تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819605357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگی سخت کارگران کردستانی/دخل و خرج نمی خواند


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 15:58:53 , 1393/11/05
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران/
زندگی سخت کارگران کردستانی/دخل و خرج نمی خواند
گزارش های منتشر شده مرکز آمار ایران نشان می دهد که تنها حدود 33 درصد از هزینه های زندگی کارگران استان کردستان از طریق درآمد و میزان حقوق تامین شده آنها تامین می شود.


تحليل ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ايران نشان مي‌دهد پايه دستمزد کارگران شاغل در تهران به همراه يارانه دريافتي آن‌ها طي سال جاري حدود 24 درصد از هزينه‌هاي زندگي آنان را پوشش داده است اما کارگران سيستان و بلوچستان با همين ميزان دستمزد توانسته‌اند حدود 74درصد از متوسط هزينه‌هاي زندگي‌ شهري در اين استان را بپردازند.


مبناي اين تحليل، جدول شماره 49 از آخرين گزارش بررسي بودجه خانوار در مناطق شهري ايران که در سال 92 منتشر شد قرار گرفته است که با لحاظ کردن تورم 11.87 درصدي 9 ماه ابتدايي سال 93، ميزان پوشش پايه مزد قانوني در هزينه‌هاي يک خانوار شهري براساس تعداد متوسط خانوار در هر استان محاسبه شده است.


جدول مذکور از اين واقعيت پرده برمي‌دارد که دستمزد ماهانه کارگران حداقل‌بگير تنها در دو استان هرمزگان و سيستان‌وبلوچستان پوشش دهنده دوسوم (66 درصد) تا سه‌چهارم (75 درصد) هزينه‌هاي متوسط زندگي شهري است. اين ارقام به ويژه در چنين استان‌هايي بيش از آنکه نشان‌دهنده سطح رفاه خانوار کارگري باشد، نشان‌دهنده برقراري نوعي عدالت در توزيع فقر در اين مناطق است.


ارقام جدول مذکور بر اين حقيقت صحه مي‌گذارند که هر چه به استان‌هاي - به نسبت - مرفه‌تر نزديک مي‌شويم، فاصله بين دستمزد کارگران و هزينه‌هاي زندگي آنان افزايش مي‌يابد. در حکم نمونه دستمزد کارگران حداقل‌بگير در استان‌هاي لرستان، خراسان شمالي و کرمانشاه پوشش‌دهنده نصف (50 درصد) تا دوسوم (66 درصد) هزينه متوسط خانوار استان است و اين در حالي است که مزد کارگران در استان‌هاي خراسان رضوي، زنجان، آذربايجان غربي، قم، خوزستان، گلستان، کردستان، يزد، همدان، اردبيل، آذربايجان شرقي، بوشهر، خراسان جنوبي، مرکزي، مازندران، کرمان، ايلام، چهارمحال و بختياري، سمنان، فارس، البرز، گيلان، قزوين و کهگيلويه و بويراحمد به ميزان يک‌سوم (33 درصد) تا يک دوم (50 درصد) از هزينه متوسط خانوار استان کفاف مي‌دهد.


نگاهي به استان‌هايي که بيشترين فاصله بين دستمزدکارگران و هزينه‌هاي متوسط زندگي شهري در آن‌ها حاکم است جاي ترديدي باقي‌ نمي‌گذارد که رقم تعيين شده براي دستمزد سال جاري بر فاصله طبقاتي در استان‌هايي چون تهران و اصفهان افزوده است به طوري که درآمد کارگران در اين دو استان حدود يک سوم از هزينه‌هاي زندگيشان را پوشش داده و در مقابل فقر را به صورت عادلانه‌اي در استان‌هاي محروم کشور بين تمامي اقشار توزيع کرده است.




 



15:58:53 , 1393/11/05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن