محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842013859
اسلام مشکل طاغوت و جهل را چگونه برطرف میکند؟ آزادی و آگاهی دو ضرورت رهایی از ناامنی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اسلام مشکل طاغوت و جهل را چگونه برطرف میکند؟
آزادی و آگاهی دو ضرورت رهایی از ناامنی
اندیشهی سیاسی اسلام، به طور سلبی متضمن کسب امنیت در مقابل سلطهی طاغوت است، به صورت ایجابی نیز دعوت به ایجاد جامعهای سیاسی میکند، که در آن با تحقق آگاهی جایی برای سلطه و استبداد نیست.
آیات و روایات نشان میدهد که امنیت یکی از نیازهای ضروری است که پاسخگویی به نیازهای دیگر در سایهی آن تحقق مییابد و از منظر اسلام و فقه سیاسی، که عهدهدار تنظیم رابطهی مؤمنین در درون و خارج از جامعهی اسلامی است، امنیت بهمثابهی یک نیاز فطری دیده شده که بدون آن، رسیدن به سعادت و کمال بشری غیرممکن است. تأمین امنیت از وظایف حکومت اسلامی است و اصولاً نظریهی دولت در فقه سیاسی برحسب تأمین امنیت تفسیر میشود دولت در اسلام برایند نیازها و احتیاجات واقعی مردم است و بر این اساس، کشف اولویت یک وظیفه بر سایر وظایف از منظر دینی، نیازمند مراجعه به متون دینی و استخراج اساسیترین و بنیادیترین مطالبات و احتیاجات مردمی از لابهلای آیات و روایات است. بیتردید سایر مکاتب نیز چنین برداشتی از دولت و کارکردهای آن دارند، اما بهراحتی میتوان گفت که مزیت اسلام نسبت به مکاتب دستساختهی بشر که اصولاً نگاه و تجویز یکبعدی دارند، این است که نگاه و زاویهی دیدی چندبُعدی و چندسویه دارد. سایر مکاتب بشری رویکردشان به مقوله تأمین انسان، یا رویکردی سختافزارانه و امنیت فیزیکی وی است یا رویکردی روان شناسانه و تأمین امنیت هستی شناسانهی وی. اما تفاوت اسلام با این رویکردها این است که دیدگاه اسلام دیدگاهی همهجانبهنگر است. ضمن اینکه این دین الهی به آزادی بهعنوان یکی از ارکان امنیت مینگرد، به آگاهی نیز برای رهایی از ناامنی جهالت تأکید میکند. از آیات و روایت چنین به دست میآید که امنیت از نعمتهای بزرگ خداوند و مقدم بر سایر نیازمندیهای بشر است. امام صادق (ع) سه موضوع را نیاز همهی آحاد بشر میدانند: امنیت، عدالت و فراوانی. ما در اینجا (با توجه به بضاعت فکری و علمی)، امنیت را در حوزهی ناامنی فکری-عقیدتی به دو قسم، یعنی آگاهی و آزادی، بهعنوان دو معیار اصلی برای دوری جستن از ناامنی، که بیشتر وجه روانی و نه فیزیکی امنیت را در اینجا در بر میگیرد، تقسیم میکنیم. الف) رهایی از سلطهگری اینکه چرا انقیاد یک مصداق برای ناامنی محسوب میشود، مبحثی است که بایستی در خصوص آن بحث کرد و آن را از منظر فقهی-اصولی مورد ارزیابی قرار داد. که در اینجا نیز تلاش میکنیم بخشی از آن را مورد بررسی قرار دهیم. در منظر اسلامی، «سلطهگری» را میتوان به دو قسم داخلی و خارجی تقسیم کرد. سلطهگری داخلی در اندیشهی سیاسی اسلام به طاغوت و استبداد مرتبط میشود. اسلام همواره انسانها را به رهایی از سلطهی طاغوت، که زائلکنندهی کرامت انسان در زندگی دنیوی و امکان سعادت اخروی آنهاست، دعوت میکند. سلطهی طاغوت میتواند با تحکیم باورهای غلط جهل تحمیلشده بر مردم تحت سلطه، امکان آگاهی از حقیقت و خیر و همچنین آزادی انتخاب مسیر حق و خیر را از مردم سلب کند. بدین ترتیب، رهایی از سلطهی طاغوت و امانیابی در برابر آن، از جمله رسالتهای سیاسی انسان برای دستیابی به کرامت و سعادت انسانی است. این رهایی هم از حیث در قید و بند نبودن، و هم از منظر نهراسیدن از تفوق، هیمنه و برتری سایر افراد مورد پذیرش اسلام و منشور انسانیت و الهیت این دین یعنی قرآن است. مصادیق رهایی از سلطهی خارجی در کتاب مبین: «ولقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدو الله و اجتنبو الطاغوت...» (نحل: 36) «والذین اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها و انابوا الی الله لهم البشری فبشر عباد» (زمر: 17) «اذهبا الی فرعون انه طغی فقولا له قولا لینا لعله یتذکر او یخشی» (طه: 43-44) بنابراین قرآن، رهایی از شر سلطهگری طاغوت را نه تنها لازمهی دستیابی به کرامت و سعادت انسانی میداند، بلکه افراد تحت سلطهی طاغوت را عاری از هرگونه کرامت انسانی و در حد حیواناتی همچون میمون و خوک توصیف میکند: «...من لعنه الله و غضب علیه و جعل منهم القرده و الخنازیر و عبد الطاغوت اولئک شر مکانا و اضل عن سواء السبیل» (مائده: 60) پیامبر اکرم (ص) نیز در سیرهی سیاسی خود، با اولویت دادن به اصل پیمان و صلح، علاوه بر اینکه با یهودیان مدینه عهد و پیمان بستند، با قبیلهی کافر بنیخزاعه نیز برای دفاع مشترک از همدیگر پیمان بستند؛ چنانکه دلیل اصلی حملهی مسلمین به مکه برای فتح این شهر نیز کشته شدن برخی اعضای قبیلهی بنیخزاعه به دست قبیلهی بنیبکر، همپیمان قریش بود؛ چراکه این اتفاق موجب انحلال پیمان صلح مسلمین و قریش مکه میشد. سلطهگری خارجی از تهدیدات و تجاوزات بالقوه و بالفعل رقبا یا دشمنان جامعهی سیاسی اسلامی نشئت میگیرد. جامعهی اسلامی بایستی از دو منظر فعالیت امنیتجویانه داشته باشد، هم با ایجاد مصونیت نسبت به تهدیدات و تجاوزات دشمنان جامعهی اسلامی زمینهی امنیت را فراهم کند و هم با بسترسازی همزیستی و صلح میان جامعهی اسلامی و جوامع غیراسلامی، زمینهی ناامنی را از بین ببرد. جهاد یا دفاع مشروع، بهمثابهی مکانیسم تأمین امنیت بهصورت سلبی، در اسلام جایگاه محوری دارد و از این رو، جهاد در اندیشهی اسلامی اساساً جنبهای دفاعی دارد. بدین معنا که از یکسو بهمنزلهی دفاع از کرامت انسانی مردم تحت طاغوت است که مانع تحقق آگاهی و آزادی و در نتیجه، امکان سعادت آنها میشود و از سوی دیگر، به معنای دفاع در برابر تهدیدات و تجاوزاتی است که از جانب دشمنان متوجه جامعهی اسلامی میشود. (تقیلو، 1389: 50-60) در مقایسه با وجه سلبی امنیت در مقابل سلطهگری که ملازم با جهاد دفاعی است، وجه ایجابی امنیت در اندیشهی سیاسی اسلامی، به همزیستی مسالمتآمیز، صلح و برقراری عهد و پیمانهای متقابل با جوامع، مرتبط میشود. اسلام به صلح و همزیستی با ادیان دیگر، چه در داخل و چه در روابط فیمابین، تأکید میورزد. مصادیق این موارد در قرآن عبارتاند از: «و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن...» (عنکبوت: 46) «قولو آمنا بالله و ما انزل الینا و ما انزل الی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و الاسباط و ما اوتی موسی و عیسی و ما اوتی النبیون من ربهم لا نفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون» (بقره: 136) «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی الکلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله...» (آلعمران: 64) سیرهی سیاسی زعمای صدر اسلامی از جمله پیامبر رحمت نیز همین تجویزهای نظری قرآن را عملیاتی کرده است. پیامبر اکرم (ص) نیز در سیرهی سیاسی خود، با اولویت دادن به اصل پیمان و صلح، علاوه بر اینکه با یهودیان مدینه عهده و پیمان بستند، با قبیلهی کافر بنیخزاعه نیز برای دفاع مشترک از همدیگر پیمان بستند؛ چنانکه دلیل اصلی حملهی مسلمین به مکه برای فتح این شهر نیز کشته شدن برخی اعضای قبیلهی بنیخزاعه به دست قبیلهی بنیبکر، همپیمان قریش بود؛ چراکه این اتفاق موجب انحلال پیمان صلح مسلمین و قریش مکه میشد. (ابنهاشم، 1360: 812-813) رویارویی نظامی پیامبر با قبایل یهود، همچون قبیلهی بنینظیر، بنیقینقاع و بنیقریضه نیز به دلیل نقض پیمانی بود که از سوی آنان انجام گرفته و مسلمانان را با تهدید و تجاوز مواجه میساخت. (همان: 713-714 و واغدی، به نقل از تقیلو، 1389: 50-60) ب) آگاهی مدافع ناامنی جهالت اندیشهی سیاسی اسلام، همچنین دعوت به ایجاد جامعهای سیاسی میکند که در آن با تحقق آگاهی، بهمثابهی شرط امکان کرامت و سعادت انسانی، جایی برای سلطه و استبداد نیست. بر همین اساس است که حتی تحمیل سلطهگرانهی باورهای دینی نفی میشود؛ چراکه با تحقق آگاهی نسبت به تشخیص و انتخاب حق و باطل و خیر و شر، اکنون نوبت انتخاب آزادانهی راه، بدون هرگونه سلطه و اجبار خواهد بود. آگاهی وجه تعیینکنندهی امنیت است؛ تا زمانی که انسان نسبت به معضلات و تهدیدهای پیرامونش بینش نداشته باشد، اسیر نوسانات شخصیتی و حتی ایجاد تهدیدات فیزیکی، هستیشناختی و روانی میشود. قرآن کریم نیز به این موضوع نگریسته است. مصادیق آیاتی از نفی جهالت در قرآن کریم: «و لو شاء الله ما اشرکوا و ما جعلناک علیهم حفیظا و ما انت علیهم بوکیل» (انعام: 107)، «و لو شاء ربک لامن من فی الارض کلهم جمعیا...» (یونس: 99) «و لو شاء ربک لجعل الناس امه واحده و لا یزالون مختلفین» (هود: 118) «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی فمنnt>nt> فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی...» (بقره: 256) «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» (انسان: 3) «فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر» (غاشیه: 21-22) «ان الذین کفرو سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون» (بقره: 6) «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم» (رعد: 11) «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانو من قبل لفی ضلال مبین» (جمعه: 2) قرآن کریم در این آیات بهطور خاص مبارزه با جهل و بدویت و آموزش علم و حکمت را از اهداف اساسی اسلام معرفی میکند. (تقیلو، 1389: 50-60) و این دلیل اهمیتی است که اسلام به مفهوم مبارزه با جهل و ایمنی از جهالت داده است. در اسلام ندانستن چیزی، گزارهای نامطلوب محسوب میشود. پس همانطور که اسلام و قرآن در برابر طاغوت و سلطهی متکبرانه بر انسان، وی را هشدار داده و مؤمن را بری از استیلای غیر میداند و به همان میزان نیز به آگاه کردن انسان تأکید دارد و وی را محصول آگاهی و بینش خویش میداند.* منابع - قرآن کریم - تقیلو، فرامرز و آدمی، علی (1389)، «امنیت و پیشاارزشهای آن در اسلام»، فصلنامهی مطالعات راهبردی، زمستان، شمارهی 50. - ابنهاشم، عبدالملک (1360)، سیرت رسولالله، ترجمه و انشای رفیعالدین اسحاقبنمحمد همدانی قاضی ابرقو، تصحیح اصغر مهدی، تهران، بنیاد فرهنگ. * احمد صدیقی منبع: گروه بینالملل برهان انتهای متن/
93/11/05 - 02:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
افتتاح پل جمهوری اسلامی بسیاری از مشکلات ترافیکی قم را برطرف میکند
سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۴ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت بهره برداری از پل جمهوری اسلامی بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را برطرف خواهد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی در جلسه بررسی پروژه بلوار جمهوری اسلامیرئیس اداره اطلاعات آستانهاشرفیه: مدیریت جهادی مشکلات را برطرف میکند/ضرورت شناخت پدیدههای اجتماعی
رئیس اداره اطلاعات آستانهاشرفیه مدیریت جهادی مشکلات را برطرف میکند ضرورت شناخت پدیدههای اجتماعیرئیس اداره اطلاعات آستانهاشرفیه گفت عزم ملی و مدیریت جهادی مشکلات جامعه را برطرف میکند به گزارش خبرگزاری فارس از آستانهاشرفیه رئیس اداره اطلاعات این شهرستان عصر امروز در جرئیس مجلس شورای اسلامی: کشوری که مشکل امنیتی پیدا میکند نمیتواند به رشد اقتصادی برسد
رئیس مجلس شورای اسلامی کشوری که مشکل امنیتی پیدا میکند نمیتواند به رشد اقتصادی برسدرئیس مجلس شورای اسلامی گفت نباید به اختلافات دامن زده شود چرا که کشوری که مشکل امنیتی پیدا میکند نمیتواند به رشد اقتصادی برسد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه علی لاریجانی صبح امروز در همایشضرورت رفع مشکلات ترددی معلولان در شهرستان اسلامشهر
مصطفی علیخانی گفت ضرورت رفع مشکلات ترددی معلولان در شهرستان اسلامشهر خبرگزاری پانا معاون عمرانی فرماندار اسلامشهر گفت مشکلات ترددی معلولان در شهرستان اسلامشهر مرتفع شود ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي ساعت 07 04 به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا مصطفی علیخانی در این رابطه اظهسخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین تأکید کرد ضرورت آگاهی شورایاران از فعالیت حوزههای شهرداری قزوین
سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین تأکید کردضرورت آگاهی شورایاران از فعالیت حوزههای شهرداری قزوینسخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین آگاهی شورایاران از فعالیت حوزههای شهرداری قزوین را امری ضروری دانست و گفت اگر شورایاران از فعالیتها و عملکرد حوزههای مختلف شهرداری اطلاع داشته باشند بهتضرورت حل مشکل ترافیک شهرستان اسلامشهر
ضرورت حل مشکل ترافیک شهرستان اسلامشهر خبرگزاری پانا رئیس شورای شهر اسلامشهر گفت بار عظیم ترافیک شهرستان های غرب استان تهران و کشور متوجه محور تهران ساوه است و اسلامشهر پذیرای حجم عظیم ترافیک است ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۷ دي ساعت 09 55 به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا و بهآموزههای اسلام هرگونه خشونت و افراط را تقبیح میکند/ به هیچ انگاشته شدن آزادی بیان در پای منافع صهیونیست
بیانیه جامعه اسلامی مهندسین در محکومیت اقدام نشریه فرانسوی آموزههای اسلام هرگونه خشونت و افراط را تقبیح میکند به هیچ انگاشته شدن آزادی بیان در پای منافع صهیونیست در محکومیت اقدام نشریه فرانسوی در بازنشر کاریکاتور موهن علیه نبی مکرم اسلام ص جامعه اسلامی مهندسین بیانیهای مدموکراسیخواهی در انقلاب اسلامی تفننی نیست/ غرب توهین به پیامبر اکرم (ص) را با آزادی بیان توجیه میکند
لاریجانی دموکراسیخواهی در انقلاب اسلامی تفننی نیست غرب توهین به پیامبر اکرم ص را با آزادی بیان توجیه میکند رئیس مجلس شورای اسلامی گفت غربیها از دو قرن قبل دنبال آن بودند که دین را نحیف و ضعیف کنند و عرصههای آن را محدود کنند و امروز وقتی به پیامبر ما توهین میکنند به آن اخلیلنژاد: مشکل تجهیزات تپانچه برطرف شود کیفیت تیمها هم فرق میکند
خلیلنژاد مشکل تجهیزات تپانچه برطرف شود کیفیت تیمها هم فرق میکند مربی تپانچه تیم تیراندازی پردیسان گفت لیگ امسال فرصت بسیار خوبی بود برای کسانی که خواستند خودشان را به طور نیمه حرفهای محک بزنند یاسر خلیلنژاد در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران افزود لیگ دسته یانقلاب اسلامی یک رویداد زنده و پویاست/ غرب توهین به پیامبر اکرم (ص) را با آزادی بیان توجیه میکند
لاریجانی انقلاب اسلامی یک رویداد زنده و پویاست غرب توهین به پیامبر اکرم ص را با آزادی بیان توجیه میکند رئیس مجلس شورای اسلامی گفت غربیها از دو قرن قبل دنبال آن بودند که دین را نحیف و ضعیف کنند و عرصههای آن را محدود کنند و امروز وقتی به پیامبر ما توهین میکنند به آن افتخارحجتالاسلام آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس: پل جمهوری بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را برطرف خواهد کرد
حجتالاسلام آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس پل جمهوری بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را برطرف خواهد کردنماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت پل جمهوری اسلامی بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را برطرف خواهد کرد و با بهره برداری از آن شاهد رضایت بیشتر مردم از مسئولان شهر قم خواهیم بوجانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم: دشمن برای تخریب ارزشهای نظام اسلامی برنامهای هدفمند را دنبا
جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم دشمن برای تخریب ارزشهای نظام اسلامی برنامهای هدفمند را دنبال میکندجانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم گفت دشمن برنامهریزیهای بسیاری برای تخریب ارزشهای نظام انجام داده است اما تا کنون نتوانسته به جایی برسد به گزاررییس مرکز اسلامی انگلیس در مصاحبه با بی بی سی: آزادی بیان، استدلال مناسبی برای توهین به عقاید نیست
رییس مرکز اسلامی انگلیس در مصاحبه با بی بی سی آزادی بیان استدلال مناسبی برای توهین به عقاید نیست فرهنگ > دین و اندیشه - رییس مرکز اسلامی انگلیس درباره چاپ کاریکاتور توسط مجله شارلی ابدو پاریس گفت آنهایی که این اقدام را انجام می دهند باید بدانند که آسیب و صدمه ایمغز چگونه ترس را شناسایی میکند؟ |اخبار ایران و جهان
مغز چگونه ترس را شناسایی میکند تیمی از دانشمندان به رهبری بیو لیو و ماریو پنزو در آزمایشگاه Cold Spring Harbor در نیویورک و دانشمندان دانشگاه استونی بروک امریکا به چگونگی شناساییکردن خطر توسط مغز پی بردند کد خبر ۴۶۸۶۵۱ تاریخ انتشار ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۰ - 21 January 201ضرورت و کارکرد «حفظ نظام» در تدوین سیاست خارجی جمهوری اسلامی
ضرورت و کارکرد حفظ نظام در تدوین سیاست خارجی جمهوری اسلامیاتخاذ راهبرد حفظ نظام جمهوری اسلامی زمینه ارتقای توانمندی نظام در مدیریت محیط داخلی و خارجی و مقابله با چالشهای ایجاد شده را فراهم و امکان عملیاتی شدن هوشمندانه اصولگرایی دولت اسلامی را در وضعیتهای متفاوت به وجود آوردمدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه: دنیای اسلام اهانت به پیامبراکرم(ص) را محکوم میکند
مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه دنیای اسلام اهانت به پیامبراکرم ص را محکوم میکندمدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت دنیای اسلام اهانت به پیامبراکرم ص را محکوم میکند به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه حجتالاسلام اسماعیل قبادی ظهر امروز در تجمع اصناف بازاریان اتحرئیس شورای اسلامی استان کردستان خواستار شد استفاده از ظرفیت شوراها در توسعه روستاها/احصای مشکلات مردم اولویت
رئیس شورای اسلامی استان کردستان خواستار شداستفاده از ظرفیت شوراها در توسعه روستاها احصای مشکلات مردم اولویت شوراسترئیس شورای اسلامی استان کردستان بر استفاده از ظرفیت شوراها در تحقق اهداف رویکرد توسعهای روستاهای استان تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج زهرا آوجیان عصر ا-
گوناگون
پربازدیدترینها