تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843127412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک اسلام‌شناس قرقیز مطرح کرد فرقه‌های وارداتی مانع تقویت ارزش‌‌های اسلام در آسیای مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یک اسلام‌شناس قرقیز مطرح کرد
فرقه‌های وارداتی مانع تقویت ارزش‌‌های اسلام در آسیای مرکزی
رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» با اشاره به اینکه اسلام عربستان و پاکستان مناسب جامعه قرقیزستان و آسیای مرکزی نیست، بر ضرورت استفاده از تعالیم اسلام اصیل و تقویت ارزش‌های اسلامی تاکید کرد.

خبرگزاری فارس: فرقه‌های وارداتی مانع تقویت ارزش‌‌های اسلام در آسیای مرکزی



«قادر ملک‌اف» رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، ویژگی‌های جامعه مسلمانان قرقیزستان را بررسی کرد.

وی اظهار داشت: قرقیزستان نیز همانند دیگر جمهوری‌های آسیای مرکزی مدت 70 سال در ترکیب اتحاد جماهیر شوروی و تحت سلطه کمونیست بود و در آن زمان ایدئولوژی مطرح، اندیشه بی‌خدایی بود که مخالف هرگونه دین و مذهبی بوده است. قادرملک‌اف افزود: بنابراین در این مدت اسلام در قرقیزستان و سایر جمهوری‌های شوروی سابق رشد نکرده بلکه برعکس بسیاری از علمای اسلامی منطقه یا اعدام شدند، یا به زندان افتادند و یا به «سیبری» تبعید گردیدند. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» ادامه داد: سایر اندیشمندانی که باقی ماندند، فعالیت داشتند اما اساس کار آنها حفظ اسلام در قالب آماده کردن دانش‌آموزان برای باقی نگه داشتن عنوان اسلام بود و نمی‌توانستند مفاهیم دینی را گسترش دهند. * هجمه مبلغین اسلامی خارجی در قرقیزستان پس از استقلال به گفته وی، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کسب استقلال قرقیزستان، ناگهان مبلغین اسلامی زیادی از کشورهای اسلامی به کشور وارد شدند بنابراین در قرقیزستان جریانات و حرکت‌های مختلف اسلامی وارداتی از سایر کشورها پدیدار گشت. ملک‌اف تصریح کرد: از سوی دیگر، اسلام و روحانیت سنتی در قرقیزستان ضعیف بود زیرا تمام توان روحانیت در زمان شوروی صرف حفظ اسلام شده بود و در آسیای مرکزی هیچ مدرسه و مرکزی برای توسعه اسلام وجود نداشت. اسلام‌شناس قرقیز ادامه داد: بدین سبب علمای ما توان پاسخگویی به سؤالات معاصر بویژه در نزد قشر جوان و همچنین آمادگی مقابله با تهدیداتی را که در این زمینه پدیدار می‌شوند، ندارند. بنابراین جوانان مسلمان کشور به دنبال دریافت جواب سؤالات خود نه از جانب مسجد مرکزی بلکه از سوی این جریانات هستند. تحلیلگر قرقیز افزود: بنابراین در کشور جماعت‌های مختلفی از جمله سلفیت که توسط وهابی‌های سعودی به اینجا وارد شد، گروه‌های وابسته به ترکیه سازمان‌های «نورجیلر»، «فتح‌ا... گولن» را وارد و پاکستان گروه انحرافی «تبلیغ جماعت»، را در این کشور پرورش داد. * فرقه‌های وارداتی و سنت‌های غیراخلاقی؛ مانع تقویت ارزش‌های اسلام رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» ابراز کرد: در مجموع می‌توان گفت که اسلام بتدریج در قرقیزستان در حال توسعه می‌باشد و در مدت بیش از 20 سال استقلال کشور این سؤال مطرح است که با توجه به تقسیم‌بندی مسلمانان قرقیزستان به جماعت‌های مختلف که گاها برخی با یکدیگر مخالفت می‌کنند، چگونه می‌توان صلح و ثبات میان جامعه مسلمانان کشور را حفظ کرد. قادر ملک‌اف گفت: در این رابطه گروه سلفی و صوفی با یکدیگر مخالفت می‌کنند و این تقابل بین جماعت‌های مختلف اسلامی، مانع ایجاد وحدت در امت اسلامی می‌شود و همچنین در بین مردم کشور نیز برخی سنت‌ها وجود دارد که مغایر اسلام است. وی تصریح کرد: این سنت‌ها ریشه غیراسلامی داشته و در تضاد با ارزش‌های اسلامی هستند از جمله سنت «آلا قاچو» که همان ربودن دختر برای ازدواج بدون موافقت وی و انجام نکاح می‌باشد که در این رابطه ما برخلاف عادت سنتی قرقیزها، مسئله کسب رضایت از دختر برای ازدواج را مطرح کردیم. به گفته این کارشناس علوم اسلامی، نکته بعدی در این زمینه نزدیکی هر چه بیشتر مردم با اسلام در حال حاضر می‌باشد زیرا در سال‌های پس از استقلال در دوره «آقایف» و «باقی‌اف» دولت هیچ برنامه‌ای را برای توسعه ایدئولوژی اسلام تدوین نکرد و به مردم ایده و راهی را در این زمینه نشان نداد. * وجود آزادترین فضای اسلامی در قرقیزستان رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» اظهار داشت: بنابراین در میان این خلاء ایدئولوژیکی فرآیندی شکل گرفت که در آن مردم به سمت منابع سنتی و منابع مذهبی خود رجوع کردند که با اسلام پیوند داشت به طوری‌که هم‌اکنون در قرقیزستان افراد متدین و دیندار زیادی وجود دارد. اسلام‌شناس قرقیز افزود: چنانچه در جامعه قرقیزستان نظر بیاندازیم، درمی‌یابیم که آزادترین فضای اسلامی را در میان کشورهای آسیای مرکزی دارا می‌باشد به طوریکه وجود تقریبا 3000 مسجد در این کشور که بیشتر جوانان در آن حضور می‌یابند، گویای این امر است. ملک‌اف ادامه داد: حتی حضور نمازخانه و مکان‌های اسلامی را در پارلمان کشور، در ارگان‌های حکومتی و همچنین در نهاد ریاست جمهوری می‌توان مشاهده کرد به طوری‌که به گفته «آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان، وی مدت چندین سال است که نماز می‌خواند و حتی در این اواخر حج عمره به جا آورد. تحلیلگر مسائل دینی قرقیز همچنین گفت: رئیس جمهور حتی در سخنان خود نیز گاهی اوقات از قرآن و احادیث کلماتی را بیان می‌کند و یکی از مهمترین ویژگی‌های در این زمینه حضور افراد متدین در هر کدام از نهادهای دولتی و امکان پوشیدن حجاب، ایجاد شرایط مناسب برای عرضه محصولات حلال و حتی فعالیت بانک اسلامی از جمله «اکو بانک» و غیره و همچنین مطرح شدن مسئله پشتیبانی مالی اسلامی می‌باشد. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» بیان داشت: در میان ساختاری مجری قانون نیز افراد متدین زیادی وجود دارند به طوری‌که سخنرانی‌های زیادی در میان آنها در زمینه آشنایی با ارزش‌های واقعی اسلام و شناخت جریانات مختلف اسلامی انجام می‌شود. وی معتقد است که اسلام موقعیتی بسیار قوی در قرقیزستان دارد زیرا در این کشور هم‌اکنون ایدئولوژی دیگری وجود ندارد و در این زمینه تنها ملی‌گرایی و اسلام حضور دارند ضمن آنکه مردم عادی کشور از ارز‌ش‌های لیبرال دموکراسی غربی سرخورده شده‌اند. قادر ملک‌اف تصریح کرد: ارزش‌های غربی نابودکننده بنیان خانواده‌ها، سنت‌های ملی و دولتداری در قرقیزستان هستند و مردم کشور از این ارزش‌ها دلسرد شده و در جستجوی راهی برای اعمال حق حاکمیت ارزش‌های خویش هستند که این مسیر را در اسلام می‌بینند. * اسلام عربستان و پاکستان مناسب جامعه قرقیزستان نیست کارشناس قرقیز عنوان کرد: حال این سؤال مطرح است که کدام اسلام برای جامعه قرقیزستان لازم است؟ که در این زمینه اسلام وارد شده از دیگر کشورها از جمله از عربستان سعودی و پاکستان برای جامعه مسلمانان کشور مناسب نیست. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» افزود: از سوی دیگر، ما بنیان‌های اساسی سیاست دولت در حوزه دینی را در قالب قانونی آماده کردیم که براساس مذهب حنفی که دولت از توسعه آن حمایت می‌کند و عقیده «ماتریدی» می‌باشد. وی همچنین بیان داشت: در این رابطه ما مفهوم مذهب حنفی و عقیده ماتریدی را استخراج کرده و در قانون مذکور وارد ساختیم ضمن آنکه تصویب این طرح به هیچ وجه به عنوان ممنوعیت فعالیت دیگر مذاهب از سوی دولت در قرقیزستان نمی‌باشد. ملک‌اف گفت: در این رابطه حتی جماعت سلفی نیز در کشور ممنوع نشدند بلکه تنها جریانات و ایدئولوژی‌هایی که تهدیدی برای جامعه باشند و درگیر فعالیت‌های خرابکارانه و انجام فتنه باشند، ممنوع گردیدند. * ضرورت باز کردن باب اجتهاد در مذهب حنفی این کارشناس علوم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: به خوبی می‌دانیم که در حال حاضر اسلام برای ما یک نیاز است و ضروت کسب اجتهاد در میان علمای اسلامی کشور وجود دارد زیرا علمای سنتی و امامان مساجد قرقیزستان از نگاه سطح دانش دینی و تجربه ضعیف هستند. وی ادامه داد: در این رابطه فکر می‌کنیم که نیازمند بروزرسانی برخی رویکردها و ابزارها در مذهب حنفی هستیم که باز کردن درب اجتهاد در این مذهب از جمله این نیازها می‌باشد و همچنین باید اندیشمندانی را آماده کنیم که بتوانند ارزش‌های و سمت‌وسوی اسلامی را برای جامعه و همچنین برای سیاستمداران و حتی رئیس جمهور ارائه دهند. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» تصریح کرد: در این خصوص ما باید علما و نخبگان اسلامی را آماده کنیم که دارای درک سیاسی و ژئوپلیتیکی بوده و هم بر علوم اسلامی و هم بر علوم روز مسلط باشند و همچنین توانایی ارزیابی فرآیندهای ژئوپلیتیکی در کشور و در سیاست خارجی قرقیزستان و حتی در عموم فرآیندهای خارج از کشور را داشته باشند. ملک‌اف تصریح کرد: در این خصوص باید تلاش‌های زیادی انجام شود که در این زمینه طرح‌ها و برنامه‌هایی وجود دارد و سعی می‌کنیم تا کیفیت درک ارزش‌های اسلامی در کشور را بالا ببریم زیرا هم‌اکنون تعداد مسلمانان در قرقیزستان زیاد است اما عمق شناخت آنان از اسلام کم می‌باشد. * اسلام؛ ضامن صلح، ثبات و پیشرفت آینده کشور رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» افزود: علاوه براین، اسلام به عنوان ضمانت صلح و ثبات آینده کشور می‌باشد و مهمترین نکته این است که در اسلام واقعی همه ابزارها برای توسعه و پیشرفت جامعه وجود دارد و ما می‌خواهیم نشان دهیم که فهم صحیح از اسلام، اساس پیشرفت و ترقی اجتماع می‌شود و درمقابل درک غلط از آن سبب عقب‌ماندگی و نابودی کشور می‌گردد. به گفته وی، در این زمینه 2 مثال را می‌توان ذکر کرد که نمونه آن اسلام ارائه شده از سوی «طالبان» و جریان‌های تکفیری است که نابودکننده جامعه می‌باشد و در مقابل نمونه‌هایی همچون جمهوری اسلامی ایران و مالزی نشان‌دهنده نقش سازنده اسلام در پیشرفت کشور و جامعه می‌باشند. قادر ملک‌اف تصریح کرد: ما می‌خواهیم بگوییم که اسلام در تاریخ، خلافت و دولت تشکیل داده و توانسته منشأ حفظ امنیت، عدالت، پیشرفت علوم، اقتصاد و فرهنگ شود و در مسیر تمدن‌سازی اسلامی اندیشمندان بزرگی سربرآوردند از جمله «ابوعلی سینا»، «فارابی»، «ابن بیتوته» و سایرین که این امر نشان‌دهنده آن است که اسلام بسترساز توسعه جامعه می‌باشد. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» در پایان یادآور شد: در این خصوص هر یک از کشورها باید با درنظر گرفتن ویژگی‌های ملی خود، مدل اسلام متناسب با جامعه خود را ایجاد کند. انتهای پیام/.

93/10/26 - 13:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن