تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819201320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت اقتصادي تهران و آنکارا در بازسازي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ دي ۱۳۹۳ (۸:۱۵ق.ظ)
رقابت اقتصادي تهران و آنکارا در بازسازي عراق گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، پس از تثبيت اوضاع سياسي عراق و تقسيم قدرت قانوني در اين کشور از يک سو و از سويي ديگر موفقيت هاي ارتش اين کشور با کمک ايران در مبارزه با گروه هاي تکفيري داعش، هم اکنون عرصه سازندگي اقتصادي در اين کشور براي سرمايه گذاران منطقه اي گشوده شده است؛ طوري که دو کشور همسايه آن يعني ترکيه و ايران فرصت هاي مناسب اقتصادي را براي سرمايه گذارانشان در اين کشور فراهم مي بينند.
طبق نظر کارشناسان تجاري، کشور عراق تا 50 سال آينده بزرگ‌ترين بازار منطقه از لحاظ سرمايه‌گذاري و صادرات کالا خواهد بود و صادرات حدود 7 ميليارد دلاري کنوني ايران به اين کشور، ظرفيت افزايش تا 20 ميليارد دلار به‌ويژه در حوزه خدمات فني مهندسي را دارد و تمامي مقدمات اين توسعه در حوزه‌هاي حمل و نقل، گمرک، استاندارد و غيره هم فراهم شده است.
از اين حيث رقابت قابل توجهي بين ايران و ترکيه در حال شکل گيري است که به نظر مي رسد با توجه به اينکه ايران توانسته است کمک هاي قابل توجهي از نظر نظامي به عراق داشته باشد مستحق استفاده بيشتري از فرصت بوجود آمده در بازار عراق مي باشد. اما در اين رقابت صرفا توانمندي و مشوق هاي دولتي مي تواند تعيين کننده باشد.
اخيرا طبق توافقات به عمل آمده وزراي راه و شهر سازي دو کشور ايران و عراق مذاکرات در 5 حوزه همکاري‌هاي حمل‌ونقل ريلي، جاده‌اي و هوايي، آبراه الوند و صدور خدمات مهندسي نيز انجام شده است. از سوي ديگر قرارداد انتقال 25 ميليون متر مکعب گاز از ايران به عراق نيز در دستور کار مقامات دو کشور قرار گرفته است.
هم اکنون وزرات اقتصاد ترکيه نيز جهت بازسازي عراق بودجه 30 ميليارد دلاري تخصيص داده و فعالين اقتصادي ترکيه نيز با ارائه پروژه هاي اجرايي در صدد سهيم شدن در برنامه بازسازي عراق هستند.
از سويي ديگر با توجه به تجارت رو به رشد بغداد و آنکارا مسوولان بازرگاني ترکيه تصميم گرفته اند تا گذرگاه هاي جديد مرزي خود را با عراق گسترش دهند. "نورالدين جانيکلي" وزير بازرگاني و گمرکات ترکيه اخيرا اظهار داشته است که با فعال شدن سه گذرگاه جديد، گذرگاه هاي مرزي با عراق به چهار گذرگاه افزايش داده مي شود. وي با اشاره به اينکه تاکنون صادرات و واردات بين دو کشور فقط از طريق گذرگاه "حابور" انجام مي شد، اضافه کرد: گذرگاه هاي "اوزوملو"، "اوفاکوي" و "داراجيک"به زودي فعال و رسما کار خود را آغاز خواهند کرد.
بر طبق آمار منتشر شده وزارت بازرگاني ترکيه ارزش مبادلات تجاري ترکيه و عراق سالانه 12 ميليارد دلار اعلام شده است. که اين رقم تقريبا دو برابر حجم مبادلات کنوني ايران و دولت عراق است.
از سويي ديگر ترکيه بازار اقليم کردستان را از ديگر اهداف مهم خود قرار داده است و بر طبق اظهارات سخنگوي وزارت دارايي اقليم کردستان، 1300 شرکت فعال ترکيه اي در اقليم کردستان حضور دارد و 70 درصد مبادلات تجاري ترکيه در عراق با اقليم کردستان صورت گرفته است. حجم مبادلات اقتصادي ترکيه و اقليم نيز بيش از 10 ميليارد دلار است. اين در حالي است که بر طبق اظهارات رييس اتاق بازرگاني و صنعت استان سليمانيه اقليم کردستان عراق، مبادلات تجاري ميان اقليم و ايران تا پايان سال 92 حدود 7 ميليارد دلار بوده است.
در اين ميان ايران از مزايايي همچون مرزهاي طولاني با اقليم، اشتراکات فرهنگي، ديني و سليقه ‌اي برخوردار است. با اين ‌حال تجار و سرمايه ‌گذاران ايراني در استفاده از اين امتيازات همچنان با توان بالقوه خود فاصله دارند. به نظر مي رسد با توجه به مراودات نظامي و دفاعي اخير ايران که در مبارزه با داعش در عراق انجام گرفته، ضرورت افزايش روابط اقتصادي و فعال کردن بخش خصوصي کشورمان در عراق بيش از گذشته احساس مي شود و در اين مسير مشوق هاي دولتي و ريسک پذيري از لوازم ارتقاي اين روابط است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن