تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806583207
عبدالله گنجی خون دلی که امام خورد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عبدالله گنجی
خون دلی که امام خورد
لیبرالها و روشنفکران به اصطلاح دینی چه میگویند؟آنان نیز به دنبال بازگشت به نظام غیردینی هستند، یعنی بازگشت به همان نظامهایی که قبلاً داشتیم و امام علیه آن قیام کردند.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس«عبدالله گنجی» در سرمقاله روزنامه «جوان» نوشت: اخیراً حجتالاسلام سیدحسن خمینی در همایشی که در دانشگاه آزاد برگزار شد، به خون دلی که امام از متحجرین خوردند اشاره و به صورت تلویحی از صدا و سیما به خاطر عدمپرداخت به تبیین آن گلایه کردند. ذوقزدگی تجدیدنظرطلبان در این باره به حدی بود که پس از 48 ساعت مجدداً همان واژهها را در روزنامههای 21 دیماه تکرار کردند.
قبل از ورود به مباحثی پیرامون این مسئله، نگاه سیدحسن را تأیید میکنیم چرا که تحجر میتواند یکی از تهدیدات انقلاب اسلامی باشد و حقیقتاً صدا و سیما نیز باید به تبیین آن بپردازد. اما آنچه به تحلیل کمک میکند، خاستگاه طرح مسئله، شأن نزول دیروز، زمان مصرف امروز، فهم اجتماعی آن و پیدا کردن مصداق سخن امام در درون خانواده انقلاب اسلامی است.
اندیشه امام باید در تراز امام طرح شود. ممکن است هدف سیدحسن نشر اندیشه امام باشد و آلودگی نیت هم نداشته باشد اما محتمل است این مواضع در حد مصرف در بازیهای سیاسی به کار گرفته شود و خدای نکرده وی را نیز در حد نشستن بر کرسی جریانات تقلیل دهند.
در این صورت هم ظلم به سیدحسن و هم ظلم به امام صورت گرفته است. آنچه مهم است اینکه واقعاً هشدار امام به جریان تحجر، امروز در داخل نظام مصداق دارد؟ و آیا تحجر فقط در حوزه علمیه و در جغرافیای سنت یافت میشود؟ در جغرافیای مدرن نمیتوانیم مصداق تحجر را مقابل امام ببینیم؟
آنچه از محتوای کلام امام درباره تحجر در حوزههای علمیه برمیآید، عمدتاً به پیام سوم اسفند 1367 به روحانیت برمیگردد. شاخصهایی که امام برای تحجر ارائه میکند و همچنین بستر زمانی که برای آن معرفی میکند به قبل از انقلاب اسلامی بر میگردد. از تفحص درباره خون دلی که امام در حوزه داخلی خوردند (منهای غرب، دشمنان و پهلوی) چنین برمیآید که خون دل امام قبل از انقلاب اسلامی متوجه حوزه علمیه، تحجر و واپسگرایی در بخشهایی از آن است.
اما این خون دل بعد از انقلاب به چالش با لیبرالهای به اصطلاح مذهبی و سکولارهای جمهوریخواه منتقل میشود، حتی خون دل امام از آیتالله منتظری نیز به نفوذ لیبرالها در بیت وی برمیگردد، به طوری که امام در یک پیام و یک تاریخ هم خطر متحجرین و مقدسمآبها را متذکر میشود و هم نسبت به بازگشت مجدد لیبرالها به حکومت هشدار میدهد (67/12/03).
بنابراین مخالفان فکری امام دو دستهاند؛ یک دسته حوزوی هستند که قبل از انقلاب مانع حرکت امام بودند و دستهای که بعد از انقلاب به دنبال انحراف یا مانع از تحقق اهداف انقلاب اسلامی بودند. برای فهم دسته اول یا جریان تحجر حوزوی مدنظر امام و قضاوت درباره انطباق عینی و مصداقی آن لازم است شاخصها و مشخصاتی را که امام برای آن میشمارد، بازخوانی نماییم تا اگر قرار است مورد بهرهبرداری سیاسی هم قرار گیرد از اتقان بیشتری برخوردار باشد.
البته امام خود نیز مصداقاً به «حجتیهایها» و «ولایتیها» اشاره دارد. حجتیهایها دارای سر و هویت مشخص بودهاند اما مصداق ولایتیهایی که «ولایت جز تکسب و تعیش» برایشان نبوده» حداقل برای نگارنده مصداقیابی نشده است و احتمالاً از مصادیق آن بیاطلاع هستیم اما امام برای متحجرین واپسگرا که با خصایص دیگری مانند «مقدسنماهای بیشعور»، «مقدسین نافهم»، «سادهلوحان بیسواد»، «مقدسین روحانینما»، «مقدسمآب» و... نام میبرد، ویژگیهایی برشمرده است که عبارتند از:
1- معتقد به جدایی دین از سیاست هستند و دخالت در سیاست را دونشأن فقیه میدانند.
2- آموختن زبان خارجی، فلسفه و عرفان را کفر میدانند.
3- مبارزه با شاه را حرام کرده بودند.
4- فسق و فجور را مقدمه ظهور امام زمان (عج) میدانستند.
5-در عبادات فردی غرق بودند. (صحیفه امام جلد 21 مورخ 67/12/03)
اکنون با این خصایص در درون پوسته نظام کسی را میتوان یافت؟ در بین علمای معتقد یا مدعی انقلاب اسلامی کسی را داریم که فلسفه یا زبان خارجی را کفر بداند؟ یا قبل از انقلاب اسلامی در حدی بوده است که فتوای حرام بودن مبارزه با شاه را بدهد و فساد را مقدمه ظهور امام زمان بداند؟ واقعاً اگر مصادیقی وجود دارد باید بلافاصله به مردم معرفی شوند و هرگونه مصلحتاندیشی در این زمینه خسران بزرگی است. اما درباره دسته دوم نیز شباهتهایی با دسته اول وجود دارد.
جدایی دین از سیاست مهمترین خصیصه مشترک مخالفین فکری امام در قبل و بعد از انقلاب اسلامی است. طرفداران جدایی دین از سیاست بعد از انقلاب اسلامی دو دستهاند؛ دستهای که از اول بر این باور بودند اما در شعاع نور امام محو شدند و قدرت عرض اندام نداشتند و دستهای که بعد از رحلت امام از «حیای مصلحتاندیشانه» خارج شدند و به صورت علنی فریاد جدایی دین از سیاست را نه از حوزه که از دانشگاه سر دادند. کتابها و مقالات نوشتند و خود امام را نیز به قربانگاه بردند. برای طیف قبلی واژه «تحجر» به کار برده میشد یا از گفتار و رفتار آنان تحجر استنباط میشد. اما طیف بعد از انقلاب علناً بر «خودلیبرالی» تأکید کرد.
دو نفر از شورای مرکزی حزب کارگزاران رسماً اعلام کردند: «که ما لیبرال مسلمان هستیم، حزب کارگزاران لیبرال است. ما به حزب عدالت و توسعه ترکیه نزدیک هستیم» و عبدالکریم سروش که خود سردمدار لیبرالیسم بعد از انقلاب است در منزل عبدالله نوری اعلام میکند که: «من بسیار خوشحال شدم که کارگزاران گفتند ما لیبرال هستیم، بالاخره شترسواری که دولا دولا نمیشود.» حال بخشی از این حزب در قدرت است و بخشهای دیگر آن بازسازی شده و آماده ورود به قدرت در نظام جمهوری اسلامی هستند، حال آنکه امام با صراحت میفرماید: «من به آنانی که دستشان به رادیو و تلویزیون و مطبوعات میرسد و چه بسا حرفهای دیگران را میزنند با صراحت اعلام میکنم تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد».
اکنون امام نیست و اگر کسی بخواهد بعد از امام مانع ورود لیبرالها به حکومت شود (خصوصاً لیبرالهایی که خود به لیبرال بودن خود اصرار دارند) چه باید بکند؟ حاج حسن آقا اینجا چه میگوید؟ شورای نگهبان نسبت به آن سخن امام چه باید بکند؟ نظام جمهوری اسلامی اگر بخواهد این دستور صریح امام را عمل کند، متهم به «یکه سالاری» «نفی مردمسالاری» و «استبداد دینی» نمیشود؟ مؤسسه امام از کدام طرف حمایت میکند؟
شاید گفته شود در همه مواردی که امام از واژه لیبرالها استفاده میکند (11 بار) منظور او نهضت آزادی بوده است. این حرف درست اما نهضت آزادی نمیگفت ما لیبرال هستیم اما امام از رفتارشان این استنباط را میکرد ولی کارگزاران صریحاً این واژه را زیبنده خود میدانند. بنابراین اگر گویندگان این جملات (کرباسچی و مرعشی) اکنون بخواهند وارد حکومت شوند، سیدحسن آقا برای صیانت از اندیشه و نگاه امام چه میکند؟ اخمی صورت میگیرد؟ تحجر مذهبی و رجوع به مدلهای منفور امام برای اداره کشور هر دو باید مورد نقد و سرزنش واقع شوند و این کرسی نقد باید به صورتی پاس داشته شود که در تراز امام بماند.
لیبرالها و روشنفکران به اصطلاح دینی چه میگویند؟آنان نیز به دنبال بازگشت به نظام غیردینی هستند، یعنی بازگشت به همان نظامهایی که قبلاً داشتیم و امام علیه آن قیام کردند. بنابراین بازگشت به مدلهای حکومتی ماقبل حکومت دینی نیز مصداق تحجر است اما آن تحجر در حوزه سنت و این تحجر در حوزه مدرن است ولی چون بویی از فرنگ میدهد واجد پرستیژخواهی است اما در مقابل رهیافت و آورده امام هر دو لبههای یک قیچی هستند. هر دو لبه را با هم ببینیم.
انشاءاللهانتهای پیام/ز
93/10/22 - 05:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
خون دلي كه امام خورد
خون دلي كه امام خورد اخيراً حجتالاسلام سيدحسن خميني در همايشي كه در دانشگاه آزاد برگزار شد به خون دلي كه امام از متحجرين خوردند اشاره و به صورت تلويحي از صدا و سيما به خاطر عدمپرداخت به تبيين آن گلايه كردند نویسنده دكتر عبدالله گنجي اخيراً حجتالاسلام سيدحسنباید معلوم باشد امام از چه کسانی خون دل خورد/ مراقب باشیم به اسم دین به سمت تحجر نرویم
باید معلوم باشد امام از چه کسانی خون دل خورد مراقب باشیم به اسم دین به سمت تحجر نرویم سیاست > احزاب و شخصیتها - یادگار امام با تأکید بر توجه به سخنان امام خمینی در مورد تحجر در دو سال پایانی عمرشان یادآور شد امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید نگفت میباید معلوم باشد امام از چه کسانی خوندل خورد
باید معلوم باشد امام از چه کسانی خوندل خورد یادگار امام با تأکید بر توجه به سخنان امام خمینی در مورد تحجر در دو سال پایانی عمرشان یادآور شد امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید نگفت می خواهم فدا شوم اما در مقابل تحجر این سخن را گفت لذا باید به تحجر به عنوان یک نقطگزینشگران مدلی از سربازان امام زمان(عج) هستند
استاندار گلستان گزینشگران مدلی از سربازان امام زمان عج هستند خبرگزاری پانا استاندار گلستان در همایش گزینشگران اظهار کرد گزینشگران مدلی از سربازان امام زمان عج هستند و به نوعی در تاریخ انقلاب اسلامی مظلوم واقع شدند ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي ساعت 12 16 به گزارش خبرگزاری پانا  به دلیل مشکل زیرساختهای مخابراتی صدور کارتهای هوشمند بیمه در کرمانشاه هنوز کلید نخورده است
به دلیل مشکل زیرساختهای مخابراتیصدور کارتهای هوشمند بیمه در کرمانشاه هنوز کلید نخورده استمدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه گفت صدور کارتهای هوشمند بیمه در استان کرمانشاه به دلیل مشکل زیرساختهای مخابراتی هنوز کلید نخورده است کیومرث فلاحی امروز در گفتوگو با خبرنگارامام جمعه مهاباد: پیامبر اکرم(ص) مهمترین دلیل برای وحدت مسلمانان است
امام جمعه مهاباد پیامبر اکرم ص مهمترین دلیل برای وحدت مسلمانان استامام جمعه مهاباد گفت پیامبر اکرم ص مهمترین دلیل برای وحدت مسلمانان است به گزارش خبرگزاری فارس از مهاباد ماموستا عبدالقادر سهرابی ظهر امروز در خطبههای نمازجمعه این هفته با اشاره به ولادت پیامبر اکرم صامام جمعه موقت نکا: دشمنان از اتحاد و همدلی دنیای اسلام هراس دارند
امام جمعه موقت نکا دشمنان از اتحاد و همدلی دنیای اسلام هراس دارندامام جمعه موقت نکا گفت دشمنان از اتحاد و همدلی دنیای اسلام هراس دارند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا حجتالاسلام سید مرتضی سیدی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این شهرستان اظهار کرد اتحاد و همدلبرخورد خونین کامیون با پراید
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۴ رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت در پی یک فقره تصادف در محور یاسوج به بابامیدان پنج نفر کشته و زخمی شدند جلال پوران فرد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه کهگیلویه و بویراحمد- افزود این تصادف در مامام جمعه موقت بردخون: وقف راهگشایی برای رفع محرومیتهای جامعه است
امام جمعه موقت بردخون وقف راهگشایی برای رفع محرومیتهای جامعه استامام جمعه موقت بردخون گفت وقف راهگشایی برای رفع محرومیتهای مادی و معنوی جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حجتالاسلام محمدجواد عاشوری پیش از ظهر امروز در آیین غبارروبی امامزاده محمّد روستای بردخون کهنه ابرخورد امام جماعت با مردم باید هنرمندانه باشد -
حجت الاسلام سعیدی برخورد امام جماعت با مردم باید هنرمندانه باشد شناسهٔ خبر 2448619 چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۵ استانها > قم قم - تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س با بیان اینکه مساجد پایگاه اصلی دفاع از نظام هستند گفت یک روحانی و امام جماعت باید با مردم از روی مهربانیامام جمعه شیروان: اقتدار ایران اسلامی در دنیا مرهون خون شهدا است
امام جمعه شیروان اقتدار ایران اسلامی در دنیا مرهون خون شهدا استامام جمعه شیروان گفت اقتدار ایران اسلامی در دنیا مرهون خون شهدا است به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان حسین کوثری عصر امروز در دیدار با مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مامام جمعه موقت کرمانشاه: علیبنموسیالرضا(ع) گنجینه معرفت الهی بودند
امام جمعه موقت کرمانشاه علیبنموسیالرضا ع گنجینه معرفت الهی بودندامام جمعه موقت کرمانشاه گفت علیبنموسیالرضا ع مانند دیگر ائمه اطهار ع گنجینه دانش و معرفت الهی بودند آیتالله محمد حجتی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد علیبنموسیالرضا ع مانند دیگامام جمعه رودبار قصران: آمریکا در صورت عهدشکنی در مذاکرات تودهنی محکمی خواهد خورد
امام جمعه رودبار قصران آمریکا در صورت عهدشکنی در مذاکرات تودهنی محکمی خواهد خوردامام جمعه رودبار قصران گفت آمریکاییها در مذاکرات تنها با چند دیپلمات مواجه نیستند بلکه با یک ملت شجاع روبهرو هستند که اگر بخواهند عهدشکنی کنند تودهنی محکمی به آنها خواهند زد به گزارش خبرگزاری فاگزارش فارس از نشست رسانهای سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر/2 رضاداد:نگران جشنواره نیستم، نگران به هم خ
گزارش فارس از نشست رسانهای سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر 2رضاداد نگران جشنواره نیستم نگران به هم خوردن فضای همدلی هستم داوری فیلمها در استانها خط قرمز ما استدبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه هدف ما جداسازی پیشکسوتان از جوانان نبوده و نیست گفت من نگران جشنواره نیشهریاری در اخطار قانون اساسی: تمسخر اقوام در یکی از برنامههای سیما قابل قبول نیست/قوم سیستان تنها قومی که به
شهریاری در اخطار قانون اساسی تمسخر اقوام در یکی از برنامههای سیما قابل قبول نیست قوم سیستان تنها قومی که به خونخواهی امام حسین ع برخاستندنماینده مردم زاهدان با انتقاد از تسمخر لهجه سیستانی در یکی از برنامههای سیما گفت قوم سیستان تنها قومی بود که به خونخواهی اباعبدالله الحسینامام جمعه بروجرد: دولت فریب نقشههای شوم فتنهگران را نخورد
امام جمعه بروجرد دولت فریب نقشههای شوم فتنهگران را نخوردامام جمعه بروجرد گفت دولت فریب نقشههای شوم فتنهگران را نخورد به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد حجتالاسلام والمسلمین حسن ترابی امشب در جمع مردم بروجرد با تأکید بر اینکه ملت ایران به تبعیت از رهبری با قوت و اقتدارهمزمان با روز شهادت امام رضا (ع) صورت گرفت پیادهروی مردم عنبرآباد تا بقعه امامزاده سیدعبدالله
همزمان با روز شهادت امام رضا ع صورت گرفتپیادهروی مردم عنبرآباد تا بقعه امامزاده سیدعبداللههمزمان با سالروز شهادت امام رضا ع مردم عنبرآباد از شهر مردهک تا بقعه متبرکه امامزاده سید عبدالله را پیاده طی کردند به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد ظهر امروز و همزمان با سالروز شه-
گوناگون
پربازدیدترینها