تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806753737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب شناسی فضای مجازی برای تحقق اینترنت پاک


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بحثهای حاشیه‌ای در موضوع فیلترینگ هوشمند در کشور بحث اینترنت پاک، بدون سیاست‌ها و ابزار پالایشی را در این سال‌ها، بحثی مهجور و مظلوم تلقی کرد.




آسیب شناسی فضای مجازی برای تحقق اینترنت پاک


 


 

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بحثهای حاشیه‌ای در موضوع فیلترینگ هوشمند در کشور بحث اینترنت پاک، بدون سیاست‌ها و ابزار پالایشی را در این سال‌ها، بحثی مهجور و مظلوم تلقی کرد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، در نشست خبری همایش بین‌المللی فضای مجازی پاک که  هفدهم اسفند‌ماه جاری برگزار می‌شود، به بررسی بحث اینترنت پاک در ایران پرداخت.

وی با اشاره به این‌که فضای مجازی در کشور نهادینه شده است و توسعه این فضا در ابعاد مختلف به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: لازم است در زمینه‌ فضای مجازی پاک قانون‌گذاری شده و این بحث مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد، چرا که در زمینه‌ی مواجه با چالش‌های حاشیه‌ای فضای مجازی در ایران دیر اقدام شده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به فعالیت‌های کشورهایی که در توسعه فضای مجازی رتبه بالایی دارند، گفت: این کشور‌ها به بررسی آسیب‌های فضای مجازی که مخاطب آن مردم، خانواده‌ها و مدارس هستند، پرداخته‌ و در این زمینه قوانین بین‌المللی و کشوری تدوین کرده‌اند.

جلیلی ادامه داد: مردم ایران نیز با دغدغه‌های مشابه مردم همه دنیا مواجه‌اند. در همه جای دنیا نیاز است که در برخورد با کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان و مردان هرکدام متناسب با نیازهایشان برای ورود به فضای مجازی سیاست‌هایی در نظر گرفته شود، زیرا عدول در این امر منجر به ناهنجاری اجتماعی می‌شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این‌که گفتمان پیرامون پاک بودن فضای مجازی بحثی است که مربوط به عموم مردم می‌شود، تصریح کرد: ما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فناوری مرتبط با فضای مجازی در آن به وجود آمده و برخی آن را زندگی مجازی می‌دانند.

وی افزود: این پدیده شاید ملموس نباشد اما عواقب ملموس خواهد داشت و لازم است با توجه به نیازهای اجتماعی و ارزشی کشور یک فضای گفتمان اینترنت پاک به وجود بیاید.

جلیلی با اشاره به این‌که هدف از برگزاری همایش بین‌المللی فضای مجازی پاک، ایجاد فضایی برای گفتمان است، تصریح کرد: گفتمان پیرامون اینترنت پاک در کشور ضعیف و مظلوم واقع شده است و ما می‌خواهیم در حد توان خود این گفتمان را تقویت کنیم.

وی در توضیح مفهوم «فضای مجازی پاک» گفت: بحث پاک بودن فضای مجازی مفهومی است که ادبیات آن برای نزدیک به ۷۰ میلیون مخاطب ایرانی و مخاطبان خارجی این فضا ملموس است.

جلیلی ادامه داد: در گذشته کلمات دیگری از جمله فضای مجازی سالم نیز در این زمینه به کار گرفته می‌شد اما در فضای مجازی دغدغه ما نابه‌سامانی‌های اداری و یا بد سرویس‌ دادن نیست بلکه ما در این زمینه سلامت معنوی، روانی و جامعه‌شناختی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی نسل سوم و چهارم ارتباطی از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور گفت: این پیشرفت نشان‌دهنده‌ آن است که صدا‌وسیما نیز می‌خواهد پوست بیندازد و به‌طور موثر وارد فضای مجازی شود. بنابراین مهم است که اپراتورهای تلفن همراه با ابزار نسل سوم و چهارم ارتباطی ببیند که می‌خواهند چه نقشی را در فضای مجازی کشور ایفا کنند.

وی در این باره تصریح کرد: اپراتورها باید مشخص کنند که آیا هدف‌شان فقط فروش پهنای باند و کسب درآمد است یا این‌که حداقل می‌خواهند جلوی ورود خوراک اینترنتی ناپاک را بگیرند.

جلیلی در این باره خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم اپراتورها در فضای مجازی برنامه‌هایشان را به مردم ارائه دهند. اپراتورها در همه جای دنیا به کودکان سرویس‌های ویژه‌ای می‌دهند تا یک محیط ویژه فضای مجازی برای کودکان ایجاد شود و ما نیز می‌خواهیم از این تجارب جهانی استفاده کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی درباره‌ بخش بین المللی همایش فضای مجازی پاک گفت: در حال حاضر کاندیداهایی را برای حضور در این همایش به عنوان مهمان خارجی در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: این کاندیداها از کشور‌هایی مانند آمریکا، دانمارک، مصر، لبنان، نیوزلند و آلمان هستند و مبنای دعوت ما برای این همایش شخصیت‌های خود متخصصان بوده نه کشور آن‌ها.

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین در بخش دیگری از این نشست درباره‌ راهکارهایی مانند فیلترینگ برای ایجاد فضای مجازی پاک تصریح کرد: رویکرد ما در این همایش رویکرد سلبی نیست بلکه پاک‌کردن فضای مجازی ۸۰ درصد به صورت ایجابی اتفاق می‌افتد.

جلیلی در این باره اظهار کرد: بحث فیلترینگ در کشور هم در فضای رسانه‌ای و هم در فضای دولتی و مردمی به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است و در مورد آن شلوغ کرده‌اند. چیزی که مورد مظلومیت قرار گرفته، فضای پاک اینترنت منهای ابزارهای پالایش است.

وی با اشاره به این‌که برخی ابزار‌ها در ظاهر به نظر ابزار‌های سلبی هستند، گفت: وضع قوانینی چون قانون ممنوعیت به همراه داشتن موبایل در مدرسه ممکن است از نظر دانش‌آموزان یک قانون سلبی باشد اما از نظر خانواده‌ها ایجابی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه‌ ایجاد اینترنت پاک دغدغه دارند.

وی با بیان این‌که مظلوم ‌واقع شدن فضای پاک اینترنت به این معنا نیست که بخش دیگری مقصر این امر است، تصریح کرد: با این حال حکومت در این امر یک تقصیر تاریخی دارد و اگر از همان ابتدا برای فضای پاک اینترنت قانون‌گذاری می‌شد و در زمینه‌ محتواسازی سرمایه‌گذاری می‌شد این فضا مورد هجوم محتوای ناپاک قرار نمی‌گرفت.

مرجع : خبرگزاری ايسنا

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن