تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804299209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعقيب رشوه 500ميليوني يك خارجي براي شكار پلنگ ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تعقيب رشوه 500ميليوني يك خارجي براي شكار پلنگ ايران
يك شكارچي اسپانيايي با پرداخت 500 ميليون تومان به راحتي وارد منطقه حفاظت شده «بمو» (در استان فارس) مي‌شود، پلنگ در معرض انقراض ايران را شكار مي‌كند و مي‌رود و عكس خود و لاشه پلنگ را روي سايت‌هاي اينترنتي مي‌گذارد.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


در روز 17دي ماه سال جاري خبري با تيتر«تيغ شيوخ عرب و اروپايي‌ها بر جان حيات وحش ايران» روي خروجي يكي از خبرگزاري‌هاي دولتي قرار گرفت. محور خبر در يك جمله اين است: يك شكارچي اسپانيايي با پرداخت 500 ميليون تومان به راحتي وارد منطقه حفاظت شده «بمو» (در استان فارس) مي‌شود، پلنگ در معرض انقراض ايران را شكار مي‌كند و مي‌رود و عكس خود و لاشه پلنگ را روي سايت‌هاي اينترنتي مي‌گذارد.
اطلاعات اين خبر تا همين اندازه، به واسطه چند پارامتر بسيار مهم و خطوط قرمز اصلي طبيعت كشور، بسيار تكان‌دهنده و صد البته برخورنده است.

 پيگيري‌هاي سرويس اجتماعي روزنامه «جوان»
اين خبرگذشته از اهميتي كه به واسطه قانوني و عدول از حدود و ثغور قوانين زيست‌محيطي، به لحاظ امنيتي نيز حساسيت‌هاي خاص خود را دارد.
با اين اوصاف در جريان پيگيري اين خبر، خبرنگار سرويس اجتماعي «جوان» همزمان با رسانه‌اي شدن اين خبر، با تك تك اعضاي فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي تماس گرفت و اين تماس در روزهاي بعد از آن نيز ادامه يافت، تا بالاخره در واپسين روزهاي ماه دي، ارتباط با يكي از اعضاي اين فراكسيون برقرار شد اما با كمال تعجب اين مقام مسئول كه از اعضاي ارشد اين فراكسيون است، با اظهار بي‌اطلاعي از اين خبر، ابتدا به ساكن قوانين زيست محيطي كشور را كامل و جامع خواند و سازمان محيط‌زيست را به واسطه ارائه مجوز شكار به اين شكارچي اسپانيايي، مقصر قلمداد كرد و متعهد شد كه طي 48ساعت آينده صحت و سقم اين خبر را معلوم و در قبال افكار عمومي روشنگري كند. اما تماس‌هاي مكرر خبرنگار جوان از نخستين روز بهمن ماه تا زمان انتشار اين گزارش بي‌نتيجه ماند و تلفن همراه اين نماينده مجلس پيوسته وضعيت «مشترك مورد نظر در دسترس نيست» را اعلام مي‌كند!  از سوي ديگر، تماس‌هاي «جوان» با دفاتر رئيس سازمان محيط‌زيست، مديركل محيط‌زيست استان فارس، معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي، مديركل دفتر مديريت شكار و صيد، مديركل دفتر حيات وحش و تنوع‌زيستي بي‌حاصل ماند و بالاخره آنچه كه در نهايت عايد شد، اين بود كه براي برقراري ارتباط با هر يك از مسئولان و معاونان سازمان محيط‌زيست، ولو براي يك اظهارنظر ساده يا تأييد و تكذيب يك خبر بايد ابتدا به ساكن روابط عمومي اين سازمان در جريان قرار گرفته و مجوز برقراري ارتباط را صادر نمايد!  

 اختلاف نظر ميان رئيس و معاون محيط‌زيست!
در روز 29دي ماه معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط‌زيست در گفت و گو با رسانه‌هاي محل اعتماد خود، اين خبر را قوياً تكذيب مي‌كند و مي‌گويد: مستندي بر تأييد اين موضوع پيدا نشده و اين خبر چيزي شبيه شايعه بوده است، چراكه شكارغيرمجاز انجام مي‌شود اما دعوت از شكارچيان خارجي براي شكار پلنگ ايراني واقعيت ندارد و مديركل استان(فارس) و بخش‌هاي نظارتي ديگر اين موضوع را تأييد نكرده‌اند و علاوه بر آن به گفته ابتكار ارائه مجوز شكار پلنگ متوقف شده، چرا كه اين حيوان جزو گونه‌هاي ممنوعه شكار است.
از سوي ديگر در پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست فارس هم هيچ مطلبي كه مؤيد خبر شكار پلنگ در شيراز باشد، يافت نشده است.
اما نكته عجيب و البته مستندتر اظهارنظر يكي از معاونان دكتر ابتكار است كه دو هفته قبل از اظهار‌نظر ابتكار، يعني در تاريخ 17دي ماه منتشر شده بود. «سيد احمد نبوي» معاون و رئيس سازمان بازرسي سازمان محيط‌زيست خبر شكار پلنگ را افشا و اعلام مي‌كند. نبوي در اين باره مي‌گويد: «فردي اسپانيايي به يك شركت داخلي در ايران 500 ميليون تومان پول مي‌دهد، نوع اسلحه‌اي را كه مي‌خواهد با آن شكار كند مشخص مي‌كند، لباس استتار را خودش مشخص مي‌كند و به راحتي وارد مناطق حفاظت شده مي‌شود. بعد وقتي از ايران خارج مي‌شود، با درج يك عكس در سايت‌ها اعلام مي‌كند كه يك «پلنگ» را در منطقه حفاظت شده «بمو» شكار كرده است!»
وي با اعتراض به آزادي چهار شكارچي عرب كه به تازگي در كرمان دستگير شده‌اند هم مي‌گويد: «چه كسي شرايط حضور شكارچيان خارجي را در استان مهيا مي‌كند؟ آيا شركت خاصي وجود دارد يا مسئولان استاني مجوز‌ها را صادر مي‌كنند؟» او بر افزايش جرايم شكار حيات وحش هم تأكيد مي‌كند و مي‌گويد: «پرنده‌اي كه در ايران چند ميليون تومان قيمت‌گذاري مي‌شود وقتي به خارج از ايران مي‌رود به قيمت بالا فروخته مي‌شود!»
با اين حال آيا اظهارنظر نبوي بي‌اساس بوده يا اينكه وقتي اين شكارجنبه امنيتي به خود مي‌گيرد، همه مسئولان بر آنند كه به نوعي خبر را كتمان و شتر را زير كلاه پنهان كنند؟!

كوچه علي چپ و حقيقت عريان!
از آنجايي كه هيچ‌گاه ماه زير ابر نمي‌ماند و بار كج به منزل نمي‌رسد، پس از اين فراز و فرود‌ها برگ ديگري رو مي‌شود كه مي‌گويد محل اين شكار منطقه «بمو» در استان فارس اعلام شده بود، اما پيگيري‌ها نشان مي‌دهد كه اين پلنگ بداقبال در استان خراسان شمالي شكار شده است، جايي كه يكي از زيستگاه‌هاي اصلي اين جانور است!
سيداحمد نبوي در گفت‌و‌گويي كوتاه با «جوان» مي‌گويد: «احتمالاً يك شركت متخلف كه تورهاي شكار برگزار مي‌كند اين امكان را متقلبانه انجام داده است و سرويس شكار را در اختيار يك شكارچي خارجي قرار داده است و حالا ما آنها را تحت پيگرد قرار داده‌ايم.»  با اين احوال روزنامه «جوان» همچنان اين موضوع را پيگيري و در شماره‌هاي آتي خود منتشر خواهد كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن