واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
معاون اجتماعی نیروی انتظامی وحدت را عامل از بین رفتن خطر و تهدیدزدا دانست و گفت: این مولفه آرامش روانی و اجتماعی را دو چندان می سازد. به گزارش سرویس «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی یکی از پیامدهای مبارک وحدت را افزایش احساس امنیت اجتماعی عنوان می کند. در این یادداشت که از سوی مرکز اطلاع رسانی پلیس در اختیار رسانه ها قرار گرفته آمده است: عقلانیت و خردمندی ظرفیت و توان نیرومندی است که می تواند از شرایط و موقعیت های مختلف، ” فرصت“ خلق کند و خناسان و وسوسهگران را در بهرهگیری از شرایط برای ایجاد "انشقاق" بین دوستان و برادران با ناکامی روبه رو سازد، نامگذاری 12 تا 17 ربیع الاول به نام ”هفته وحدت“ نیز بیش از هر چیز نشان از خردمندی، فرزانگی و دوراندیشی بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب دارد چه، پیش از آن ایامی که سرشار از ”رحمت“ و ”مهربانی “ و ”مدارا“ بود از سوی دشمنان به عاملی برای ترویج و اشاعه ”کینه“ و ”نفرت“ و ”تخاصم“ تبدیل می شد. اما جمهوری اسلامی ایران با درک ژرف موقعیت مسلمین و آگاهی از پیامدهای مبارک وحدت و انسجام میان آنان، هر دو روایت میلاد پیامبر رحمت و مهربانی و صلح و وحدت را به رسمیت شناخت و حدفاصل 12 تا 17 ربیع الاول را هفته وحدت نام نهاد. انتخاب نامی خجسته برای ایام میلاد محمد(ص) نه یک نامگذاری صرف بوده است و نه از سر مصلحت و ناگزیری. بلکه این هفته خجسته ”هفته وحدت“ نام گرفته است تا شمار پر تعداد مسلمانان سوء تفاهم ها و سوء تعبیرها را به کناری نهند و ذیل لوای رحمانی ”اسلام عزیز“ گرد هم آیند و همچون ” امتی واحد“ یکدیگر را در مسیر تعالی و رستگاری، هم در این دنیا و هم در جهان آخرت، یاری دهند. چه، هر خردمندی نیک می داند که ” تفرقه “ و ” انشقاق“ توان و ظرفیت و پتانسیل شگرف مسلمانان را تحلیل می برد، آرامش را از آنان می ستاند و بدبینی و نفرت را همچون خوره به جان آنان می اندازد. به اذعان بسیاری از اندیشمندان یکی از پیامدهای مبارک ”وحدت“ افزایش احساس امنیت اجتماعی است، شواهد پژوهشی زیادی نیز در تایید این مدعا در دست است، در تبیین این واقعیت می توان چند نکته را یادآور شد؛ نخست آنکه، ”وحدت“ به خودی خود نوعی ”حالت عاطفی“ است که هیجانات منفی را از درون می زداید و ”خوش بینی“ ، ”امید“ و ”مثبت نگری” را بسط و توسعه می بخشد نیازی به حجت نیست که از میان رفتن هیجانات منفی و تقویت هیجانات مثبت بلادرنگ درون را ایمن می سازد و فرصت ناایمن شدن را از آدمی می گیرد. یکی از کارکردهای مطلوب ”وحدت“ احساس برخوردار شدن از ”حمایت اجتماعی “ است. بی هیچ گفتگویی آدمی وقتی احساس کند از حمایت خیل پرشمار دیگران برخوردار است، اعتماد به نفسش فزونی می یابد. اعتماد به نفس بالا نیز بسترساز احساس امنیت اجتماعی است. وحدت به صورت”عینی “ و نه لزوماَ ”ذهنی“، خطرها را از میان می راند و لاجرم از بین رفتن خطر فی نفسه ایمنی زا و تهدید زدا است. از این مختصر پیداست که وحدت مسلمین، آرامش روانی و اجتماعی آنان را دو چندان می سازد. از همین روی برای بسط و استمرار و تقویت آن نباید فرصت ها را از چنگ داد. برای بسط و تقویت وحدت، هم در قلمرو ”نظر“ باید گام فراسو نهاد و هم در حیطه ”عمل“ باید قدم برداشت. در صحنه نظر اندیشمندان می توانند با دیالوگ مستمر آنگونه که مرحوم آیت الله بروجردی و علامه شیخ شلتوت طرح آن را در انداختند و سودهای فراوانی نصیب مسلمین ساختند و به ویژه با بهرهگیری از رهنمودهای راهبردی امام (ره) و مقام معظم رهبری ، زمینه های ” ادراک ناصواب “ را از میان بردارند و با ارائه ”مدل های تئوریک نوین“ راهکارهایی برای وحدت دائمی بدست دهند؛ در صحنه عمل نیز چند عامل می تواند وحدت را نیرومندتر سازد. یکی از آن عوامل ” ایجاد نشاط مشترک“ است و چه زیباست که در ایام میلاد پیامبر رحمت ، زیبایی و اخلاق، شیعه و سنی در کنار یکدیگر شادی بورزند و ایام را فرخنده بدارند. عامل دوم ” شناخت و آشنایی “ بیش تر است. شواهد پر شمار نشان داده است که تعامل صمیمیت را افزایش و کدورتها را از میان می راند. عامل سوم، پرورش ”حسن خلق“ است. نیازی به گفتن نیست که ”خلق خوش“ آدم ها را به یکدیگر نزدیک می سازد و فاصله ها را از میان می راند و فراموش نکنیم که حضرت محمد مصطفی (ص) نمونه بارز و بی بدیل حسن خلق و اخلاق رحمانی است و او برگزیده شد تا ” مکارم اخلاق را کامل نماید." انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]