تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804762199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوادث پاریس؛ فرانسه در آستانه تحولی بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
حوادث پاریس؛ فرانسه در آستانه تحولی بزرگ
بررسی ابعاد داخلی و خارجی حوادث هفته گذشته پاریس و واکنش‌های صورت‌گرفته پس از آن نشان می‌دهد فرانسه در آستانه چرخشی مهم قرار دارد که بی‌تردید به مرور ابعاد آن روشن‌تر خواهد شد.

خبرگزاری فارس: حوادث پاریس؛ فرانسه در آستانه تحولی بزرگ



گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - صادق ناظری: چهارشنبه هفته گذشته فرانسه شاهد یک حادثه تروریستی بود که در آن سعید و شریف کواشکی، دو عنصری که گفته می‌شود وابسته به القاعده یمن هستند، در حمله به تحریریه نشریه فکاهی «شارلی ابدو»، 12 نفر (اعضای تحریریه، نیروی خدماتی، محافظین پلیس) را به قتل رسانده و متواری شدند. فردای آن روز «احمدی کوله باله» در یکی از خیابان های پاریس به دو نیروی پلیس حمله کرد و یکی از آن ها را کشت و در روز بعد نیز قضیه گروگانگیری در یک مغازه یهودی توسط وی رخ داد که در این حادثه نیز 4 یهودی کشته شدند. طی سه روز در فرانسه سه حادثه تروریستی با 17 کشته رخ داد که تمامی ارکان قدرت را به تحرک واداشت و مردم را تحت تاثیر قرار داد. این موج خود جوش ابتدا از فرانسه آغاز شد و در فضای وب به شدت گسترش یافت و کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر را نیز به محکومیت و موضع گیری و ابراز همبستگی واداشت به گونه‌ای که بسیاری از سران کشورها و شخصیت‌های جهانی با واکنش‌ها و اظهارات خود ابعادی بین‌المللی به این حوادث بخشیدند. از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که به طور بی‌سابقه در سفارت فرانسه در واشنگتن حاضر شد و دفتر یادبود قربانیان را امضا کرد تا محکومیت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان. عبارت سه کلمه‌ای من شارلی هستم (در حمایت از اقدام قربانیان و آزادی بیان) به نمادی جهانی ابتدا در فضای وب و سپس در شعارهای مردم مبدل گشت. هر چند رسانه‌های فرانسه به نقش حمایت‌آمیز کشورها بیشتر توجه نشان دادند و از بیان موضع کشورهایی مانند روسیه که در عین محکومیت اقدام تروریستی نسبت به سیاست های نادرست فرانسه به ویژه در سوریه انتقاد داشتند، طفره رفتند.
دولت فرانسه با سیر تحول حوادث برای حفظ حضور و احساس شکل گرفته تدابیری را اتخاذ کرد، از اظهار نظرهای مکرر و انتقال گزارش لحظه به لحظه از تحولات گرفته تا اعلان سه روز عزای عمومی، یک دقیقه سکوت در تمام مراکز کاری و دولتی و آموزشی و بالاخره برگزاری راهپیمایی سراسری در تجلیل از قربانیان و محکومیت تروریسم. روز قبل از برگزاری راهپیمایی اعلام شد که بیش از 47 کشور برای حضور در این تظاهرات که بعد از ظهر یک شنبه در پاریس برای حمایت از آزادی بیان، مبارزه با تروریسم و تجلیل از قربانیان ترتیب داده شده بود، اعلام آمادگی کرده و سران حکومت، دولت یا نمایندگانی رسمی از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، ژان کلود یونکر، رئیس پارلمان اروپا، محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، ملک عبدا..، پادشاه اردن و ... آن ها به نشانه همبستگی با فرانسه در این مراسم حضور یافتند. در سراسر فرانسه نیز بیش از 3.7 میلیون نفر در خیابان ها و مسیرهای اعلان شده تظاهرات کردند که این حجم از مردم از زمان آزادی فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بی سابقه بوده است.
بعد از این مقدمه هر چند زمان برای ارائه ارزیابی از تحولاتی که انتظار می رود پس از این اتفاقات در فرانسه رقم خورد، بسیار زود است اما بی‌تردید در همان نگاه اول می‌توان به برخی نکات به صورت اجمالی اشاره کرد.
عرصه داخلی
تقویت حس ملی گرایی
گستردگی موج احساسات در داخل فرانسه سبب شد که مردم به نوعی خودآگاهی نسبت به تهدیدات تروریستی دست یابند. احساس جدی بودن خطر تروریسم بدین شکل و بی‌سابقه بودن این نوع حمله همچنین سرعت و وسعت همبستگی بین المللی با فرانسه موجب بروز احساس تقویت ملی شد به گونه‌ای که تمام اقشار مختلف طی چند روز گذشته بدون توجه به گرایشات و تعلقات سیاسی و مذهبی بلوک واحدی را ایجاد کردند. بروز چنین صحنه‌ای در فرانسه تقریبا به ندرت دیده می‌شود.
تغییر چهره تروریسم
فرانسه کشوری است که در گذشته صحنه حوادث تروریستی متعددی بوده است و با این نوع حملات که بعضا شمار تلفات آن بیش تر نیز بوده، بیگانه نیست. گروه‌های بسیاری از چپ افراطی گرفته تا گروه‌های رادیکال و دیگر گروه‌ها در این کشور دست به اقدامات مسلحانه زده‌اند. اما این حادثه از ویژگی دیگری برخوردار بود و همین امر سبب شد که فرانسویان دستخوش شوک شود. طی چند روز گذشته مردم و دولت این کشور متوجه این مطلب شدند که نوع اقدامات تروریستی و ماهیت تروریست‌ها تغییر یافته است.
برخی از این تفاوت‌ها را می‌توان چنین عنوان کرد که پیش‌تر تروریست‌ها از خارج وارد خاک فرانسه شده و دست به اقدامات تروریستی می‌زدند، اما تروریست‌های اخیر از شهروندان فرانسوی بودند که در فرانسه متولد شده و در این کشور بزرگ شده‌اند.
در گذشته حملات تروریستی غالبا ماهیت دولتی داشته است و قضیه تسویه حساب‌های خارجی در کار بوده است اما حادثه اخیر ناشی از اقدام جریانات مستقل وابسته به شبکه‌های افراطی اسلامگرایی بود که ابعاد دولتی ندارد و اعضای آن داعیه‌ای جهانی دارند و مرزی را نمی‌شناسند و همین امر مبارزه با آن ها را دشوارتر ساخته است.
نکته دیگر تیپ و گونه تروریست‌ها است. به گفته یکی از تحلیلگران عاملان این حوادث برای کشتن و کشته شدن اقدام می‌کنند. یکی از مسئولان مذاکره کننده با محمد مراح (عامل قتل‌های تولوز و مونته بان در مارس 2012) در این ارتباط می‌گوید: «ما بیش از بیست و اندی ساعت با مراح مذاکره کردیم (تا او را سالم دستگیر کنیم) اما او دائم همان حرف‌های خود را می زد و هدفش کشتن و نهایتا کشته شدن بود. در مورد سعید و شریف کواشی موضوع مذاکره قبل از حمله چندان معنایی نداشت زیرا هدف نهایی آن‌ها نیز کشته شدن بود.»
به گفته این مسئول پلیس در شیوه تفکر این افراد با آنانی که با هواپیما به برج های دو قلو در آمریکا زدند، تفاوتی وجود ندارد.
نقش مسلمانان
آمار دقیقی از شمار مسلمانان در فرانسه موجود نیست. برخی آمار رسمی از وجود 3 تا 4میلیون نفر و آمار غیر رسمی این رقم را تا 9 میلیون نفر نیز ذکر می‌کنند اما این رقم هر چه باشد طبق شواهد موجود از 5 میلیون نفر کم تر نیست. با این حال جمعیت بالای مسلمانان که بیش ترین میزان در بین دیگر کشورهای اروپایی محسوب می گردد به گونه ای که از نظر شمار پیروان اسلام را به دومین مذهب فرانسه از نظر تعداد پیروان مبدل ساخته، از وحدت و انسجام برخوردار نیست.
سال‌هاست که دولت فرانسه کوشیده است تا همچون شورای نمایندگی سازمان‌های یهودی فرانسه (کریف) با ایجاد نهادی فراگیر، مخاطب و نمایندگی مقبول جامعه مسلمانان در فرانسه را برای خود ایجاد کند. نهایتا پس از ایجاد سازمان‌های مختلف در مه 2003 تشکلی تحت عنوان شورای فرانسوی آیین اسلام در فرانسه شکل گرفت و تا کنون نیز این تشکل فعالیت خود را به رغم مشکلات متفاوت، ادامه داده است.
در سال های اخیر به ویژه در تمامی تحولات تروریستی که منسوب به گروه های افراطی اسلامگرا بوده است، مسلمانان فرانسه همواره در مظان اتهام قرار داشتند. مسئولان این شورا که مخاطب رسمی دولت بودند بعضا حتی به رغم میل اقشار مختلف جامعه مسلمان در واکنش به وضع قوانین متعدد در ممنوعیت حجاب در مدارس یا ممنوعیت حجاب کامل (نقاب یا برقع) در فرانسه مواضعی نه چندان صریح در حمایت از اقدام دولت اتخاذ می‌کردند.
شوک حاصل از حادثه حمله تروریستی به نشریه شارلی ابدو که مهاجمان آن را در انتقام به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از پیامبر (ص) انجام دادند، در وهله اول انگشت اتهام را متوجه کل مسلمانان فرانسه ساخت. زیرا همه به خوبی به یاد داشتند که در فوریه سال2006 شورای فرانسوی آیین اسلام در اعتراض به این کاریکاتورها علیه نشریه شارلی ابدو به دادگاه شکایت برد. در این دادگاه که با حمایت بسیاری از شخصیت ها از نشریه شارلی ابدو همراه بود، افرادی مانند نیکلا سارکوزی، برنار هانری لوی و ... نیز شخصا حضور یافته و حمایت خود را از نشریه را با عنوان حمایت از آزادی بیان اعلام کردند.
با این حال در حادثه هفته گذشته سه نکته توانست تا حد بسیاری از کشیدن شدن بدبینی‌ها به کل جامعه مسلمانان به شکل گسترده جلوگیری کند هر چند اقدامات منفردی در این خصوص در قالب حمله به مساجد، نوشتن شعارهای ضد اسلامی روی دیوار مساجد و ... در برخی مناطق گزارش شد.
نکته نخست واکنش سریع مسئولان جامعه اسلامی در محکوم کردن این اقدامات و رد کردن باورهای تروریست ها و تقبیح دیدگاه آن ها بود. آن ها در مصاحبه های مکرر خود ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و محکوم کردن این اعمال به بیان این مطلب پرداختند که حملات فوق در اسلام جایی ندارد. مسئولان جامعه مسلمانان فرانسه که خود پیش تر علیه این نشریه به دادگاه شکایت کردند در اظهارات خود تصریح نمودند که مسلمانان قبل از هر چیز شهروندان فرانسوی هستند و پیش تر در عین مخالفت با انتشار کاریکاتورها، در چارچوب قوانین فرانسه اعتراض خود را ابراز داشتند. با این مثال آن‌ها پایبندی خود به قوانین فرانسه به جای اقدامات تروریستی برای دیگران توضیح دادند.
نکته دوم این که یکی از پلیس‌هایی که در حمله افراطیون جان باخت یک مسلمان بود و احمد نام داشت و از این رو مهاجمین در اقدامات خود به هم کیش خود نیز رحم نکردند. در همین حال در جریان گروگان گیری در یک مغازه یهودی که دو روز بعد از حادثه حمله به تحریریه شارلی ابدو رخ داد، یکی از کارکنان این مغازه در همان شروع عملیات گروگان گیری در اقدامی متهورانه توانست حدود 15 نفر از مشتریان یهودی را به سردخانه مغازه هدایت کند و جان آن‌ها را حفظ کند. این فرد خود یک مسلمان بود.
نکته سوم واکنش دولتمردان فرانسه به قضیه بود به گونه‌ای که هر چه از زمان حمله‌های تروریستی می گذشت و متوجه شکستن سکوت مسلمانان و همبستگی آن ها با دیگر اقشار فرانسویان می‌شدند، آن ها نیز در غالب سخنرانی های خود روی این نکته که باید از خلط موضوع اجتناب کرد و اقدام تروریست‌ها را به همه مسلمانان تعمیم نداد، اشاره می کردند.
علاوه بر مواضع رسمی برخی شخصیت‌های سیاسی و صاحب نظر از طیف های مختلف نیز در اظهارات خود روی این نکته تاکید داشتند. «اوبر ودرین» وزیر پیشین امور خارجه فرانسه در این مورد گفت که همه باید بدانند که بیش‌ترین قربانیان اسلامگرایان افراطی خود مسلمانان در جهان هستند.
«روبر بدانتر» وزیر پیشین دادگستری فرانسه که مبتکر لغو قانون اعدام در فرانسه است نیز در همین ارتباط گفت: «مسلمانان خود قربانی تروریسم هستند و امروز بزرگ ترین دشمن مسلمانان افراطیون می باشند.»
مشکل امنیتی
به گفته برخی کارشناسان حوادث چند روز اخیر همچنین نشان داد که در حلقه های امنیتی فرانسه و اروپایی به ویژه در بعد ردگیری و مراقبت اختلالاتی وجود دارد. در یکی از برنامه های تلویزیونی در مورد جهادیونی که از فرانسه برای نبرد به سوریه می روند، گزارشی پخش شد که طی آن دختر 15 ساله ای که برای جهاد و ازدواج با یک جهادگر داعشی در سوریه فرانسه را ترک کرده بود توضیح می داد برای عبور از مرز کارت اقامت خواهر 27 ساله خود را ربوده اما خود نیز تعجب می کرد چگونه توانسته است به رغم تفاوت ظاهری از حلقه پلیس مرزی فرانسه عبور نماید.
در همین حال برخی کارشناسان نسبت به عدم نظارت کافی به ویژه نسبت به آن دسته از افرادی که به طور بالقوه تهدید کننده محسوب می شوند، انتقاد دارند. هر چند طی روزهای اخیر برخی کارشناسان حوزه اطلاعات و امنیت داخلی می گویند که اگر قرار باشد هر نفر را 24 ساعت زیر نظر گیرد دست کم 20 نفر نیرو لازم است و در شرایط موجود امکان چنین چیزی نیست.
«نیکلا سارکوزی» رئیس حزب اپوزیسیون «او ام پ» در اظهارات امروز دوشنبه خود خواستار تشکیل کمیته ای با حضور اپوزیسیون ‌ها برای رسیدگی و پاسخ به سوالات مطرح در این زمینه شد.
مساله آموزشی
در فردای حمله به تحریریه نشریه «شارلی ابدو» مسئولان فرانسوی اعلام کردند که ساعت 12 در کلیساها و مدارس و اماکن اداری طی یک دقیقه سکوت از قربانیان این حادثه تجلیل خواهد شد. اما برخی گزارش ها حاکی است که در برخی مدارس حومه پاریس عده ای از دانش آموزان با طرح سوالاتی از جمله این که «چرا باید برای کسانی که به پیامبر اسلام توهین کردند، احترام بگذارند؟"، یا این که «چرا وقتی صدها نفر در حمله اسراییل به غزه جان باختند کسی مراسم یک دقیقه سکوت برگزار نکرد؟» ... از این کار امتناع کرده و کلاس را ترک نمودند. این مساله در اوج احساساتی که در فرانسه حاکم شده بود و جوی که رسانه ها لحظه به لحظه منعکس می کردند، بازتاب تعجب برانگیزی داشت و از وجود واقعیت دیگری به جز آن چه در رسانه ها نشان داده می شود،خبر داد. بی تردید یکی از اقداماتی که پس از فروکش کردن احساسات بدان پرداخته خواهد شد، تلاش وزارت آموزش ملی فرانسه برای تغییر دیدگاه‌ها در مدارس اسلامی خواهد بود.
تقویت دیدگاه افراطی مقابل
در سال های اخیر در فرانسه روی این موضوع که افراط گری در هر شکلی باید محکوم شود، تکیه شده است. با این حال حوادث تروریستی روزهای اخیر این نگرانی را ایجاد کرده است که با توجه به تمایل برخی جریان های لائیک که در برخورد با مذاهب از هر فرصتی برای کوچک کردن دایره نفوذ مذهب استفاده می کنند، فضای جدید ایجاد شده منجر به اوج گیری اقدامات افراط گرایانه از سوی این جریان ها شود.
در این خصوص برخی اظهارات نظیر صحبت های شب گذشته «کریستف دولوآر» رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز در حمایت از آزادی بیان به این نگرانی ها دامن می زند. وی در جریان مراسمی که در پایان تظاهرات در رادیو فرانسه برگزار شد، اعلام کرد که قصد دارد در هفته آینده منشوری را منتشر سازد و تمام ائمه مساجد، کشیش های کلیساها و خاخام های کنیسه ها و .. را ملزم سازد تا در درب ورودی مساجد، کلیساها و کنیسه ها عبارت «حق توهین به مقدسات در فرانسه آزاد است» را نصب کنند.
 عرصه بین المللی
اما در عرصه بین المللی شاید مهم ترین نکته ای که می توان انتظار تغییری در آن را داشت، بازنگری در استراتژی بین المللی فرانسه در مبارزه با تروریسم (به ویژه القاعده و داعش) است. بسیاری بر این باورند که با بروز این حوادث بی شک فرانسه برای حفاظت از جان شهروندان خود در داخل و خارج از خاک خود در برخی از این سیاست های دست به بازنگری خواهد زد.
در این خصوص برخی از شخصیت های سوسیالیست از جمله اوبر ودرین معتقد است با توجه به این که سه چهارم قربانیان جهادیون و اسلامگرایان افراطی را مسلمانان تشکیل می دهند شاید بهتر این باشد که پاریس در مبارزه با این بلیه به کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با این گروه ها قرار دارند کمک کند زیرا آن چه بر سر فرانسه می آید در برابر زیان مسلمانان به نوعی خسارت اندکی محسوب می گردد.
اگر چنین فرضی درست باشد باید انتظار اعتراض جدی فرانسه نسبت به برخی سیاست‌های حامیانه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را که چندی است رسانه های فرانسه آن ها را به عنوان حامیان اصلی افراطیون جهادی ذکر می کنند، داشت هر چند که این اعتراض ممکن است به صورت غیر جنجالی صورت گیرد.
تجدید نظر در سیاست های فرانسه در بخش مهاجرت و پذیرش مهاجران نیز یکی از موضوعاتی است که احتمال آن می رود. نیکلا سارکوزی رئیس حزب راست اپوزیسیون با توجه به موج ایجاد شده، امروز در مصاحبه ای اعلام کرد در شرایطی که بسیاری از مهاجران در تطبیق خود با جامعه فرانسه مساله دارند، روند کنونی سیاست مهاجرتی فرانسه به پیچیده شده اوضاع می انجامد.
"مارین لوپن"، رئیس حزب راست افراطی نیز در این خصوص ضمن تکرار مواضع گذشته خود خواستار تغییر سیاست های دولت در قبال مهاجران شد.
در بعد تشدید قوانین کنترلی به ویژه در سطح اروپایی نیز بسیاری به ناکافی بودن برخی قوانین در بعد داخلی و اروپایی در امر مبارزه با تروریسم اشاره دارند. یکی از این قوانین که در حد اروپایی هنوز تصویب نشده است وا داشتن شرکت‌های هوایی به انتقال داده های مسافران است که برخی نمایندگان راست افراطی و سوسیالیست در پارلمان اروپا به دلیل تعارض با حریم آزادی های فردی با تصویب آن مخالفت ورزیده اند. این حادثه می تواند تغییری در این وضعیت ایجاد کند و راه برای تصویب این دسته از قوانین را هموار سازد.
در همین راستا روز گذشته پیش از برگزاری راهپیمایی پاریس «برنار کازانوو» وزیر کشور فرانسه در جمع وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا (با حضور وزیر کشور کانادا) روی ضرورت تشدید کنترل ها و نظارت ها تاکید کرد.
به هر تقدیر کاملا محرز است که فرانسه برای بررسی وضعیت کنونی و راه های مقابله با هر آن چه که امنیت و منافع این کشور را تهدید می کند، بسیج شده است. برخی صاحبنظران بر این باورند که با توجه به پیشینه و داعیه فرانسه در ضرورت حفظ آزادی‌های فردی مسئولان این کشور ضمن پرهیز از تکرار اقدامات آمریکا پس از حادثه یازده سپتامبر (و اعلان پاتریوت اکت) که آزادی‌های فردی بسیاری را محدود کرد، می کوشند تغییراتی جدی در وضعیت موجود ایجاد کنند.از این رو می توان گفت که فرانسه در آستانه چرخشی مهم قرار دارد که بی تردید در روزهای آینده می توان از جزییات آن به طور روشن تر آگاه شد. انتهای پیام/ق

93/10/22 - 19:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن