واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شهریار عباسی در گفتگو با مهر:
ادبیات خلاق جز با تولید تئوریهای بومی داستاننویسی شکل نمیگیرد
شناسهٔ خبر: 2458153 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
فرهنگ > شعر و ادب
شهریار عباسی داستاننویس، مشکل ادبیات داستانی ایران را نه میانمایگی که ضعف تئوریک در نوشتن میداند و معتقد است مادامی که مصرف کننده تئوریهای دیگران باشیم، صاحب ادبیات خلاق نخواهیم شد. شهریار عباسی نویسنده رمان «دختر لوتی» که به تازگی از سوی نشر مروارید روانه بازر کتاب شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که ادبیات داستانی را در سالهای اخیر تا چه اندازه میتوان میان مایه دانست؟ اظهار داشت: میانمایگی و اظهاراتی از این دست که به ادبیات داستانی این روزهای ما اطلاق میشود، چیزی جز یک فُحش تازه نیست که باب شده به نویسندگان داده شود و نمیدانم تا چه اندازه میشود آن را درست دانست. من به وجود چنین موضوعی اعتقادی ندارم.عباسی ادامه داد: نسل جدید نویسندگان ایران نسلی هستند که در حال فاصله گرفتن از آرمانگرایی هستند و من این فاصله گرفتن را در ذات خودش منفی نمیدانم و حسم این است دور شدن از آرمانگرایی ادبیات، ما را به سمت و سویی بهتری میبرد. با وجود اینکه خودم به آرمانگرایان سمپاتی دارم اما دور شدن از این فضاها به نفع ادبیات ماست.نویسنده تقدیر شده در جایزه ادبی شهید غنیپور، تصریح کرد: ادبیات داستانی ایران از ابتدا تحت تاثیر دیدگاه چپ بوده و ابزاری برای معتقدان به این ایدئولوژی که بتوانند با وسیله آن به ابراز عقیده بپردازند و هنوز هم این تفکر در ادبیات ما ریشه دارد. اگر نسل تازه داستاننویس ما از سمت دیدگاه چپ به سمت دیدگاه میانه در حال حرکت است، این جای نگرانی ندارد و اتفاقاً باید مثبت تلقی شود.نویسنده رمان «هتل گمو» افزود: اگر ما ادبیاتی داریم که زعم برخی با ادبیات مدرن دنیا فاصله دارد و دم دستی شده است، نباید فراموش کنیم که این موضوع در تمام دنیا محل وقوع دارد. امروز دیگر عصر ادبیات و داستان نویسی کلاسک و تحولگرایی صریح گذشته است. ادبیات هر جامعه تبلور آن جامعه است، اگر این ادبیات به عنوان مثال در جامعه ایران این روزها ادبیاتی ناپخته است دلیل نمیشود که به آن انگی مانند میانمایگی و یا تهمایگی بزنیم. این ادبیات حرف داستاننویس آن است؛ شاید دمدستی باشد اما دغدغه و عقیده اوست و اتفاقاً نشان میدهد که دغدغههای ما در جامعه در حال تغییر است و نویسنده به عنوان جزئی از جامعه این تغییر را نشان میدهد.عباسی همچنین عصر فوق مدرن را به معنای کامل دوران گذار دانست و افزود: تا پیش از این در یک یا دو سده جامعه و فرنگ تحول پیدا نمیکرد اما در سالهای اخیر، هر ساله در حال گذاریم و فکر نمیکنم ثباتی را که ادبیات کلاسیک به دنبال آن بود، بشود در جامعه پیرامونیمان جست. ما به طور حتم در حال تغییر هستیم و هیچ وقت نیز دوباره به دروان قبل بازنمیگردیم و اصلاً توقع این بازگشت را داشتن امر درستی نیست.این نوینسده تاکید کرد: نیاز امروز ما شناخت ادبیات است؛ اینکه بدانیم با آن چه میشود کرد و رهیافت و هدفش چیست؟ این مساله را باید آموزش داد. ما در حوزه تئوری برای نوشتن داستان بسیار ضعیف هستیم. کارمان شده ترجمه و بازگویی نظرات امثال باختین و اکو. ما تا زمانی که اینطور مصرف کننده باشیم، هیچ گاه ادبیات خلاق نخواهیم داشت. ما باید تئوری داستان خودمان را بنویسیم. غرب هم این کار را کرده است. تقلید صرف از تئوری آنها بدون شک منجر به خلق داستانی بهتر از آنچه آنها نوشتهاند، نخواهد شد. ضعف ادبیات ما ضعف تئوریک نوشتن است نه ضعف فرهنگی. چیزی از دنیا گرفتهایم اما چیزی بر آن نیفزودهایم. این روند باید اصلاح شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]