تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802709270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ ژست‎های روشنفکری محیط زیست گلستان/ آشوراده قفل شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
ژست‎های روشنفکری محیط زیست گلستان/ آشوراده قفل شد
جزیره زیبای «آشوراده» که دیگر چیزی از زیبایی آن باقی نمانده همچنان در هیاهوی سیاسی‎کاری‎ و ژست‎های روشنفکری، برای هموطنان کشور ناشناخته و برای ساکنان گلستان نیز در حد یک اسم است.

خبرگزاری فارس: ژست‎های روشنفکری محیط زیست گلستان/ آشوراده قفل شد



به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مراقبت و حفاظت از محیط زیست امری طبیعی، منطقی و قابل تقدیر است و اگر کسی به هر بهانه‎ای قصد تخریب محیط زیست را داشته باشد قطعا خائن به طبیعت، نظام و حتی انسانیت است.
  اما نکته اینجاست که حفاظت از محیط زیست نیز مراتبی دارد و فقط با بیانیه نوشتن و مخالفت با ساخت جاده ابر یا مخالفت با توسعه گردشگری در جزیره آشوراده حاصل نمی‎شود. در واقع باید از دوستانی که با ادعای روشنفکری و ژست‎های پست مدرن، ادای دفاع از محیط زیست را در می‎آوردند، پرسید در حوزه عمل چقدر به محیط زیست خدمت کرده‎اید؟ چند بار اقدام به درختکاری حتی در حیاط منزل‎تان کرده‎اید؟ آیا شده که یکبار با هماهنگی آموزش و پرورش دانش‌آموزان مدرسه‎ای را به جنگل ببرید تا شاخه‎های شکسته شده یا بریده شده از قبل را در زمین فرو کنند تا تبدیل به نهال شوند؟ چند بار به نهالستان‎های دولتی سر زده‎اید و از میزان افزایش یا کاهش تولید نهال در استان اطلاعات کسب کرده‌اید؟ چقدر در زمینه آب، رودخانه، جنگل و حفاظت عملی از محیط زیست استان مطالعه کرده‎اید؟ چقدر راجع به زمین خواری‎های وسیع در استان حساسیت نشان داده‎اید؟ نظرتان راجع به شکار بی‎رویه در استان چیست؟ با دیدن آتش‎سوزی‎های گسترده در استان، چه احساسی به شما دست می‎دهد؟ باور کنیم محافظت از محیط زیست با سیاسی‎کاری، بیانیه دادن، تجمع و تحصن و پلاکارد در دست گرفتن تفاوت دارد.

قفل کردن در جزیره آشوراده!

حال جای این سوال باقیست که اگر در این جزیره را قفل کنیم و کلید آن را در جیب گروه‎های مخالف بگذاریم مشکل حل می‎شود. آیا نباید برای استفاده منطقی، درست، بجا و با رعایت اصول زیست محیطی از این موهبت الهی در راه توسعه استان گلستان، اشتغال و جذب گردشگر تلاش کرد؟ 

چطور است که اگر افراد با قلم و چکش به جان پایه‎های جزیره کیش بیفتند و هر سازه‎ای در آن احداث کنند، مشکلی پیش نمی‎آید اما همین که صحبت از توسعه گردشگری در استان گلستان می‎شود، همه فریاد واجنگلا، واجزیرتا و وا مصیبتا سر می‎دهند و از طبیعت شکننده این استان یاد می‎کنند و جالب اینکه این سر و صداها به طرفةالعینی در رسانه ملی و تمامی رسانه‎های مکتوب و مجازی شنیده می‎شود! اما در مورد تخلفات زیست محیطی در سایر استان‎های کشور صدایی از کسی بر نمی‎خیزد.

شاید اگر این حساسیت و دلسوزی همه جانبه در خصوص محیط زیست استان در سایر موارد هم به این شکل منسجم و یکپارچه بود، تابه حال مشکل بیکاری، راه آهن گلستان - خراسان، مجتمع پتروشیمی، ورزش، آموزش و پرورش، جاده‌ها و ... در این استان حل شده بود. اما متاسفانه فقط در زمینه جلوگیری از توسعه استان گلستان، همنوایی ملی شنیده می‎شود و در سایر موارد تا صبح برایت گریه می‎کنند ولی از نان خبری نیست! در زمان ساخت تله‎کابین شهر توریستی نمک آبرود، پیمانکار مجبور به قطع تعدادی از درختان در ارتفاعات شد ولی با نگاه ملی و توسعه‎ای به استان، این نقیصه به چشم نیامد و بعد از ساخت تله کابین با کاشت درختان مشابه بعد از حدود 12 سال اکوسیستم به حالت قبلی برگشت. در واقع چاره‎اندیشی و دوراندیشی در حل مشکلات عامل توسعه یک استان است وگرنه مخالفت و نامه‎نگاری و به چالش کشیدن یک طرح با بهانه‎هایی نظر نشت بنزین موتور قایق‎ها و دلایلی از این دست هنر خاصی محسوب نمی‎شود. حقیقتا اگر این جزیره در سایر استان‎های کشور قرار داشت، باز هم تصمیمات همین گونه اتخاذ می‎شد یا سعی می‎شد ضمن رعایت مصالح زیست محیطی از این موهبت نیز استفاده شود؟
پایان سخن

در خاتمه پیشنهاد می‎شود مسئولان استانداری، سازمان محیط زیست، اداره بازرسی و سایر نهادهای مربوط ضمن برگزاری جلسات منظم با دعوت از متخصصین و پیمانکاران ایرانی و حتی خارجی و گرفتن برنامه و طرح از پیمانکاران، راهکارهای موجود در استفاده از این شاهکار خلقت و طبیعت منحصر به فرد را بررسی کنند و به جای تمرکز روی «مشکل حفاظت از آشوراده» بر روی راهکارهای «استفاده بهینه و منطقی از این جزیره» بیاندیشند.
--------------------
وحید حاج سعیدی
--------------------
انتهای پیام/2307/ر40

93/10/13 - 10:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن