تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833900737
کشف کاشی تزئینی و نخاله ساختمانی در عمارت تاریخی/ ارباب هرمز کیست؟ -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درباره عمارتی که موزه شد/
کشف کاشی تزئینی و نخاله ساختمانی در عمارت تاریخی/ ارباب هرمز کیست؟
شناسهٔ خبر: 2469617 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری
عمارت تاریخی ارباب هرمز چند روز پیش به موزه گرافیک ایران تغییر کاربری داد؛ این عمارت تاریخی متعلق به فردی به نام هرمز آرش بوده است. به گزارش خبرنگار مهر، بنا بر شواهد و مستندات تاریخی، عمارت مجید آباد یا ارباب هرمز، بنایی متعلق به دوره قاجاریه بوده که در قریهای به همین نام قرار داشته است. اولین بار در منابع تاریخی مربوط به دوره قاجار با نام مجید آباد برمیخوریم؛ با این حال احتمال اینکه احداث این قریه به پیش از دوره ناصری بازگردد زیاد است.مطابق با نقشه عبدالرزاق مهندس بغایری که در سال ۱۳۲۸ه.ق ترسیم شده دسترسی به مجید آباد از طریق جاده دماوند یا همان جاده کاروان روی مازندران صورت می گرفته است.دکتر منوچهر ستوده نیز درباره قریه مجید آباد این گونه عنوان میکند: مجیدآباد از شمال به قوچک و از جنوب به جاده تهران به دماوند و از غرب به اراضی تهرانپارس و قاسم اباد نو از شرق به جاده تهران به لواسان محدود می شود. دو رشته قنات بزرگ و آب فراوان دارد. یک باغ بزرگ اناری دارد. مالک مجید آباد، هرمزخان زرتشتی است. جمعیت این دهکده ۶۲ نفر مرد و ۴۴ نفر زن است.
گفته میشود که عمارت قاجاری داخل باغ مجیدآباد لطفعلی خان امیر مفخم در دوران مالکیتش بر این باغ، برای سکونت خود ساخته است. با این حال شواهد باستان شناسی به دست آمده در حین مرمت این بنا حاکی از آن است که این عمارت در طی چند مرحله ساختمانی تکمیل شده و احتمالا تاریخ اولیه احداث آن به پیش از امیر مفخم باز میگردد.پس از امیرمفخم، مجیدآباد به فرزندش ابوالقاسم خان بختیار میرسد. بنا به قولی مدتی بعد از استعفای قوامالسلطنه در سال ۱۳۲۶، ابوالقاسم خان نیز معزول و خانه نشین شد. ابوالقاسم خان بختیاری در سن ۴۱ یا ۴۲ سالگی در تاریخ ۱۵ شهریور سال ۱۳۳۵ شمسی در تهران درگذشت و در محوطه امامزاده شاه عبدالعظیم در شهرری به خاک سپرده شد.زمانی که ابوالقاسم بختیار، تصمیم به فروش مجید آباد میگیرد، با درج آگهی در روزنامه قصد فروش آن را اعلام میکند. در آن زمان هرمز آرش برای خرید این منطقه اعلام آمادگی می کند. بنا بر مطالعات صورت گرفته، سند اراضی مجید آباد به نام بیبی عظیمه همسر ابوالقاسم خان بوده است. این اراضی که بر اساس نقشه برداری انجام شده، ۳۶ میلیون متر مربع بود، طی دو مرحله به نام هرمز آرش و پری آگاهی آرش (هر کدام سه دانگ) انتقال می دهد و به این ترتیب مجید آباد وارد مرحله جدیدی از تحولات خود می شود.هرمز آرش کیست؟هرمز آرش فرزند تیرانداز متولد روستای خیرآباد یزد است که پس از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی بنا به گفته خود با سرمایه ای کمتر از ۵۰ تومان عازم هندوستان می شود و فعالیت کاری خود را در آنجا شروع کرده و در این راه با موفقیت مواجه می شود. در همانجا با دختر دایی خود، پری بانو آگاهی فرزند گشتاسب ازدواج می کند. حاصل این ازدواج سه دختر به نام های زرین، دلنواز و یاسمین و دو پسر به نام های روئین تن و تهمتن است.پس از خرید اراضی، ارباب هرمز تصمیم به آبادانی و شهرسازی در آن می گیرد که مقرر شده این کار توسط "ارباب وفادار تفتی" انجام شود و هرمز آرش و همسرش وکالت تام به ارباب وفادار تفتی میدهند. وی با همکاری برادر همسرش ارباب رستم دینیار مرزبن گروهی از مهندسان را برای انجام کارهای زیرساختی نظیر نقشه برداری، تسطیح، خیابان کشی، ساخت مخازن آب و برپایی کارخانه برق و مرکز مخابراتی به کار دعوت کرد. ارباب هرمز آرش در حد فاصل سالهای ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۴ عضویت انجمن زرتشتیان تهران را برعهده داشت و در زمان ریاست ارباب رستم گیو بر این انجمن، به عضویت هیئت مدیره آن در می آید.وی در سال ۱۳۵۱ درگذشت و سرپرستی املاک او را تهمتن آرش برعهده گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ او و خانوادهاش ایران را ترک کردند و املاک خانواده آرش بدون سرپرست رها شد و دولت سرپرستی این زمینها را به عهده گرفت. بخشی از این اراضی به اداره برق و بخشی از آن به آموزش و پرورش داده شد. در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی زمین های باقی مانده به پارک تبدیل شد و به نام بوستان پلیس با مساحت ۴۲۰۰۰ متر مربع در اختیار عموم مردم قرار دارد.باغ و عمارت مجیدآباد (ارباب هرمز)متاسفانه در منابع تاریخی مرتبط با شهر تهران، اطلاعات چندانی در مورد باغ مجید آباد و عمارت آن به چشم نمی خورد و در بیشتر موارد تنها به نام مجید آباد اشاره شده است. با این حال، عکس هوایی سال ۱۳۳۵ شواهد بسیار جالبی را در خصوص ساختار کالبدی این باغ در دوره پهلوی در اختیار میگذارد. با دقت در طرح کلی باغ مجیدآباد، میتوان دو بخش اصلی را در آن تشخیص داد که شامل باغ و قسمت مسکونی میشود. در عکس سال ۱۳۳۵، باغ تا حدودی فاقد یک شکل هندسی منظم و راست گوشه به نظر میرسد. این مسئله را تا حدودی میتوان ناشی از تغییراتی دانست که در دوره مالکیت هرمز آرش در باغ ایجاد می شود.قرارگیری باغ مجید آباد در کوهپایههای جنوبی البرز نیز سبب شده است تا این باغ از یک شیب طبیعی شمالی –جنوبی برخوردار باشد. شکل این باغ متاثر از بستر قرارگیری آن بوده و وجود عوارض جغرافیایی به صورت تپههایی با شیب زیاد همراه با بقایای یک قلعه قدیمی در بخش های شمالی و شرقی و وجود یک مسیل در بخش غربی آن باعث شده است تا باغ مجید آباد فاقد ساختار راست گوشه معمول باشد.کوشک میانی؛ گویا مجید آباد اقامتگاه تابستانی هرمز آرش بوده و وی زمستان ها را در هندوستان اقامت داشته است. خانه مسکونی امیرمفخم و دیگر مالکین قبل از وی نیز در داخل شهر تهران قرار داشته است و احتمالا آنها نیز تنها در فصول گرم سال در این باغ اقامت داشته اند؛ با این حال، باید به این نکته توجه داشت که عمارت مجید آباد یا همان عمارت ارباب هرمز، به نوعی بخش بیرونی باغ محسوب می شده و محلی برای پذیرایی از میهمان ها و مراجعین خاص بوده است. این عمارت، بنایی دو طبقه با پوشش شیروانی است و سبک معماری آن همانند بسیاری از بناها اواخر دوره قاجار، ترکیبی از معماری نئوکلاسیک اروپایی با معماری ایرانی دوران قاجار است. با توجه به اطلاعات موجود از بنا و ارزیابی های صورت گرفته اقدام به بازسازی پلان اولیه بنا شد و نهایتا، بررسی ها ۴ دوره تاریخی مشخص را در شکل گیری بنا متمایز نمود که به ترتیب زمانی عبارت اند از:۱.مرحله شکل گیری (حد فاصل عصر ناصری تا اواخر قاجار)؛ در خصوص شکل اولیه بنا هیچ سند متقنی در دست نیست و تنها باید برمبنای شواهد موجود و با اتکا به سبک شناسی معماری، نسبت به شکل اولیه آن اظهار نظر کرد. طی بررسی های صورت گرفته و در طول گمانهزنیهای پروژه، مقداری کاشی شکسته و تزئینی همراه با نخاله ساختمانی در لایههای زیرین بنا یافت شد. حجم کاشی به دست آمده، به میزانی نبود که بتوان آن را برای اثر وجه قالب تزئینی دانست.همچنین دوره ساخت بنا و موقعیت قرارگیری آن نیز موید این نکته است که اثر نمی تواند واجد تزئینات فاخری از این دست باشد. از سوی دیگر وجود یک بنای اربابی و قدیمی در بخش شمالی روستای مجید آباد (بر اساس احتمالات و برداشت مولفان)، گویای این نکته است که کاربری این بنا تنها به صورت فصلی بوده و عمدتا در فصول گرم سال از آن بهره می برده اند. آنچه در بررسی شواهد بنا بدست آمد، گویای آن بود که ساختار اولیه مساحت محدودتری داشته و عدم انطباق دیوارهای فوقانی و تحتانی در ضلع جنوبی، این شبهه را ایجاد می کند که شاید بنای اصلی در یک طبقه ساخته شده بود. با این حال، باید در ذهن داشت که نمی توان بر اساس این اسناد محدود حکمی قطعی در خصوص ساختار اولیه اثر صادر کرد و تنها می تواند احتمالاتی را که به ذهن می رسد، با احتیاط به رسم درآورد تا دیگر افرادی که شاید فرصت دستیابی به مستندات اصلی که در حین پروژه به دست آمده را ندارند، قادر به درک شرایط اولیه بوده و تحلیل خود را ارادئه کنند.۲. معماری باغ – کوشک (حداقل اواخر قاجار تا اواخر پهلوی اول)؛ آغاز دومین مرحله از تحولات کالبدی اثر، متعلق به زمانی است که مالکیت اثر به لطفعلی خان امیر مفخم انتقال می یابد، برای درک تاثیر حضر این فرد در بنا، لازم است تا ۲ مقوله مجزا را مورد توجه قرار داد، نخست، زمان تملک این فرد است که به هر حال باید تاثیر بازه زمانی تغییرات روی طرح اثر را مد نظر داشت؛ به بیانی دیگر، مقوله سبک شناسی از لحاظ زمان شکل گیری ساختار به عنوان امری جداگانه نباید از نظر دور باشد. به عنوان دومین مقوله، خواستگاه مالک جدید یا ایلخان بختیاری را باید مورد توجه قرار داد. در حقیقت تاثیرپذیری سبک اثر بر مبنای الگوی مورد توجه گروه خاصی از جامعه عصر قاجار در اینجا مورد نظر است.چارچوب کالبدی بنا در این مرحله از حیات آن، محدود به فضای حد فاصل دیوار انتهایی دو برج کناری بوده و بخش های جانبی در مراحل بعدی به بنا افزوده شده اند. معماری ساختمان، متاثر از الگوی زندگی بهره برداران اولیه آن (ایلات بختیاری) و همچنین نقش عملکردی آن به عنوان ساختمانی ییلاقی، از تعداد زیادی بازشو و فضاهای باز و متصل به یکدیگر بهره برده است که به صورت تالارهای ستون دار در همکف و فضای باز سه دری در طبقه اول قابل تشخیص است. همچنین روحیه نظامی گری مالک را می توان در معماری ویژه گوشواره ها که یادآور قلعه های نظامی بوده مشاهده کرد.۳. معماری مسکونی؛ حد فاصل سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۱؛ سومین مرحله از هویت کالبدی – تاریخی بنا در نتیجه تغییر مالکیت آن از اقوام بختیاری به یکی از پارسیان هند با اصالت یزدی با نام هرمز آرش شکل می گیرد. در حقیقت، عنوانی که امروز برای بنا استفاده می شود (عمارت ارباب هرمز به جای مجید آباد) حاصل همین نقل و انتقال است. تفاوت فرهنگی میان دو طایفه ایلخانی و کویری موجب شد تا مطابق با خواسته های مالک جدید و بر مبنای قواعد معماری کویری ایران، تغییراتی در بنا صورت پذیرد.آنچه مسلم است، فارغ از افزودن دو فضای جانبی به کوشک مرکزی، جرزهای جایگزین ستون های تالار مرکزی شدند. در دورهای نیز تزئینات و طاقچه های قاجاری بنا با تیغه کشی و اندود گچ پوشانده شدند. نحوه دسترسی به طبقه بالا نیز از راهروهای میانی به فضای برجها و یا احداث دو راه پله رفت و برگشتی – که خود محصول معماری جدید وارداتی این عصر بود- تغییر یافت.۴. ساختار موجود؛ پس از ۱۳۵۱ تاکنون؛ آخرین مرحله از تحولات کالبدی ساختمان در فرایندی ۴۰ ساله و در چند بخش مجزا قابل بررسی است. مطابق با برداشت های میدانی و تحلیل نقشه های تهیه شده از وضع موجود، مشخص شد که بخش الحاقی به جناح شرقی ساختمان در دوره ای فرو ریخته و مجدا با اعمال تغییراتی در پلان و تقویت جرز با افزودن قطر آن، بنا از نظر فرمی به شکل امروزی آن بدل شده است. در این دوره زمانی به واسطه تغییر مداوم سکنه و بعضا متروک ماندن بنا، برخی تخریب ها، آسیب ها و دخل و تصرفات در بنا صورت می گیرد. از این رو سیمای بنا به طور کامل دستخوش تغییر شده، علی الخصوص فضای داخلی آن – و از عمارتی مجلل، به ساختمانی عاری از هرگونه زیبایی بصری تبدیل می شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز راهاندازی میشود -
موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز راهاندازی میشود شناسهٔ خبر 2466676 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۱ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز در پارک پلیس تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران و مشارکت انجمن گرافیک راه اندازی می شود به گزارش خموزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز با حضور چمران راه اندازی میشود
فردا عصر موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز با حضور چمران راه اندازی میشود مراسم راه اندازی موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز فردا عصر با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار میشود به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مراسم افتتاح موزه گرافبرای اولین بار در ایران انجام می شود: راه اندازی موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز
برای اولین بار در ایران انجام می شود راه اندازی موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمزبرای اولین بار در ایران موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز راه اندازی شد به گزارش فارس پس از اتمام مرمت بنای تاریخی عمارت ارباب هرمز موزه گرافیک عصر روز یکشنبه 28 دیماه با حضور رییس و اموزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز راه اندازی می شود -
یکشنبه با حضور مدیران شهری و هنرمندان موزه گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز راه اندازی می شود شناسهٔ خبر 2466871 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۹ جامعه > شهری پس از اتمام مرمت بنای تاریخی عمارت ارباب هرمز موزه گرافیک با حضور رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران و هنرمندانعمارت احیا شده ارباب هرمز پذیرای شهروندان تهرانی است | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 10 29-به گزارش ایرنا رییس سازمان زیباسازی شهر تهران عصر یکشنبه در آیین پایان مرمت و احیای عمارت ارباب هرمز که با حضور مدیران شهری اعضای شورای شهر و مسوولان سازمان میراث فرهنگی در این عمارت برگزار شد گفت امیدواریم با فعالیت های انجمن گرافیک ایران این موزه روز بهمرادخانی، مسجدجامعی، بهشتی و ... در افتتاحیه موزه گرافیک در عمارت ارباب هرمز
مرادخانی مسجدجامعی بهشتی و در افتتاحیه موزه گرافیک در عمارت ارباب هرمز جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - مراسم گشایش عمارت تاریخی ارباب هرمز روز گذشته 28 دی ماه علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارساد احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران جمال کامیاب مدیرعامل سافتتاح عمارت ارباب هرمز زیر برف/ طرح مقاوم سازی متکی بر ارگ بم -
افتتاح عمارت ارباب هرمز زیر برف طرح مقاوم سازی متکی بر ارگ بم شناسهٔ خبر 2467836 دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری عمارت ارباب هرمز عصر دیروز در حالی که بارش برف تهرانی ها را غافلگیر کرد با حضور جمعی از گرافیست ها افتتاح و به عنوان موزه گرافیک ایران معدرهاي عمارت ارباب هرمز به روي شهروندان تهراني باز خواهد شد
۲۹ دي ۱۳۹۳ ۱۰ ۲۳ق ظ درهاي عمارت ارباب هرمز به روي شهروندان تهراني باز خواهد شد مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران گفت عمليات مربوط به مرمت و احياي عمارت ارباب هرمز پس از 2 سال به پايان رسيد و از اين پس درهاي اين عمارت به روي تمامي شهروندان تهراني باز مي شود به گزارش خبرگزاريگزارش فارس از وضعیت نامطلوب دپوی نخالههای ساختمانی تاکستان پستی و بلندیهایی که خیابان را آذین بستهاند
گزارش فارس از وضعیت نامطلوب دپوی نخالههای ساختمانی تاکستانپستی و بلندیهایی که خیابان را آذین بستهاندشدت پستی و بلندی انباشت نخالههای ساختمانها در شهر تاکستان به حدی است که دیگر نام خیابان برای برخی از معابر صدق نمیکند و حتی عبور از کنار پیادهروها نیز دشوار و با مشقت و سخکشف 88 قطعه اشياء تاريخي و باستاني در هوراند
۳۰ دي ۱۳۹۳ ۱۰ ۱۶ق ظ کشف 88 قطعه اشياء تاريخي و باستاني در هوراند فرمانده انتظامي اهر آذربايجان شرقي از کشف 88 قطعه اشياء تاريخي و باستاني و انواع اقلام اعتيادآور در اين شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاري موج سرهنگ رحيم محمدي فرمانده انتظامي اهر آذربايجان شرقي در تشريح جزئياتبرگزاری جلسه ساماندهی نخاله های ساختمانی دربخش چهاردانگه
برگزاری جلسه ساماندهی نخاله های ساختمانی دربخش چهاردانگه خبرگزاری پانا جلسه بررسی ساماندهی نخاله های ساختمانی دربخش چهاردانگه اسلامشهر برگزار گردید ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي ساعت 20 05 به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی بخشداری چهاردانگه جلسه ای با حضاجرای طرح ساماندهی معابر از نخالههای ساختمانی در منطقه ۳ قم -
موسوی منش به مهر خبر داد اجرای طرح ساماندهی معابر از نخالههای ساختمانی در منطقه ۳ قم شناسهٔ خبر 2459953 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ استانها > قم قم - شهردار منطقه ۳ قم از اجرای طرح ساماندهی و پاکسازی معابر از مصالح و نخالههای ساختمانی در این منطقه شهری خبر داد سید محمد موفارس گزارش می دهد از احیای دوباره ارباب هرمز تا داستان ورشکستگی عین الدوله
فارس گزارش می دهداز احیای دوباره ارباب هرمز تا داستان ورشکستگی عین الدولهبازسازی و مرمت عمارت تاریخی ارباب هرمز به پایان رسید بنا بر شواهد و مستندات تاریخی عمارت مجیدآباد یا ارباب هرمز بنایی متعلق به دوره قاجاریه بود به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس بنا بر شواهد و مستندات تاریخی عکشف اشیای تاریخی و باستانی در «هوراند»
سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۲ فرماندهی انتظامی اهر از کشف 88 قطعه اشیای تاریخی و باستانی و انواع اقلام اعتیادآور در این شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی آذربایجانشرقی سرهنگ رحیم محمدی در جمع خبرنگاران گفت در راستای مقابله با ناهنجاریها و جرائتنها سایت بازیافت نخاله ساختمانی کشور هنوز منتظر زمین است
سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۱ مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به اینکه سایت بازیافت نخالههای ساختمانی کرمانشاه هنوز در انتظار جانمایی است گفت در صورت مشخص شدن زمین ظرف مدت یک هفته دستگاهها را انتقال میدهیم و کار را آغاز میکنیم دکتر هایده شیرزادی در گفت و گو با خبرنگاکشف و ضبط 5 قلم شیء تاریخی از قاچاقچیان در کرمانشاه
سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۲ فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور از کشف و ضبط پنج قلم شیء تاریخی مربوط به دوران اسلامی در کرمانشاه خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه سرهنگ کربلایی در این باره اظهارکرد برابر اعلام فرمانداسدآباد در محاصره نخالههای ساختمانی/طرح مدیریت پسماند در انتظار تدوین -
مهر گزارش میدهد اسدآباد در محاصره نخالههای ساختمانی طرح مدیریت پسماند در انتظار تدوین شناسهٔ خبر 2463753 سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۶ استانها > همدان اسدآباد – چهره اسدآباد این روزها در میان نخالههای ساختمانی پنهانشده و این درحالیست که مدیران شهری آن هنوز طرح جامع مدیریت پ-
گوناگون
پربازدیدترینها