تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802787670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در اجرای سیاست های اصل 44 و واگذاری ها از بخش دولتی به خصوصی دچار نقص هستیم/ ضرورت رقابتی شدن بازار و خروج از انحصارگرایی/ دولت با مهار تورم و مثبت کردن رشد حالت اورژانسی اقتصاد را بهبود بخشید


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: درگفتگوی ویژه خبری مطرح شد
در اجرای سیاست های اصل 44 و واگذاری ها از بخش دولتی به خصوصی دچار نقص هستیم/ ضرورت رقابتی شدن بازار و خروج از انحصارگرایی/ دولت با مهار تورم و مثبت کردن رشد حالت اورژانسی اقتصاد را بهبود بخشید
مشاور اقتصادی رئیس جمهور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت اقتصادی و برنامه های آتی دولت پرداخت.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در برنامه  14 دیماه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت اقتصادی و برنامه های آتی دولت پرداخت. 
 
نیلی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اقتصاد کشورمان در چه وضعیتی قرار دارد گفت: اقتصاد ما در سال های 91 و 92 دوران سختی را پشت سر گذاشته رکود سنگینی بر اقتصاد ما حاکم بود به این معنی که هم رشد منفی در دو سال 91 و 92 داشتیم که با تورم همراه بود. 
 
وی تصریح کرد: توام بودن این دو مورد با یکدیگر در اقتصاد کشورمان بی سابقه بوده است و درنتیجه آن هایی که شغل داشتند به دلیل تورم قدرت خرید آنان کم و افرادی که بیکار بودند امیدی برای پیدا کردن شغل نداشتند و از تورم بالا رنج می بردند. 
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که اقتصاد در نیمه دوم سال 92 به تدریج شاهد اتفاقاتی بود،اظهار داشت:یک تلاطم در اقتصاد کلان که قبلا در آن بود حذف شد و منجر شد که حجم بالای نقدینگی که در اختیار مردم بود تبدیل به منابعی شود که در بانک بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.
 
وی افزود: در نتیجه قدرت اعطای تسهیلات بانک ها مقداری بهبود پیدا کرد و از طرفی چون امکان افزایش صادرات نفت فراهم شد منجر شد که زمستان گذشته واردات کشور افزایش پیدا کرده و چون ترکیب واردات ما عمدتا مواد اولیه و سرمایه ماشین آلات بود آن هم در خدمت تولید قرار گرفت.
 
نیلی با بیان این که بنابراین در سه ماهه 93 شاهد رشد اقتصاد مثبتی بودیم عنوان کرد: در ادامه سه ماهه سال شاهد رشد مثبتی بودیم که کاهش تورم نیز ادامه پیدا کرد و امروز در جایی هستیم که در این نقطه طبق آمارها نشان می دهد که ما نسبت به شرایط سال 91 و 92 اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: نسبت به آن چه که باید باشیم فاصله داریم به طور مثال اگر مقدار فعالیت اقتصادی ما در دو فصلی که آمار آن رشد مثبت نشان می دهد محاسبه می کنیم هر چند نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد نسبی داشته ایم ولی نسبت به سال های گذشته به رشد منفی دچاریم و هنوز فاصله زیادی داریم.
 
* امروز در شرایط مطلوب اقتصادی قرار داریم

وی با بیان این که نمی گوییم امروز در شرایط مطلوب اقتصادی قرار داریم تاکید کرد: به علاوه این که بودن رشد مثبت به معنی این نیست که تمام فعالیت های اقتصادی که امروز در کشور در حال انجام است در سه ماهه اول و دوم همه آن ها نسبت به سال قبل رشد مثبتی داشته است اصولا این اتفاق در دو فصل دیگر هم رخ داده و افزایش درآمد صادرات و امکان واردات تبدیل به رشد شده است و یکی دیگر از کانال هایی که منجر به رشد اقتصادی کشورمان شد اعطای تسهیلات بیشتر بانک ها بوده است.
 
نیلی افزود: دولت هم حجم کارهای عملیاتی که تخصیص داده بود را نسبت به سال های گذشته رشد داد و امیدواریم تا پایان سال نسبت به سال های گذشته رشد داشته باشیم و آن چیزی که برایمان مهم است استمرار این رشد می باشد.
 
 مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که چگونه می توانیم این رشد را همیشه نگه داریم گفت: ما احتیاج داریم عملا به بنگاه های بزرگی که بودند و رشد کردند و باید بکوشیم که رشد آن ها را منتشر کنیم در اقتصاد بنگاه های بزرگ را به بنگاه های کوچک و متوسط تبدیل کرده چرا که می توانیم اشتغالزایی کرده و اطمینان خاطر حاصل کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه اهداف کنفرانس امروز چه بود گفت: ما از اواخر سال گذشته برای برنامه ریزی و ایجاد ساز و کاری نوین تلاش کردیم و سعی بر این بود که از تمام ظرفیت هایی که در کشور اعم از دانشگاه ها، اساتید، نخبگان، پژوهشگران جوان بتوانیم از ظرفیت های آنان استفاده کرده و حتی از ظرفیت اقتصاددانان ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارند ولی علاقه مندند که به اقتصاد کشورمان کمک کنند بهره مند شده ایم. 
 
نیلی افزود: لازمه آن این بود که یک ساز و کار اعتباری را تعریف کرده، مفاهیم و موضوعات محصور را با دید میان مدت تبدیل به مسائل روزمره کرده و به سفارش مان کارهایی در امر تحقیقات را انجام بدهند و در هر رشته ای که تحصیل می کنند تحقیقات را به سرانجام رسانده امکان تبادل نظر در کارگروه های مختلف فراهم شود و به علاوه یافته ها را با مسئولین اجرایی در میان بگذارند. 
 
 مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که در این کنفرانس ما دو هدف را دنبال می کنیم تاکید کرد: اولین هدف این است که اطمینان کنیم هیچ راه حلی دیگر برای بهبود وضع اقتصادی از قلم نیفتاده چرا که از همه خواستیم هر آن چه که به ذهن آن ها می رسد و امروز در اقتصاد محقق نشده اعلام کنند و یک موضوع همه جانبه بود. 
 
وی ادامه داد: هدف دوم ما این بود که ما به یک وفاقی دست پیدا کنیم هر چه از تفرق آرا فاصله بگیریم و بتوانیم به یک اجماعی برسیم چرا که در شرایطی از اقتصاد قرار داریم هر چه عملکردها مطلوب و نامطلوب باشد با گذر زمان بهترین چیزی بود که می توانیم از آن استفاده کنیم مانند بیماری است که پزشکان در درمان آن به اتفاق نظر می رسند و دارویی را برای آن تجویز می کنند.
 
نیلی ادامه داد: اگر این دو اهداف را محقق کنیم قطعا به آرامش خاطر خواهیم رسید و چیزی حذف نشده و همه نسبت به آن آگاهی دارند که باید در کشور چه کار کنند و در طول این چند ماه گذشته مسائلی را تعریف، افرادی را مشخص و ساختارها چیده شده است.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که امروز و فردا نشست های تخصصی اقتصادی برگزار می شود گفت: تمام بحث هایی که امروز و فردا بوده است را خروجی مفیدی قطعا دارد فردا یک میزگردی با حضور وزیر اقتصاد، رئیس مدیریت برنامه ریزی، رئیس بانک مرکزی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بحث و تبادل نظر حول مهمترین مسائل ارائه شده در این کنفرانس به جمع بندی اولیه خواهند رسید. 
 
وی ادامه داد: امروز و فردا به علاوه شانزده سخنرانی به جمع بندی درباره اقتصاد خواهیم رسید که نکاتی را در آن ارائه خواهیم داد.

 *ضرورت رقابتی شدن بازار و خروج از انحصارگرایی

نیلی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت برای خروج از انحصار و رانت که از آن به عنوان بیماری اقتصاد یاد می شود چیست، گفت: ساختار فعالیت بنگاه های اقتصادی در کشور ما از قدیم غیررقابتی بوده است و بنگاه های بزرگ انحصاری در بازار عملا مانع از حضور سایر بنگاه ها شده اند.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: اگر بنگاه های اقتصادی ما از بابت در اختیار داشتن بازار و نداشتن رقیب آسوده خاطر باشند انگیزه ای برای ارتقای سطح محصولات خود پیدا نمی کنند.
 
وی در ادامه به کاهش قیمت نفت گریزی هم زد و بیان داشت: امروز با توجه به کاهش قیمت نفت و کمتر شدن منابع عمومی و تحت تاثیر قرارگرفتن سرمایه در بازار ،بهره وری بالاتر از سرمایه های موجود اهمیت پیدا کرده است.
 
*نقص در اجرای سیاست های کلی اصل 44

نیلی به درست اجرا نشدن سیاست های کلی اصل 44، اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای سیاست های اصل 44 و واگذاری ها از بخش دولتی به بخش خصوصی دچار نقص هستیم به گونه ای که بخش خصوصی مد نظر قرار گرفته شده در اصل 44، هیچ گاه در عمل واقعی نبوده است.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: آن مقداری که دولت هنوز خصوصی سازی نکرده باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا دولت برای واگذاری مالکیت های خود به بخش خصوصی واقعی اقدام ملموسی را انجام نداده است، گفت: در سال 92 و اوایل 93، اقتصاد ما حالت اورژانسی داشت و دولت در این مدت توانسته است با مهار تورم و مثبت کردن رشد اقتصاد حالت اورژانسی را بهبود بخشد.

*ضرورت کاهش تعرفه ها و افزایش قدرت رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی

نیلی تصریح کرد: پرداختن به این قبیل امور یک مقدار عمق بیشتر بررسی را ایجاب می کند و خواه ناخواه باید در نظام بنگاهداری کشور به سمت بهره وری بیشتر حرکت کنیم. 
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت چه اقداماتی را برای جلوگیری از واردات بی رویه انجام داده است اظهارداشت: به دنبال نابسامانی های ارزی که در سال 90 و 91 به شکل شدیدی اتفاق افتاد، یک حجم زیادی واردات خارج از نظام رسمی کشور شکل گرفت و قاعدتا ما باید به سمتی حرکت کنیم که نظام صادرات و وارداتمان شفاف و درست شوند.
 
وی ادامه داد: این مقوله به بحث انحصار و رقابت نیز مربوط می شود؛زیرا وقتی بنگاه های انحصاری داخل نمی توانند قیمت محصولات خود را پایین بیاورند،محصول مشابه خارجی با قیمت پایین تر وارد می شود و برای این که محصول خارجی، بازار را تصاحب نکند ما مجبور به تعیین تعرفه های بالا هستیم و این امر باعث می شود هزینه واردات قاچاق کاهش یابد و به تبع آن بخش هایی از اقتصاد از کنترل دولت خارج شوند.
 
نیلی تصریح کرد: برای کاهش تعرفه ها که یک ضرورت است باید قدرت رقابت پذیری بنگاه ها را افزایش دهیم.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که اقلامی که تحت عنوان کالاهای لوکس و غیرضروری وارد می شود ،تحت یک نظام تعرفه ای و از طریق واردات رسمی کشور نیست گفت: در حوزه های مختلف اقتصاد ما یک بخش غیررسمی وجود دارد و به هر میزان که اقتصاد ما شفاف تر و رقابتی تر شود،سهولت انتقال فعالیت های اقتصادی از بخش غیررسمی به بخش رسمی نیز بیشتر می شود.






تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن