تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804120028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامه سرگشاده علي مطهري به رئيس قوه قضائيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ دي ۱۳۹۳ (۱۷:۴۰ب.ظ)
نامه سرگشاده علي مطهري به رئيس قوه قضائيه علي مطهري نامه سرگشاده اي را خطاب به رئيس قوه قضائيه منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از پايگاه اطلاع رساني علي مطهري، متن اين نامه به شرح ذيل است:

جناب آقاي صادق لاريجاني دامت برکاته
رئيس محترم قوه قضائيه

با اهداء سلام و آرزوي توفيق الهي، در جلسه اخيرتان با مسوولان قضايي، بر قانوني بودن حصر آقايان موسوي و کروبي و خانم رهنورد برهان اقامه کرده‌ايد اما متأسفانه اين برهان، سست و داراي لوازمي است که بنياد دموکراتيک جمهوري اسلامي را متزلزل و قانون اساسي را از حيّز انتفاع ساقط مي‌کند. فرموده‌ايد «حصر سران فتنه مصوبه شوراي عالي امنيت ملي بوده و براساس مصالح نظام تصويب شده است.» گذشته از اين که امضاي اين مصوبه توسط رئيس وقت شوراي عالي امنيت ملي يعني آقاي احمدي‌نژاد که به گفته خودتان دو بار براي آزادي محصوران نامه نوشت مورد ترديد است، شوراي عالي امنيت ملي همان طور که از نام آن پيداست حداکثر اين اختيار را دارد که در شرايط بحراني مانند آشوبهاي خياباني و در حالت اضطرار که فرصت صدور حکم قضايي نيست رهبران يک حرکت اجتماعي را براي آنکه ارتباط آنها با اطرافيان شان قطع و آرامش حاکم شود، تا زمان رفع آشوبها در حصر قرار دهد و بعد آزاد کند يا به قوه قضائيه بسپارد. بر اين اساس، ادامه حصر بدون حکم قضايي در چند سال اخير خلاف اصول متعدد قانون اساسي بوده است. جناب عالي براي رد اين حقيقت، فرموده‌ايد «کساني که مي‌گويند حصر، غيرقانوني و خلاف قانون اساسي است، تنها نيمي از قانون اساسي را قبول دارند در حالي که بايد همه قانون اساسي را ديد و دانست که برحسب اصل ۱۷۶ قانون اساسي شوراي عالي امنيت ملي وظايفي دارد.»
با اين بيان خود در واقع مخالفت حصر با اصول سي و دوم تا سي و هفتم قانون اساسي را پذيرفته‌ايد ولي مي‌خواهيد بفرماييد اصل ۱۷۶ که وظايف شوراي عالي امنيت ملي را ذکر مي‌کند حاکم بر اين اصول است. اما وقتي به اصل ۱۷۶ قانون اساسي مراجعه مي‌کنيم مي‌بينيم در سه وظيفه‌اي که براي اين شورا معين شده است مقولاتي مانند حصر افراد نمي‌گنجد.
براي تقويت برهان خود به اصل بيست و دوم قانون اساسي استناد کرده‌ايد که مي‌گويد: «حيثيت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردي که قانون تجويز کند.» و بعد فرموده‌ايد «امنيت و مصالح ملي و مصلحت نظام که اساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است مي‌تواند استثنا در قانون را تشکيل دهد.»
اولا در مواردي که در قانون اساسي عبارت «مگر قانون تجويز کند» آمده است، مقصود از «قانون» مصوبه مجلس شوراي اسلامي است نه هر مصوبه‌اي. ثانيا همان طور که مي‌دانيد عناويني مانند «امنيت»، «مصالح ملي» و «مصلحت نظام» مفاهيمي کشدار و قابل تأويل به چندين وجه هستند و اگر اين شورا که وظيفه آن صرفا تعيين سياستهاي دفاعي – امنيتي کشور و هماهنگ کردن دستگاه‌هاي مختلف در مسير اين سياستها و رصد نمودن امنيت داخلي و خارجي کشور است، ‌با تمسک به اين مفاهيم افرادي را غياباً و بدون تفهيم اتهام و شنيدن دفاعيات آنها به حبس‌هاي طولاني مدت و مانند آن محکوم کند، اين امر يعني زير پا نهادن دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه حقوق ملت که در قانون اساسي تبلور يافته است.
اگر استدلال جناب عالي را بپذيريم، شوراي عالي امنيت ملي مي‌تواند هر متهمي را تحت عناوين مذکور بدون آنکه روند قضايي طي شود به حبس و حتي اعدام محکوم کند و اين يعني به بازي گرفتن قوه قضائيه و قانون اساسي.
گذشته از مصلحت خيالي توجيه وضع موجود، قطعاً اذعان داريد که اين روش با روح قانون اساسي سازگار نيست و آغاز يک انحراف است.
فرموده‌ايد «يکي از دلايل برگزار نشدن دادگاه عوامل فتنه اين است که برخي از آنها گفته‌اند اصلا نتيجه محاکمه برايشان مهم نيست و آنان تريبوني مي‌خواهند که حرفهاي خود را بزنند.»
از جناب عالي که اهل منطق و استدلال هستيد اين بيان بعيد به نظر مي‌رسيد. روشن است که اين دليل پذيرفته نيست زيرا طبيعي است که هر متهمي مي‌خواهد حرفهايش را به گوش مردم برساند و اين حق اوست، خصوصا در مورد متهمان مورد نظر که در چند سال گذشته از اظهارنظر محروم بوده‌اند و در مقابل، اتهامات فراواني از قبيل براندازي و ارتباط با دشمن خارجي به آنها وارد شده است. و در نهايت فرموده‌ايد «هرگاه مصوبه شوراي عالي امنيت ملي در خصوص حصر سران فتنه تغيير يابد، دستگاه قضايي آماده برگزاري دادگاه سران فتنه است.»
مصوبه شوراي عالي امنيت ملي حداکثر تا پايان دوره آشوب هاي خياباني نافذ بوده و بعد از آن خود به خود لغو شده و ادامه حصر نياز به حکم قضايي داشته است. بنابراين مي‌توانيد دادگاه صالح علني را برگزار کنيد و هيچ ترسي هم از فتنه خيالي جديد نداشته باشيد؛ زيرا متهمان شما آن گونه که تبليغ شده است ضد نظام نيستند و مصالح انقلاب را که خود در پديد آوردن آن شريک بوده‌اند در نظر مي‌گيرند. طبعا اقدامات طرف ديگر فتنه مانند حمايت برخي نهادها از يک کانديدا، مسئله مناظره، اعلام جشن ملي و تحريک معترضان، برخورد خشونت‌آميز با معترضان و بستن فضاي اظهارنظر براي معترضان، مورد توجه هر دادگاه صالحي خواهد بود. اگر تصميم بر محاکمه است، چه محذوري امروز براي محاکمه وجود دارد که مثلا چند ماه بعد وجود ندارد؟ و اگر تصميم بر محاکمه نيست پس زودتر به اين غائله خاتمه دهيد که هر روزي که با وضع موجود مي‌گذرد از نظر سياسي و اقتصادي به ضرر کشور است. پس فرصت را از دست ندهيم تا زودتر هماي وحدت بر سر جامعه ما به پرواز درآيد.
اميدوارم با تدبير جناب‌عالي اين معضل خودساخته که آينده انقلاب اسلامي را تهديد مي‌کند، رفع شود.

با تقديم احترام
علي مطهري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن