تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821182795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وعده اي كه محقق نشد/بنزين يورو4 به آلوده ترين شهر جهان نرسيد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/
وعده اي كه محقق نشد/بنزين يورو4 به آلوده ترين شهر جهان نرسيد

آلودگی اهواز


شناسهٔ خبر: 2459657 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
استانها > خوزستان

اهواز – با وجود اينكه مسئولان وزارت نفت و محيط زيست اعلام كرده بودند كه از آذرماه مردم اهواز شاهد توزيع بنزين يورو4 خواهند بود اما توزيع بنزين يورو در كلانشهر اهواز به تعويق افتاد. به گزارش خبرنگار مهر، هنوز يك سالي از زماني كه رئيس سازمان محيط زيست كشور بر اساس گزارش هاي سازمان هاي جهاني، شهر اهواز را به عنوان آلوده ترين شهر جهان معرفي كرده نمي گذرد، بنابراين بر اساس كدام دليل و منطقي مي توان توزيع اين سوخت استاندارد را در شهر اهواز پس از شهرهايي همچون تهران، كرج، تبريز، اراك و اصفهان پذيرفت.
 
بنا بر دلايل اعلام نشده از سوي مسئولان وزرات نفت، محيط زيست و كميسيون انرژي مجلس، توزيع اين نوع سوخت در شهر اهواز بايد در آذر ماه امسال آغاز مي شد اما تاكنون در اين زمينه فعاليت خاصي صورت نگرفته و بر اساس حدس و گمان مسئولان استاني امكان توزيع اين نوع سوخت استاندارد در سال آينده وجود دارد.
 
مهرماه امسال بود كه سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: اکنون در تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان سوخت با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و بر اساس مصوبه هیئت دولت، وزارت نفت موظف شده است تا آذرماه در سه کلانشهر اهواز، مشهد و شیراز نیز بنزین یورو 4 توزیع کند که به این ترتیب تعداد کلانشهرهایی که در آنها بنزین یورو4 توزیع می شود به هشت شهر می رسد.يورو 4  استانداردي براي آلايندگي خودرو براساس مقدار گاز خروجي از اگزوز خودرو است. اين نوع سوخت آلودگي هاي ناشي از مواد سوختي در هوا را كاهش مي دهد. بر اساس گفته مسولان وزرات نفت قیمت این نوع بنزین با قیمت فعلی بنزین معمولی تفاوتی نخواهد شد.
 
دو شهر مشهد و اصفهان آلوده تر از اهواز هستند؟
 
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز با انتقاد از قرار دادن اين شهر در رده های پائین لیست شهرهای آلوده توسط سازمان محیط زیست كشور به خبرنگار مهر گفت: مهمترین عاملی که سبب طولانی شدن روند توزیع سوخت یورو4 در اهواز شده،  قرار گرفتن این شهر در رده های پائین کلانشهرهای آلوده و پس از شهرهای مشهد و اصفهان است.
گرد و غبار اهواز
 عبدالصاحب شمخاني افزود: بر اساس گزارش هاي سازمان محیط زیست، ميزان آلايندگي موجود در بعضی از استان هاي كشور از خوزستان فراوان تر است و همین امر اولویت كلانشهر اهواز را پائین تر آورده است ولي بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا اواخر دی ماه سال جاري جایگاه های سوخت اهواز به سوخت یورو چهار مجهز می شوند.
 
وي تصريح كرد: متاسفانه من به این زمان کوتاه زیاد خوش بین نیستم. تلاش ما بر اين است كه تجهيز جايگاه هاي سوخت شهر اهواز به بنزين استاندارد در سال جاري انجام و به سال آينده موکول نشود.سهم كم بنزين در آلايندگي هواي اهواز
 
شمخانی در ادامه سهم بنزین و گازوئیل در آلودگی هواي اهواز و بسیاری از شهرهای استان را پائین تر از سایر آلاینده ها عنوان و اظهار كرد: اهواز شهری صنعتی است و بسیاری از کارخانجات مادر را در خود جای داده و این کارخانجات عامل اصلی آلودگی هوای شهر هستند.
 
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز با بيان اينكه سوخت خودروها سهم به مراتب کمتری از كارخانجات در آلودگی  هواي اهواز دارد، گفت: جالب است بدانید حتی روشن کردن زغال به نوعی به آلایندگی هوا می انجامد. واکنش سوختن زغال، گاز کربنیک آزاد می کند که خود یکی از موارد آلودگی هوا است در نتیجه مطمئنا نمی توان برای سوخت خودروها در آلودگی هوای اهواز سهم بالایی قائل شد.
 
شمخاني عنوان كرد: لودگی ناشی از سوخت خودروها به هر میزان که باشد به عنوان یک مشکل جدی محيط زيستي محسوب مي شود. در همين راستا به منظور رفع این مشکل هر فعاليتي را که لازم باشد از جمله عرضه سوخت یورو چهار انجام خواهيم داد.

گرد و غبار اهواز
 مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز افزود: باید اين نكته را در نظر داشت كه کیفیت خودروها هم بسيار حائز اهميت است و بايد به صورت جدی به آن پرداخته شود. ممكن است پس از ارائه سوخت یورو4 به دلیل بد سوختن آن در خودروهای بی کیفیت، باز هم آلودگی های مشابه قبل را داشته باشیم.
 
استفاده از بنزين يورو4 در اهواز لازم استسيد شريف حسيني، نماينده مردم شهر اهواز در مجلس شواي اسلامي نيز در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرايط خاص زيست محيطي همچون باران هاي اسيدي و آلودگي بيش از حد هوا كه شهر اهواز را به صورت خاص و استان خوستان را به صورت عام گرفتار خود كرده است، نياز به استفاده از بنزين يورو چهار بسيار لازم و ضروري است.عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي افزود: اولويت استفاده از اين سوخت در شهرهايي همچون اهواز كه ميزان آلودگي آن بالا است بسيار احساس مي شود.حسيني با اشاره به دعوت از سرمايه گذاران خارجي به منظور سرمايه گذاري در راستاي توليد اين نوع بنزين استاندار در خوزستان عنوان كرد: خوشبختانه تاكنون روند توليد اين بنزين حدود 70 درصد پيشرفت داشته، اما به دليل شرايط حساس استان تا زمان توليد نهايي اين محصول شيميايي، بايد در صورت وجود از توليدات داخلي كشور و در صورت عدم وجود از واردات آن استفاده كنيم.نماينده مردم اهواز در مجلس شواي اسلامي تصريح كرد: استفاده از سوخت و خودروهاي استاندار يكي از مباحث بسيار مهمي است كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح مي شود زيرا در صورتي كه خودرو ها در كشور از  استاندارد هاي لازم برخوردار نباشند حتي در صورت استفاده از سوخت استاندارد نيز شاهد تغيير به خصوصي در زمينه كاهش آلودگي هاي سوختي نخواهيم بود.
گرد و غبار اهواز
وي گفت: بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته بايد در اين زمان از اين بنزين در كلانشهر اهواز استفاده مي شد اما متاسفانه به دلايلي اين اتفاق نيفتاد. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خوزستان اين مسئله را با جديت پيگيري خواهند كرد.دلايل به تعويق افتادن توزيع اين نوع سوخت اعلام نشده استاحمد رضا لاهيجان زاده، مدير كل سازمان محيط زيست خوزستان نيز در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: تقسيم بندي استفاده از سوخت استاندار يورو4 بر اساس توليدات پالايشگاه صورت گرفت كه شهر اهواز نيز در اين دسته بندي جاي گرفت.وي با اشاره به پيگيري هاي اداره كل محيط زيست خوزستان به منظور اولويت بخشيدن به شهر اهواز در استفاده از بنزين يورو4 عنوان كرد: متاسفانه مسئولان شركت ملي پخش و پالايش نفت بنا بر دلايلي اعلام كردند كه بنزين يورو چهار از دي ماه سال جاري وارد شهر اهواز خواهد شد.لاهيجان زاده تصريح كرد: محيط زيست خوزستان پيگيري هاي را در خصوص ورود اين سوخت استاندارد در آبان ماه سال جاري و در اوج مشكلات تنفسي و محيط زيستي شهر اهواز صورت داد اما متاسفانه نتيجه اي در بر نداشت.وي افزود: يكي از دلايل آلودگي كلانشهر اهواز استفاده از سوخت غير استاندارد توسط خودروها است كه اميدوار هستيم تا با ورود سوخت استاندارد سهم آلودگي ناشي از اين نوع سوخت كاهش يابد.سال گذشته هنگام بارش باران اسيدي در خوزستان حدود شش هزار نفر به علت تنگي نفس راهي مراكز درماني شدند. امسال نيز وضع با وجود آماده باش تمام دستگاه هاي براي مقابله با تنگي نفس ناشي از باران بهتر نبود. در كنار آن سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشب، اهواز را آلوده ترين شهر جهان از نظر شرايط هوايي معرفي كرد. همچنين وجود شركت هاي عظيم نفتي و صنعتي در كنار شهر اهواز هميشه مردم اين شهر را گرفتاري برخي بيماري هاي پوستي كرده است؛ بنابراين با كدام استدلال، توزيع بنزين استاندارد يورو4 بايد اول در ساير كلانشهرها انجام شود و سپس نوبت اهواز به عنوان آلوده ترين شهر جهان برسد............................................گزارش: نيكامهر ديلمي 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن