تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

«مهاجرت به آلمان»

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835915777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-خوشرو و نرم‌خوی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

خوشرو و نرم‌خوی علامه طباطبایی سیره پیامبر را در حدیثی که گفت‌وگویی میان امام حسین و امیرالمومنین درباره اوصاف پیامبر است، چنین نقل می‌کند:
 

حسین(علیه السلام) گفت: از پدرم از وضع جلسه رسول خدا(ص) پرسیدم، فرمود: در هیچ مجلسی نمی‏​نشست و برنمی خاست مگر به یاد خدا و در مجالس جای مخصوصی برای خود انتخاب نمی​‏کرد، و مخصوصا از این کار نهی می‏فرمود و وقتی به جمعیتی می‏پیوست هر جا که خالی بود، می‏​نشست و اصحاب را نیز دستور می‏داد که چنان کنند و حق هر یک از اهل مجلس را ادا می‏​کرد و کسی از آنان احساس نمی‏​کرد که دیگری پیش آن حضرت محترم‏تر از خود است و با هرکس که آن حضرت می‏​نشست، به قدری صبر می‏​کرد تا خود آن شخص برخیزد. هر کس حاجتی از او طلب می‏​کرد یا به حاجت خود می رسید یا با بیان شیرین آن حضرت قانع می‏​شد. خوی اش به قدری نرم‏ بود که مردم او را برای خود چون پدری مهربان می​دانستند و همه نزد او در حق مساوی بودند. مجلس، مجلس حلم و حیاء و صداقت و امانت بود و در آن آوازها بلند نمی‏​شد و در آن حرمت مردم هتک نمی​‏شد و اگر از کسی لغزشی سر می زد، جای دیگر گفته نمی شد. اهل مجلس همه با هم عادلانه رفتار می کردند و رفتارشان با یکدیگر، چون دوستی به پرهیزگاران بود و به هم تواضع می نمودند. بزرگسالان را احترام می‏​کردند و به کوچک تران مهربان بودند و محتاجان را بر خود مقدم می‏​داشتند و غریبان را نگهداری می‏​کردند. سپس پرسیدم روش رسول خدا(ص) درباره همنشینان خود چطور بود؟ فرمود: دائما خوشرو و خوش​خوی و نرم بود، خشن و درشتخو و سبکسر و فحاش و عیب​جو نبود و کسی را زیاد مدح نمی​‏کرد و از چیزی که به آن رغبت و میل نداشت غفلت می ورزید، به طوری که مردم از او، نه مأیوس و نه ناامید می‏​شدند. همانا خود را، از سه چیز دور می‏​داشت: جدال و پرحرفی و گفتن مطالب بی‏​فایده. و نسبت به مردم نیز از سه چیز پرهیز می‏​کرد: هرگز کسی را سرزنش نمی‏​کرد و از او عیب نمی‏​گرفت، و لغزش و عیب های مردم را جستجو نمی‏​کرد و سخن نمی‏​گفت مگر در جایی که امید ثواب در آن‏ می داشت. هنگام تکلم چنان حاضران را به خود جذب می‏​کرد که از احدی نفس شنیده نمی‏​شد و چون ساکت می گشت آنان سخن می​گفتند. در حضور آن جناب روی مطلبی نزاع نمی‏​کردند، اگر کسی از ایشان صحبت می کرد، همه ساکت می​شدند تا سخنش پایان یابد و تکلمشان در محضر آن جناب به نوبت بود. اهل مجلس از چیزی که به خنده می‏​افتادند، وی نیز می‏​خندید و از آنچه تعجب می کردند، تعجب می کرد. بر اسائه ادب شخص غریب در پرسش و گفتار صبر می کرد، تا جایی که اصحاب در صدد جلب شخص مزاحم برمی‏​آمدند. می گفت وقتی صاحبان حاجت را دیدید آنان را کمک و معاونت کنید و هرگز ثنای کسی را نمی​‏پذیرفت مگر این که ثنایش به عنوان تشکر از آن حضرت باشد و کلام احدی را نمی‏​برید، مگر آن که از حد مشروع تجاوز کند که در آن صورت با نهی یا برخاستن، کلام او را قطع می​‏نمود. (سنن النبی، ترجمه فارسی، صص16 ـ 18)


 


سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 05:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن