محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830013075
چرا هنوز از اعتراضات سال 88 دفاع میکنیم
واضح آرشیو وب فارسی:الف: چرا هنوز از اعتراضات سال 88 دفاع میکنیم
رسول صادقالوعد، 10 دی 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۳
هر سال مقارن با ۹ دی رسانههای حامی جریان اصولگرا با تجلیل از راهپیمایی ۹ دی به بازخوانی پرونده اعتراضات سال ۸۸ پرداخته و در ذیل شکست فتنه تحلیلهایی از آن عرضه میکنند. اگرچه جشن سالگرد پیروزی گرفتن حق هر برندهای است اما اگر مبتنی بر تحلیل غلط باشد گمراهکننده خواهد بود و موجب خواهد شد تا از وقایع گذشته درسآموزی رخ ندهد.تحلیلهای رایجی که در مورد این اعتراضات مطرح میشود حول دو محور است که از دید اینجانب هر دو این تحلیلها نادرست هستند. تحلیل اول که رسانههای حامی حاکمیت بر آن تاکید میکنند نقش برنامهریزیهای خارجی برای ایجاد اغتشاش و آشوب را برجسته میسازد که معمولاً تحت عنوان تئوری توطئه مطرح و نقد میشود. دیدگاه دوم که اتفاقا میان رسانههای اصولگرا و اصلاحطلب مشترک است، این تحلیل است که فضای هیجانی ناشی از رقابت به همراه تخلف انتخاباتی اعتراضاتی را سبب شد. اصولگرایان اتهام "تقلب" را رد کرده و طرح آن را اشتباه استراتژیک جناح مقابل یا بهانهای از سوی سرویسهای امنیتی برای بهمریختن جامعه ارزیابی میکنند در عین حال که وجود تخلفات جزئی و غیرسرنوشتساز را تایید میکنند کمااینکه در انتخاباتهای گذشته کمابیش نظیر این تخلفات وجود داشته است. در مقابل اصلاح طلبان بر غیرعادی بودن تخلفات تاکید کرده و انگیزههای سیاسی جناح مخالف برای پیروزی به هر قیمت را مطرح میکنند. به گمان اینجانب هر دو تحلیل از اساس غلط است چرا که محور این قبیل تحلیلها مقطع انتخابات و مقوله مناقشهانگیز تخلف/تقلب است اما به شرحی که در ادامه خواهد آمد، تخلف/تقلب بهانه و توجیهی برای اعتراضات سیاسی بوده در حالیکه ریشه اصلی مسئله در جای دیگر و به چهار سالهای قبل و قبل از انتخابات سال ۸۸ بر میگردد. نکته کلیدی این تحلیل آنست که لزوما برای فهم کنش سیاسی و حتی کنش غیرسیاسی عاملین اجتماعی نباید به بیان لفظی و توجیه لسانی آنها توجه کرد. انسانها گاه قادر به شرح و توضیح تئوریک و مستدل آنچه که در ذهن و ضمیرشان میگذرد نیستند و خواست خود را با توجیهات مختلفی که گاه اشتباه است بیان میکنند. در این مواقع است که روشنفکران میتوانند ایفای نقش کنند و با تئوریپردازی مافیالضمیر جامعه را به شکلی نظاممند و منضبط مطرح میسازند. برای مثال، در گذشته وقتی به برخی از افراد جامعه گفته میشد که چرا مثلا برخی ضوابط فقهی نظیر حجاب را رعایت نمیکنید در پاسخ میگفتند که باید دلت پاک باشد. روحانیت همواره این جواب را به تمسخر میگرفت که حرفی بیمبناست چرا که طهارت دل منافاتی با طهارت جسم و اجرای ضوابط فقهی ندارد و ای بسا که از همین مجرا میتوان به طهارت دل رسید. در اینجاست که یک روشنفکر مثل دکتر سروش میتواند ایفای نقش کند و با تمایز قائل شدن میان اسلام فقهی و اسلام اخلاقی یا قرائت فقهی و قرائت رحمانی و همچنین تفکیک سه ساحت اخلاق، اعتقادات و احکام و اولویتدهی بین آنها، دیدگاه جامعه و مردم عادی را به شکلی نظاممند عرضه کند. مهم نیست که ایده دکتر سروش درست باشد یا نه، به لحاظ جامعهشناسی مهم این است که این تئوریپردازی مورد استقبال مردم قرار میگیرد چرا که مافیالضمیر حداقل بخشی از جامعه را به شکل منسجم تشریح کرده و قابلیت دفاع تئوریک به آن میبخشد. با این مثال در پی طرح این نکته بودم که ولو اینکه بخشی از معترضین جامعه در سال ۱۳۸۸ وقوع تخلف/تقلب را دلیل حضور خیابانی خود مطرح سازند اما میتوان انگیزه واقعی آنها را چیز دیگری بیان کرد، چیزی که این نوشته در پی طرح آنست. قبل از طرح این نکته کلیدی ضروری است تا یک مقدمه دیگر هم مطرح شود.تفاوت نظامهای اکثریتی با نظامهای رایدهی تناسبی در این است که در اولی اگر یک حزبی ۵۱ درصد آراء را در اختیار داشته باشد میتوان ۱۰۰ درصد کرسیهای مجلس را از آن خود کند. به تعبیر فرنگیها، برنده همه کیک جایزه را به دست خواهد آورد و چیزی از کیک جایزه نصیب نفر دوم و سوم نمیشود چه رسد به نفرات بعدی اما در نظامهای تناسبی، اگر حزبی ۵۱ درصد آراء را کسب کند، تنها میتواند ۵۱ درصد کرسیهای پارلمان را از آن خود سازد. چون این نظامهای رایدهی تناسبی معمولا با نظامهای پارلمانی همراه هستند، نتیجه آن میشود که دولتها برای ایجاد ناگزیر از شکلدهی ائتلاف میشوند. در واقع حزب پیروز معمولا ناگزیر است که با احزاب اقلیت رایزنی کند تا در ازای قبول برخی درخواستهای آنها و واگذاری برخی پستها، بتواند رای اعتماد پارلمان را کسب کند. تنها حالت استثنا آنست که حزب پیروز با چنان اکثریتی پیروز شود که نیاز چندانی به کسب رضایت اقلیت نداشته باشد که این امر معمولا در جوامع متکثر امروز، امری بعید و استثنایی است. حسن این سیستم آنست که این ضمانت همواره وجود دارد که صدای اقلیت شنیده میشود و اقلیت همواره تا حدودی به بخشی از خواستهای خود دست مییابد. طبیعی است که اگر نظام سیاسی و انتخاباتی به نحوی باشد که اقلیت همواره از تحقق حداقل بخشی از خواستههای خود ناامید گردد، انگیزهای برای تداوم بازی سیاسی در چارچوب قانونی نخواهد داشت و همواره این انگیزه را دارد که زیر میز بازی زند و بازی را از اساس خراب نماید. به اعتقاد اینجانب در پرتو این ایده میتوان به تحلیل گذشته پرداخت. در زمان پیروزی آقای خاتمی، این نگرانی تمام جناح راست و هواداران آنها را فرا گرفت که نکند شکست در یک انتخابات موجب شود تا کل شیرازه امور به سمتی رود که مورد قبول و تحمل آنها نباشد. اگر به خاطر داشته باشید تکیه اصلی تبلیغات هواداران خاتمی این بود که بخش محافظه کار جامعه باید پیام دوم خرداد را دریافت کند و به خواست اکثریت تمکین نماید. جناح راست تمام تلاش خود را انجام داد تا از اهرمهای قانونی و غیرقانونی موجود برای متوقف کردن خاتمی و اجرای برنامههایش استفاده کند. برخلاف آنچه که اکثریت اصلاحطلبان تصور میکنند من معتقدم که این اقدامات جناح راست قابل دفاع بوده است چرا که حتی اگر انتخابات سال ۱۳۷۶ نشان میداد که اصلاح طلبان در اکثریت هستند و محافظهکاران در اقلیت، خواستههایی که باید در دستور کار اجرا قرار گیرد باید به نحوی نباشد که برای اقلیت غیرقابل تحمل جلوه کند. وقتی فرض بر این است که قرار نیست با خشونت مخالف خود را به قتل رسانیم یا از کشور فراری دهیم، باید در پی شیوهای از زیستن برویم که امکان همزیستی را فراهم کند. فرض کنید که ۷۰ درصد جامعه به آزادی حق انتخاب حجاب یا بی حجابی رای دهد ولو اینکه همه افراد جزو ۷۰ درصد مذکور لزوما خود عدم حجاب را انتخاب نکنند. آیا لزوما باید خواست اکثریت اجرا شود؟ شاید تعجب کنید اما اینجانب معتقدم که لزوما نه. اگر ۳۰ درصد باقی مانده آنچنان نسبت به این قضیه حساسیت داشته باشند که زیستن غیرمعذب را با تایید حق انتخاب حجاب و بی حجابی مغایر ببینند، باید به راه حلهای بینابینی رضایت داد. اصل اساسی همزیستی است به نحوی که مجموع مطلوبیت اجتماعی حداکثر شود. بگذارید یک مثال عددی بزنم. فرض کنید که آزادی حجاب موجب میشود تا رضایت از زندگی ۷۰ درصد جامعه ۱ واحد افزایش یابد اما ۳۰ درصد جامعه با کاهش رضایت به میزان ۴ واحد روبرو شوند، آیا باید آزادی حجاب را به تصویب رساند؟ من معتقدم که چون ۳۰/۰*۴-۷۰/۰*۱ عددی منفی میشود، اعمال قاعده مذکور نباید به تصویب رسد. آیا این به آن معنی است که نباید به رای اکثریت گردن نهاد؟ پاسخ این است که لزوما همواره نباید ملاک قرار گیرد. در برخی موضوعات که به مسائل کانونی زیست جامعه و سبک زندگی بر میگردد، زندگی مسالمتآمیز جز در پرتو کسب رضایت همگانی و لو به میزان حداقل و کسب اجماع ممکن نیست. بگذارید مثالی بزنم. اگرچه قاعده حقوق خانواده امر میکند که زن باید در امور مربوط به خانواده مطیع شوهر باشد، اما تمشیت امور واقعی زندگی جز در پرتو گفتگو و کوتاه آمدن و کسب رضایت متقابل ممکن نیست. غیرمنطقی و غیراجرایی و غیرعملی است که یک مرد تصور کند میتواند همواره با توسل به قاعده حقوقی مذکور، خواستهای خود را به همسرش تحمیل کند. بسته به حساسیتها، اولویتها، امکانات و مقتضیات زندگی، دو طرف جرح و تعدیلهایی در خواستههای حداکثری خود اعمال میکنند تا بتوانند با هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. اگر قادر به اینکار نباشند ناگزیر از طلاق خواهند شد. اگر گزینه طلاق وجود نداشته باشد دو طرف ناگزیر میشوند تا برای اینکه از یک حداقل آرامش روانی برخوردار شوند به راه حل دست یابند. زندگی در یک کشور نیز مثل حالتی است که گزینه طلاق وجود ندارد یعنی نمیتوان بخشی از کشور تبعید کرد و از کشور فراری داد یا با نسلکشی از شر بخش مخالف راحت شد.اینک در مقامی هستیم که در چارچوب مطالب قبل میتوان به تحلیل درست چرایی اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست یافت. به اعتقاد اینجانب ریشه این اعتراضات به سیاستهای اجرایی پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ بر میگردد نه به اقدامات حساسیتزای آقای احمدینژاد در ماههای قبل از انتخابات سال ۱۳۸۸ (نظیر پخش کردن سیبزمینی). اگر با مسامحه تحلیل طبقاتی را بپذیریم، میتوان گفت که از فردای انتخابات سال ۱۳۸۴، دولت آقای احمدینژاد با همراهی و مشارکت بخشهای دیگر حاکمیت سیاستهایی را به اجرا در آورد که با خواستهای طبقه متوسط و اقشار تحصیلکرده سازگار نبود. اگرچه دولت (با تایید حاکمیت) بر این امر تاکید میکرد که برآمده قانونی از رای اکثریت است و میخواهد در جهت خواست بخشهای محروم جامعه و بخشهای مذهبی جامعه (یعنی دو پایگاه اصلی دولت و حکومت) عمل کند اما برخی از این اقدامات مافوق تحمل و قبول بخش دیگری از جامعه بود. در حالی که جامعه ایران نسبت به اول انقلاب غیرمذهبیتر و غیرانقلابیتر شده بود، حاکمیت با خوشحالی از روی کار آمدن دولتی سخن میگفت که میخواست در خلاف جهت آب یعنی جریان جامعه عمل کند و اتفاقا سیاستهای انقلابیتر و مذهبیتری را به اجرا گذارد. تعارض اصلی در واقع از اینجا آغاز شد. همانگونه که جناح راست و خاستگاه اجتماعی آن در بخش مذهبی جامعه زیر بار آن نمیرفت که پیام دوم خرداد را درک کند و به آن تن دهد، طبقه متوسط نیز حق داشت که زیر بار پیام انتخابات سال ۱۳۸۴ نرود. طبقه متوسط از یک جهت در این امر شاید محق بود چرا که فحوای اصلی انتخابات سال ۱۳۷۶ موضوعات سیاسی و فرهنگی بود اما فحوای اصلی انتخابات سال ۱۳۸۴، اقتصاد بود (آوردن پول نفت بر سر سفره مردم و مبارزه با فساد). نکته مهم این است که آقای احمدینژاد و بخش بزرگی از حاکمیت در صدد استفاده از قدرت حکومت در جهت اجرای سیاستهایی بود که از خط قرمز بخشی از جامعه گذر میکرد. بنابراین طبیعی بود که این بخش از جامعه تا جای ممکن در مقابل این اقدامات مقاومت کند. در ابتدا مقاومت طبقه متوسط مقاومتی مدنی و متمدنانه بود. روزنامهنگاران و روشنفکران و دانشگاهیان به عنوان سخنگویان این طبقه تمام تلاش خود را کردند تا با استفاده از معدود ابزارهای موجود نظیر روزنامهها، تریبونهای سخنرانی و ... مانع از اجرای سیاستهای افراطی مذکور شوند و نقطه امیدشان این بود که در انتخابات سال ۱۳۸۸ بتوانند ثمره این مقاومت را بچینند و مهر پایانی بر تداوم سیاستهای افراطی دولت و حاکمیت زنند. شکست در انتخابات سال ۱۳۸۸ نقطه پایانی بر این امید بود که بتوان با استفاده از سازوکارهای قانونی موجود و با استفاده از ابزارهای در اختیار در چارچوب نهادهای حاکم بتوان مانع از اجرای اموری شد که برای این قشر از جامعه غیرقابل تحمل قلمداد میشد. اعلام نتیجه انتخابات مهر تایید بر ظرفیت پایین نهادهای حکومت برای انتقال پیام بخشی از جامعه به حاکمیت بود که سیاستهای موجود همانند پایی است که بر گلوی آنها نهاده شده و این بخش از جامعه از زیستن در شرایط اجتماعی مذکور احساس خفگی میکند. شعاری که اخیرا آمریکاییها در واکنش به قتل یک سیاهپوست انتخاب کردند این بود که "نمیتوانم نفس بکشم". همانگونه که روشن است مقصود تنفس فیزیکی نیست بلکه زیستن در فضای اجتماعی است. وقتی تنفس اجتماعی در کشور سخت شود، طبیعی است که ترجیح افراد بر مهاجرت به جایی میشود که بتوان به لحاظ اجتماعی نفس کشید. این قضیه موج مهاجرت را رقم زد و سرریز دلارهای نفتی به اقتصاد و پایین نگهداشتن ارز آن را امکانپذیر ساخت. هر کس میتوانست میرفت چون فضای سیاسی و اجتماعی را قابل تحمل نمیدانست. همانگونه که در خطوط بالا عنوان شد آقای احمدی نژاد به نیابت از بخش عمدهای از حاکمیت این سیاستهای غیرقابل قبول برای بخشی از جامعه را اجرا میکرد به همین دلیل وقتی که بخشی از مردم از متوقف کردن سیاستهای مذکور از سازوکار قانونی ناامید شدند، زیر میز بازی انتخابات زدند و اعتراضات خیابانی را انتخاب نمودند. البته ناگفته نماند که در میان جناح اصولگرا کسانی بودند که هم به دلیل تجربه حکومتداری و هم پختگی شخصی و تجربه زندگی به سرعت متوجه شدند که شیوه افراطی احمدینژاد خارج از آستانه تحمل جامعه است اما قادر به مقاومت در برابر احمدینژاد نبودند چرا که بخشهایی از حاکمیت گرفتار افسون احمدینژاد بود. کسی مثل آقای ناطقنوری به سرعت راه خود را از احمدینژاد جدا کرد و با تخیلاتی خواندن و خطرناک خواندن تفکرات وی علناً خود را کنار کشید. در جناح راست سنتی کسانی چون مهندس باهنر، آیهالله دری نجف آبادی، دکتر توکلی و مهندس مرتضی نبوی بودند که متوجه میشدند این بار با این شیوه به مقصد نمیرسد و این مقصودها محقق نمیشود اما هم در اقلیت قرار داشتند و هم احمدینژاد هنرمندانه فضای دو قطبی ایجاد کرده بود که هر مخالفت با وی حمایت و پیوستگی با باندهای فساد و طرفداری از حلقههای بسته مدیریتی تعبیر میشد. لذا آنها نیز ناگزیر از سکوت علنی و انتقاد غیرعلنی بودند که طبیعی است نمیتوانست جامعه را متقاعد کند که در حاکمیت هستند کسانی که با مشی احمدینژاد مخالفت جدّی دارند. البته باید یادآور شد که آنها نیز وقتی نقدهایی به احمدینژاد میکردند بیشتر از منظر سیاستهای اقتصادی وی بود نه سیاستهای فرهنگی و اجتماعی، امنیتی، آموزشی و غیره. منتقدین احمدینژاد در جناح اصولگرا وقتی به طور علنی راه خود را از وی جدا کردند که خیلی دیر شده بود و تعارضات سیاسی به مرحله حاد خود رسیده بود. بهرحال وقتی اعتراضات خیابانی شروع شد، کل حاکمیت هدف اعتراض معترضین قرار گرفت نه شخص آقای احمدی نژاد چرا که معترضین دیده بودند که سیاستهای اجرایی با تایید و تشویق و یا حداقل سکوت تاییدآمیز بخش عمدهای از حاکمیت اجرا شده بود. با این توصیف روشن میشود که اعتراضات سال ۱۳۸۸ بر سر تقلب یا تخلف نبوده بلکه این امر بهانهای برای بیرون ریختن و اظهار علنی نارضایتی از تداوم سیاستهایی بود که برای بخشی از جامعه غیرقابل تحمل شده بود. برای فهم بهتر تکرار میکنم که اگر یک شوهر بخواهد با استفاده از حق قانونی خود دائما در زندگی خواست خود را دیکته کند فرجام کار یا افسردگی همسر وی خواهد بود یا اینکه در زندگی هر روز جنگ و دعوای خانگی بر پا خواهد شد. اعتراضات سال ۸۸ نیز ناشی از ناکارایی ترتیبات نهادی موجود برای شنیدن صدای بخشی از جامعه و پرهیز حاکمیت از پذیرش خط قرمزهای بخشی از جامعه بود. اینکه این بخش از جامعه اکثریت هستند یا یک اقلیت قوی مسئلهای اساسی نیست بلکه مهم این است که این بخش از جامعه مثل اقلیتهای مذهبی، اقلیت قابل نادیدهگرفته شدن نیستند. درس اصلی اعتراضات سال ۸۸ به حاکمیت و بازیگران سیاسی از جمله اصلاحطلبان این است که باید حق بخش شکست خورده را به رسمیت شناسند و در مقام اجرا بخشی از خواستهای آنها را عملی کنند و در صدد این نباشند تا به بهانه اکثریتشدن در یک انتخابات، حساسیتهای اقلیت را نادیده گیرند. زیست مسالمتآمیز مردم ایران با تنوع فرهنگی زیادی که دارند منوط به بدهبستانها، گفتگوها و کوتاهآمدن است و سازشکاری در این امر نه تنها بد نیست بلکه همانند زندگی خانوادگی شرط اصلی برای تداوم و زیست اجتماعی مسالمتآمیز و گسترش حس رضایتمندی از زندگی در میان عموم مردم جامعه است. تا وقتی که بخشهای مدرن جامعه بخشهای سنتی را عقبمانده و بخشهای سنتی جامعه بخشهای مدرن را منحرف ارزیابی کنند و هر دو گروه در صدد تحمیل دیدگاه خود بر کل جامعه باشند، این همزیستی میسر نخواهد شد. این امر محقق نمیشود مگر آنکه احترام به "دیگران" در همه بخشهای جامعه فراگیر شود. درس مهم دیگری که حاکمیت باید فرا گرفته باشد این است که یکی از کارکردهای نهادها، نمایندگی بخشهای مختلف جامعه و انتقال صدای آنها به حاکمیت است. حاکمیت هراسان از تجربه دوران دوم خرداد، به دنبال یکدست کردن و همصدا کردن نهادهای مختلف افتاد و طبیعتا این نهادهای یک دست و همسو نمیتوانست بخشهای مختلف جامعه را نمایندگی کنند. طبیعی است که وقتی در حاکمیت کسی دیدگاه شما را مطرح نکند، وقتی که فرصتی بیابی در خیابان خود دیدگاه خود را مطرح خواهید کرد. همچنین نهادهای مختلف در عین حال که باید از یک همبستگی و وحدت برخوردار باشند تا حاکمیت بتواند کارکرد خود را داشته باشد و مشکلات مربوط به حاکمیت دوگانه بروز نکند اما در عین حال باید استقلال عمل آنها را به رسمیت شناخت تا بتواند وظیفه اصلاح و نظارت خود را به خوبی ایفا کنند. ترغیب دستاندرکاران نهادها به عملکرد حرفهای و غیرسیاسی و غیرمصلحتاندیشانه زمینه تحقق مصالح بلندمدت جامعه را فراهم میکند اما قربانی کردن نهادها در پای مصالح کوتاهمدت به ضعف نهادها و ناکارا شدن آنها منتهی میشود که پیامدهای سیاسی نظیر نارضایتیهای عمومی در آن دهه و اعتراضات سال ۸۸ و پیامدهای اقتصادی نظیر فرصت رشد از دست رفته، فساد و هرز منابع را به دنبال دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
جواد محقق در گفتوگو با فارس: زمان اختتامیه کتاب سال دفاع مقدس هنوز مشخص نیست
جواد محقق در گفتوگو با فارس زمان اختتامیه کتاب سال دفاع مقدس هنوز مشخص نیستدبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت زمان برگزاری اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس هنوز دقیق مشخص نیست جواد محقق دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در گفتچرا نفخ میکنیم؟
چرا نفخ میکنیم عارضه نفخ معده از جمله مشکلات گوارشی آزاردهندهای است که عوامل مختلفی در بروز آن موثرند افرادی که از عارضه نفخ معده رنج میبرند اغلب از این وضعیت شکایت میکنند که هوای زیادی داخل دستگاه گوارششان حبس شده یا تصور میکنند توپ بسکتبال در شکمشان گیرافتاده یا این حساوکراین 5 درصد از بودجه سال 2015 را در امور دفاعی و امنیتی هزینه میکند
یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۳ یک افسر ارشد اوکراین اعلام کرد که این کشور قصد دارد حدود پنج درصد از بودجه خود معادل 5 5 میلیارد دلار را صرف ارتش و اقدامات مربوط به اعمال قانون کند تا بدین وسیله خدمات نظامی اجباری خود را مجددا معرفی کند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقوزیر نیرو: هنوز تصمیمی برای گران کردن آب و برق در سال آینده نگرفتهایم/ پیشنهاد ایجاد پارلمان آب و برق
وزیر نیرو هنوز تصمیمی برای گران کردن آب و برق در سال آینده نگرفتهایم پیشنهاد ایجاد پارلمان آب و برق وزیر نیرو با اشاره به اینکه تصمیمی در رابطه با افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده اتخاذ نشده است گفت هزینههای صنعت آب و برق برای وزارت نیرو کمرشکن شده است به گزارش نامه نیوخدمات رسانى شهردارى تهران در پايانه هاى مرزى شلمچه و چذابه مانند سال هاى دفاع مقدس بود
جانشين فرماندهى سپاه ولى عصر خوزستان بيان کرد خدمات رسانى شهردارى تهران در پايانه هاى مرزى شلمچه و چذابه مانند سال هاى دفاع مقدس بود جانشين فرمانده سپاه ولى عصر خرمشهر گفت خدمات رسانى کميته خدمات رسانى شهردارى تهران در دو پايانه مرزى شلمچه و چذابه يادآور پشتيبانى هايى بود که رزدبیر پیشین وزارت دفاع عراق به سه سال حبس محکوم شد
دبیر پیشین وزارت دفاع عراق به سه سال حبس محکوم شدیکی از دادگاههای عراق دبیر پیشین وزارت دفاع عراق را به اتهام فساد مالی به سه سال حبس محکوم کرد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس دادگاه کیفری الرصافه عراق نوری شاویس دبیر پیشین وزارت دفاع این کشور را به اتهام فساد مالی33 سال پیش در چنین روزی چرا جولان برای صهیونیستها مهم است
33 سال پیش در چنین روزیچرا جولان برای صهیونیستها مهم استدر حالی که شورای امنیت سازمان ملل تصمیم اسرائیل را مبنی بر الحاق بلندی های جولان به قلمرو خود رد کرده است رژیم صهیونیستی اعلام کرد به این تصمیم شورای امنیت وقعی نمی گذارد رخدادهای 28 آذر 1360 چکیده در حالی که شورای امنیت سنمایشنامه و فیلمنامههای راه یافته به مرحله نهایی کتاب سال دفاعمقدس اعلام شد
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۵ هیات داوران شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس پس از تشکیل جلسات مربوط به گروه ادبیات نمایشی و پس از بررسی کارشناسی آثار راه یافته نمایشنامه و فیلمنامههای برتر از این گروه به دورنهایی را اعلام کرد به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد حفظ آثکارگران بعد از 11 سال هنوز مشغول کارند!+ تصاویر
کارگران بعد از 11 سال هنوز مشغول کارند تصاویریازده سال از اعلام خبر تبدیل غار 12 هزار ساله هوتو به موزه میگذرد و کارگران همچنان مشغول کارند خردادماه سال 1383 بود که خبری در رسانهها منتشر شد مبنی بر اینکه غار 12 هزار ساله هوتو با همکاری سازمان میراث فرهنگی مازندران ومدیرعامل شرکت سرمایهگذاری کوثر: سالانه 1200 شغل برای خانواده شهدا و ایثارگران ایجاد میکنیم
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری کوثر سالانه 1200 شغل برای خانواده شهدا و ایثارگران ایجاد میکنیممدیرعامل شرکت سرمایهگذاری کوثر گفت در راستای توسعه کارآفرینی اقدام به سرمایهگذاری در طرحهای اقتصادی کردهایم و هدف اصلی ما از راهاندازی این طرح ایجاد 5 هزار شغل برای حانواده ایثارگرانحجتالاسلام رضوانی در گفتوگو با فارس: فرهنگ حسینی منشأ تحولات و بیداری اسلامی است/چرا اربعین عزاداری میکنیم؟
حجتالاسلام رضوانی در گفتوگو با فارس فرهنگ حسینی منشأ تحولات و بیداری اسلامی است چرا اربعین عزاداری میکنیم مدرس حوزه و دانشگاه گفت خوشبختانه فرهنگ حسینی منشأ تحولات و بیداری اسلامی شده است آنچنان که متفکران دیگر ادیان از جمله افرادی چون آنتوان بارا درباره این تأثیرگذاری بر اعمشما شعرتان را روی نگاتیو نوشتید/ من شریک داغداران 8 سال دفاع مقدسم -
گفتگوی فولادوند و آبیار درباره شیار 143 شما شعرتان را روی نگاتیو نوشتید من شریک داغداران 8 سال دفاع مقدسم شناسهٔ خبر 2437924 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ هنر > سینمای ایران اندیشه فولادوند شاعر و بازیگر جوان همراه با نرگس آبیار کارگردان شیار 143 به بحث درباره پدیده دفاعمقامسال ۳ هدف را دنبال میکنیم رعدی: ماهان تندیس چند سال است شخصیت قهرمانی دارد/ به اهداف خودمان فکر میکنیم نه
امسال ۳ هدف را دنبال میکنیمرعدی ماهان تندیس چند سال است شخصیت قهرمانی دارد به اهداف خودمان فکر میکنیم نه به منصوریسرمربی تیم فوتسال ماهان تندیس قم گفت منصوری یک تیم ریشهدار و خوب است اما ضمن احترام به آنها باید بگویم که ما بیشتر به اهداف خودمان فکر میکنیم تا به این تیم علدر واکنش به انتقاد یکی از اعضای هیاترئیسه سازمان لیگ فوتسال طاهری: ما تیمداری نمیکنیم، باشگاهدار هستیم/ با
در واکنش به انتقاد یکی از اعضای هیاترئیسه سازمان لیگ فوتسالطاهری ما تیمداری نمیکنیم باشگاهدار هستیم با اطلاعرسانی ۲ روز قبل از جلسه نمیتوانیم به تهران بیاییممدیرعامل باشگاه گیتیپسند اصفهان گفت ما تیمداری نمیکنیم بلکه باشگاهدار هستیم باید یک هفته قبل از تشکیل جلسه هگزارش فارس از بازیکنی که کارشناسان را متحیر کرد پدیده فوتبال کهگیلویه و بویراحمد جوان 23 ساله چرامی است
گزارش فارس از بازیکنی که کارشناسان را متحیر کردپدیده فوتبال کهگیلویه و بویراحمد جوان 23 ساله چرامی استکارشناسان فوتبال معتقدند پدیده فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد جوان 23 ساله چرامی است که با درک فوتبالی بالا قادر به هنرنمایی در تیمهای بزرگ کشوری است به گزارش خبرگزاری فارس ارمز موفقیت حفاری در لیگ فوتسال تیم بودن است/ به رکورد فکر نمیکنیم -
ناظم الشریعه در گفتگو با مهر رمز موفقیت حفاری در لیگ فوتسال تیم بودن است به رکورد فکر نمیکنیم شناسهٔ خبر 2447107 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۳ ورزش > فوتبال ایران سرمربی تیم فوتسال شرکت ملی حفاری میگوید رمز موفقیت این تیم در لیگ برتر فوتسال و شکست ناپذیری آنها در این فصل اقلعهنویی: وضعیت آندو هنوز مشخص نشده/ مشکل استقلال خط دفاعش نیست
قلعهنویی وضعیت آندو هنوز مشخص نشده مشکل استقلال خط دفاعش نیست ورزش > لیگ برتر - سرمربی استقلال امیدوار است تیمش در نیم فصل دوم نتایج ضعیف خود را جبران کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین امیر قلعه نویی در نشست خبری پیش از بازی با استقلال خوزستان گفت بازی سختی مقابل-
سیاسی
پربازدیدترینها