تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 2 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799961853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزئيات تفاهم نامه گردشگري طبيعي در آشوراده


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ دي ۱۳۹۳ (۱۴:۲۶ب.ظ)
جزئيات تفاهم نامه گردشگري طبيعي در آشوراده معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در واکنش به برخي اظهار نظرها در خصوص تفاهم نامه گردشگري طبيعي در جزيره آشوراده توضيحاتي را ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، احمد علي کيخا، معاون محيط طبيعي و تنوع زستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به طرح برخي ابهامات در رسانه ها درباره جزيره آشوراده گفت: بدون آشنا ساختن جامعه با ارزش هاي حفاظتي محيط هاي طبيعي امکان حفاظت از اين منابع اکولوژيک و زيستگاهي فراهم نخواهد شد.
کيخا بيان کرد: مدت‌هاست که ثابت شده است شيوه هاي قديمي و تک بعدي حفاظت از محيط هاي طبيعي کارائي لازم را ندارد؛ بلکه بايد فرصت آشنائي جوامع با ارزش هاي اين مناطق فراهم شود تا علاقمندي و حساسيت جامعه به حفظ اين ارزشها به وجود آيد.
وي ادامه داد: هدف اصلي از طبيعت گردي( و نه گردشگري)، حضور طبيعتگرد در محيط طبيعي جهت آشنايي، درک ارزش هاي ذخاير اکولوژيک و آموزش نحوه رفتار با طبيعت است که در نتيجه آن حفاظت از اين ذخاير در کنار مشارکت متقابل و کمک به معيشت جامعه محلي ايجاد خواهد شد.
معاون محيط طبيعي و تنوع زستي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: اين موضوع در قالب که اين برنامه ريزي تفرجي هدفمند در بسياري از مناطق حفاظت شده کشورهاي پيشرو در امر مديريت زيستمحيطي منابع طبيعي، در حال حاضر به عنوان مؤثرترين ابزار حفاظتي مناطق مورد توجه قرار گرفته است.

احمد علي کيخا، پناهگاه حياتوحش و ذخيرهگاه زيستکره ميانکاله را اولين رامسرسايت معرفي شده ايران در کنوانسيون بين المللي رامسر عنوان کرد و افزود: هدف اصلي از توسعه طبيعتگردي در تالابها به عنوان يکي از شاخصهاي مديريت خردمندانه در جهت تقويت شاخصهاي تنوعزيستي و بهبود حفاظت تالاب، ارتقاء وضعيت اقتصادي و فرهنگي جوامع بومي مطرح است.
وي اضافه کرد: بر اساس مطالب فوق ميتوان گفت اهداف کلان و خرد طبيعتگردي در جزيره آشوراده، حفاظت از ارزشهاي محيطي در طولاني مدت، ايجاد اشتغال، بهتر شدن سطح و کيفيت زندگي و توانائيهاي جامعه محلي، ارائه امکان بهرهمندي جامعه از منطقه براي بازديد، تحقيق، آموزش و افزايش آگاهي جامعه محلي است.
کيخا با توجه به وضعيت فعلي گردشگري جزيره آشوراده خاطرنشان کرد: سازمان حفاظتمحيطزيست بنا به وظيفه سازماني و در راستاي برنامه پنجم توسعه تدوين و اجراي برنامه مديريت يکپارچه زيستبومي، برنامه عملياتي حفاظت و بهره‌برداري پايدار از تنوعزيستي زيستبومهاي حساس و شکننده کشور، براي مناطق چهارگانه تحت مديريت خود اقدام به مطالعه و تهيه و تدوين طرحهاي جامع مديريتي نموده است که ضمن آن بر اساس حساسيتها و پتانسيلهاي موجود، زونبنديهاي مشخصي در سطح مناطق جهت انجام فعاليتهاي حفاظتي، بازسازي و تفرجي در نظرگرفته شده است
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در طرح مديريت فعلي جزيره آشوراده سعي بر آن بوده است که کاربريهاي پيشنهادي از نقطه نظر سازگاري و يا اثرات احتمالي بر يکديگر مورد سنجش قرار گيرد به طوريکه فعاليتهاي متعلق به يک زون خاص، ساير زونها را به مخاطره نياندازد، از اينرو اعمال مديريت يکپارچه واجراي همزمان برنامههاي مديريتي زونها (حفاظت، بازسازي و احياء) درکل جزيره، علاوه بر فعاليت طبيعتگردي مدنظر ميباشد.

احمد علي کيخا با تاکيد بر برنامه هاي پيش بيني شده براي جزيره آشوراده بيان کرد: برنامههاي پيشبيني شده براي اين جزيره در سه محور مديريت و حفاظت از زيستگاه ، بازسازي نقاط آسيبديده و تخريب يافته و ساماندهي طبيعتگردي پايدار خلاصه ميشود که در هرمورد مجموعهاي از فعاليتها قابل تعريف ميباشند.
وي در تشريح زون طبيعتگردي تيپ II آشوراده گفت: اين زون در حال حاضر محل استقرار روستاي آشوراده، تأسيسات شيلات، بنياد مسکن، مراکز خدماتي روستائي مانند مسجد، قهوهخانه، مغازه، اسکله پهلوگيري قايقها، رستوران و اردوگاه تابستاني آموزشوپرورش ميباشد. در اين خصوص طبق بند3 تفاهمنامه مورد بحث، با توجه به لزوم لحاظ نمودن الزامات سازمان حفاظت محيطزيست، ضرورت تعيين تکليف وضعيت حقوقي اراضي موجود توسط دولت به منظور اجراي فعاليتهاي منطبق با اين زون، مورد تأکيد قرار گرفته است.
کيخا افزود: در اين راستا ضمن بازسازي و بهسازي ابنيه و امکانات واحدهاي موجود در محدوده زون و با توجه به ملاحظات زيستمحيطي لازمالاجرا، احداث بازارچههاي سنتي کوچک مقياس (واحدهاي عرضه محصولات بومي و سنتي منطقه) مورد نظر ميباشد. همچنين هتل مورد اشاره با توجه به رعايت ملاحظات زيستمحيط ، صرفاً در قالب يک مرکز بازديدکنندگان متناسب با ظرفيتبرد گردشگري جزيره و با ساختار و معماري وابسته به طبيعت (اکولاژ) در محدوده اين زون قابل اجرا خواهد بود.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص زون طبيعتگردي گسترده آشوراده نيز خاطرنشان کرد: اين زون از منتهياليه غربي زون طبيعتگردي تيپII تا بخش شرقي زون سپر خشکي جزيره ادامه داشته که مطابق برنامه طرح مديريت آشوراده، اين زون صرفاً مختص انجام فعاليتهاي طبيعتگردي گسترده نظير پيادهروي، عکاسي، پرندهنگري، اسبسواري و دوچرخهسواري ميباشد.

احمد علي کيخا اشاره کرد: تنها سازههاي قابل احداث در اين زون شامل آلاچيقهاي سبک جهت استراحت طبيعتگردان، سرويسهاي بهداشتي سپتيکي، کانکسهاي کوچک ارائه دهنده خدمات اوليه گردشگري و مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگري نظير دوچرخهسواري و اسبسواري ميباشد. همچنين انجام کليه ورزشهاي آبي و امثال آن با در نظر گرفتن ملاحظات زيستمحيطي صرفاً در قالب استفاده از وسايل غيرموتوري و غيرآلاينده و در محدوده مورد نظر سازمان حفاظتمحيطزيست قابل انجام است.
وي با اشاره به سازه هاي مربوط به تفرج متمرکز افزود: استقرار کليه سازهها و ساخت و سازهاي منطبق با اصول تفرج متمرکز مانند هتلها و سايرمراکز اقامتي پر ظرفيت، بازارچه ها و مراکز تجاري، پارکينگ وسائط نقليه وساير تفريحات مکانيزه ساحلي دريايي، صرفاً در ناحيه پشتيبان طبيعتگردي در ساحل بندر ترکمن يا بندر گز و يا حتي بهشهر که به لحاظ محروميت زدايي، اشتغالزايي جامعه محلي و تقويت و توسعه زيرساختهاي موجود نيز در اولويت بالايي قرار دارند در نظر گرفته شده است.
کيخا با تاکيد بر اهميت زون بندي هاي انجام شده در اين جزيره تصريح کرد: مطابق نقشه زونبندي جزيره آشوراده، هيچگونه جانمايي و فعاليتگردشگري در محدوده زونهاي امن(حساس) و سپر(بافر)آبي و خاکي جزيره امکانپذير نيست و کاربري زونهاي فوق صرفاً در قالب فعاليتهاي حفاظتي و احيائي مي باشد.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بر اساس بند 4 تفاهمنامه مورد بحث، هرگونه سرمايهگذار حقيقي يا حقوقي بهرهبردار، موظف به همکاري با سازمان حفاظت محيطزيست در جهت اجراي تدابير و برنامه هاي حفاظتي و احيائي مورد نظر در کل سطح جزيره و زونهاي مختلف بوده به طوريکه بخشي از عوايد حاصله از گردشگري ملزم به تخصيص در طرح¬هاي حفاظتي جزيره و تأمين امکانات لازم ميباشد.

کيخا در خصوص فاز اول طرح گردشگري در جزيره آشوراده توضيح داد: در فاز اول طرح گردشگري در جزيره آشوراده ميبايست در خصوص بازسازي زيرساختها و احياء منابع خسارتديده باشد همچنين به موازات انجام فعاليتهاي طبيعتگردي در فازهاي بعدي نيز اجراي برنامههاي حفاظتي و احيائي به صورت توأمان توسط سرمايهگذار ضروري و لازمالاجرا است.
وي تاکيد کرد: که تعيين زون طبيعتگردي در جزيره آشوراده، به هيچ وجه معادل آنچه در تعاريف عمومي توريسم و گردشگري در ايران رايج است، به معني ايجاد قطب گردشگري، گردشگري انبوه و ايجاد خدمات و تأسيسات سنگين مورد نياز آن نميباشد.بلکه جزيره آشوراده با توجه به هويت طبيعي و تاريخي خود ميتواند در صورت برنامه ريزي مناسب مبتني بر نتايج طرح مطالعات منطقه، به مکاني نمونه براي طبيعتگردي واقعي تبديل شود.
کيخا در پايان خاطر نشان کرد : تفاهمنامه مورد بحث به هيچ عنوان درخصوص واگذاري عرصه و يا حتي واگذاري مديريت بهره برداري جزيره آشوراده به سرمايهگذار ورود نکرده است چراکه طبق قانون، واگذاري عرصه و اعيان مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست به غير ممنوعيت قانوني دارد و در مورد انتخاب سرمايه گذار نيز بر طبق ابلاغيه دفتر معاون اول محترم رئيس جمهور درخصوص تأسيس منطقه گردشگري آشوراده، درخصوص تعيين سرمايه گذار و واگذاري اجراي طرح به بخش خصوصي يا بخش دولتي، پس از اتمام کار مطالعاتي تصميم گيري خواهد شد که در اين خصوص سازمان حفاظت محيط زيست ضوابط تخصصي ويژهاي را جهت انتخاب سرمايه گذاران واجد شرايط سرمايه گذاري در مناطق تحت مديريت به لحاظ معيارهاي فني و حقوقي لازم، در مد نظر قرار دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن