تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820547674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا بي اعتمادي به کابوها؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ دي ۱۳۹۳ (۹:۵۷ق.ظ)
حمايت: چرا بي اعتمادي به کابوها؟
به گزارش خبرگزاري موج، «چرا بي اعتمادي به کابوها؟»عنوان يادداشت روز روزنامه حمايت است که در آن مي خوانيد؛
اخيرا روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز در تحليل فرمايشات اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر عدم اعتماد به آمريکا مي نويسد: «شک ايشان بي دليل نيست» و اوباما تنها از اختيار رفع موقت تحريم ها عليه ايران برخوردار است و اختيار رفع دائمي تحريم ها در اختيار کنگره است. اين روزنامه همچنين از تصميم نمايندگان ارشد جمهوري خواه براي وضع تحريم هاي جديد و شديدتر عليه ايران به عنوان اولويت برنامه هاي کنگره خبر مي دهد. اما سوال اين است که اساساً چرا ما به آمريکا اعتماد نداريم؟ و آيا در گفت وگويي که يک طرف به طرف ديگر بي اعتماد است، توافقي شکل خواهد گرفت يا خير؟
ريشه هاي عدم اعتماد ايران به غرب و به خصوص آمريکا به سال هاي پيش از انقلاب بر مي گردد که به اختصار به بعضي از آنها مي پردازيم: اول، پس از پيروزي انقلاب در بهمن ماه 1357 افسران سازمان جاسوسي سيا با استفاده از شرايط نابسامان بعد از انقلاب و آشفتگي و نامشخص بودن حوزه مسئوليت ها که نتيجه طبيعي هر انقلابي است، سعي کردند تا با نفوذ در حوزه هاي کليدي و حساس انقلاب اسلامي از تعميق و گسترش هر چه بيشتر آن جلوگيري نمايند.
لانه جاسوسي آمريکا با تشکيل شبکه هاي جاسوسي و اطلاعاتي به دنبال بحران آفريني، تضعيف نيروهاي اصيل انقلاب، جايگاه و شخصيت حضرت امام(ره) و همچنين ايجاد گسست و شکاف ميان رهبري و نسل جوان بود تا فعال ترين و انقلابي ترين نيروي هاي جامعه را از رهبري دور کند. دوم، کودتاي نوژه يا (کودتاي نقاب) طرحي بود که در آذر 1359، توسط چند تن از افسران ارتش رژيم شاه و با تمرکز افسران نيروي هوايي براي بازگرداندن شاپور بختيار و نابودي نظام نوپاي جمهوري اسلامي، توسط آمريکا طراحي شده بود. سوم، هواپيماي مسافربري ايران که از بندر عباس به مقصد دبي در تاريخ ۱۲ تير ۱۳۶۷ در حرکت بود با شليک موشک هدايت شونده از ناو يواس اس وينسنس متعلق به نيروي دريايي ايالات متحده بر فراز خليج فارس سرنگون شد و تمامي ۲۹۰ سرنشين آن که شامل ۴۶ مسافر غير ايراني و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.
چهارم، همان اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، ايران با تحريم هاي تجاري و اقتصادي آمريکا مواجه شد و روز به روز به دامنه آن افزوده گرديد. نظير اين تحريم ها را پس از نقض پيمان مکرر غرب در توافقنامه ژنو شاهد بوديم. در 7 آبان 1366 طبق تصميم کنگره آمريکا، ورود کالاها و فرآورده هاي آمريکايي به ايران تحريم شد. اين تحريم دامنه وسيعي از محدوديت ها و ممنوعيت هاي اقتصادي، فن آوري علمي، نظامي و راهبردي را در بر داشت.
نهم، بعد از برگزاري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سال 88؛ برخي از هواداران نامزد شکسته خورده در انتخابات به بهانه تقلب در انتخابات به نتيجه انتخابات اعتراض کرده و همين امر بهانه اي شد تا گروه هاي ضد انقلاب با هدايت مثلث عوامل خارجي يعني (آمريکا، رژيم صهيونيستي و انگليس) توطئه براندازي نظام اسلامي را کليد زدند؛ که در نهايت تمام نقشه هايشان با تدبير رهبر انقلاب و حضور انقلابي مردم در يوم الله 9 دي شکست خورد؛ اما در قبال وقايع بعد از انتخابات 88 نمي توان از کنار عملکرد دولت آمريکا که در اين مسير بيشترين سرمايه گذاري را کرده بود، به راحتي عبور کرد.
دهم، آمريکا براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري هسته اي از هيچ اقدامي فروگذار نکرده و نمي کند. از ترور دانشمندان هسته اي گرفته تا خرابکاري هاي مختلف. طراحي و نفوذ ويروس استاکس نت براي تخريب فعاليت هسته اي ايران از ديگر اقدامات خصومت آميز آمريکا در اين زمينه است.
با در نظر گرفتن اين موارد که بي شک فقط مشتي از خروارند، آيا اعتماد به کاخ سفيد جزساده لوحي معني ديگري هم مي تواند داشته باشد؟در روزهاي آتي مذاکرات هسته اي مجدداً از سر گرفته مي شود اما اين حقيقت قابل کتمان نيست که تلاش هاي تيم مذاکره کننده در نهايت به اعتماد ميان ايران و آمريکا ختم نخواهد شد و تلاش در اين مسير نيز فايده چنداني ندارد. تکرار تراژدي هاي گذشته مانند توافقنامه ژنو نه تنها سودي ندارد بلکه موضع ما را ضعيف تر از پيش خواهد کرد.
هيلاري کلينتون وزير امور خارجه سابق آمريکا در کتاب خاطراتش موسوم به انتخاب هاي سخت مي گويد: «در سفرهايم حداقل با سه نوع از رهبران ملاقات داشتم: کساني که با ما ارزش ها و عقايد جهاني مشترک داشتند و شرکاي طبيعي ما بودند، کساني که مايل بودند که کار درست را انجام دهند اما فاقد اراده سياسي و يا ظرفيت براي پيگيري بودند و کساني که منافع و ارزش هاي آنان اساساً با ما در تضاد است و هر زمان که بتوانند با ما مخالفت مي کنند (انتخاب هاي سخت، مترجم حسين ارجلو، صفحه 116) و اشاره مي کند که ايران جزء دسته سوم قرار دارد.
شکي نيست که منافع و ارزش هاي ما با آمريکا از اساس در تضاد است و هيچگاه به نقطه اشتراک نخواهد رسيد. بنابراين مذاکره ما با آمريکا نه براي رسيدن به توافق، بلکه براي اثبات حق هسته اي کشورمان است و راهکار مشکلات اقتصادي، نه چشمداشت به دشمنان قديمي بلکه تقيد و عامل بودن به سياست هاي اقتصاد مقاومتي است.

نويسنده: اسماعيل کوثري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن