محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802884058
ظرفیت اهلبیتی جهان اسلام در مقابل جریان تکفیر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ظرفیت اهلبیتی جهان اسلام در مقابل جریان تکفیر
چندی است که متأسفانه جهان اسلام شاهد ظهور بحران از هم گسیختگی مذهبی و رویارویی اعتقادی شده است. این وضعیت بغرنج حاصل برنامهریزی دقیق و توطئهگرانه مخالفان اسلام برای برهم زدن آرامش کشورهای اسلامی است.
درآمد چندی است که متأسفانه جهان اسلام و کشورهای اسلامی دچار بحران از هم گسیختگی مذهبی و رویارویی اعتقادی شدهاند. این وضعیت بغرنج حاصل برنامهریزی دقیق و توطئهگرانه مخالفان اسلام برای برهم زدن آرامش کشورهای اسلامی و درگیر کردن مسلمانان با هم و در نتیجه آن، بلند کردن عَلَم و آوای بلندگوی ضدیت علیه اسلام و دور نمودن جبهه نظام سلطه و صهیونیست از آتش خشم مسلمانان و تداوم حرکتهای ضد بشری آنها علیه مسلمانان و سرزمینهای اسلامی است. در این میان، در جبهه اسلام برخی ناآگاهانه و گروهی مغرضانه راه افراط را در پیش گرفته و بر طبل تفسیق و تکفیر دیگر گروههای اسلامی کوبیده و به خونریزی مسلمانان دامن زده و ضمن درهم شکستن سطوت مسلمین به سفک دماء و هتک حرمات کمک میکنند.[1] چرایی و چگونگی اختلاف مسلمانان برای اختلافافکنی و دو و چنددستگی بین مسلمانان، بهانهها و مستمسکی وجود دارد که باید ضمن شناخت آنها به پاکسازی و پالایش و یا دوری از آنها دست زد. «سلفیگری» یکی از این بهانهها و مستمسکهاست. امروزه سلفیه با عنایت به قدرتی که در حوزه مادی دارد و حمایتی که از سوی استعمارگران میشود، در جهان اسلام جولان بسیاری میدهد. چندین شبکه ماهوارهای به طور مستقیم عقائد سلفیه را به زبان فارسی ترویج میکنند و البته بیش از چهل هزار سایت و وبلاگ در فضای سایبری مباحث سلفیه را همدلانه دنبال مینمایند و به این فضای افراطی دامن میزنند. با نظر به جریانشناسی فرقهها درمییابیم که در حوزه کشورهای اسلامی از حدود 250 سال پیش[2] یک مثلث انحراف شکل داده شد که هر یک از اضلاع آن بخشی از جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داده است: 1. قادیانیه؛ که در شبه قاره هند فعال بوده و جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر را در بر میگیرد! هرچند علیرغم نگاه جانبدارانه و محبتآمیز استعمار به آنها، قادیانیه نتوانست حوزه سیاسی خاصی را به خود اختصاص دهد و درگیری جدّیای بین مسلمانان ایجاد کند. 2. بهائیت؛ که خاستگاه آن ایران بود و با حمایت آشکار انگلیس و روس به وجود آمد؛ ولی نظر به وضعیت خاص شیعه امکان رشد چندانی پیدا نکرد، گر چه صهیونیست و استعمار حمایت جدی و کاملی از آنان داشته و دارند. 3. وهابیّت؛ که با تمسک به برخی آراء ابن تیمیه و ابن قیّم و با حمایت انگلیس و با فراز و فرودهای چندی موفق به رسیدن به قدرت سیاسی و تسلط بر حوزههای نفتی و مالی زیادی در کشورهای اسلامی شده و با تکیه بر مفهوم سلفیّه و مرام سلفیگری در پیاده کردن نقشه استعمار در بر هم زدن آرامش و اتحاد جهان اسلام گام بر میدارند،[3] در حالی که به تعبیر امام خمینی؟ق؟ مذهبی سراپا خرافی است.[4] مفهوم و ادوار سلفیه سلفیگری دارای مراحل و ابعاد چندی است: 1. سلفیگری نقلی؛ یعنی رویکرد روششناسی و معرفتشناسی به مفهوم سلفیگری داشته و بر این اساس سلفیگری یعنی حدیثگرایی و نقلگرایی صرف و تعطیل عقل؛ و هر کس که از حوزه غیر نقل سخن بگوید، متهم به اهل رأی و بدعت میشود. در دوران «احمد بن حنبل» چنین مرامی شدت گرفت و این رویکرد سلفی باب شد. 2. سلفیگری اعتقادی؛ که در دوران ابن تیمیه شکل گرفت. در این رویکرد یکی از منابع تشریع عمل سه قرن اول اسلامی است که بر اساس روایت منسوب به پیامبر(ص) با عنوان «خیر القرون...» باب میشود. در این رویکرد سلفیه با اعتقادات خاص یک فرقه میشود. محتوا و ویژگیهای فرقه سلفیه عبارت است از؛ الف. مرجعیت علمی روایات؛ نقل و روایات مرجع علمی شده و به هیچ عنوان اجتهاد و تقلید افراد را بر نمیتابند و هر چه در زمان پیامبر(ص) نبوده است را مردود میشمارند. ب. مرجعیت اجتماعی؛ سلفی مسلکها میگویند: تا آنجا که میتوانیم باید خودمان را شبیه سلف کنیم؛ در ظاهر و رفتار باید عیناً همانگونه باشیم. ج. مرجعیت سیاسی؛ از نظر فرقه سلفیه بهترین نمونه حکومت و حکومت آرمانی، «خلافت اسلامی» است که در زمان خلفای راشدین بوده است، و همه باید در مسیر تحقق دوباره آن گام بردارند.[5] مبانی عام سلفیگری جریان سلفیگری، جریانی نسبتاً گسترده و دارای مصادیق مختلفی است که گاه بین آنها اختلافات اساسی نیز دیده میشود. اجمالاً مبانی عام و فراگیر سلفیون عبارتند از: الف. نقلگرایی در حوزه روششناسی؛ چنانکه اشاره شد، طبق عقیده ابنتیمیه یک فرد سلفی به شدت نقل گراست و باید عقل را کنار بگذارد. او عقل را «بت» میداند و به عقلگرایی به شدت حمله میکند.[6] نقلگرایی در حوزه روششناسی در تقابل با روش عقلی، روشی شهودی و روشی تجربی است. ب. حدیثگرایی در حوزه معرفت شناسی؛ از مبنای دیگر سلفیگری است؛ البته نه به معنای فلسفی آن بلکه مراد به صورت مسامحی این است که ما حقایق دینی خود را از چه منبعی اخذ کنیم؛ حتی آنان در مسائل اعتقادی نیز به حدیثگرایی روی آوردهاند.[7] ج. ظاهرگرایی در حوزه معناشناسی؛ البته مقصود از معناشناسی یعنی رابطه بین لفظ و معنا را رابطهای ظاهرگرایانه میدانند؛ به عبارتی هر معنایی برای یک لفظ ارائه شده و آنچه به ذهن تبادر میکند معنای واقعی همان لفظ است؛ ثمره چنین مبنایی در صفات خبریه ظهور پیدا میکند. د. حسگرایی در حوزه هستی شناسی؛ در این حوزه دیدگاه این است که تا چیزی را حس نکنیم و برای ما محسوس نباشد، قابل درک هم نیست.[8] ثمره این مبنا در مباحثی چون سماع موتی «انک لا تسمع الموتی» ظاهر میشود و بسیاری از رفتارها را که از فرق مختلف سر میزند غیر شرعی و موجب فسق و کفر میدانند. تفاوت سلفگرایی ابنتیمیه و وهابیه در دوران ابنتیمیه سلفگرایی صرفاً تئوریک و نظری بود و وارد عملگرایی نشد؛ وی میگفت اگر فلان عمل یا فلان حرفی زده شود «یستتاب او یقتل» اما خود رسماً وارد نمیشد و نگفت که اینک بکشید و از بین ببرید. اما در دوره وهابیت، سلفیگری عمل گراست؛ یعنی عملاً هم اقدام میکنند. به گفته پروفسور حامد الگار، وهابیت از قرن 12 تا حال [پیش از کشتارهای بیرحمانه چندساله اخیر گروههای متعدد تکفیری در عراق، سوریه و ...] بیش از چهارصد هزار کشته از جهان اسلام گرفت! و شاید در بین آنها به اندازه انگشتان دست, کافر واقعی، مسیحی یا یهودی پیدا نشود، بلکه همه مسلمانان از شیعه و اهل سنت و حتی حنابله بودهاند.[9] البته در سالهای اخیر این قساوتها به مراتب افزونتر شده است. خطر شیعه برای جریان سلفیه نکتهای که نباید از نظر دور داشت این است که جریان تکفیر و سلفیگری بلایی است که به جان جهان اسلام افتاده و مسلمانان از فرقههای مختلف را درگیر کرده است؛ اما خطر شیعه ـ به عنوان سد محکمی در مقابل استعمار و صهیونیزم که دارای حکومت اسلامی و قدرت مستقل سیاسی است برای این جریان بسیار جدی و بیشتر از هر دشمن احتمالی دیگری است؛ بنا بر این است که استعمار این جریان بیمنطق را به سمت شیعهبراندازی هدایت کرده است. نفوذ شیعه و موفقیت آن، گروههای مختلف سلفی را به شدت هراسان و عصبانی نموده و راهحلِ شیعهکشی را در آنها به شدت فعال کرده است. در این مسیر تشیع راستین باید هوشیاری خود را مضاعف کند و با آرامش و دقت توطئهها را خنثی نماید. در این مسیر باید به خوبی از ظرفیت نخبگان شیعه بهترین بهرهها را برد؛ چنانکه میتوان نخبگان حوزهها و دانشگاههای شیعی را تشویق به حضور فعالتر و مؤثرتر در فضای مجازی و سایبری، شبکههای اجتماعی و ماهوارهای کرد. در این راه علاوه بر ترسیم و شناخت درست هدف و لزوم حرکت منطقی و متعهدانه به سوی آن، باید ظرفیت اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام را محور حرکت قرار داد. محور اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام امام خمینی(ره) به عنوان بزرگاصلاحگر اسلامی و چشم بینا و حساس جهان اسلام، در طلیعه وصیت نامه سیاسی الهی خود که منشور جاودانه و چراغ راه هدایت امت اسلامی است، محور اتحاد و یکپارچگی و مسیر یگانه و مورد اتفاق مسلمانان را عمل به حدیث متواتر ثقلین یعنی تمسک به «قرآن و اهل بیت» پیامبر اکرم(ص) معرفی میکند که هرگز از هم جدا نشده و رمز بقای اسلام و موفقیت مسلمانان را در پیروی از این دو رکن اساسی باید جست.[10] قرآن مورد اتفاق همه مسلمانان است و اهل بیت(ع) هم به عنوان ذویالقربای پیامبر(ص) که محبت به آنها فرض و لازم دانسته شده است نیز مورد قبول قاطبه مسلمانان بوده و هر گاه چنین محبتی خوب ترسیم شود، نتیجه آن گرفتن دستورات الهی و تفسیر قرآن کریم از آنان و پیروی از آن حضرات معصومین (ع) خواهد بود. امام خمینی(ره) دقیقا همین نکته را رمز اتحاد جهان اسلام و یکپارچگی مسلمانان معرفی نموده و خواهان تمسک مسلمانان به این دو رکن و رهروی از پیامبر اسلام(ص) در این سفارش عظیم شدهاند. مسلمانان و اهل بیت(ع) با توجه به اینکه عموم مسلمانان، از هر لحاظ ناگزیر که محبت اهلبیت(ع) را طبق روایت متواتر از پیامبراکرم(ص) و آیه شریفه قرآن که مزد رسالت پیامبر(ص) را محبت به «ذوی القربی»[11] میداند، بپذیرند، میتوان در این جهت به صورت اصولی و برنامهریزی شده گام برداشت تا اینکه همه فرق امت اسلامی را همگام با مسیر مکتب اهلبیت(ع) راهبری نمود. به عنوان نمونه چنانکه خود شاهد بودم، در شبه قاره هند میتوان چنین اعتقاد و محبتی را ملاحظه کرد و بسیار خوب است که روی آن سرمایه گذاری کرد. شبه قاره هند متشکل از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش، دارای جمعیت مسلمان بالغ بر 600 میلیون نفر میباشد که با وجود گرایشات و فرق مختلف صوفیانه، قادیانیه و دیو بندیه، از حیث محبت اهل بیت پیامبر(ع) با هم یگانگیهایی دارند؛ و اساسا همین محبت اهل بیت(ع)کار را بر برنامهریزان شبکه وهابیت برای نفوذ در آنها مشکل کرده است. بنده با توجه به مشاهدات و مراودات خود با مسلمانان این منطقه، معتقدم محبت نهفته در دلهای این مسلمانانِ عمدتاً غیر شیعه از اهل بیت(ع)، ظرفیتی عظیم به سود تشیع و در حقیقت جهان اسلام برای یکپارچگی و دوری از تفرقه است.[12] برای تبیین دقیقتر این مهم، نگارنده در سفری به کشور اسلامی بنگلادش، نیز چنین مسئلهای را رصد کرد که ذیلا به آن اشاره میگردد: «تشیع خاموش» در بنگلادش کشور بنگلادش سومین کشور پرجمعیت اسلامی است که در سال 1971 م از کشور پاکستان جدا و مستقل شد. این کشور قبل از جدایی از هند به عنوان بنگال شرقی معروف بود و در زمان یکی بودن با پاکستان به پاکستان شرقی موسوم گشت و پس از استقلال، نام بنگلادش به خود گرفت. بین 160 تا 180 میلیون نفر جمعیت آن را بیان میدارند. بیش از 90٪ آن را مسلمانان و عمدتاً حنفی مذهب تشکیل میدهند. شیعیان در آن کشور جمعیتی بسیار اندک و مربوط به سالهای اخیر میباشند. جمعیت شیعیان کشور بنگلادش را بین 10 هزار تا 35 هزار نفر برآورد میکنند؛ هرچند ظرفیت بسیار خوبی برای تبلیغ مرام اهل بیت(ع)و هدایت مردم در مسیر آنان در این کشور وجود دارد که حقیقتا میتوان آن را «تشیع خاموش» و «شیعیان خفته» نام نهاد. باید از این ظرفیت عظیم بهره برد و این مسئله است که کار را بر مبلغان وهابی به شدت سخت کرده است. بنگلادش کشوری است؛ با گرایشات صد در صد عرفانی[13] و صوفیانه مانند گرایشات فرقههای نعمتاللهی و دیو بندیه(اکثراً غیر شیعه)؛ اما این کشور به کشور محبان اهل بیت(ع) مشهور است. در بنگلادش روز عاشورا تعطیل رسمی است و نخستوزیر کشور، پیام تسلیت میدهد. در شصت کیلومتری «داکا» (پایتخت بنگلادش) و در منطقه «مانیگنج»، عزاداری توسط «شاه مخلصالرحمان» (یکی از بزرگان صوفیه که سنی است) برگزار میگردد. وی کتاب روضه و مقتلی دارد که برای مردم میخواند و همه گریه میکنند. روز عاشورا مراسم چهل/پنجاه هزار نفری توسط صوفیان اهل سنت برگزار میشود که علاوه بر عزاداری، پنج کیلومتر پیاده روی دارند. در بنگلادش انجمنی تحت عنوان «انجمن پنج تن پاک» توسط اهل سنت وجود دارد که همه ساله نیمه شعبان را مانند شیعیان جشن میگیرند. مؤسسه محبین رسول اکرم(ص) «مؤسسه محبین رسول اکرم(ص)» بزرگترین مؤسسه دینی در کشور بنگلادش که دارای شعبههای متعددی در این کشور بوده است، مربوط به اهل سنت و صوفیان و محبین اهل بیت(ع) میباشد. یکی از برنامههای ثابت و معظم این مؤسسه مراسم میلاد النبی(ص) است که هر ساله در کل کشور برگزار میشود. علاوه اینکه مؤسسه، ستادی تحت عنوان «ستاد غدیر» دارد که روز بزرگ غدیر را جشن میگیرند. چند سالی است که در میلاد حضرت زهرا(س) هم به عنوان «روز مادر» جشن بر پا میکنند. این مؤسسه هر ساله جلسه با عظمتی با عنوان بزرگداشت جنگ بدر برگزار مینماید. این در حالی است که در کل کشور بنگلادش حداکثر سی و پنج هزار شیعه بیشتر وجود ندارد. حوزه علمیه برادران شیعه در بنگلادش به ظرفیت 35 و حوزه خواهران به ظرفیت 30 طلبه است. در مجموع روحانیون شیعهای هم که در ایران یا محل دیگری تحصیل کردهاند چه در خود بنگلادش مستقر باشند یا بیرون از این کشور، به صد نفر نمیرسند.[14] بنابراین گرفتن موالید و بزرگداشتها و اظهار علاقه به اهلبیت(ع)و محبت به خاندان رسول(ع) و بزرگداشت عاشورا و غدیر و زنده نگهداشتن یاد شهدای جنگ بدر و امثال این برنامهها که در ضدیت با مرام و تبلیغات وهابیت است، به همت برادران مسلمان (از همه فرقهها و گروهها) این کشور و با هدایت شیعیان است. باید این ظرفیت اهل بیتی که میتوان آن را «تشیع خاموش» لقب داد، جهتدهی بهتر، هدایت بیشتر و آموزشهای لازم را فرا گیرد؛ و باید از آن به بهترین نحو برای اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام و پیشبرد اهداف مکتب، سود برد. البته این ظرفیت نه تنها در بنگلادش که در کل شبه قاره هند نیز موجود است. باید تأکید کرد که در سایر کشورهای اسلامی هم، وهابیت بیجهت خود را نماینده اهل سنت و پرچمدار اسلام معرفی کرده و ما (شیعیان) باید هشیارانه خود به این رهبری دروغین دامن نزنیم و صفوف فرقههای مختلف اسلامی را از صف سلفیها جدا کنیم. نمایندگی جهان اسلام باید به نمایندگان حقیقی آن که همانا اهل بیت پیامبر(ع) و ذویالقربای اوست سپرده شود و این مهم از معبر محبت به اهل بیت(ع) فراگیر و به شعار جهان اسلام تبدیل شود. پینوشتها: [1] . رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی اخیر خود این جمله را فرموده و از افراطگرایی پرهیز داده و وجود استعمار در پشت پرده این افراطگراییها را گوشزد نمودهاند. [2] . امام خمینی(ره) نیز در کتاب ولایت فقیه، ص 4، به این مهم اشاره فرمودهاند. [3] . مفهومشناسی سلفیه، دکتر علیزاده موسوی، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، ص 15. [4] . امام خمینی(ره)، وصیت نامه سیاسی الهی. [5] . جریانشناسی سلفی گری، دکتر فرمانیان، مرکز فقهی ائمه اطهار، ص 17-25. [6] . نقض المنطق، ابن تیمیه. [7] . به عنوان مثال میتوان به کتابهای؛ «الادله و الشواهد علی وجوب العمل بخبر الواحد فی الاحکام و العقائد» و نیز «الاخبار الاحاد فی الحدیث النبوی» اشاره کرد. [8] . مفهومشناسی سلفیه، پیشین، ص 25-35. [9] . ر.ج:حامد الگار، در کتاب: پدیده وهابیگری. [10] . ر.ج: وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) طلیعه وصیت نامه؛ ایشان در آنجا میفرماید: حدیث شریف ثقلین حجت است بر اهل سنت و اگر برای عموم و عوام اهل سنت حجت نباشد قطعا بر عالمان اهل سنت حجت است. [11] . «قُلْ لا أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» ، شوری: 24. [12] . اساسا رفتارهایی که با شعارهای دینی وهابیت ناسازگار است در بین مسلمانان شبه قاره هند خصوصا مردم بنگلادش به وفور دیده میشود. [13] . منظور از عرفان، این واژه در مقابل فلسفه و .... نیست بلکه یعنی با احساسات رفتارهای دینی خود را ابراز میدارند. دکتر محمود قیوم زاده منبع:نشریه معارف نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها انتهای متن/
93/10/13 - 01:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
جبههی غربی- عربی و جریان تکفیری در جهان اسلام
جبههی غربی- عربی و جریان تکفیری در جهان اسلاماهداف بلندمدت و راهبردی غرب از تقویت جریانهای تکفیری در جهان اسلام آن قدر جدی است که اگر غربیها به آن نرسند ناچارند تا با پیامها و مظاهر اسلام ناب نه در عرصهی جغرافیای جهان اسلام که در خانهی خود بجنگند نگاه تمدنی به یک نبردبا وحدت جهان اسلام شمارش معکوس برای اضمحلال جریان تکفیری آغاز شده است
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۴ نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس گفت با وحدت جهان اسلام شمارش معکوس برای اضمحلال جریان تکفیری آغاز شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمدرضا پورابراهیمی که در راس هیاتی پارلمانی جهت بررسی و کمک به تسهیل و ارتقای همکاری اقتصادی به هندوستگزارشی از دیدار شرکتکنندگان در «کنگرهی جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» با ر
گزارشی از دیدار شرکتکنندگان در کنگرهی جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با رهبر انقلاباینجا حسینیه امام خمینی قلب تپنده جهان اسلامامام اگرچه خود این روزها در میان ما نیست اما حسینیهاش همچنان کانون تحولات و قلب تپندهی جهان اسلام است امام اگرچه خود این رورئیس جهاددانشگاهی همدان خواستار شد بهرهگیری از ظرفیت فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برای مقابله با جنگ نرم
رئیس جهاددانشگاهی همدان خواستار شدبهرهگیری از ظرفیت فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برای مقابله با جنگ نرمرئیس جهاددانشگاهی همدان گفت با وجود اینکه استکبار جهانی جنگ نرم را علیه ایران اسلامی راه انداخته اما فرهنگ ما دارای ظرفیت و فرصتهای فراوانی است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان اکفعالیت هنری و رسانهای بهترین کار برای مقابله با جریانهای تکفیری است -
حجت الاسلام عباسی فعالیت هنری و رسانهای بهترین کار برای مقابله با جریانهای تکفیری است شناسهٔ خبر 2452422 سهشنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۱ استانها > قم قم - دبیر علمی دبیرخانه کنگره جریانهای تکفیری با بیان اینکه بالاترین سانسور در مسئله تکفیر وجود دارد کار هنری و رسانهای را درفقدان نظام فکری مدون در جهان اسلام از دلایل گسترش تکفیر در میان جوانان است
عالم برجسته سنی لبنانی فقدان نظام فکری مدون در جهان اسلام از دلایل گسترش تکفیر در میان جوانان است امروز جوانان در کشورهای اسلامی و عربی در وضعیت فروپاشی اخلاقی لائیک الحادی و یا تندروی فکری و افراطی و در معرض تفکرات تروریست زندگی میکنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز شیخ غازیآیتالله سبحانی: باید زمینههای تکفیر در جهان اسلام از بین برود
آیتالله سبحانی باید زمینههای تکفیر در جهان اسلام از بین برودیکی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اهمیت پرداختن علمای اسلام به بحث تکفیر گفت باید زمینههای تکفیر در جهان اسلام از بین برود تا شاهد کشتار انسانهای بیگناه نباشیم به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومیضرورت توسعه روابط بین کشورهای اسلامی/ از بین بردن زمینههای تکفیر در جهان اسلام
در دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با مراجع عظام تقلید تاکید شد ضرورت توسعه روابط بین کشورهای اسلامی از بین بردن زمینههای تکفیر در جهان اسلام رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پس از بازگشت از مصر جهت ارائه گزارشی از حضور خود در کنفرانس قاهره با تنی چند از آیات عظام تقلید دیدارزمینههای تکفیر در جهان اسلام باید از بین برود -
آیت الله سبحانی زمینههای تکفیر در جهان اسلام باید از بین برود شناسهٔ خبر 2444026 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۴۳ استانها > قم قم - یکی از مراجع تقلید با اشاره به اهمیت پرداختن علمای اسلام به بحث تکفیر گفت باید زمینههای تکفیر در جهان اسلام از بین برود تا شاهد کشتار انسانهای بیايران اسلامي اين ظرفيت را دارد که قطب علمي در جهان باشد
۲۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۴ ۲۵ب ظ آيت الله علوي بروجردي ايران اسلامي اين ظرفيت را دارد که قطب علمي در جهان باشد آيت الله علوي بروجردي گفت جاي تأسف دارد که ما منتظر تكنولوژي از طرف غرب بوده و خود مولد آن نباشيم و آن طور كه مقام معظم رهبري تأكيد کردند بايد توليد علممان در آن سطحي باشد كهدشمن با جریان تمدن ساز جمهوری اسلامی مقابله میکند
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ رئیس شبکه العالم با اشاره به وضعیت منطقه گفت جمهوری اسلامی به دنبال تمدن سازی در منطقه است و از این رو دشمنان با آن به مقابله میپردازند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان سادات در سیزدهمین همایش سراسری دبیران هم اندیشی اکنفرانس خبری رییس مرکز اسلامی انگلیس در آستانه هفته وحدت/ راه های مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری
کنفرانس خبری رییس مرکز اسلامی انگلیس در آستانه هفته وحدت راه های مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری فرهنگ > دین و اندیشه - مرکز اسلامی انگلیس در آستانه هفته وحدت کنفرانس خبری با حضور 30 رسانه بین المللی برگزار کرد به گزارش خبرآنلاین در آستانه هفته وحدت و به مناسبترئیس مرکز تحقیقات مجلس: متون درسی جهان اسلام از اندیشههای تکفیری پیراسته شود
رئیس مرکز تحقیقات مجلس متون درسی جهان اسلام از اندیشههای تکفیری پیراسته شودرئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت دانشگاههای معتبر جهان اسلام باید برای ایجاد فضای عاری از خشونت مذهبی از طریق بازنگری و بازسازی نظام آموزشی و پیراستن آن از افکار حامل اندیشههای تکفیری تلاش کنند به گزارشحجت الاسلام سعید مهدوی کنی: داعش و جریان تکفیری بر اثر تعریف افراطی جاهلیت به وجود آمد
حجت الاسلام سعید مهدوی کنی داعش و جریان تکفیری بر اثر تعریف افراطی جاهلیت به وجود آمدحجت الاسلام سعید مهدوی کنی گفت داعش و جریان تکفیری بر اثر تعریف افراطی جاهلیت به وجود آمد به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس حجت الاسلام سعید مهدوی کنی که در ششمین شب از مراسم عزاداری دهه آخرشیخ نبیل قاووق: گفتگوی حزب الله و جریان المستقبل با هدف مقابله با تکفیریها صورت گرفت
شیخ نبیل قاووق گفتگوی حزب الله و جریان المستقبل با هدف مقابله با تکفیریها صورت گرفت معاون رئیس اجرایی حزب الله در سخنانی گفت گفتگوی حزب الله و جریان المستقبل با هدف مقابله با تکفیریها صورت گرفت به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران شیخ نبیل قاووق روز جمعه در سخناندانشگاههای جهان اسلام درک خوبی از فتنه تکفیریها دارند -
یکی از علمای حنفیه در گفتگو با مهر دانشگاههای جهان اسلام درک خوبی از فتنه تکفیریها دارند شناسهٔ خبر 2449944 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۶ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی یکی از علمای حنیفیه و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نشست هم اندیشی دانشگاه های جهان اسلام گفت گفتگو وآیت الله موسوی اردبیلی: جان گرفتن دوباره جریان تقریب آقای بروجردی در مصر، برای جهان اسلام مفید است
آیت الله موسوی اردبیلی جان گرفتن دوباره جریان تقریب آقای بروجردی در مصر برای جهان اسلام مفید است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با اشاره به اهمیت تقریب میان مذاهب اسلامی و روابط دو کشور ایران و مصر-
گوناگون
پربازدیدترینها