تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806949101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-امام عنصر کلیدی بصیرت است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم انسانی صدری: امام عنصر کلیدی بصیرت است حجت‌الاسلام غلامی در برنامه شب آسمانی گفت: تکیه کردن بر امام به معنای بصیرت است زیرا هرجا که امام باشد حق نیز آن‌جا است. بصیرت بستر شکل گیری ایمان را فراهم می‌آورد
 

به گزارش جام جم آنلاین حجت الاسلام غلامی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف اسلامی بیان داشت: بصیرت اصطلاحی صد در صد دینی نیست و می توان در سایر معارف بشری هم این اصطلاح را دید اما چون بیشتر در تعالیم دینی استفاده شود این کلمه را اصطلاحی دینی قلمداد می شود. وی در ادامه تأکید کرد: تیزبینی و عمق نگری معنای خوبی برای بصیرت است، در حقیقت بصیرت مقابل سطح نگری است. لذا هر فهم و علمی نمی تواند بصیرت باشد بلکه بصیرت خوب دیدن، خوب فکر کردن و لایه های درونی یک چیز را مشاهده کردن است. حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: اسلام آمده است تا با انقلاب و شورش درونی، گنجینه ها و دفینه های عقلی و معرفتی را استخراج کند. وقتی این گنجینه ها استخراج شد تازه زمینه تولد جهان بینی واقع گرا مهیا می شود، جهان بینی واقع گرا نیز برخلاف جهان بینی الحادی به پرسش های اساسی مطرح برای انسان پاسخ می دهد. رئیس مؤسسه پژوهشی علوم انسانی صدری با اشاره به 4 پرسش اساسی که برای انسان ها مطرح است بیان داشت: انسان ها معمولا با 4 پرسش اساسی ما از کجا آمده ایم، به کجا آمده ایم، چرا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت مواجه هستند. سؤالات دیگر هم ذیل این 4 پرسش قرار دارد. جهان بینی الحادی پاسخی برای این سؤالات ندارد و بر روی آن ها سرپوش می گذارد در حقیقت جهان بینی الحادی نتیجه بی بصیرتی است. وی ادامه داد: در جهان بینی الحادی تلاش می شود تا صورت مسئله ها حذف شود و به پرسش های انسان ها پاسخ داده نشود لذا انسان نیز به آرامش نخواهد رسید و دچار پوچی خواهد شد اما اسلام آمده تا با آزاد کردن انسان ها از انواع اسارت آن ها را از مرگ عقلی نجات دهد. غلامی تأکید کرد: جهان بینی واقع گرا مقدمه ایمان است. بصیرت بستر شکل گیری ایمان را فراهم می آورد و وقتی هم ایمان شکل گرفت خودش باعث می شود تا درجه داشتن بصیرت نیز بالاتر برود. وی اضافه کرد: بصیرت و علم مقدمه ایمان هستند به طوری که باید گفت ایمان پیوند خوردن علم و بصیرت با قلب و وجود انسان است. ایمان مساوی با علم نیست اما تا علم همراه با عمق نگری هم نباشد ایمان شکل نمی گیرد. دعوت پیامبر اسلام نیز خارج از بصیرت نیست برعکس ادیان تحریف شده دیگر که می گویند اول ایمان بیاور اسلام معتقد است که باید اول تحقیق کرد و سپس ایمان آورد. وی در رابطه با چگونگی کسب بصیرت گفت: بخشی از این بصیرت با تحقیق و ژرف نگری کسب می شود اما بخشی با کار تحقیقی به دست نیامده بلکه عنصری کلیدی باید به میان بیاید تا در شرایط غبارآلودی مانند فتنه بتوان راه درست را تشخیص داد و آن عنصر کلیدی امام است. مهم ترین کارکرد امام نیز این است که در شرایط خاص مسلمانان را دستگیری می کند. وی تصریح کرد: امام باعث می شود تا در زمانی که بر حق لباس باطل پوشانده و بر باطل نیز لباس حق پوشانده اند راه را گم نکنیم در حقیقت این امام است که کمک می کند تا مرز حق و باطل پررنگ نگه داشته شود. بنابراین تکیه بر امام و در زمان غیبت نائب ایشان برای داشتن بصیرت لازم است زیرا بی شک هرجایی که امام حضور دارد میدان حق نیز آن جا است. غلامی با اشاره به این که برخی بخشی از دین را پذیرفته و بخشی را نمی پذیرند گفت: فرد با بصیرت از تکالیف شرعی فرار نمی کند اما متأسفانه ما گاهی افرادی را می بینیم که ادعای دین دارند اما در حقیقت به دنبال دین منهای شریعت و تکلیف هستند و این با بصیرت سازگار نیست. در ادامه برنامه حجت الاسلام شریفی نیز در تماسی تلفنی که با وی برقرار شده بود با اشاره به جایگاه بصیرت در قرآن گفت: بصر یعنی دیدن اما بصیرت در مواردی به کار می رود که چشم سر کفایت نمی کند. بصیرت به معنای تشخیص حق و باطل به ویژه در زمان های حساس است. وی ادامه داد: بصیرت ارتباط تنگاتنگی با فتنه دارد زیرا در شرایط غبارآلود فتنه است که تشخیص حق از باطل دشوار است و در چنین مواردی به داشتن بصیرت نیاز است. در جنگ جمل شخصی نزد امام علی(ع) رفت و مانده بود که حق با چه کسی است. امام علی(ع) فرمودند معیار تو برای شناخت حق از باطل اشخاص هستند در صورتی که باید حق را بشناسی تا بتوانی اهل حق را نیز شناسایی کنی. شریفی در پایان تأکید کرد: بصیرت یکی از صفات حق تعالی است به طوری که در بیش از 40 آیه به این صفت خداوند اشاره شده است.


 


سه شنبه 9 دی 1393 ساعت 14:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن