تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820206747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چاي لب سوز ولب دوز ايراني در بوته فراموشي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ دي ۱۳۹۳ (۱۴:۴۱ب.ظ)
چاي لب سوز ولب دوز ايراني در بوته فراموشي گروه صنعت و تجارت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، صنعت چاي ايران علي رغم داشتن استعدادهاي بالقوه در زمينه توليد، فرآوري و تجارت چاي نتوانسته است طي ساليان گذشته جايگاه خود را در صنعت جهاني تثبيت کند و حتي در چند سال اخير دچار بحران شده است.
وابستگي مستقيم بيش از 60 هزار خانواده به کشت و توليد چاي در کشور به همراه جايگاه خاص اين محصول استراتژيک در سبد مصرفي خانواده‌هاي ايراني، ضرورت تدوين استراتژي و ساختار مناسب براي صنعت چاي ايران را دو چندان کرده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که نبود ديدگاه مديريت يکپارچه در زنجيره عرضه صنعت چاي مهم‌ترين و اساسي‌ترين عامل تضعيف اين صنعت بوده است.
ايجاد ساختارهاي پشتيبان در بخش‌هاي مختلف زنجيره عرضه چاي و حاکم شدن تفکر مديريت يکپارچه بر زنجيره توليد چاي و ايجاد وابستگي بين سرنوشت بخش‌هاي درگير در زنجيره عرضه مي‌تواند به عنوان عاملي در شکل گيري مکانيزم‌هاي تقويت کننده مزيت رقابتي صنعت چاي مطرح شود.
به همين منظور به سراغ مهرداد بائوج لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي رفته‌ايم تا نظرات اورا که نماينده خطه چاي خيز کشور در مجلس است راجويا شويم.
لاهوتي با اشاره به اين که امسال مبلغ 60 ميليارد تومان به منظور تأمين يارانه و پشتيباني از چايکاران کشور در بودجه 94 پيش بيني شده است، مي‌گويد: اصلاح باغات چاي از مهم‌ترين برنامه‌ها است که مقرر شده تا پايان سال خاتمه يابد.
وي بر استفاده مردم کشور از چاي ايراني تاکيد مي‌کند و مي‌افزايد: همه رسانه‌ها و مسئولان بايد در تبليغ چاي ايراني در بازارهاي داخلي وبين المللي با هم همکاري کنند تا به کمک هم دوباره چاي ايراني را سرآمد چاي‌هاي جهان قراربدهيم.
عضوکميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي انبار کردن چاي از ساليان گذشته از سوي دلالان و فروش آن در بازار را ضربه بزرگي به صنعت چاي دانست و افزود: اين نوع چايي‌ها که به چاي سنواتي مشهوراست توسط بعضي از افراد سودجو به کشورهاي حوزه خليج فارس فرستاده مي‌شود و در آن جا با بسته بندي‌هاي شکيل دوباره به کشور وارد مي‌شوند و تحت عنوان چاي خارجي دربازارهاي داخلي به فروش مي‌رسد.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي به رانت خواري گروهي از دلالان اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه دولت قرار بود براي هر توليد کننده در قبال يک کيلو چاي خشک مجوز و حواله واردات 2 کيلو چاي خارجي صادر شود، اما متأسفانه گزارش‌هاي رسيده حکايت از آن دارد که براي عده اي خاص حواله‌هايي تا 3 کيلو چاي خشک هم صادر شده است.
وي اضافه کرد: واردات بي رويه چاي از طريق حواله و قاچاق، توليد چاي در ايران را غير اقتصادي کرده به طوري که ۳۵ هزار هکتار از باغ‌هاي چاي ايران در معرض نابودي است و فقط ۳۰ هزار هکتار از اين باغ‌ها در کشور باقي مانده است.
وي تصريح کرد: بيشتر از نصف نياز کشور به اين محصول راهبردي از طريق قاچاق و بدون هيچ نظارتي بر کيفيت و سلامت آن وارد کشور مي‌شود که همين امر باعث شده تا در کنار واردات، قانوني بي برنامه و بي جا از طريق حواله توليد اين محصول را غير اقتصادي کند.عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از کوتاهي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي وهمچنين سازمان ملي استاندارد در عدم نظارت کافي بر واردات چاي به کشور انتقاد کرد و گفت: چرا بايد چاي که وارد کشور مي‌شود بسته بندي شده باشد؟ واين درحالي است چاي وارداتي بايد به صورت فله وارد کشور شود.
لاهوتي از کاشت بوته‌هاي جوان در باغ‌هاي چاي خبر داد و افزود: به نظر مي‌رسد بعضي از بوته‌هاي قديمي که عمر آن‌ها بيش از 50 سال در باغ هاي چاي است بايد جايگزيني را داشته باشند تا توليد چاي کاهش پيدانکند.
نماينده مردم لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي از شعار مسئولان اجرايي به منظور مقابله با واردات خبر داد و گفت: واردات بي رويه در صنعت چاي موجب شده است تا ديگر بسيار ازچايکاران از شغل خود فاصله گرفته و به فروش زمين‌هاي چاي به دلالان روي بياورند.
وي سالم‌ترين چاي را چاي ايراني دانست و گفت: متاسفانه چاي‌هاي خارجي ووارداتي به خصوص از کشور هند به راحتي با قيمت‌هاي پايين در کشور به فروش مي‌رسد واين درحالي است که چاي‌هاي وارداتي داراي افزودني‌هاي غير مجاز هستند.
لاهوتي از پرداخت مطالبات چاي کاران که خريد تضميني از آن‌ها صورت گرفته بود خبر داد و گفت: اگر فروش چاي در داخل کشور توجيح اقتصادي داشته باشد چرا بايد دولت به صورت تضميني چاي را با قيمت‌هاي پايين ازچايکار خريداري کند.
اما ايرج قوسمي رئيس اتحاديه چايکاران کشور افت توليد چاي در کشور را از سال 1369 به بعد مي‌داند ومي گويد: از اين سال به بعد در دولت‌هاي مختلف توجهي به افزايش توليد چاي ايراني نشد و تمامي صحبت‌ها در حد يک شعار باقي ماند.
وي معتقد است که واردات چاي مربوط به امروز نيست وموضوعي است که از سوي يک باندي معلوم و مشخص در کشور دنبال مي‌شود به طوري که چاي وارداتي را در بسته بندي‌هاي زيبا وشيک تحت عنوان چاي ايراني به بازارهاي داخلي عرضه مي‌کنند.
قوسمي از به صرفه نبودن توليد چاي در کشور انتقاد کرد و افزود: باغ‌هاي چاي به صورت يک مخروبه جنگلي وزمين باير هم اکنون در کشور به حال خود رها شده اند و تنها راه برگشت چاي ايراني به روزگار خوش خود حمايت دولت ازآن است که خوشبختانه دولت فعلي نداي سوزناک چاي کار را شنيده است.
وي از فاسد بودن چاي‌هاي سنواتي در بازار خبرداد وافزود: اين نوع چاي‌ها بايد مصرف صنعتي داشته باشند ونبايد در بازارهاي داخلي مصرف خوراکي آن مورد توجه قرار بگيرند.
رئيس اتحاديه چايکاران کشور واردات چاي را براي کشور ضروري دانست و گفت: با توجه به اينکه کشور ما با کاهش توليد چاي روبروست ما نياز به واردات داريم ولي وارداتي که با تعرفه گمرکي قانوني ايجاد شود ولي متأسفانه بازارهاي داخلي هم اکنون از چاي قاچاق اشباع شده است.
قوسمي از اسيدي شدن بوته‌هاي چاي در کشور خبر داد و افزود: چاي هم مثل هر کالاي ديگري تاريخ توليد و انقضاء دارد وقتي سن بوته چاي هم از يک دوره خاص عبور کند اسيدي شدن آن‌ها دور از انتظار نيست.
به هر حال بايد به اين نکته مهم اشاره کرد که صنعت چاي در کشور درروزهاي خوشي به سر نمي‌برد واردات بي رويه از يک طرف و به صرفه نبودن توليد از طرف ديگر سبب شده تا نام چاي ايراني در ميان چاي‌هاي قاچاق خارجي به کشور محو شود.
البته ذکر اين نکته هم مهم است که مصرف چاي در ميان ايرانيان به شدت کاهش يافته است و قهوه و نسکافه تقريباً جاي خود را در صبحانه وحتي ميان وعده‌هاي مردم بازکرده‌اند.
فرهنگ استفاده از توليد داخلي اينجاست که معنا پيدا مي‌کند. به راستي مسئولان اجرايي کشور چه راهکارها و برنامه هايي به منظور استفاده مردم ازچاي ايراني دارند؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن