تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803061855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقلال اقتصادي کشور، ثمره ماليات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ دي ۱۳۹۳ (۱۱:۵ق.ظ)
استقلال اقتصادي کشور، ثمره ماليات بالا بودن سهم درآمدهاي مالياتي در کل درآمدهاي دولت به‌عنوان منابع درآمدي باثبات، موجب استقلال اقتصادي و جلوگيري از سلطۀ کشورهاي ديگر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از سازمان امورمالياتي، استقلال اقتصادي به معني خودبسندگي در رفع نيازهاي اساسي و جلوگيري از سلطهٔ کشورهاي ديگر بر اقتصاد بومي است. به‌طوري‌که جامعه بتواند نيازمندي‌هاي خود را در حد قابل قبولي از رفاه، مرتفع کند و در اداره امور اقتصادي نيازمند و متکي به ديگران نباشد.
از مهم‌ترين شاخص‌هاي استقلال اقتصادي، عدم تأثيرپذيري گسترده از نوسانات و بحران اقتصادي در سطح جهان و نداشتن اقتصاد تک‌محصولي است. در عالي‌ترين سند و ميثاق ملي جامعهٔ ايران يعني قانون اساسي، دست‌يابي به استقلال همه‌جانبه و به‌ويژه تحقق استقلال اقتصادي موردتوجه جدي قرارگرفته است به‌نحوي‌که مفهوم استقلال، فرازماني بوده و در قالب يک دورهٔ خاص تعريف‌نشده است.
اصل 43 قانون اساسي، تحقق استقلال اقتصادي، رفع فقر و برآوردن نيازهاي در حال رشد انسان‌ها را موردتوجه قرار داده است. در بند هشتم اصل يادشده، در راستاي عملياتي نمودن قاعدهٔ نفي‌سبيل و با تأکيد بر وجههٔ اقتصادي آن، جلوگيري از سلطهٔ اقتصادي بيگانگان بر اقتصاد کشور، موردتوجه است. بند نهم از اصل 43 قانون اساسي نيز، رسيدن به خودکفايي و رهايي از وابستگي اقتصادي را موردتوجه و تأکيد قرار داده است.
منابع مالي دولت براي انجام مأموريت‌ها و مسووليت هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي - حاکميتي از محل درآمدهاي مالياتي و غير مالياتي تأمين مي‌شود و درآمدهاي غيرمالياتي وجوهي هستند که دولت معمولاً از طريق فعاليت‌هاي اقتصادي خود در فروش منابع طبيعي به دست مي‌آورد که ويژگي اصلي آن‌ها، نامنظم و نامطمئن بودن است. هرچقدر سهم اين نوع از درآمدها در کل درآمدهاي دولت بيشتر باشد، ممکن است آثار بيشتري در قالب کسري‌هاي مداوم بودجه و عوارض بعدي آن در اقتصاد بروز کند. در مقابل، بالا بودن سهم درآمدهاي مالياتي در کل درآمدهاي دولت به‌عنوان منابع درآمدي باثبات، مي‌تواند از بروز چنين عوارض نامطلوبي جلوگيري کند. به همين منظور در کشور ما در برنامه چهارم و پنجم توسعه، به‌منظور برقراري انضباط مالي و بودجه‌اي، دولت مکلف شده است طي سال‌هاي متوالي سهم اعتبارات هزينه‌اي تأمين‌شده از محل درآمدهاي غيرنفتي دولت را به‌گونه‌اي افزايش دهد تا اعتبارات هزينه‌اي دولت به‌طور کامل از طريق درآمدهاي مالياتي و ساير درآمدهاي غيرنفتي تأمين شود. با بررسي ساختار اقتصادي کشور در مقايسه با گذشته ديده مي‌شود که سهم درآمد از ماليات، روند رو به رشدي در بخش‌هاي هزينه‌اي دولت داشته است که هرچند ناکافي است اما اين نويد را مي‌دهد که در صورت ادامه اين روند در سال‌هاي آتي، افزايش درآمدهاي مالياتي بتواند نقش مؤثري در استقلال اقتصادي کشور ايفا کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن