تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805617170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهواره، اثرگذارترین غول رسانه‌ای دنیا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
ماهواره، اثرگذارترین غول رسانه‌ای دنیا
امروزه ما با یک بشقاب پرنده بین‌المللی در زندگی خود رو به رو هستیم که همه دنیا را به هم وصل می‌کند، بشقاب پرنده‌ای که در پشت‌بام‌ها جاخوش می کنند و به جای سرپرست خانوار و اعضای خانواده برای چگونه زیستن افراد تصمیم‌گیری می‌کند.
به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، ماهواره و تکنولوژی وابسته به آن، آنچنان در تار و پود اندیشه جوامع بشری نفوذ کرده و به پیش می‌تازد که نقش تعیین کننده آن در سیر تحولات تمدن بشری   قابل توجه است.

نخستین ماهواره فضایی جهان اسپوتنیک به معنی همسفر بود که در تاریخ 12 مهر 1336 برابر با 14 اکتبر 1957 میلادی از کشور روسیه به مدار زمین پرتاب شد.

بعد از گذشت یکسال در سال 1958 میلادی ایلات متحده آمریکا برای تقویت کردن پروژه ی مخابراتی خود به نام اسکور دومین ماهواره که از یک نوار برای ضبط و پخش پیام‌های صوتی استفاده می‌کرد را به فضا فرستاد.

نخستین و مهمترین برنامه‌ی ماهواره‌های مخابراتی در تلفن بلند برد میان قاره‌‌ای  بود.

بعد از اینمکه سرویس تلفن راه دور تجاری با استفاده از مخابرات ماهواره‌ای ایجاد شد، یک میزبان دیگر ارتباطات راه دور تجاری با ماهواره‌های مشابه در سال 1979 میلادی شامل؛ موبایل‌های ماهواره‌ای، رادیوی ماهواره‌ای، تلویزیون ماهواره‌ای و دسترسی اینترنتی ماهواره‌ای به جمع ماهواره‌های دنیا
پیوست.

رسانه‌ها و بویژه شبکه‌های ماهواره‌ای در شکل‌گیری افکار عمومی نقش بسزایی دارند.
د ر همین خصوص با حجت‌الااسلام حسن کمالی کارشناس امور فرهنگی و مشاور خانواده به گفتگو پرداختیم.

حجت‌الااسلام حسن کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اعتیاد به تلویزیون و برنامه‌های ماهواره بسیار خطرناک است اظهار کرد: اگر بخواهیم به جنبه‌های منفی ماهواره اشاره کنیم، در حقیقت ماهواره یکی از مخرب ترین و اثرگذارترین وسایل ارتباط جمعی بر سیستم اعصاب و روان تمامی انسان‌های دنیا محسوب می‌شود.

این کارشناس امور فرهنگی و مشاور خانواده افزود: غفلت افراد از رصد کردن وضعیت زندگی و دسترسی بدون زمینه‌سازی مناسب خانواده‌ها به برنامه‌های این غول رسانه‌ای، آسیب‌های اساسی و جدی بر پیکره خانواده‌ها وارد می‌کند و بنا به دیدگاه اندیشمندان نداشتن نظارت و کنترل بر این تکنولوژی همانا محصور کردن اندیشه‌ افراد خانواده است.

وی تصریح کرد: امروز نمی‌توان وسایل ارتباط جمعی و بویژه ماهواره را از نوجوانان و جوانان جدا کرد و تماشای تلویزیون و ماهواره در بین همه اقشار جامعه نهادینه شده است.

حجت‌الااسلام  کمالی بیان کرد: ما نمی‌توانیم درب تکنولوژی و فناوری‌های جدید دنیا را به روی خود ببندیم و باید با همه اقوام و ملل در ارتباط باشیم و اگر بنا داریم که فرهنگ ایرانی – اسلامی ما برقرار بماند، در وهله اول باید از نیروهای فعال فرهنگی، تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان ایرانی بهره ببریم.

این کارشناس امور فرهنگی و مشاور خانواده با اشاره به راهکارهای مقابله با آسیب‌های ابزارهای نوینی همچون ماهواره درک سه مسئله‌ی نبوغ جوان‌ةا،‌پرورش استعدادها و وحدت رویه را ضروری دانست و افزود: ما سرمایه‌های گرانقدری همانند شاهنامه، گلستان سعدی، دیوان حافظ و آثارهای فرهنگی و هنری فراوان دیگری در کشور داریم که با بهره‌گیری از تمام این آثار در ساخت برنامه‌ها و فیلم‌ها می توان رسانه ملی را از پخش فیلم های خارجی و ترویج فرهنگ بیگانه بی‌نیاز کرد و این روش نیز معقول‌ترین راهکار برای مقابله با آسیب‌های ماهواره است.

وی عمده ترین آسیب‌های اجتماعی ماهواره را متزلزل ساختن روابط خانوادگی، جایگاه زنان،‌بی‌خویشتن شدگی افراد،‌اختلال تفکر بین مخاطبان،‌تهدید امنیت ملی یک کشور و بحران هویت برشمرد و یادآور شد: در جشن‌ةا، اعیاد و عروسی ها آزادی‌های معقول و خوشی‌های مثبت و فکر بکر از جوانان گرفته شده است که این محدودیت موجب می‌شو تا قشر جوان جامعه از دورن به انفجار برسد.

این استاد دانشگاه از آسیب‌های دیگر ماهواره، به مشکلات روحی و روانی متاثر از فیلم‌های مبتذل و  خشن، افسردگی شدید و گاه همراه با خودکشی، ایجاد روابط اجتماعی ناسالم، ترویج مدگرایی، پخش شایعات، ایجاد شک و دودلی و پایین آمدن سطح رضایتمندی همسران از یکدیگر اشاره کرد.

حجت‌الااسلام  کمالی ادامه داد: متاسفانه امروزه فرهنگ ما همانند گوشت قربانی بین سازمان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمانهای مرتبط در حوزه فرهنگ تقسیم شده است.

وی در این‌باره بیان کرد: تمام این سازمان های فرهنگی باید به سمت و سوی صدا و سیما سوق داده شوند، همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند: صدا و سیما یک دانشگاه است و ما باید در این دانشگاه سرمایه گذاری کنیم،‌اما متاسفانه خودمان ا این سرمایه بهره نمی بریم این در حالی است که حتی کشورهای بیگانه از سرمایه عظیم فرهنگی ما بهره‌برداری می کنند.

این کارشناس امور فرهنگی و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه رسوایی‌ها و خطرات اخیری که در دنیا به وجود آمده است به دلیل استفاده  منفی از ماه9واره است، تاکید کرد: ما باید با بسیج کردن کشورهای اسلامی یک ماهواره بین‌المللی اسلامی درست کنیم و جوان‌های ما با تشویق مقام معظم رهبری مدظله) می‌توانند این کار را نجام دهند تا ما پیشگام و سردمدار افکار خوب فرهنگی دنیا شویم.

حجت‌الااسلام  کمالی  با بیان اینکه هر وسیله‌ ارتباطی دارای یک بعد منفی و یک بعد مثبت است، تاکید کرد: هر چند اکثر شبکه های ماهواره ای    اهدافی جز به انحطاط کشاندن فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان خود ندارند؛ اما نباید برنامه های مثبت ماهواره‌ از قبیل آگاهی از پیشرفت‌های علمی اقصی نقاط دنیا، آشنایی با فرهنگ و سنت کشورهای مختلف و با خبر شدن از اوضاع جهان را انکار کرد.

با این وجود ، ماهواره‌هایی که در فضا در حال گردشند، می‌توانند اطلاعات با ارزشی در اختیار انسان قرار دهند که منجر به تحولات شگرفی در زمینه های گوناگون شود، در نتیجه در صورتی که از ماهواره درست استفاده شود، باعث ترقی و پیشرفت یک جامعه می‌شود. گزارش از سید شایان جعفری

انتهای پیام/

 







کد خبر: ۵۱۱۰۷۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن