تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799091440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحولات دمشق _بغداد و عقب نشینی کشورهای متحجر عربی در معادلات منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
تحولات دمشق _بغداد و عقب نشینی کشورهای متحجر عربی در معادلات منطقه
تحولات ایجاد شده در سوریه و عراق باعث شده، روز به روز کشورهای متحجر عربی عقب‌نشینی بیشتری کنند و از نقاط ضعف بیشتری برخوردار شوند اما در مقابل کشور ما و طرفداران ما روز به روز تقویت شوند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ دراین سالها درگیری‌های شدیدی میان حوثی‌ها و سلفی‌های با حمایت عربستان در استان صعده آغاز شد، درگیری‌هایی که در پایان اکتبر ۲۰۱۳ میلادی شعله‌ور شده بود که نتیجه این درگیری‌ها، اخراج سلفی‌ها از دماج در اواسط ژانویه ۲۰۱۴ بود.
 
با خروج سلفی‌ها از دماج، انصارالله به قدرت نمایی سلفی‌ها که از سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده بود، پایان داد،‌ البته این نتیجه با توجه به کنترل استان صعده از سوی حوثی‌ها در سال ۲۰۱۱ قابل پیش بینی بود، زیرا منطقی و عاقلانه نبود که حوثی‌ها اجازه حضور سلفی‌های وهابی را در صعده که پایگاه و مقر اصلی شیعیان زیدی یمن است، بدهند. در ادامه حوثی‌ها استان صعده را به طور کامل در کنترل خود قرار دادند.






 
انصارالله که قدرتمندترین جریان سیاسی یمن است، در تابستان سال گذشته با برپایی تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز، خواستار اجرای اصلاحات سیاسی، مدنی و اقتصادی در این کشور شد. حامیان این جنبش که بر تحقق مطالبات مردمی تاکید می کنند، موفق شدند، دولت این کشور را وادار به استعفا کنند.

روند تحولات یمن باعث شد که جنبش انصارالله در سال گذشته به یک جریان مهم و تاثیرگذار تبدیل شود که البته به کابوسی برای آل سعود تبدیل شد و همواره به پیروزی هایی بزرگی در برابر گروه های مسلح تکفیری دست می یابند.

چندی پیش تظاهرکنندگان در یمن با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای دولت شده و تاکید کردند که باید همه مطالبات قانونی‌شان برآورده شود. همچنین تظاهرکنندگان گروه‌های تکفیری را به ایجاد تنش در صنعا، پایتخت یمن، متهم کردند.






درپی انقلاب و جنبش گسترده مردمی در سال 2001 میلادی در یمن که به سرنگونی علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور منجر شد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تلاش برای مهار جنبش‌های مردمی در چارچوب بهار عربی و جلوگیری از سرایت دامنه آن به کشورهای خود از جمله عربستان برآمدند و با همراهی سران رژیم سابق، طرح تازه‌ای را برای روند انتقالی در یمن ارایه کردند.

مردم یمن حکومت برآمده از این روند انتقالی را ادامه راه همان رژیم قبلی در قالبی تازه می‌دانند و تاکید می‌کنند که اوضاع اقتصادی و امنیتی کشورشان نه تنها بهبود نیافته بلکه رو به وخامت گذاشته است.

حوثی‌ها حدود نیمی از جمعیت یمن را تشکیل می دهند و از سال‌ها پیش تاکنون در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق سیاسی و مدنی خود با دولت‌های مرکزی این کشور درگیر بوده‌اند.

در ماه‌های اخیر و به دنبال سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز مخالفان دولت، نیروهای جنبش حوثی و دیگر گروه‌های مخالف دولت یمن بخش‌‌‌های مهم و وسیعی از پایتخت، از جمله چند پایگاه نظامی را به کنترل خود درآوردند.






موضع ایران نسبت به تحولات در یمن

 با گذشت دو سال از خروج "علی عبدالله صالح" از قدرت که در پی تداوم اعتراضات مردمی و پافشاری آنها بر تحقق خواسته‌هایشان اتفاق افتاد اکنون اظهارنظرهای متفاوتی درباره آینده انقلاب یمن بیان می‌شود. در عین حال درگیری‌ها میان الحوثی‌ها و دیگر گروه‌های اهل تسنن و بعضا افراطی، خانواده الاحمر و حزب اصلاح همچنان ادامه دارد.

رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال یمن بر سه محور حفظ وحدت و تمامیت ارضی یمن،استوار بوده است. ایران همواره بر این نکته که یمن باید کشوری با حفظ تمامیت ارضی باشد در دیدار با مقامات یمنی تاکید داشته است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی، اجتماعی باید در روند سیاسی و آینده یمن حضور داشته باشند و معتقد است روند سیاسی زمانی جواب می‌دهد که همه گروه‌ها در آن نقش فعال داشته باشند. زیرا حذف یکی از گروه‌ها یا جریان ها از سوی دولت در ترسیم آینده این کشور مضر خواهد بود و نتیجه ای نخواهد داشت.

ارتباط جمهوری اسلامی ایران با دولت، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به یک اندازه است. ایران، دولت یمن را به رسمیت شناخته و در این راستا نیز تبادل هیات‌های سیاسی صورت گرفته است. هیات‌هایی از یمن به ایران و هیات‌هایی از ایران به یمن سفر کرده‌اند. بر همین اساس ایران فاصله خود را با همه احزاب به یک اندازه نگه داشته است و حتی از گروه‌های مختلف دعوت کرده و آنها نیز سفرهایی به ایران داشته اند.

"احمد دستمالچی" در رابطه با روابط خارجی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای دوستان و طرفداران زیادی است از جمله لبنان، عراق، سوریه، یمن و حزب انصارالله از دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند. 








 
وی در ادامه افزود: کشورهای طرفدار جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌ ضد استکباری غربی و به ویژه کشور عربستان موجب شده که کشورمان در منطقه دارای وزن و قدرت بیشتری شود و نقش موثرتری در صلح، ثبات و امنیت منطقه ایفا کند.
 
این کارشناس مسائل خاوریمانه در رابطه با افزایش حوثی‌ها در یمن تاکید کرد: کشورهایی که وابسته به آمریکا هستند با تقویت حوثی‌ها در یمن، متضرر می‌شوند البته جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانانش روز به روز تقویت می‌شوند.

دستمالچی خاطرنشان کرد: تحولات عراق و سوریه در روزهای اخیر  موجب شده نیروهای تروریستی و تکفیری از بسیاری از شهرهای عراق دورتر شوند و حلقه محاصره هر روز تنگ‌تر شود.






 
وی افزود: مقابله با اقدامات افراطی‌ها در سوریه هم مانند عراق با گستردگی در حال تکرار است و در اغلب جاهای سوریه ارتش و مردم سوریه مستقر شده‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تحولات ایجاد شده در سوریه و عراق باعث شده، روز به روز کشورهای متحجر عربی عقب‌نشینی بیشتری کنند و از نقاط ضعف بیشتری برخوردار شوند اما در مقابل کشور ما و طرفداران ما روز به روز تقویت شوند.  
 
انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن