واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجانغربی گفت: عفو و گذشت رفتاری است که از نظام فکری و اخلاقی فرد و جامعه نشات میگیرد. «عطاپور» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی آذربایجانغربی، با اشاره به مطلب فوق افزود: جهت تقویت رفتار عفو و گذشت در جامعه باید نظام فکری و اخلاقی تجویز شود تا چنین رفتار حسنهای در جامعه و میان تک تک افراد جامعه ترویج شود. وی تصریح کرد: زمانی که زمینههای ارزشی و اخلاقی رفتارهایی چون عفو و گذشت فراهم باشد و الگوهای عینی و سیرههای ظاهری عفو و گذشت مطرح شود، در آنصورت هنر بروز عفو و گذشت نیز ممکن است و موثرترین ممارست و تمرین برای افزایش این مهارت انسانی و الهی همان توسل به اوصیا و اولیاست که مصداق عینی عفو و گذشت بودند. عطاپور درباره جایگاه عفو و گذشت در نزد خداوند و جایگاه آن در قرآن و احادیث ائمه اظهار گفت: عفو از اسامی خداوند است که به معنای گذشتن از گناه و ترک کیفر آن است، امام صادق(ع) میفرمایند: عفو کردن و از تقصیر گذشتن با وجود قدرت و انتقام، طریقه پیغمبران و متقیان است و معنای عفو آن است که هرگاه از کسی جرمی و تقصیری نسبت به تو واقع شود و تو به او اظهار نکنی و از ظاهر و باطن فراموش کنی و به او محبتورزی. وی افزود: دستهای از آیات قرآن کریم به عفو خداوند اشاره دارند: بعضی از شما خواهان دنیا بودید و بعضی خواهان آخرت، پس خداوند شما را از آنها منصرف ساخت و پیروزی شما به شکست انجامید تا شما را آزمایش کند و او شما را بخشید و خداوند نسبت به مومنان فضل و بخشش دارد. (آل عمران 152). پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: اگر کسی قدرت بر انتقام دارد و گذشت کند خداوند در روز لغزش از او در گذرد(میزان الحکمه). امام علی (ع) دربارهی عفو میفرمایند: بدی و خوبی را به نیکی پاداش ده و از بدی در گذر، به شرط آن که به دین لطمه نزند یا در اسلام ضعفی پدید نیاورد(میزان الحکمه). مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجانغربی درباره ترویج عفو و گذشت در جامعه گفت: ترویج عفو و گذشت در جامعه منجر به آرامش و امنیت روانی جامعه میشود و جامعه را از کینهها خالی میکند و آیین مهر و دوستی را در رفتار و روابط فردی و عمومی جامعه حاکم میکند. وی افزود: از جمله آثار عفو و گذشت که در منابع دینی به آنها اشاره شده است میتوان به حصول تقوا اشاره کرد، خداوند در آیهی 227 سوره بقره میفرمایند: عفو و گذشت به پرهیزگاری نزدیکتر است. همچنین عفو و گذشت موجب عزت میشود، چون عفو و گذشت چیزی جز عزت و بزرگی به انسان نمیافزاید. عطاپور افزود: عفو و گذشت سبب سلامت روح و آرامش جان و طول عمر انسان و موجب از بین رفتن کینهتوزی در جامعه میشود، امام رضا(ع) میفرمایند: دو گروه هرگز با هم رویارو نشدند مگر اینکه با گذشتترین آنها پیروز شد. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: عفو و گذشت توصیهای الهی و بر همه مومنان و مسلمانان وظیفه است که در ترویج آن کوشش کنند، اگر خواهان دوستی و صلح در جامعه هستیم و میخواهیم با انواع آسیبهای اجتماعی، نبردها و جرمها در جامعه مبارزه کنیم باید به گسترش اخلاق توأم با عفو و گذشت در جامعه بپردازیم، به این علت در سطح فردی و جمعی باید زمینههای ترویج اخلاقیات متعالی را فراهم کنیم. ارائهی الگوهای دینی عفو و گذشت، فرهنگسازی از دوران کودکی و آموزش عمومی، کار رسانهای و رفتارهای آموزشی میتواند بستر خوبی برای ارتقای روحیه گذشت در جامعه بشود در آن صورت آرامش درونی احترام به همدیگر جایگزین نگاههای منفی در روابط عمومی میشود. عطاپور درباره تشکیل سازمانهای مردم نهاد افزود: سازمانهای مردم نهاد تشکلهایی برای دستهها و گروههای علاقهمند برای پیشبرد اهداف توسعه کشور هستند و هر امر اجتماعی که میخواهند به کلمه نهادینه شود و گسترش پیدا کند باید دارای یک سازمان اجتماعی باشد که تکیه اصلیاش بر کار و فعالیت انسانهاست. وی افزود: نمیتوان به عملکرد دولتها از امور اجتماعی غافل ماند، دولتها توان محدودی برای ادارهی امور اجتماعی دارند، اما وقتی مردم وارد کار میشوند و بهویژه به شکل سازمان یافته در حوزهی علائق اخلاقی جامعه فعالیت میکنند، مبارزه با بسیاری از آسیبهای اجتماعی و گسترش امور اخلاق با هزینه کمتر و بهرهوری بیشتر تسهیل میشوند از همینرو به هر میزان که نیاز به بهرهوری بالا در فعالیتهای اجتماعی احساس میشود به همان میزان و بیشتر نیاز به تشکیل سازمانهای مردم نهاد ضرورت مییابد. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: یکی از روشهای ترویج و گسترش روحیه عفو و گذشت در جامعه استفاده از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد است، سازمانهای مردم نهاد دامنه فعالیت گسترده دارند و میتوانند در همه امور اجتماعی و فرهنگی فعال شوند و بسترساز مشارکت ساختاریافته و متشکل افراد علاقهمند در بهبود فرهنگ عفو و گذشت باشند همه افراد عضو این سازمان میتوانند در خصوص آموزش رفتار همراه با عفو و گذشت مدافعه کنند و خودشان را از این حیث توانمند کنند و میتوانند رفتارهای پیشبرنده را در امر عفو و گذشت در جامعه رهبری کنند و به همه افراد و گروههای نیازمند عفو و گذشت کمک معنوی و مادی کنند. برای مثال سازمانهای مردم نهاد در خصوص قصاص و دیه میتوانند بسیار موثر باشند و حلقه و رابط بین دادخواهها و محکومان باشند و به نوعی مصالحه در رفتار قضایی و احکام دادگاهها را فراهم کنند و کمک دست قضات و محاکم قضایی در مصالحه دادن به دعاوی شوند که متضمن گذشت و عفو هستند. وی افزود: توسعهی کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد از اهداف دولت «تدبیر و امید» است و بنده نیز در بدو ورود به مسئولیت مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی، با توصیه اکید استاندار محترم در خصوص توسعهسازی مردم نهاد مواجه شدم و اکنون نیز تمام تلاش امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجانغربی معطوف به گسترش کمی و کیفی سازمانهای مردم نهاد است، چون باور و اعتقاد قلبی داریم که برای هر امر اجتماعی، اگر سازمان مردم نهاد شکل بگیرد آن امر اجتماعی بهبود مییابد، از جمله موضوع بسیار مهم ترویج فرهنگ عفو و گذشت در سطح جامعه. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجانغربی گفت: ما جلسات زیادی با تشکلهای مردم نهاد فعال استان برگزار کردیم و در سطح شورای اداری استان، دانشگاهی و مراکز آموزش عالی برای تأسیس سازمان مردم نهاد تخصصی فراخوان دادهایم. نشستهایی را در سطح شهرستانها برگزار کردهایم و از عموم فعالان اجتماعی استان درخواست کردهایم که برای تأسیس سازمانهای مردم نهاد اقدام کنند، فرآیند ثبت و صدور مجوز برای سازمانهای مردم نهاد را نیز تسهیل کردهایم و امیدواریم که نخبگان نیز به درخواست ما پاسخ مثبت بدهند. براساس این گزارش، هماکنون سازمانهای مردم نهاد تخصصی در حوزهی ترویج عفو و گذشت نداریم اما میکوشیم که در این زمینه نیز با فعالان اجتماعی گفتمانسازی کنیم تا اقدام اثربخشی را در آینده نزدیک شاهد باشیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]