴۰ شهید - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
حماسه مهجور مانده هزار سنگری‌ها/ ۱۰ ساعت مقاومت با تقدیم ۴۰ شهید

شش بهمن


شناسهٔ خبر: 2473844 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
استانها > مازندران

آمل - روزشمار تقوم به ۶ بهمن و حماسه مردمان شهر هزار سنگر رسید، حماسه ای که با گذشت ۳۳ سال از وقوع آن همچنان مهجور و ناشناخته مانده است. به گزارش خبرنگار مهر، ششم بهمن مازندران بوی یوم الله می دهد. گروهک سربداران حقیقتاً کوچک بود در دیار مازندران و حقیر بود در قبال عظمت روح بلند خطه سبز علویان. اتحادیه کمونیست های فاسق به دلیل ظرفیت ها، موقعیت جغرافیایی خاص و عمق استراتژیک منطقه، شهر "آمل" را نقطه آغاز توطئه خود قرار دادند. آنها عمق استراتژیک منطقه را خوب دریافته بودند اما از عمق اعتقادات مردم ولایی این خطه دلیر و دلبستگی ایشان به نظام و امام و انقلاب اسلامی غافل بودند.  بهمن ۱۳۶۰، تنها در ۱۰ ساعت ۴۰ شهید در آستانه سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تقدیم شد، اینجا شهر «آمل» است، شهر دلهای هزار سنگر که با طلوع آفتاب ششم بهمن، فجر آفرینی آملی ها برای دفاع از انقلاب رقم خورد. در این روز همه شهر، سنگر و آمل شهر هزار سنگر شد، سنگربندی‌ها آغاز شد، از زن و مرد و پیر و جوان همگی با آوردن شن و گونی اقدام به سنگرسازی و نبرد سنگر به سنگر کردند تا آنجا که آمل به شهر «هزار سنگر» لقب  گرفت. اتحادیه کمونیست های ایران که از چندی قبل تر از آن برای مقابله با انقلاب شکل گرفته بود، در تلاش بودند تا با تسخیر، آمل، مازندران و ایران را به زانو درآورد. بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران، در اول بهمن ۱۳۶۰ از مقر خود در جنگل به سمت شهر آمل به راه افتادند. با توجه به برف سنگینی که آمل و اطراف آن را پوشانده بود؛ ‌ عبور از رودخانه‌های متعدد با طناب صورت گرفت.

در تاریخ ششم بهمن ماه سال۱۳۶۰، مردم انقلابی آمل با مقاومت حماسی خود، حمله مهاجمین را سد کرده و به شکست کشاندند، آنها ظرف ۱۰ ساعت مقاومت و ایثار جانانه، در هر ۱۵ دقیقه یک شهید تقدیم  کردند به بیان دیگر، مردم آمل در هریك ربع ساعت، یك تن از بهترین جوانان خود را قربانی دادند تا توانستند فضای شهر و محیط اطراف آن را از لوث وجود و حضور عناصر ملحد، فاسد و مزدور اجنبی پاك و به خون پاك شهیدان شان عطرآگین كنند. حماسه ششم بهمن واقعه عظیمی بوده كه حضرت امام(ره) در وصیت نامه سیاسی- الهی خود از آمل یاد كرده است.سردار فریدون علیپور، یادگار حماسه ششم بهمن درگفتگو با خبرنگارمهر گفت: حماسه ششم بهمن واقعه عظیمی بوده كه حضرت امام (ره) در وصیت نامه سیاسی- الهی خود از آمل یاد كرده است. این حماسه معجزه ارزشمندی است كه به آن افتخار می كنیم.مسئول هیئت رزمندگان اسلام آمل با اشاره به اینکه دشمنان منطقه ای به نام آمل را انتخاب و تلاش كردند ضربه ای به پیکرده انقلاب اسلامی بزنند، افزود: اتحادیه كمونیست ها وسایل ارتباطی خود را از كشورهای فرانسه و انگلستان به آمل آورده بودند و از امكانات مجهزی برخوردار بودند.سردار علیپورتصریح كرد: افراد اتحادیه كمونیست ها اشخاص عادی نبودند. آموزش دیده و از آمادگی جنگی خوبی برخوردار بودند. به همین علت بود كه در جنگل با آنها مشكل داشتیم و خواست خداوند بود كه آنها به داخل شهر آمل آمدند و مردم آنها را با خاك مساوی كردند.وی با تاكید براینكه در میان اعضای كمونیست ها كسی به مبانی های دینی اعتقادی نداشت، ابرازداشت: ژاندارمری و نیروهای مردمی با كمك هم و با كمترین امكانات درسرمای شدید آن روزها برابر آنان ایستادند و با آنها مقابله كردند.

یادگار هشت سال دفاع مقدس به فعالیت های سپاه در آن زمان اشاره كرد و افزود: سپاه در آن زمان مناطقی را بست و پایگاه هایی در ارتفاعات ایجاد كرد كه با انجام گشت های مختلف عرصه را برای دشمنان تنگ كرد.سردارفریدون علیپوربا بیان اینكه اتحادیه كمونیست ها با عناصر خود نیروهای پیشرو به داخل شهر فرستادند، افزود: آنان در داخل شهرستان آمل نیرو داشتند و مردم ما حضور گسترده ای در حادثه داشتند. ما با نیروهای سپاه و ژاندارمری در حال تیراندازی بودیم و مردم سنگر سازی می كردند.مردم آمل به صورت خودجوش و بدون فرمانده ای وارد میدان شدند که توانستند این حماسه بزرگ را ماندگار و جاویدان کنندوی خاطرنشان كرد: مردم آمل به صورت خودجوش و بدون فرمانده وارد میدان شدند و این حضور مردم بود که این حماسه بزرگ را ماندگار و جاویدان کرد.یادگار حماسه ششم بهمن آمل با بیان این که باقیمانده اتحادیه كمونیست ها ۲۴ نفر بود که به ارتفاعات گزناسرا رفته بودند و قصد بازگشت به آمل راداشتند، متذكرشد: بعد از این حادثه در خانه تیمی در تهران تصمیم داشتند دوباره به آمل حمله کنند که در آن خانه همه دستگیر شدند.وی در پایان گفت: آنها بر پیکر شهر تاختند اما نتوانستند کاری انجام دهند و مردم آمل با این کار افتخار دنیا شدند. امام عزیز تنها نام یک شهر را در وصیت نامه خود درج کردند و آن هم آمل بود.

سردار ناصر شعبانی فرمانده سپاه سال۱۳۶۰ شهرستان آمل نیز درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: اتحادیه كمونیست ها با تجهیزات و امكانات كامل و پشتیبانی خارجی به جنگل های آمل آمدند.وی با بیان اینكه حماسه ای كه مردم آمل آفریدند برخلاف تصورات اتحادیه كمونیست ها بود، افزود: آنها تصور می كردند كه به محض آمدن نیروهای اتحادیه كمونیست ها به داخل شهر مردم آنها را حمایت می كنند اما مردم مقابل آنها ایستادند و مقابله كردند.جانشین فعلی مجتمع دانشگاه امام حسین(ع) با تاكید براینكه اتحادیه كمونیست ها با امكانات بسیار بالای خود ۹۵كشته دادند، تصریح كرد: مردم آمل با كمترین امكانات جنگی ۴۰ شهید دادند.سردارناصرشعبانی خاطرنشان كرد: اعضای اتحادیه كمونیست ها از نقاط مختلف به این اتحادیه پیوسته بودند وسعی داشتند تا با ساختن جبهه سوم ایران راشكست دهند.فرمانده سپاه سال ۶۰ شهرستان آمل با بیان اینكه ما باید قدر مردم آمل را بدانیم، اذعان داشت: در حماسه مردم آمل در سال ۶۰ آن قدر نیروهای مردمی زیاد بود كه ما نیرو برای سازماندهی آنان كم آوردیم.فردی که آماده‌ اعدام شدن بود، گفت که ما اصلاً مردم را نشناختیم و اصلاً اشتباه کردیم وارد شمال شدیم.وی در پایان تصریح كرد: در روز شش بهمن‌ماه سال ۶۰ به‌گونه‌ای شد که مردم خودشان آنها را می‌گرفتند و تحویل ما می‌دادند. یادم می‌آید فردی که آماده‌ اعدام شدن بود، گفت که ما اصلاً مردم را نشناختیم و اشتباه کردیم وارد شمال شدیم.غلامحسین شفیع زاده فرماندار ویژه شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حماسه ششم بهمن سال ۶۰ آمل یک اثر تاریخی و ماندگار است و باید این حماسه ارزنده را به عنوان سندی والا در راستای رشادت و دلاورمردی مردم شهر هزارسنگر آمل به ثبت رساند.

وی با اشاره به این که مردم آمل عشق و ارادت وصف ناپذیر خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در این حماسه ارزنده به اثبات رساندند، بیان داشت: حماسه ششم بهمن سال ۶۰ به منظور حفظ و حراست از مجموعه آرمان های مقدس نظام اسلامی شکل گرفت.شفیع زاده با تاکید بر اینکه باید ابعاد حماسه اسلامی مردم آمل حفظ و تبیین شود، خاطرنشان کرد: این حماسه به عنوان برگی زرین در تاریخ انقلاب اسلامی است که مردم آمل با بصیرت و آگاهی والایی آن را رقم زدند.فرماندار ویژه آمل با اشاره به این که مردم آمل در حماسه ششم بهمن سال ۶۰ اثبات کردند که در راستای حفظ و تحکیم ارزش های والای اسلامی ثابت قدم هستند، گفت: حماسه اسلامی آمل نقش زرین دیگری بر تاریخ پرافتخار ایران اسلامی رقم زد که در وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) درج گردید.به گزارش مهر، اگرچه در تقویم ملی کشور روز ششم بهمن به عنوان حماسه ملی مردم آمل ثبت شده اما هنوز ابعاد این حماسه تاریخی مستور و مهجور باقی مانده و نیاز است تا در متون درسی و دانشگاهی بیشتر به این حماسه ماندگار پرداخته شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن