محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843019094
مسئولیّتهای زنان در جامعه منتظر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مسئولیّتهای زنان در جامعه منتظر
در عرصه زمینه سازی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، همه مردم (اعم از زن و مرد) دارای مسئولیت و رسالت میباشند.
چکیده در عصر غیبت که دوره پنهان زیستی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، معتقدان به مهدویت برای زمینه سازی و نیل به جامعه موعود جهانی، دارای رسالتها و مسئولیتهای خطیری هستند که با پای بندی و اجرای آنها میتوانند زمینهساز ظهور آن حضرت باشند. در این میان، نقش زنان که پنجاه درصد جمعیت بشر را به خود اختصاص دادهاند، نقشی مهم و تأثیرگذار است، زیرا زنان منتظر، علاوه بر این که نسبت به خویشتن مسئولیت دارند و باید خود را جزء منتظران واقعی قرار دهند، هم چنین باید به دیگرسازی، یعنی تربیت و تعالی نسل منتظر نیز همت گمارند. از این رو زنان دارای دو مسئولیت، جهت زمینه سازی ظهور (خودسازی و دیگرسازی) میباشند. بر این اساس در این نوشتار به مسئولیت زنان منتظر در دو حوزه فردی و اجتماعی پرداخته شده است. الف: حوزه فردی؛ در حوزه فردی، زنان منتظر با پاکسازی روح و روان خود از پلیدیهای اخلاقی و مزین شدن به شاخصه نیک، آمادگی لازم جهت یاری رساندن به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را پیدا میکنند. و در مرحله بعد با شناخت دین و دین داری کامل نسبت به امام و مقتدای خود ابراز علاقه و معرفت میکنند و خود را در صف منتظران واقعی قرار میدهند. ب: حوزه اجتماعی؛ در حوزه اجتماعی زنان منتظر، دارای رسالتهای خطیری نظیر تربیت نسل منتظر، امر به معروف و نهی از منکر، ورود در عرصههای جامعه، نظیر: مدرسه، خانواده و پرورش یاران خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ترویج عدالت در میان جامعه منتظران میباشند که به صورت تفصیل در این نوشتار، آمده است. واژههای کلیدی: منتظران، زن، رسالت، آمادگی، دین داری، معرفت و محبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. مقدمه جامعه منتظر با شاخصههای خدا محوری، عدالت محوری، دین محوری، و در یک کلام، معنویت محوری، از جوامع دیگر متمایز میشود. در جامعه منتظر، برای اجرایی شدن شاخصههای فوق، همه آحاد مردم، اعم از زن و مرد، رسالت خطیری دارند؛ زیرا هر چه، جامعه منتظِر، خود را در راستای جامعه منتظَر قرار دهد، بیشتر به مقصود و هدف، نزدیک میشود. از این رو باید زن و مرد، با مشارکت، و هم سویی، به اجرای شاخصههای جامعه منتظَر، در جامعه منتظِر همت گمارند. دو مسئولیت خطیر، بر دوش زنان منتظِر که باید به انجام آنها مبادرت ورزند: نخست، خودسازی؛ افرادی که میخواهند در جامعه منتظران، مثمر ثمر باشند و دیگران را در راستای اهداف جامعه منتظر بسازند، ابتدا باید خودساخته و مزین به شاخصههای نیکو باشند. از این رو مسئولیت دوم زنان منتظر، مشخص میشود که همان دیگرسازی است که در این رسالت، زنان، مسئولیت بس خطیری بر دوش دارند؛ زیرا در نقش سازنده و مفید آنان در خانواده، یعنی پدر و فرزندان، جای هیچ گونه، شکی نیست؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مردان بیشتر تک مسئولیتی بوده، یعنی تنها به ساختن خویشتن میپردازند، ولی زنان علاوه بر خودسازی به دگرسازی که همان پرورش فرزندان و نسل منتظر باشد، نیز میپردازند. در این نوشتار سعی شده است تا به برخی از وظایف و رسالتهای زنان در دوران غیبت، در جامعه منتظر اشاره شود تا زنان با آگاهی و شناخت کامل به انجام مسئولیتهای خود بپردازند. با توجه به آیات و روایات فراوانی که به جایگاه و مقام زن پرداخته است[1]، به ارزش زن در اسلام پی میبریم و میفهمیم که اسلام از زن به منزله یک انسان، توقع پیشرفت فردی و اجتماعی دارد و از او به عنوان یک مکلّف در جامعه، انتظار مسئولیت پذیری دارد. درجامعه کنونی، که جامعهای منتظر است میخواهد خود را برای آمدن منتظر و حکومت جهانی او آماده کند؛ بنابراین وظایف خطیر و سنگینی دارد، که با توکل به خداوند و با تلاش و همّت خود میتواند به انجام آن بپردازد. از جمله مسئولیتهای زنان، وظایف فردی و اجتماعی است که به ترتیب به شرح آن پرداخته میشود: الف: وظایف 1.پاکسازی درون از صفات پلید و زیور دادن آن به اخلاق نیک؛ این امر در هر زمان واجب است، اما در زمان غیبت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر مورد توجه قرار میگیرد؛ چون درک فضیلت و قرار گرفتن در عداد اصحاب آن حضرت، بستگی به این خصوصیات اخلاقی (خودسازی) دارد. تهذیب نفس و خودسازی از مسائلی است که یک سالک الی الله باید به آن توجه داشته باشد؛ چرا که اهمیت و ارزش آن به قدری زیاد است که خداوند میفرماید: هرکس نفس خود را تزکیه کند، به یقین رستگار شده است و نومید و محروم گشت آن که نفس خود را به گناه آلوده ساخت.[2] امام صادق علیه السلام در همین سوره به مردم دوران غیبت، اعم از زن و مرد میفرماید: «هرکس دوست میدارد که از اصحاب حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد باید منتظر باشد و دراین حال (انتظار) به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید.»[3] پس یکی از چیزهایی که هر انسانی، اعم از زن و مرد را به رستگاری و کمال حقیقی میرساند، پاکسازی روح و جان از صفات رذیله و جایگزین نمودن صفات پسندیده است. پس یک زن اولاً، به عنوان یک شخصیت انسانی (زن)، ثانیاً، به منزله یک مادر و همسر و ثالثاً، به مثابه تربیت کننده و منتظرساز، روحی سلحشور و جهادگر میخواهد. منتظر مسلح، وقتی میتواند در رکاب امام، نقشآفرینی کند که برای او پیروزی یا شهادت یکسان باشد و این روح مجاهدت وسلحشوری، مربوط به تمام افراد، از جمله زنان بوده که از ابتدا تا کنون، اثرات زیادی از خود به جا گذاشتهاند. 2.آمادگی؛ آمادگی همیشگی، جوهر اصلی انتظار و وظیفه حتمی منتظران است. کسی که منتظر ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است، باید آمادگی داشته باشد، نظیر: پیراستگی و پاک زندگی کردن، صادق بودن در اعتقاد وعمل، توانایی روحی و جسمی برای جهاد و مبارزه در رکاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. کسی که بخواهد جزء یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، باید روح جهاد و مبارزه با باطل را در زمان غیبت تجربه کند. در احادیث، منتظر و یاور امام عجل الله تعالی فرجه الشریف کسی است، که در زندگی منتظرانه خود، آماده و به مرتبه ایثار جان و مال در راه خدا رسیده باشد. هم چنین، در راه استقرار دین و نجات مظلومان، گام بردارد و برای یاری کردن نهضتی که میخواهد ریشه ظلم را در جهان بر کند و عدل را جایگزین کند، بی صبرانه منتظر جهاد باشد. امام صادق علیه السلام میفرماید: باید هر یک از شما برای خروج قائم، اسلحه آماده کند. چون وقتی خداوند ببیند کسی به نیت یاری مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، اسلحه تهیه کرده است، امید میرود خداوند عمر او را دراز کند، تا ظهور را درک کند، و از یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.[4] بنابراین همه عاشقان (زن و مرد) باید خود را آماده ظهورش کنند و دیگران را نیز آماده پذیرش دولت او کنند، و این مسئولیت خطیر و بزرگ بر دوش همه عاشقان، از جمله زنان است. طبق آن چه که خداوند از زن سخن گفته و در روایات به میان آمده است، او میتواند با حفظ ارزشهای دینی و اخلاقی، خود را برای حضور در دولت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، مهیا سازد و با نقش خود در خانه و جامعه، تمام انسانهای عاشق را آماده و مهیا برای ظهور دولت یار کند. 3. دین داری؛ پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودند:ای علی بدان که شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیمترین آنها از روی یقین مردمی اند که در آخرالزمان خواهند بود. پیامبر صل الله علیه و آله و سلم را ندیده اند و محبت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز از آنان محجوب است، اما به سیاهی که بر سفیدی رقم خورده است، ایمان آوردهاند.[5] موفقیت در این آزمایش، احتیاج به بینشی دارد که انسان دین دار میتواند در پرتو آن در برابر تحریفها و شبههها و تردیدها، خود را حفظ نماید و با هیچ یک از عوامل منحرف کننده خلوص در دین و دین داری به بیراهه نرود. پایداری در دین، در روزگار غیبت، فقط در سختیهای جسمی و فشارهای مادی، خلاصه نمیشود، بلکه فشارهای روحی و معنوی را هم، باید تحمل کرد تا بتوان جزء منتظران واقعی آن امام شد. در انتظار، زیستن و منتظرانه دین داشتن، وظیفهای است که شریعت اسلام از مؤمنان خواسته است. چشم داشتن به ظهور منجی و حاکمیت دوازدهمین امام، باور به قوام امامت و غیبت رهبری دینی، در پایان زندگی است. عالمان دین بر پایه احادیث معصومین علیهم السلام، انتظار فرج را شاخص بزرگ انسان دین دار، در عصر غیبت دانسته اند و همواره دین داران را به داشتن و دانستن این مهم فرا خواندهاند. امام صادق علیه السلام میفرماید: خبر دهم شما را به چیزی که خداوند، عمل بندگان را جز با آن نمیپذیرد؟ گفتم آری. امام فرمود: باور به خدای یکتا و بندگی و پیامبری محمّد صل الله علیه و آله و سلم.....و چشم داشتن به ظهور قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف.[6] دین و دین داری در عصر غیبت به گونهای است که دین داران در این روزگار به مقام والایی میرسند؛ چون انسان دین دار، در صدر اسلام، عقاید و باورهای دینی را از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم میگرفت، و تعالیم خالص دین را مستقیماً از مفسّر واقعی وحی، دریافت میکرد. رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را میدید، و از راه و روش او الهام میگرفت و حق را به آسانی میپذیرفت، اما انسان دین دار در این عصر (غیبت) از تمامی دریافتهای حسّی به دور است و تنها براساس درک عقلی و تاریخی، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام را میشناسد و به رسالت آنها ایمان میآورد. پیامبر صل الله علیه و آله و سلم میفرماید: برادران من کسانی هستند که پس از شما [اصحاب] زندگی میکنند. به من ایمان میآورند و مرا دوست میدارند و یاری میرسانند و مرا تصدیق میکنند؛ درحالی که مرا ندیدهاند.[7] پس دین دار بودن در روزگار غیبت، ایمان بیشتری میخواهد؛ همان طور که ایمان به مبدأ و معاد، نیازمند تعقّل و تفکّر است. باور این بصیرت، براساس آیات و روایات، مخصوص افراد به خصوصی نیست، بلکه شامل تمام انسان ها، اعم از زن و مرد است که در این میان، زنان هم میتوانند در پرتو بینشی که از دین و ایمان به غیب دارند، در برابر تحریف ها، و شبههها و سرکوفتها از درون و بیرون حوزه دین، هم چنان دین خود را نگاه دارند و با هیچ یک از این عوامل، خلوص دینی و دین داری در فکر و عمل خود را از دست ندهند. 4. معرفت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ آشکار است که اقبال قلبی، از شناخت و احساس محبّت، مایه میگیرد؛ از این رو مهمترین وظیفهای که هر شیعه منتظری بر عهده دارد، کسب معرفت نسبت به وجود مقدّس امام و حجّت زمان خویش است. و در روایات تأکید فراوانی شده است که باید معرفت امام را جدّی گرفت. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند، زمین را لحظهای خالی از حجت قرار نداد. به سبب حضور حجت است که انسان، مکلف به شناخت امام است و به همین دلیل در حدیث آمده است که: هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.[8] و این نشانگر اهمیت شناخت امام است. پس هر انسانی اعم از زن و مرد با شناخت خود از امام، و منزلت و هدف او، خود را مقید میسازد؛ به تربیت در راه آن امام و رسیدن به کمال نهایی، یعنی یاری آن امام و ساختن یاران واقعی. یک زن به منزله یک فرد مسلمان و انسانی که در تربیت و ساختن انسانهای با معرفت، مؤثر است، باید در شناخت، حضرت زهرا علیها السلام را الگوی خود قرار دهد؛ چرا که بالاترین و بهترین زن نمونه ـ که تمام زنها و شخصیتهای مسلمان باید از او درس بگیرند ـ فاطمه زهرا علیها السلام است. از نظر معرفت، شخصیتی آگاه است نه عامی. پس اگر یک زن در شناخت امام و هدف و راه او مستحکم باشد و به معرفت اصلی رسیده باشد، در شناخت و معرفت فرزند و جامعه تأثیرگذار خواهد بود و میتواند یکی از رسالتهای خود را به انجام رساند. پیمودن جاده انتظار برای یک فرد، بدون شناخت امام منتظر، ممکن نیست. استقامت و پایداری، در وادی انتظار، وابسته به درک صحیح از پیشوای موعود است. اگر معرفت امام برای منتظر حاصل شود، او خود را در جبهه امام میبیند و احساس میکند که در خیمه امام و کنار او قرار گرفته است؛ بنابراین لحظهای در تلاش برای تقویت جبهه امام خویش کوتاهی نمیکند. 5. محبّت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ محبّت، حالتی است، میان محبّ و محبوب که سرچشمه آن، قلب و درون است، لکن نمود آن، در ظاهر و در افعال و اعمال محبّ، به روشنی پیداست؛ محبتی که جلوه عینی پیدا میکند و به محب جهت میبخشد؛ محبت، امری طرفینی است، محب میسوزد و محبوب جذب میکند. محب، تمنّا میکند و محبوب، دامان خویش را برای تمنّای محب میگستراند. انسان، فطرتاً کمال جو است و همواره در پی یافتن فرد اکمل میباشد و سعی در نزدیک شدن به او دارد. محبت انسان در پی شناخت دقیق او از محبوب است. خداوند، حجتی برای ما و در سر راه زندگی مان نهاده که وجودش، مطابق با خواستها و نیازهای فطری ماست. اگر طالب جمالیم و صاحبان جمال را دوست میداریم و میخواهیم دیگران را نیز در پی شناخت و محبت جمال قرار دهیم و یاوران جمال را افزون کنیم، جلوه جمال حق، اوست که همه زیباییها را در خود جمع کرده است. همان طور که جدّ گرامی اش فرمود: مهدی، طاووس اهل بهشت است.[9] چهره مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مثل ماه تابان است.[10] چهره مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مثل ستاره درخشان است. [11] هنگامی که قلب، مملو ازعشق میشود، همّت عاشق به تمامی در جهت دیدار معشوق است و از هر فرصتی، استفاده میکند تا زمینه دیدار و حضورش را فراهم نماید. پس تمام انسانها چه زن و چه مرد، وقتی محبت واقعی در قلب شان رسوخ کند، در انجام رسالت، کوشا خواهند بود. یک زن به منزله حامی و یاور فرزند و همسر خود، با شناختی که از امام خود دارد و محبتی که از او بر دلش مانده است، سعی دارد تا در تربیت فرزندان و کمک به همسر خود در جهت رسیدن به اهداف الهی – که همان ساختن یاوران راستین مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و زمینه سازان ظهور است – تلاش کند تا بتواند رسالت الهی خود را به خوبی انجام دهد؛ زیرا حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، یارانی با صلابت، باایمان و شجاع میخواهد و این مهیّا نمیشود، مگر با وجود مادران و همسران شجاع، فداکار، باایمان و خودساخته که هدف اصلی آنها رضای حق و رسیدن به کمال مطلوب است. 6. اخلاق اسلامی؛ خُلق، عبارت است از سیمای باطنی و هیئت راسخ نفسانی که به موجب آن، افعال نیک و بد، اختیاری و بدون تکلّف و تأمّل از انسان صادر میشود که این حالت بر اثر تعلیم و تربیت و تمرین برای نفس پدید میآید؛ به گونهای که رفتارهای پسندیده و یا ناپسند به طور طبیعی و بدون آن که به فکر کردن، نیاز باشد از انسان سرمی زند. پس باید سعی کرد که در حالت نفسانی، اخلاق و رفتار اسلامی شود و رفتارهای پسندیده، همراه با تأمّل ازانسان سر زند؛ چون پرورش فضایل اخلاقی، یکی از مهمترین اهداف رسالت پیامبران خدا بوده است تا انسان در مسیر کمال که علّت غایی آفرینش است، قرار گیرد و پیامبر صل الله علیه و آله و سلم با اشاره به فلسفه بعثت خویش، در حدیث معروف: همانا مبعوث شدم تا تمام کنم مکارم اخلاق را.[12] بدان تصریح فرمودهاند. اخلاق اسلامی با ویژگی خاص و بُعد متعالی خود، تضمین کننده سعادت انسانها در همه عصرها، و ره توشه همه ره پویان راه کمال است. رعایت اخلاق نیک نسبت به یک دیگر در برخوردها و تمام ابعاد زندگی و رعایت حقوق جانی و مالی و...که عالیترین نقش را در جذب دیگران و نفوذ در دلها دارد، از عوامل مهم گسترش اسلام، بوده است. انسان جزء اصلی تشکیل جامعه صالح و سالم است. انسان برای اصلاح جامعه و تشکیل اجتماعی سالم، نخست باید اصلاحات و تحولات را از درون خود، آغاز کند؛ زیرا مسائل اجتماعی، زشتی، فساد و...در اجتماع، مربوط به انسان است. پس او میتواند با ایجاد انقلابی در درون خود، در جامعه نیز انقلاب و تحول به وجود آورد و سمت و سوی همه چیز را به سوی هدف و مقصود اصلی، یعنی خداوند قرار دهد؛ امری که خلقت جهان براساس آن بنا شده است. و این انسان شامل همه میشود (زن و مرد). زن هم در این امر اصلاحی شرکت دارد و با اصلاح درون خود و داشتن اخلاق اسلامی، میتواند به منزله یک منتظر در دوران انتظار، نقش مهمی را در سازندگی جامعه و منتظران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ایفا کند. روایات مختلفی به خصوص حدیث «اکمل به اخلاقهم» دلالت بر اهمیت و محوریت اخلاق، کمال و رشد معنوی انسانها در دولت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد. امام باقر علیه السلام میفرماید: «چون قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان میگذارد و عقول آنها را متحرک میسازد و اخلاق شان را به کمال میرساند.»[13] دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بدین معنا است که هم خود، جامعِ تمام فضایل و محاسن اخلاقی و عقلی است و هم در مقام عمل و اجرا، همه آنها را در جامعه محقق میسازد. پس با داشتن چنین روایاتی و دانستن، وجود حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر مبنای اخلاق اسلامی متوجه میشود که زنان در جامعه فعلی بیش از هر دوره ای، در معرض آزمایش هستند و بیش از هر عصری، امکان سازندگی خود و نسل جامعه منتظر را دارا هستند. امروز، روزی است که زن به مثابه یک منتظر میتواند به تکوین شخصیت اخلاقی خود بپردازد. او باید بداند که افتخار در وجود شخصیت اوست که دارای شعور، شناخت، آگاهی و تقوا باشد. افتخار در وجود صفات مثبت و فضایل انسانی و شرم و حیای اسلامی اوست که به منزله مسئولیتی بزرگ در زمان غیبت، در جامعه منتظر بر دوش اوست. او وظیفه دارد بکوشد که خود را براساس مکتب بسازد و شخصیت خود را براساس آن رنگ دهد تا بتواند در سازندگی نسل منتظر، سهم بزرگی داشته باشد. چون یک منتظر واقعی، باید خود را چنان آماده کند که لیاقت حضور در حکومت منتظر را که شاخصه آن بر مبنای اخلاق اسلامی و دینی است، داشته باشد. همان طور که امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس از این که جزء یاران حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، شاد و خوشحال میشود، باید منتظر باشد و در حال انتظار، اهل ورع و عمل به نیکیهای اخلاقی باشد.[14] پس زنان با انتقال اخلاق اسلامی به فرزندان و آماده کردن آنان برای حضور در دولت یار، بهترین زمینهساز معنوی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند بود. ب: وظایف اجتماعی تا این جا سخن از وظایف و رسالت فردی زنان در جامعه منتظر بود، اما چون زنان جزء گروهی از منتظران حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند، و زمینه سازان ظهور علاوه بر رسالت فردی، در جامعه رسالتی دیگر نیز دارند باید در جهت دگرسازی تلاش کنند. آنها با تبلیغ دین و اصلاح جامعه و با ترویج اخلاق و فضایل درصدد مهیا کردن یک جامعه ایده آل مهدی پسند میباشند و با دعوت به دین خدا، و توجه دادن به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و انجام وظایفی که در ذیل خواهد آمد، روح امید را در جامعه بشری، زنده میکنند. 1. تربیت نسل منتظر؛ در مسیر تربیت نسل منتظر، زنان که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند، باید نقش سازنده ای، داشته باشند و بدانند که آنها نیز موظفند دوش به دوش مردان برای تربیت زمینه سازان ظهور، تلاشی خستگی ناپذیر داشته باشند. هیچ انقلاب و نهضتی، بدون مقدمه و زمینه سازی به پیروزی نخواهد رسید. انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز از این قانون مستثنا نیست؛ چون انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مهمترین و عمیقترین انقلابها جهانی است، و مربوط به همه جهان میباشد. یکی از موارد زمینه سازی برای این نهضت عظیم، تربیت نسل منتظر است که مهمترین وظیفه بر دوش زنان باایمان است؛ زنانی که تنها به آماده شدن خود برای استقبال از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف راضی نمیشوند، بلکه خود را موظف میدانند که این آمادگی را در سایرین هم ایجاد کنند و به تربیت منتظران واقعی بپردازند و در این مسیر حساس و بزرگ، نسبت به این وظیفه عظیم، احساس تکلیف کنند و از زیر مسئولیت شانه، خالی نکنند. منتظران راستین با ادای چنین تکلیفی ـ که همان پرورش نسل منتظر است ـ راهی برای یاری رساندن به امام خویش در زمان غیبت پیدا میکنند. اگر همه انسانها در انجام چنین هدفی، کوشا و پرتلاش باشند، علاوه بر اینکه خود جزء یاران امام علیه السلام قرار میگیرند، بلکه صف یاران امام علیه السلام را هم افزایش میدهند. در دعای منسوب به امام رضا علیه السلام به این مطلب اشاره شده است: و ما را از کسانی قرار ده که دین خود را به وسیله آنها غلبه میدهی و به سبب ایشان یاری ولی خود را عزّت میبخشی و غیر ما را «در این مقام» جای گزین ما قرار مده که همانا جای گزین کردن غیر ما به جای ما بر تو آسان است، ولی بر ما سخت (ناگوار) میباشد.[15] کسانی که به نحوی در مسیر تربیت منتظران راستین امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قدم برمی دارند، اگر با نیت خالص و برای جلب رضای الهی، عمل کنند، جزء تقویت کنندگان سلطه ایشان قرار میگیرند و در قیامت در زمره ایشان محشور میشوند. و در همین دعا فرمود: و ما را جزء حزب ایشان قرار ده....تا آن جا که ما را در قیامت در زمره یاران و یاوران و تقویت کنندگان سلطه ایشان محشور فرمایی.[16] پس زنان باید این مقام را به منزله یک رسالت الهی ـ که خداوند بر دوش آنها قرار داده است ـ حفظ کنند و از خداوند در انجام چنین مسئولیت خطیری، کمک و یاری بخواهند و با تربیت و آماده کردن نسل منتظر، زمینه را برای ظهور و حکومت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده کنند و بر نیروهای توان مند امام علیه السلام بیفزایند و خود نیز با انجام چنین امر بزرگی در زمره یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، در زمان غیبت، و رزمندگان راه او در زمان ظهور باشند. 2. امربه معروف و نهی از منکر؛ عظمت و ارزش بی بدیل امربه معروف و نهی از منکر به اندازهای است که خدای تعالی خود را نیز امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر میشمارد و با تعبیر ویژه در قرآن کریم، امربه معروف و نهی از منکر را صفت مستمر و مداوم خود ذکر میکند. همانا خداوند به عدالت و نیکوکاری و رسیدگی مالی به خویشاوندان فرمان میدهد و از کار زشت و ناپسند و ستم گری بازمی دارد. به شما اندرز میدهد، باشد که متذکر شوید.[17] پس هر بندهای به هر میزان که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر، تلاش پی گیر داشته باشد، میتواند درجهای از درجات بی پایان تخلق به اخلاق الله را کسب نماید. در حقیقت، راز خدا گونگی انسانهای پیش از ظهور و عصر ظهور در ویژگیهای آنان نهفته است.در قرآن کریم نیز امر به معروف و نهی ازمنکر، رمز رستگاری شمرده شده و دلیل برتری و شرافت امت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به شمار آمده است. شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدید آمده اید؛ (از آن رو) که امر به معروف و نهی ازمنکرمی کنید و ایمان به خدا دارید.[18] در عصر غیبت به سبب حاضر نبودن امام علیه السلام، باید شرایط امربه معروف تحقق یابد. امام سجاد علیه السلام میفرماید: «معتقدان به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و منتظران ظهور او در عصر غیبت....در پنهان و آشکار، مردمان را به دین خدا فرا میخوانند.»[19] انتظار، باوری نیست که با آن تعهد انسان منتظر، نفی شود. تکلیف و تعهد دینی، در هر زمانی، باقی و جاوید است. پس در دوران غیبت کبری، داشتن روحیه اصلاح گری، در سطح جامعه از وظایف مهم زنان و مردان است. امام باقر علیه السلام میفرماید: «امر به معروف و نهی از منکر، واجبی است که به سبب آن همه واجبات اقامه میگردد.»[20] اگر این امر مهم، کنار گذاشته شود، باعث هلاکت و نابودی خوبیها و رشد زیاد بدیها در جامعه میشود. از مهمترین و ارزش مندترین مراتب امربه معروف و نهی ازمنکر، آن است که رئیس حکومت و کارگزاران او امرکننده به خوبیها و نهی کننده از بدیها و زشتیها هستند. امام باقر علیه السلام فرمود: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یاران او...امر به معروف و نهی از منکر میکنند.[21] 3. مسئولیت پذیری در عرصههای مختلف اجتماعی؛ قرآن کریم، زن نمونه را انسان نمونه برشمرده است که با مسئولیت پذیری در عرصههای مختلف اجتماعی میتواند مقتدای مردان و زنان در جامعه باشد؛ همان گونه که مرد نمونه، انسان نمونه، برای مردان و زنان است. همان گونه که انسان در زندگی خود از مردان نمونه، الگو میگیرد و در رفتار و گفتار خود و اجتماع به آن اقتدا میکند، زنان نمونه و دارای مسئولیت اجتماعی نیز دارای چنین جایگاهی هستند. سخنان آنان برای مردان حجت است؛ زیرا در رسیدن به مقام عصمت، پاکی، اجتناب از لغزش و خطا و انجام رسالتهای اجتماعی، فرقی میان زن و مرد نیست. طبری ضمن ذکر حدیثی از امام باقر علیه السلام میفرماید: فرمان بری از حضرت زهرا علیها السلام بر همه مخلوقات خدا از جن و انس و پرنده و پیامبران و فرشتگان واجب بود.[22] عرصههایی که زنان در آنها ایفای نقش کرده اند و قابلیت خدا دادی خود را به منصه ظهور رسانده اند به شرح ذیل است: الف: خانواده؛ اگر بنا باشد که مردم به حال خود رها شوند وهرکس به دنبال خواستهها و هوسهای خود برود، اجتماع به صورت ناموزون و ناهمآهنگ درمی آید که هرج و مرج و بی بند و باری برآن حاکم خواهد شد؛ چون اجتماع، وابسته به خانواده و تربیت خانواده است و تربیت خانواده هم مرهون زحمات و تلاش و فداکاری ما در و زن خانواده است که بتواند رسالت خود را به عنوان یک مادر به سرانجام برساند. از آن جا که اصلاح جامعه، به اصلاح فرد وابسته است؛ تا فرد، اصلاح نشود جامعه هم اصلاح نمیشود و در این اصلاح، نقش خانواده و زن، اهمیت بسزایی دارد. به طور کلی، اجتماع همان خصوصیاتی را به خود میگیرد که افراد آن را دارند و وقتی محیط، سالم میشود که افراد آن جامعه، مردمانی متقی و پرهیزگار باشند و پیوسته در راه اصلاح قدم بردارند. این حرکت تربیتی و اخلاقی در جامعه نشان گر وجود زنان و مادرانی است که مردانی باایمان و باتقوا را در خانواده و در دامان پر مهر خود پرورش میدهند. بنابراین، انسان موجودی فوق العاده توانا است، و دارای چنان ارادهای که به وسیله آن به آن چه میخواهد، دست مییابد. قدرت اراده در او اساس و پایه هر ترقی و تکامل است. هر جا اراده قوی باشد، در آن جا نشاط، زندگی عالی و با سعادت نیز وجود دارد. اراده به منزله آبشاری است که راه خود را، از میان سنگلاخها و کوهستانهای بسیار صعب العبور باز میکند و به جلو میراند. همان طور که در قرآن کریم آمده است: این که هیچ نتیجهای برای انسان نیست مگر آن چه را به کوشش و تلاش خود به دست آورده است.[23] پس هرکس در هر راهی کوشش و جدیت نماید و هدفی را دنبال کند، دیر یا زود به مقصد خود خواهد رسید. و یک زن به منزله موجودی که خداوند او را بدون هدف خلق نکرده و در آفریدنش هدفی را دنبال کرده است، از ابتدا در کانون گرم خانواده با تأسی از حضرت زهرا علیها السلام نمونههای اخلاقی و دینی را تحویل جامعه میدهد تا به هدف اصلی خود که پرورش نسل منتظر است، برسد. زن، رکن اساسی و عنصر اصلی خانواده است و اسلام برای نقش زن در خانواده، اهمیت فراوانی قائل است؛ زیرا با پای بندی زن به خانواده و تربیت فرزندان در آغوش پر مهر مادر، نسلها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد. زنان مسلمان در زندگی شخصی و اجتماعی، باید فاطمه زهرا علیها السلام را از جهت خردمندی، فرزانگی و معرفت، الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بُعد عبادت، مجاهدت، حضور در صحنه، تصمیم گیریهای عظیم اجتماعی، خانه داری و تربیت فرزندان صالح، از زهرای اطهر علیها السلام پیروی کنند. جنبه مادری یک زن طوری است که شخصیت فرزندان نمیتواند جدا از شخصیت مادر باشد. همه زنها باید به دنبال چنین ارزشهایی حرکت کنند که فرزندانی صالح و با شخصیت و منتظران راستین، تحویل جامعه دهند. زن به منزله مادر باید در محیط خانه، مایه آرامش و آسایش محیط خانواده باشد و در دامان پر مهر و عطوفت خود با سخنان پر نکته و پندآموز، فرزندان صالحی را از لحاظ روانی، تربیت کند و انسانهایی پاک و سالم را پرورش دهد. مادر از هر سازنده ای، سازندهتر و باارزشتر است؛ چون میتواند یک انسان والا و با روحیه و ایمانی پاک، تحویل جامعه دهد، ولی دیگران قابلیت چنین کاری را ندارند. مادر میتواند با رعایت و دقت در تربیت، موجودی را تحویل جامعه دهد که از لحاظ روحی، یک انسان سالم و بدون عقده باشد. همان طور که در زمان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم، زنانی شجاع، با تشویق فرزندان خود به جنگ و شهادت، آنها را برای یاری پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آماده میکردند. امروزه اندیشوران مسائل انسانی به اهمیت خانواده و نقش آن در سلامت جامعه، پی بردهاند. آنها معتقدند که اجتماع سالم، تنها با داشتن خانواده سالم، امکان پذیر است؛ چرا که شخصیت روحی انسان، در دامان مادر به رشد و بالندگی میرسد. چون رابطه صمیمی بین مادر و فرزندان، محیط خانه را به پناهگاهی امن تبدیل میکند که فرزندان در آن به آرامش میرسند و احساس امنیت میکنند. و اگر چنین رابطه و پناهگاهی نباشد، باعث دوستیهای نامناسب و از بین رفتن امنیت خانواده و جامعه میشود و رسالت زنان در دوران انتظار برای زمینه سازی ظهور نیمه تمام میماند. ب: مدرسه؛ این مرحله از سن انسان، زمانی است که تربیت و پرورش به دست والدین و مربیان است. یک زن به منزله مادر نمونه در مرحله اول و حال به عنوان معلم و مربی نمونه و در مرحله دوم، مسئولیت خطیری برعهده دارد تا بتواند رسالت خود را به نحو احسن به انجام برساند. در این سن، فرزند (کودک) آن قدر رشد کرده است، که بتواند مفاهیم را درک کند و برای یادگیری مطالب از هر جهت آمادگی دارد. پس به او مفاهیم خوب بیاموزیم و آیندهای روشن، همراه با حرکت صحیح به او نشان دهیم. به سبب همین اسلام مقرر میدارد که برای تربیت و پرورش افراد در جهت شکوفایی استعدادها و جلوگیری از هرز رفتن توانایی هایشان بایستی محیطی سالم به وجود آید و این محیط سالم ایجاد نمیشود مگر با افرادی، چون زنان و مردان باایمان، و باتقوا که در زندگی، فرزندانی صالح پرورش میدهند و در جامعه و محیط مدرسه، آینده سازانی صالح و زمینه سازان ظهور میسازند. در قرآن مجید آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید خود و فرزندان تان را از (عذاب) آتش حفظ کنید، یعنی برای فرزندان و وابستگان خود محیطی سالم به وجود آورید تا از فساد و تبهکاری برکنار باشند و در نتیجه از آثار آن که عذاب الهی است حفظ شوید.[24] پس بر زنان است که کودکان و فرزندان جامعه را در محیط سالم مدرسه، با روحی پاک و اخلاقی نیکو پرورش دهند تا با تربیت و آمادگی این انسانهای پاک، در آینده بر یاران و زمینه سازان ظهور افزوده گردد. ج: جامعه؛ زن، سازنده زیربنای اخلاقی جامعه است. زن، پایههای اخلاقی را در ذهن فرزندان، استوار میسازد و با تربیت اخلاقی خود، انسانهایی را تحویل جامعه میدهد که بتوانند در آینده جامعه، نقش مهمی را ایفا کنند و جزء گروه منتظران راستین باشند. پس یک زن، یا یک مادر واقعی در جامعه ریاست میکند و پایههای خوشبختی یا بدبختی مردان دنیا را بنا میگذارد. او رئیس اصلی جامعه است. سرنوشت جامعه به دست او رقم میخورد. او میتواند جامعهای پاک با افرادی صالح پدید آورد. زن در نظام اجتماعی با پذیرش پایگاه اجتماعی یا مشاغل اعتباری، نقشهای گوناگونی را برعهده میگیرد که اگر تمامی این نقشها در مجموع، یک مفهوم را داشته باشند و آن کمک به انسانیت انسان باشد فرد، آماده برای کمک به ظهور میشود. از جمله مسئولیتهای زنان در جامعه ی اسلامی و منتظر، ایجاد انگیزه و امید در جوان منتظر است که زمینه تلاش و ایثارگری را در او به وجود خواهد آورد؛ ایجاد زمینه برای خودسازی و رشد معنوی جوانان است. زنان میتوانند با برنامههای مناسبی که ایجاد میکنند سمبلی برای ایجاد تحول فرهنگ، اتحاد، پایداری در زمان، اتصال به رهبر و حضور در صحنههای اجتماعی برای جوانان در جامعه باشند. زنان باحجاب اسلامی خود – که نمونه بارز یک زن مسلمان و باایمان است – میتوانند در جامعه، الگویی برای دختران، زنان و منتظران ظهور باشند. چون انتظار به منزله دیدگاهی جامع و فراگیر میتواند تمامی انگیزههای افراد را تحت پوشش قرار دهد و زمینه رشد آنها را فراهم سازد. حجاب یک زن مسلمان، لباس این انتظار است که او با انتخاب ظاهری معنوی، همچون سربازی لبیک گو به ندای مذهب پاسخ میدهد و با این کار خود و جامعه را در تحولی بزرگ، سهیم و آماده میداند. حرکت زنان در توسعه تفکر دینی، نقش تعیین کنندهای دارد؛ به گونهای که قدرت تصمیم گیری فرهنگی آنان در درجه بالاتری از مردان مؤمن قرار دارد. زن مسلمان، علاوه بر خانه و مدرسه، در جامعه هم نقش عظیمی بر عهده دارد. از جمله نقشهای او حجاب اسلامی است که در این راه، با تحکیم بخشیدن به این امر مهم و امربه معروف و نهی از منکر میتواند جامعه را به بهترین نحو، آماده ظهور کند. چون معنای امربه معروف و نهی ازمنکر این است که: ای انسان، تو تنها از نظر شخصی و فردی در برابر ذات پروردگار، مسئول و متعهّد نیستی؛ تو در مقابل اجتماع خود هم مسئولیت و تعهد داری. پس حرکتهای زنان در عصر غیبت، در حقیقت به مفهوم آماده سازی جامعه برای تحول آفرینی و نشانههای قدرت فرهنگی زنان منتظر است.[25] رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: افراد باایمان نسبت به یک دیگر همانند اجزای یک ساختمان هستند که هر جزئی از آن، جزء دیگر را محکم نگه میدارد.[26] پس در دوران غیبت، یاران و منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از جمله زنان منتظر، باید بدانند که همیشه و در همه حال در صحنههای اجتماعی حضور داشته باشند و در راه اصلاح جامعه بکوشند. 4. پرورش یاران خاص؛ کلیه قیامها و نهضتها به دلیل ایجاد حرکت بنیادین و نو در سطح جامعه، نیاز به نیروی فعال، کارآمد و پرانرژی دارند و بدون نیروی انسانی، خصوصاً نیروی جوان – که دارای نیرویی متراکم و قوی است – حرکت و سیر نهضت، کند و در نهایت به رکود میانجامد. پس در میان عوامل حرکت آفرین، نیروی جوان در مرتبه اول قرار دارد. چون: الف: در حرکت رو بنایی، جوان دارای قدرت بدنی و صلابت جسمی است که از پس کارهای سخت و مهم برمی آید. ب: در حرکت زیربنایی، جوان دارای روح لطیف و صیقل داده شده است که به منزله آیینه بدون زنگار است. حق را بدون درنگ میپذیرد، تبعیت و فرمان برداری او از رهبر و مولای خود بیشتر است و این شاخصه، رمز موفقیت هر قیام و نهضتی شمرده میشود. نهضت مهدوی نیز با مؤلفههای یاد شده، از این قاعده، مستثنا نیست، بلکه به نیروی کارآمد و جوان در آن بیشتر احساس میشود و این نیروی فعال و کارآمد و جوان، فقط تحت تأثیر حضور مادرانی، پرشور و فعال و مسئولیت پذیر مهیا میشود. حکومت و قیام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، یارانی خاص میخواهد که بتوانند در زمان ظهور امام عجل الله تعالی فرجه الشریف در رکابش جان فشانی، و در اعتدال حکومت مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف تلاش کنند. پرورش این یاران، نیاز به زنانی پاک و سلحشور دارد که فرزندانی بپرورانند؛ پاک و دارای قدرت بدنی و صلابت جسمی و تابع رهبر و مولای خود. که با این کار، سهم بسزایی در تجلی حکومت عدل الهی و قیام آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند داشت. به همین دلیل در روایات مختلف به جوان بودن اکثریت یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره شده است. امام علی علیه السلام فرمود: یاران قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف، همه جوان هستند. در میان آنها پیرمرد، یافت نمیشود، مگر به مثل سرمه در چشم و نمک در طعام که کمتر از هر مادهای در طعام، نمک است.[27] پس هر جنبش و انقلابی به یاران و همراهانی نیاز دارد که ستونهای انقلاباند و سنگینی آن را به دوش میکشند. سستی و استواری هر یک از این دو با یک دیگر ارتباط دارد، یعنی هر اندازه حجم بنای انقلاب کمتر باشد، (یاران خاص کمتر باشند) پایههای آن از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود و به هر میزان که بنا بلندتر و گستردهتر باشد به ستونهای محکم تری نیاز خواهد داشت؛ یارانی خاص، استوار و شجاع. که این یاران خاص، بیشتر جوانان هستند؛ چون از فطرتهایی پاک و بی آلایش برخوردارند و وابستگیها و تعلقات در عمق جان شان ریشه دوانده است. پرورش این یاران خاص بر عهده بانوانی جسور و شجاع و با ایمان است که در دامان پاک خود، چنین یارانی را برای انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پرورش میدهند و زمینه را برای ظهور فراهم میسازند. 5. ترویج عدالت و عدالت خواهی در جامعه؛ در ابتدا وقتی به جهان کنونی و مردم ستم دیده و مظلوم مینگریم، چنین به نظر میرسد که پاک ساختن زمین از ظلم و ستم و برچیدن بساط طاغوت، ناممکن است و مظلومان عالم، فریادرسی ندارند تا حق آنان را از طاغوتیان بگیرد. و از سویی دیگر حکمت خداوند بر این تعلق گرفته که زندگانی انسان براساس فطرت خدادادی جاری شده و شالوده آن که عدالت و عدالت خواهی و ظلم ستیزی است، بدون پاسخ نماند. و از طرفی دیگر، مسئله عدل در اسلام از روز نخست در تمام زمینهها از بُعد عقیدتی و دینی گرفته تا بُعد فقهی و اجتماعی، مورد توجه و عنایت بوده است. آیات و روایات رسیده در مورد عدل، نشان از پسندیده بودن آن در نزد خداوند است و این وقتی میسّر میشود که مردم از نظر رشد معنوی و کمال روحی به درجه بالایی برسند و خود، خواهان عدل و اجرای آن باشند. قرآن کریم میفرماید: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.[28] این آیه نشان گر این است که از گذشته، پیامبران میخواستند مردم به گونهای تربیت و تعلیم شوند که بتوانند خود، قیام به قسط نمایند و عدل را اجرا کنند. بشر در طول زمان، همیشه منتظر روزی بوده است که عدالت در جوامع حاکم گردد و همچنان در آرزوی آن لحظه شماری میکند تا آن رؤیای دیرینه بشر با ظهور عدل مشتهر به وقوع بپیوندد. رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم میفرماید: مژده میدهم شما را به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که او در امت من به هنگام اختلاف و سختیها برانگیخته میشود. پس زمین را پر از قسط و عدل میسازد؛ همان طور که از جور و ستم پر شده باشد. ساکنان آسمان و زمین از او راضی میشوند...[29] با رستاخیز مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ظلم و ستم به دیار عدم سفر میکند و جای خود را به عدل و داد میسپارد و عدالت اجتماعی فراگیر میشود و ثمره تلاش و کوشش انبیا و اولیا به پا مینشیند و همه طعم شیرین عدالت را میچشند. بنابر آنچه که در این نوشتار ذکر شد، میتوان چنین نتیجه گرفت که زنان در برپایی عدل و قسط و برکناری ظلم و ستم میتوانند با شناساندن امام و موقعیت ایشان برای فرزندان در خانواده و جوانان و نوجوانان در مدرسه و جامعه نقش بسزایی را ایفا کنند. حضور زنان در اولین روز ظهور به همراه 313 نفر از مردان بزرگ عالم در مکه در کنار امام علیه السلام نشان از نقش عظیمی است که زنان در انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارند. همان طور که در انقلاب اسلامی ایران، نمونههای فراوانی از زنان بافضیلت را داشتیم که در کنار همسران و فرزندان خود، سربلند ایستادند. آنان جوانانی را تحویل جامعه دادند که از طفولیت تا جوانی با ارزشها و معیارهای دینی آشنا شده بودند و در نظام خانواده، اجتماع و جامعه، با گفتار و رفتار نیک و پسندیده با لفظ شیرین عدالت مأنوس شده بودند. نتیجه گیری منتظران، اعم از زن و مرد در دوران غیبت کبری که دوران پنهان زیستی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، به دلیل عدم ظهور امام و رهبر جامعه، مسئولیتهای خطیر و سنگینی دارند. از یک سو باید دغدغههای خودسازی و خود اندیشی، جهت اصلاح خویشتن داشته باشند تا از جمله منتظران راستین و واقعی امام علیه السلام باشند و از طرف دیگر، نسبت به افراد جامعه، احساس مسئولیت کنند، یعنی دگراندیشی و دگرسازی داشته باشند تا آحاد مردم به صورت کلی و فراگیر در راستای ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تلاش نمایند. در عرصه زمینه سازی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، همه مردم (اعم از زن و مرد) دارای مسئولیت و رسالت میباشند و شاید با یک نگاه دقیقتر در این عرصه، زنان را پرمسئولیتتر ببینیم؛ زیرا برای شرکت در رخداد مهم ظهور؛ پرورش و تربیت نسل منتظر و نیز یاران خاص و عام امام علیه السلام را برعهده دارند. صحنههای جامعه، خانواده، مدرسه و… عرصههایی هستند که زنان در آنها نقش سازندهای دارند و قابلیت و توان مندی آنان در آن عرصهها به منصه ظهور میرسد. پی نوشت ها: [1]. عبدا... جوادی آملی، زن در آئینه جمال و جلال (قم: نشرأسراء)، ص26. [2]. (قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زکّیها، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ) شمس، آیات 10 و9. [3]. «من سرهُ اَن یکون من أصحاب القائم فلینتظر والیعمل بالورع و محاسن الاخلاق،...».محمد بن ابراهیم نعمانی، الغیبه، ترجمه جواد غفاری (تهران: کتابخانه صدوق، 1363) ص292، ب11، ج16؛ لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، (قم: مؤسسه سیده المعصومه، 1419ق) ص210. [4]. «لیعدَّنَّ أَحدکُم لخروج القائم ولو سهماً فَانَّ الله إذا علِم ذلکَ من نیّته رجوتُ لأن یُنسی فی عمره حتّی یدرکه و یکونَ من اعوانه و أنصاره. محمد باقر، مجلسی،بحارالانوار، (بیروت: دارالمعارف للمطبوعات، 1421ق). ج52، ص366. [5]. یا علیُّ واعلم اَنَّ اَعجب النّاس ایماناً و اعظمهُم یقیناً قَومُ یکونون فی آخرالزّمان لَم یلحقُوا النّبیّ وحجب عنهم الحجّه فآمنوا بسوادٍ علی بیاضٍ. مجلسی، پیشین، ج21، ص366؛ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه (تهران: کتاب فروشی اسلامیه، 1377)، ج1، ص288، باب26، ح8. [6]. اَلا أخبرکم بما لا یقبل الله عزوجل من العباد عملاً الاّ به؟ فقلت بلی، فقال: «شهاده ان لا اِله اِلاّ الله و انّ محمداً عبده و رسوله....والانتظار للقائم عجل الله تعالی فرجه الشریف». نعمانی، پیشین، ص200، باب11، ج16؛ صافی گلپایگانی، پیشین، ج3، ص210. [7]. «ولکن إخوانی الّذین یأتون مِنْ بَعدکم یؤمنون بی و یحبّونی و ینصرونی و یصّدقُونی و ما رأونی؛ مجلسی، پیشین، ج52، ص132. [8]. «من مات ولا یعرف امامه مات میته جاهلیه». محمد کلینی، اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، انتشارات گلگشت، ص377، روایت 3؛ نعمانی، پیشین، ص130: از امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. [9]. «المهدیّ طاووس اهل الجنّه». صافی گلپایگانی، پیشین، منتخب الاثر، ص185. [10]. وَجهه کالقمر الدّریّ. معجم احادیث الامام مهدی (ق�
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
بدون حضور مشارکت زنان در جامعه توسعه پايدار محقق نخواهد شد
۲۳ دي ۱۳۹۳ ۱۴ ۵۸ب ظ بدون حضور مشارکت زنان در جامعه توسعه پايدار محقق نخواهد شد مشاور رئيس سازمان در امور زنان و خانواده در جمع بانوان اداره کل ميراث فرهنگي صنايعدستي و گردشگري استان اصفهان گفت بدون حضور و مشارکت زنان در جامعه و در عرصههاي مختلف توسعه پايدار محقق نخواهد شدیک فعال جامعه زنان در گفتوگو با فارس: مجلس و دولت برای ارتقای جایگاه زنان در برنامههای کلان کشور تلاش کنند
یک فعال جامعه زنان در گفتوگو با فارس مجلس و دولت برای ارتقای جایگاه زنان در برنامههای کلان کشور تلاش کنندیک فعال جامعه زنان با بیان اینکه در سالهای اخیر گامهای خوبی در حوزه زنان برداشته شده است گفت هنوز مسیر زیادی برای رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد و یکی از این موارد لحاظسردار نقدی در کارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج عشایر تاکید کرد تشکیل بسیج زنان عشایر/ لزوم معرفی الگوی سبک زندگی عشا
سردار نقدی در کارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج عشایر تاکید کردتشکیل بسیج زنان عشایر لزوم معرفی الگوی سبک زندگی عشایری به جامعهرئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر تشکیل بسیج زنان عشایر گفت بسیج جامعه زنان در جنگ نرم تاثیر گذاری و نقش بیشتری دارند و دشمن به خاطر همین تاثیرگذاری بیشترجامعه منتظر باید بهدنبال ارزشها برای گسترش اسلام در جهان باشد
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۰ یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت در جهاد را از ویژگیهای منتظران واقعی عنوان کرد و گفت تشیع تنها شادی و عزاداری نیست و انتظار سبک زندگی شیعه است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حسن رحیمپور ازغدی در مراسم تجدید بیعت طلاب و دانشجآیت الله جوادی آملی: زنان باید اصالت خود را در جامعه اسلامی حفظ کنند
آیت الله جوادی آملی زنان باید اصالت خود را در جامعه اسلامی حفظ کنندیکی از مراجع تقلید قم گفت زنان باید اصالت خود را حفظ کنند که در این صورت بسیاری از معضلات اجتماعی در جامعه وجود نخواهد داشت به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء جمعی از مسئولین برگزاریتشکیل بسیج زنان عشایر/ ضرورت معرفی الگوی سبک زندگی عشایری به جامعه
سردار نقدی در کارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج عشایر تاکید کرد تشکیل بسیج زنان عشایر ضرورت معرفی الگوی سبک زندگی عشایری به جامعه رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر تشکیل بسیج زنان عشایر گفت بسیج جامعه زنان در جنگ نرم تاثیرگذاری و نقش ویژهای دارد و دشمن به خاطر همین تاثیرگذاری زنفرمانده سپاه نبیاکرم(ص) کرمانشاه: بسیج جامعه زنان باید در فضای اقتصادی و فرهنگی متناسب نقشآفرینی کند
فرمانده سپاه نبیاکرم ص کرمانشاه بسیج جامعه زنان باید در فضای اقتصادی و فرهنگی متناسب نقشآفرینی کندفرمانده سپاه حضرت نبیاکرم ص استان کرمانشاه گفت بسیج جامعه زنان باید در فضای اقتصادی و فرهنگی متناسب نقش آفرینی کند به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از روابط عمومیمسئول امور بانوان فرمانداری لنده عنوان کرد زنان خودسرپرست دردمندترین قشر جامعه
مسئول امور بانوان فرمانداری لنده عنوان کردزنان خودسرپرست دردمندترین قشر جامعهمسئول امور بانوان فرمانداری لنده گفت زنان خودسرپرست دردمندترین عضو جامعه هستند و باید با سیاستگذاریها و ارائه برنامههای مناسب به منظور جلوگیری از آسیبهای اجتماعی آنان اقدام شود به گزارش خبرگزاری فسخنگوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری دولت دهم در گفت و گو با فارس: مشکلات زنان جامعه با تفکرات به اصطلاح روشنف
سخنگوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری دولت دهم در گفت و گو با فارس مشکلات زنان جامعه با تفکرات به اصطلاح روشنفکری و سیاسی کاری حل نمیشودسخنگوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری دولت دهم با بیان اینکه مشکلات زنان جامعه با تفکرات به اصطلاح روشنفکری و سیاسی کاری حل نمیشود گفت بهتر اسبسیج جامعه زنان خواستار پیگیری حقوقی توهین به پیامبر اسلام (ص) شد -
با صدور بیانیهای بسیج جامعه زنان خواستار پیگیری حقوقی توهین به پیامبر اسلام ص شد شناسهٔ خبر 2466078 جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۱ سیاست > سیاست خارجی سازمان بسیج جامعه زنان با محکومیت توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اعظم ص خواستار پیگیری حقوقی موضوع توسط وزارت امور خارجه در مجمسئول جدید بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه معرفی شد -
مسئول جدید بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه معرفی شد شناسهٔ خبر 2453951 پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۲ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- شکوفه یعقوبی به عنوان مسئول بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه معرفی شد به گزارش خبرنگار مهر مراسم تودیع و معارفه مسئول بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه پبیانیه بسیج جامعه زنان کشور وزارت خارجه به اقدامات ضد اسلامی روزنامه فرانسوی واکنش نشان دهد
بیانیه بسیج جامعه زنان کشوروزارت خارجه به اقدامات ضد اسلامی روزنامه فرانسوی واکنش نشان دهدبسیج جامعه زنان کشور ضمن محکوم کردن اهانتهای روزنامه شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام ص در بیانیهای آورده است از وزارت امور خارجه می خواهیم نسبت به این اقدامات ضد اسلامی واکنشاگر زنان اصالت خود را حفظ کنند بسياري از مشکلات جامعه وجود نخواهد داشت
۲۲ دي ۱۳۹۳ ۲۳ ۱۹ب ظ آيت الله جوادي آملي اگر زنان اصالت خود را حفظ کنند بسياري از مشکلات جامعه وجود نخواهد داشت آيت الله جوادي آملي با بيان اين که زن اگر سرمايه الهي خود را حفظ کند مي تواند آرامش را به زندگي ببخشدگفتند بايد زنان جامعه را متوجه اين مطلب ساخت که اصالت خود را حفظبدون حضور مشارکت زنان در جامعه توسعه پایدار محقق نخواهد شد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 10 23- بدون حضور و مشارکت زنان در جامعه و در عرصه های مختلف توسعه پایدار محقق نخواهد شد “زهرا سادات احمدی زاده” مشاور رئیس سازمان در امور زنان و خانواده در جمع بانوان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود حضور زنان در جامعهصدیقی: صهیونیسم جهانی ریشه شر در عصر ماست/ باید به این ظلم بیامانی که نسبت به جامعه زنان شده است، هجوم ببریم
صدیقی صهیونیسم جهانی ریشه شر در عصر ماست باید به این ظلم بیامانی که نسبت به جامعه زنان شده است هجوم ببریم خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه باید توجه داشت که فتنه ریشهکن نشده و هنوز هم موجود است گفت نفوذ برخی فتنهگرها و طرفداران فتنه در مجاری اجرایی کشور هشدار جمسئول بسیج جامعه زنان بیجار: بهرهگیری از توان بانوان در حوزه فرهنگی در بیجار
مسئول بسیج جامعه زنان بیجار بهرهگیری از توان بانوان در حوزه فرهنگی در بیجارمسئول بسیج جامعه زنان بیجار خواستار بهرهگیری از توان بانوان در کارهای اجرایی و عملیاتی به ویژه در حوزه فرهنگی در این شهرستان شد به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار بتول سرکانی بعد از ظهر امروز در جلسه کارگمسئول بسیج جامعه زنان گیلان: زن ایرانی الگوی سوم زن در جهان است
مسئول بسیج جامعه زنان گیلان زن ایرانی الگوی سوم زن در جهان استمسئول بسیج جامعه زنان گیلان گفت زن مسلمان ایرانی به عنوان الگوی سوم از زن یعنی نه شرقی نه غربی در جهان مطرح شده است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت به نقل از روابط عمومی سپاه قدس گیلان لعیا علینژاد در یادواره 70-
گوناگون
پربازدیدترینها