محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831072615
وهابیت به مدرنیته نزدیکتر است/ دعوای امروز دعوای بین شیعه و سنی نیست
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
وهابیت به مدرنیته نزدیکتر است/ دعوای امروز دعوای بین شیعه و سنی نیست
وهابیت به مدرنیته نزدیکتر است و به مدرنیته خطرناک هم نزدیکتر است. وهابیت آثار معماری سنتی اسلامی را از بین می برد. دعوای امروز، دعوای شیعه و سنی نیست بلکه دعوای سلفیگری با شیعه است.
به گزارش پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی عصر دوشنبه 15 دی ماه انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نشست «سلفیگری و فرقهگرایی در جهان اسلام» را با حضور فرید العطاس در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی برگزار کردند. در این نشست، فرید العطاس درباره موضوع سلفیگری، افراطیگری در اسلام و اهمیت گفتگوهای شیعی با سنی به ایراد سخن پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت: در جامعه شناسی معنای دقیقی از افراطی گرایی نداریم ولی به عنوان یک مسلمان به گونه ای آن را می شناسیم. کسانی هستند که به افراطی گرایی، بنیادگرایی و یا اسلام گرایی سیاسی می گویند. العطاس درباره افراطی گرایی در جهان اسلام گفت: به طور کلی وقتی به قرآن نگاه می کنیم می بینیم که قرآن می گوید کسی مسلمان است که در وسط یا میانه باشد و اعتدال را رعایت کند و بالانس بین افراط و تفریط را رعایت کند. کسی که به سوی افراطی گرایی رفته است نتوانسته است بین افراط و تفریط را پیدا کند. وی در مثالی از ظاهر و باطن در نماز گفت که نماز، سجده و رکوع و سجود نیست اینها ظاهر نماز هستند شما باید به باطن نماز توجه کنید و اگر کاری به باطن نماز نداشته باشید از اصل فلسفه نماز دور افتاده اید. وی در ادامه، درباره وهابیت و نسبت آن با سنت و مدرنیته گفت: آیا وهابیت به سنت نزدیکتر است یا مدرنیته؟ وهابیت به مدرنیته نزدیکتر است و به مدرنیته خطرناک هم نزدیکتر است. اگر به وهابیت نگاه کنیم می بینیم که تمامی آثار معماری سنتی اسلامی را از بین برده اند. اینکه چرا آثار سنتی را نابود می کنند به این دلیل است که عقیده شان این است که باید قبور و آثار گذشتگان را نابود کرد چون آنها آثاری شرک آلود هستند. این خواسته الهی و فکری آنهاست. در حالیکه این کار آنان زمینه را در مکه برای ظهور کاپیتالیسم فراهم می کند. زیرا در آنجا توالت فرنگی و هتل و فروشگاه های مدرن می سازند ولی آن را نشانه شرک نمی شناسند. استاد دانشگاه سنگاپور تصریح کرد: دو رویکرد در جامعه شناسی داریم؛ یکی اینکه همه ما می توانیم کنار یکدیگر به طور مسالمت آمیز زندگی کنیم و همه ما انسان هستیم. رویکرد دیگر این است که دیگران را از خود طرد کنیم. شیعه و سنی با تمام اختلافاتی که در طول تاریخ با یکدیگر داشتند همه به صورت مسالمت آمیز و صلح آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. شاید گهگاهی هم نزاعی داشتند اما همواره با صلح در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. به عنوان مثال اگر کسی بیاید و ادعای پیامبری بکند در اسلام ایجاد تضاد کرده است و شیعه و سنی با هم همصدا شده و با آن به مبارزه می پردازند. مانند احمد قادیانی که در هند ادعای پیامبری کرد و فرقه ای بنام احمدیه به وجود آورد و وهابیت که ادعای دین جدیدی می کند و از دایره اسلام خارج می شود. به نظر می رسد که این حالت مسالمت آمیز میان اهل تشیع و تسنن دارد بر هم میخورد. فرید العطاس بیان کرد: سلفی ها با بیان این موضوع که شیعیان خارج از وادی اسلام هستند، دارند تنش ایجاد می کنند و نه تنها سنی ها را در مقابل شیعیان قرار می دهند بلکه تمامی جهان اسلام را در مقابل شیعیان قرار می دهند. وی یادآور شد: سلفیها می گویند که یک یهودی مکتب شیعه را خلق کرده است. بنابراین شیعه شاخه ای از یهودیت است ولی علمای اهل تسنن این مطلب را جدی نگرفتند. این وهابیون هستند که آن را بزرگ جلوه دادند. العطاس در ادامه به مسئله اهل تسنن و شیعیان پرداخت و گفت وهابیون زیارت کربلا توسط شیعیان و دشنام به صحابه و مهر نماز شیعیان که موجب اختلاف شیعه و سنی است را از اصول لاینفک شیعیان می دانند در صورتی که بعضی از شیعیان به صحابه دشنام می دهند ولی وهابیون آن را پیراهن عثمان کرده اند. وی افزود: در مالزی و اندونزی هم به گونه ای گروه های سلفیگرا، موج ضد تشیع را تشدید می کنند تا جایی که بین سیاسیون هم رخنه کرده است و اقدام به حمله فیزیکی به شیعیان و مکانهای آنها و دستگیری آنها می کنند. العطاس افزود: اختلافات در کل جهان اسلام روند مسالمت آمیزش را در عراق و افغانستان و پاکستان از دست داده است. درباره اینکه چرا این اتفاق در حال روی دادن است و چرا جهان اسلام به اینجا رسیده است باید گفت داستانش طولانی است. انقلاب ایران باعث ظهور تشیع انقلابی و گفتمانی انقلاب نظیر دکتر شریعتی و تعبیر ایشان از مذهب را به دنبال داشت. ظهور موج نسل دوم شیعیان در جهان اسلام باعث شد که وهابیون احساس خطر بکنند و این موج باعث بروز سیاست ضد شیعی شده است. وی افزود: تا به حال به غیر از مقطعی در طول تاریخ که فاطمیان در مصر بودند هیچ دولت شیعی نداشته ایم که ایجاد خطر در اهل سنت بکند. ایرانی ها هیچ خطری برای اهل سنت ایجاد نمی کنند ولی بهدنبال ترویج شیعه در جهان اسلام هستند و شیعه کردن و جعفری کردن اهل سنت را دنبال می کنند. العطاس درباره نقش گفتگوی بین شیعه و سنی گفت: به دلیل جهل عوام در بین شیعیان و سنیان افسانه ای وجود دارد که شیعه و سنی از ابتدا با یکدیگر درگیر بوده اند در صورتی که من به عنوان یک محقق تاریخ تا آنجا که می دانم شیعه و سنی با یکدیگر به صورت مسالمت آمیز اقدام به داد و ستد و تجارت و ازدواج با یکدیگر کرده اند و هرگونه اختلافی را علمای آنها نشانه افراطیگرایی دانسته اند. وی یادآور شد: در نگاه اهل سنت حرفهای زیادی راجع به خلفای راشدین زده می شود و باور دارند که ابوبکر و عمر و عثمان و علی(ع) خلفای راشدین هستند در حالیکه وقتی نگاه می کنیم خیلی از علمای اهل تسنن، عثمان را جزو خلفای راشدین نمی دانستند و گروه دیگری وجود داشته اند که نه تنها ابوبکر و عمر و عثمان، بلکه علی(ع) را شایسته خلافت می دانستند. امام شافعی گفته بود که خودم بعضی مواقع فکر می کنم که شیعه هستم ولی به صورت اینکه مانند شیعیان با مهر نماز بخواند نبوده است. وی تصریح کرد: یکی دیگر از علمای اهل تسنن اعتقاد دارد که بعد از شهادت علی(ع) خلیفه دیگری که امام حسن(ع) باشد بوده است ولی معاویه به قدرت می رسد. در زمان خلافت عباسیون به دلیل علاقه ای که به امام علی(ع) داشتند نام امام علی(ع) را جزو خلفای راشدین آوردند. العطاس بیان کرد: نتیجه می گیریم که بعضی وقت ها چیزهایی باعث جدا شدن مرزهای دوستی شیعه و سنی شده است اما راه هایی وجود دارد و باید سعی کنیم با بازیابی تاریخ به گونه ای این مرزها را حفظ کنیم و آن را به یکدیگر نزدیکتر کنیم. وی در ادامه به سعید نورسی اندیشمند ترکیه ای که در سال 1960 فوت کرد اشاره کرد و او را با شهید مطهری مقایسه کرد و گفت: این مجاهد ترک که عاشق اهل بیت بوده گفته است: اگر انسان حب خدا داشته باشد و بخواهد به خدا برسد اگر اهل بیت را دوست داشته باشد عشقش به خدا نزدیکتر می شود. سعید نورسی با آنکه عالم اهل سنت بوده امام حسن و امام حسین(ع) را پیر و مرشد بسیاری از صوفیان بزرگ دنیای اسلام دانسته است. ما می توانیم از منظومه فکری نورسی استفاده کنیم برای اینکه گفتگو را بین علمای شیعه و سنی بیشتر کنیم. العطاس گفت: اسامی اهل بیت در قرآن نیامده ولی در حدیث کساء پیامبر از امام علی(ع) وامام حسن و امام حسین(ع) به عنوان اهل بیتش نام برده است. بعد از رحلت پیامبر، خود پیامبر پیش بینی کرده بود که بین امام علی(ع) و عایشه و معاویه اختلاف به وجود می آید و با گفتن حدیث کساء می گوید که علی(ع) در راه راست است. علمای ما در این عصر از این حدیث استفاده می کنند. وی به حدیث دیگری در مورد شهادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت پیامبر در دوران کودکی امام حسن و امام حسین لب امام حسن(ع) و گردن امام حسین(ع) را می بوسد که اشاره به مسموم شدن امام حسن و سربریده شدن امام حسین(ع) دارد. این احادیث را علمای اهل تسنن هم قبول دارند. استاد دانشگاه سنگاپور گفت: دعوای امروز،دعوای بین شیعه و سنی نیست بلکه دعوای سلفی گری با شیعه است. مثلاً خبرگزاریهای دنیا وقتی می خواهند گزارش دهند که داعش کیست می گویند آنها سنیانی هستند که علیه شیعیان مبارزه می کنند در حالی که آنها سنی اصیل نیستند سلفی هستند. وی افزود: دولتمردان ما نمی توانند در مقابل تبلیغات سلفی ها مقاومت کنند و هیچ حکومتی در دنیای اسلام این دعوایی که گروه های سلفی برای شیعیان درست کرده اند را نمی خواهند حل کنند. العطاس دلایل خلق و به قدرت رسیدن و ماندگاری وهابیت را داشتن حمایت های مالی از سوی عربستان که از فروش نفت حاصل می شود و حمایت های امریکا و انگلیس از آنها دانست و گفت: ولی گروه هایی مثل خوارج و گروه های افراطی گرایی در یمن و عمان و منطقه وجود داشتند که به دلیل نداشتن پشتوانه و حامی مالی نتوانستند به قدرت برسند وگرنه آنها نیز به نوعی قدرت نمایی می کردند. وی با اشاره به همایشی که در مورد کربلا برگزار شده بود گفت: من در آن همایش به مسئله کربلا و اهل بیت از نگاه سعید نورسی صحبت کردم ولی کسانی که از جهان عرب آمده بودند و به عقیده من سلفی بودند گفتند که چرا شما این حرفها را می زنید و تبلیغ شیعه را می کنید و مسئله عاشورا را اینقدر احساسی می کنید کسانی که از بیرون به عاشورا نگاه می کنند برایشان مشکل است که عزاداری شیعیان را درک کنند. وی در پایان سخنان خود بازیابی تاریخی برای گفتمان مشترک را ضروری دانست. انتهای متن/
93/10/19 - 00:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
وحدت شیعه و سنی اصلی ترین نیاز امروز مسلمانان است -
حجت الاسلام ولی نژاد وحدت شیعه و سنی اصلی ترین نیاز امروز مسلمانان است شناسهٔ خبر 2455433 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۵ استانها > گلستان گرگان- مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت گفت امروز وحدت تشیع و تسنن یکی از اساسی ترین ضرورت های جامعه ماست به گزاتاکيد بر تقويت راهکارهاي عملي حفظ وحدت در بين شيعه و سني
۱۵ دي ۱۳۹۳ ۱۶ ۴۲ب ظ تاکيد بر تقويت راهکارهاي عملي حفظ وحدت در بين شيعه و سني امام جمعه ريجاب گفت در جهت تقويت بيش از پيش مباني اتحادي بين شيعه و سني در شرايط کنوني مي طلبد که فقها و روحانيون با نگاه راهبردي و عملي به اين مسئله نگاه کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج از کرمانمنفعت دشمن در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است -
طی بیانیه ای مشترک عنوان شد منفعت دشمن در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است شناسهٔ خبر 2454974 شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ استانها > سیستان و بلوچستان زاهدان-امام جمعه زاهدان و استاندار سیستان و بلوچستان با انتشار بیانیه ای اظهار کردند دشمن منفعت خود را در تفرقه امت اسلامی دیده ودشمن به ایجاد اختلاف بین سنی و شیعه دل خوش کرده است
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۵ رییس فراکسیون اهلسنت مجلس با تأکید بر اینکه ملت ایران با هم برادر بوده و کسی نمیتوان در این وحدت خدشهای وارد کند گفت دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان ما دلخوش کردهاند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم عابد فتاحی روز دوشنبه همنماینده ولی فقیه در اردبیل: تفکر وهابی موجب ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است
نماینده ولی فقیه در اردبیل تفکر وهابی موجب ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی استنماینده ولی فقیه در اردبیل گفت تفکر وهابی نخستین موضوع در ایجاد اختلاف وحدت بین شیعه و سنی است آیتالله سید حسن عاملی در حاشیه نشست بزرگداشت هفته وحدت در تالش در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارساختلاف بین شیعه و سنی تیشه به ریشه اسلام می زند
نماینده ولی فقیه در گلستان اختلاف بین شیعه و سنی تیشه به ریشه اسلام می زند خبرگزاری پانا نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تأکید بر ضرورت وحدت هر چه بیشتر امت اسلامی گفت هر گونه اختلاف بین شیعه و سنی تیشه به ریشه اسلام می زند ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي ساعت 11 15 به گزارش خبرگزاردعوای خانوادگی یا فتنه اسرائیلی - آمریکایی/ اصلاحطلبانی که زمان انتخابات به امام(ره) نزدیکتر میشوند!
خبر تو خبر دعوای خانوادگی یا فتنه اسرائیلی - آمریکایی اصلاحطلبانی که زمان انتخابات به امام ره نزدیکتر میشوند تو بسته خبر تو خبر این هفته از دعوای خانوادگی اصلاحطلبان به فتنهای رسیدیم که ظاهرا قابل جمعکردن نبود به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران به دوازدهمامام جمعه اهلتسنن گنبدکاووس: وحدت امروز ایرانیان مرهون تلاشهای علمای شیعه و سنی است
امام جمعه اهلتسنن گنبدکاووس وحدت امروز ایرانیان مرهون تلاشهای علمای شیعه و سنی استامام جمعه اهلتسنن گنبدکاووس گفت وحدت امروز مسلمانان در ایران مرهون و مدیون تلاشها علمای شیعه و سنی کشور است به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان آخوند عبدالباسط نوریزاد صبح امروز در مراستحکیم وحدت بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی مهمترین وظیفه روحانیت است -
حجت الاسلام مصائبی تحکیم وحدت بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی مهمترین وظیفه روحانیت است شناسهٔ خبر 2457867 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۵۴ استانها > سمنان شاهرود - معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه وحدت شیعه و سنی برای صیانت از قدرت اسلام لازم است گفتامام جمعه موقت دهاقان: وحدت بین شیعه و سنی نیاز جامعه اسلامی است
امام جمعه موقت دهاقان وحدت بین شیعه و سنی نیاز جامعه اسلامی استامام جمعه موقت شهرستان دهاقان گفت باید در جهت تقویت وحدت بین شیعه و سنی تلاش کنیم چرا که جامعه اسلامی نیازمند این وحدت است به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان حجتالاسلام علیرضا اسماعیلی در خطبههای نماز سیامام جمعه گیلانغرب در گفتوگو با فارس: جبهه استکبار با اختلافافکنی بین شیعه و سنی به دنبال سیطره بر دنیای اس
امام جمعه گیلانغرب در گفتوگو با فارس جبهه استکبار با اختلافافکنی بین شیعه و سنی به دنبال سیطره بر دنیای اسلام استامام جمعه گیلانغرب گفت جبهه استکبار با اختلافافکنی بین شیعه و سنی به دنبال سیطره بر دنیای اسلام است حجتالاسلام محمدطاها مهری امروز در گفتوگو با خبرناتمام جمعه واشنگتن در گفتوگو با فارس مطرح کرد تلاش غرب برای ترویج سکولاریسم با تفرقهاندازی بین شیعه و سنی
اتمام جمعه واشنگتن در گفتوگو با فارس مطرح کردتلاش غرب برای ترویج سکولاریسم با تفرقهاندازی بین شیعه و سنیامام جمعه واشنگتن با اشاره به تلاش غرب برای تبلیغ سکولاریسم گفت تلاش آنها در این راستا برای این است که مسلمانان را از اسلام خالی کنند اما اگر مسلمانان به سکولاریسم ملتزم شوشیعه و سنی امروز به دنبال نقاط مشترک برای تحکیم وحدت باشند -
حجت الاسلام زمانی شیعه و سنی امروز به دنبال نقاط مشترک برای تحکیم وحدت باشند شناسهٔ خبر 2460804 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ استانها > یزد یزدـ معاون امور بین الملل حوزه های علمیه کشور با تشریح باورهای فرقه های مختلف اسلامی گفت شیعه و سنی امروز باید به دنبال نقاط مشترک برایاختلاف افکنی بین شیعه و سنی سوغات شوم استکبار است
استاندار آذربایجان غربی اختلاف افکنی بین شیعه و سنی سوغات شوم استکبار است خبرگزاری پانا استاندار آذربایجان غربی گفت اختلاف افکنی بین شیعه و سنی سوغات شوم استکبار جهانی و غرب است و باید با هوشیاری مسلمانان قدرت نفس کشیدن از اختلاف افکنان گرفته شود ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي ساعت 09 5گلستان در وحدت بین شیعه و سنی نمونه است -
حجت الاسلام نجفی گلستان در وحدت بین شیعه و سنی نمونه است شناسهٔ خبر 2457886 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۰ استانها > گلستان گرگان- معاون فرهنگی پژوهشی و آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت در استان گلستان اقوام و مذاهب مختلف اسلامی در کنار هم زندگی می کنند و در وحدت بین شاستاندار سیستان و بلوچستان: وحدت در سیستان و بلوچستان بین شیعه و سنی جاری است
استاندار سیستان و بلوچستان وحدت در سیستان و بلوچستان بین شیعه و سنی جاری استاستاندار سیستان و بلوچستان گفت وحدت در سیستان و بلوچستان بین شیعه و سنی جاری است به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان علی اوسط هاشمی به همراه رئیساختلاف افکني بين شيعه و سني سوغات شوم استکبار است
۱۶ دي ۱۳۹۳ ۹ ۴۲ق ظ استاندار آذربايجان غربي اختلاف افکني بين شيعه و سني سوغات شوم استکبار است استاندار آذربايجان غربي گفت اختلاف افکني بين شيعه و سني سوغات شوم استکبار جهاني و غرب است و بايد با هوشياري مسلمانان قدرت نفس کشيدن از اختلاف افکنان گرفته شود به گزارش خبرگزاري موج-
گوناگون
پربازدیدترینها