تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820244172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلار بعد از تعطيلات ميلادي ارزان مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دلار بعد از تعطيلات ميلادي ارزان مي‌شود
اين روزها كه دلار در تب بهاي نفت و افزايش تقاضا مي‌سوزد، شايد سخنان روز گذشته رئيس كل بانك مركزي مرهم كوچكي بر نوسانات قيمتي ارزها باشد.


اين روزها كه دلار در تب بهاي نفت و افزايش تقاضا مي‌سوزد، شايد سخنان روز گذشته رئيس كل بانك مركزي مرهم كوچكي بر نوسانات قيمتي ارزها باشد.

ولي‌الله سيف در چهارمين همايش سياست‌هاي پولي و چالش‌هاي بانكداري و توليد گفت كه به دليل تقاضاي زيادي كه در بازار رخ داده افزايشي در بازار داشته‌ايم؛ پيش‌بيني اين است كه بعد از ژانويه اين قضيه تقليل مي‌يابد و شرايط متعادل‌تر مي‌شود.

به گزارش «جوان» وي در اين همايش اظهار داشت: بانك مركزي بازار را به دقت زير نظر دارد و فكر مي‌كند كه در آينده نزديك بازار به آرامش قبلي بازگردد.

وي درباره فهرست شركت‌ها و بنگاه‌هاي بانك‌ها نيز گفت: تمام بانك‌ها در اجراي سياستي كه بانك مركزي ابلاغ كرد، ليست كامل بنگاه‌هايي را كه مستقيم و غير مستقيم متعلق به آنها بود به بانك مركزي ارائه و زمان‌بندي سه‌ساله را هم اعلام كردند. اين برنامه مورد توافق بانك مركزي براي اجرا قرار گرفته و بانك‌ها براساس آن عمل مي‌كنند. سيف در ارتباط با سامانه چكاوك هم گفت: اجراي آزمايشي چكاوك آغاز شده و ممكن است ايراداتي در اين طرح باشد ولي اين سامانه از دستاوردهاي ارزشمند است كه مي‌تواند اعتمادي را در جامعه ايجاد كند. رئيس كل بانك مركزي در انتقاد از تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي غيرمولد گفت: من عمري در نظام بانكي بوده‌ام؛ شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي هستند كه اصرار داريم اينها را سر پا نگه داريم در حالي كه عمر اقتصادي اينها تمام شده است.

ولي‌الله سيف اظهار داشت: بايد ديد اقتصاد كشور چه‌چيزي نياز دارد؛ براي پويايي اقتصاد كشور بايد استفاده بهينه از منابع محدود تسهيلات بانكي را بپذيريم.

انتقادات وارده مبني بر انقباضي عمل‌كردن را قبول نداريم
سيف حجم تسهيلات اعطايي در نظام بانكي را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما از همان ابتدا تصميم‌مان اين بوده كه انضباطي عمل كنيم بنابراين انتقادات وارده مبني بر انقباضي عمل‌كردن را قبول نداريم. اين عضو كابينه دولت يازدهم با اشاره به برآوردهاي بانك مركزي براي بررسي توان اعطاي تسهيلات بانكي در سه ماه نخست سال جاري تصريح كرد: در اين برآوردها به اين رسيديم كه بانك‌ها مي‌توانند تا 285 هزار ميليارد تومان تسهيلات بدهند و اولويت اول براي پرداخت تسهيلات با هدف خروج از ركود را به تسهيلات سرمايه در گردش اختصاص داديم.
سيف ادامه داد: 146 هزار ميليارد تومان تا آخر شهريور پرداخت شد كه 80 درصد آن براي سرمايه در گردش بوده است و در آخر آبان اين رقم به 206 هزار ميليارد تومان رسيده بود، اين يعني نظام بانكي از هدف جلوتر است.

بانك مركزي هيچ‌گاه آمار غلط نداده است
رئيس شوراي پول و اعتبار با تأكيد بر اينكه در بدترين شرايط بانك مركزي آمار غلط نداده است، تصريح كرد: در همان ابتداي ورود به بانك مركزي اين انتقادات را مورد بررسي قرار دادم و به اين رسيده‌ام كه بانك مركزي در هيچ شرايطي آمار غلط نداده است. وي در دفاع از آمار بانك مركزي ادامه داد: بانك مركزي زماني آمار تسهيلات پرداختي را اعلام مي‌كند كه اطلاعات تك تك تسهيلات پرداختي را از نظام بانكي دريافت مي‌كند و نمي‌تواند به‌راحتي اين آمارها را تغيير دهد. سيف يكي از مهم‌ترين مقوله‌هاي مورد توجه بانك مركزي را ايجاد آرامش در بازارها اعلام كرد و افزود: حتماً سرمايه‌گذار براي انجام فعاليت‌هاي خود نيازمند پيش‌بيني آينده اقتصاد است.

15 درصد نقدينگي در اختيار 6 مؤسسه غير مجاز است
قائم مقام بانك مركزي نيز در اين همايش گفت: شش مؤسسه مالي غيرمجاز حدود 94 هزار ميليارد تومان از سپرده‌هاي مردم را در اختيار دارند. علي كميجاني با اشاره به انتقاداتي كه نسبت به كمبود نقدينگي در اقتصاد متوجه بانك مركزي است، بيان كرد: اما بايد توجه داشت كه سهم عمده مشكلات واحد‌هاي توليدي مربوط به طرف عرضه اقتصاد است نه نقدينگي تنها، بنابراين بايد گفت كه در اين ميان مشكلات مربوط به واردات مواد اوليه، كالاهاي واسطه سرمايه‌اي، عدم دسترسي به تكنولوژي توليد مناسب و بهره‌وري پايين توليد در عدم تقويت و رشد مناسب بخش‌هاي توليدي كه سهم عمده‌اي در اقتصاد دارد بي‌تقصير نبوده است.

نقدينگي از مرز ۶۷۰ هزار ميليارد تومان گذشت
قائم مقام بانك مركزي در ادامه به بيان توضيحاتي درباره ميزان رشد نقدينگي پرداخت و گفت: حجم نقدينگي در پايان آبان‌ماه سال جاري از ۶۷۰ هزار ميليارد تومان عبور كرده كه نسبت به رقم مشابه سال قبل 26.3 درصد افزايش دارد. وي گفت: رشد نقدينگي در چند سال اخير در مسيري قرار داشته كه از 4.5 درصد در سال ۱۳۸۹ به منفي 0.3 در سال ۱۳۹۰، منفي 7.9 در سال ۱۳۹۱ رسيده، اما در سال ۱۳۹۲ اين روند مثبت شده و به منفي 7.9 و در نهايت در آبان‌ماه امسال به 7.9 رسيده كه نشان‌دهنده‌ رشد مثبت نقدينگي برخلاف تصورات و انتقادات نسبت به كمبود آن است.

مطالبات معوق ۹۴ هزار ميليارد تومان
وي اشاره‌اي هم به موانع واسطه‌گري مالي شبكه بانكي داشت و يادآور شد: مطالبات معوق و رشد آن از مهم‌ترين مسائل پيشروي شبكه بانكي است به گونه‌اي كه تا پايان آبان‌ماه امسال ميزان معوقات بانكي به حدود ۹۴ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. قائم مقام بانك مركزي ادامه داد: تسهيلات تكميلي كه به دوش بانك‌ها قرار گرفته، بدهي دولت به سيستم بانكي و اوراق مشاركت شركت‌هاي دولتي از ديگر مسائل پيش‌روي شبكه بانكي است.

۹۴ هزار ميليارد تومان سپرده‌هاي مردم نزد ۶ مؤسسه غيرمجاز
كميجاني در بخش ديگري از سخنان خود به نقش مخرب مؤسسات مالي غيرمجاز در بازار پولي و مالي اشاره كرد و گفت: با وجود اينكه آمار دقيقي از مؤسسات پولي و اعتباري غيرمجاز وجود نداشته و حتي تعداد صندوق‌هاي قرض‌الحسنه نيز به‌طور دقيقي روشن نيست، اما همين كافي است كه بگوييم شش مؤسسه مالي غيرمجاز حدود ۹۴ هزار ميليارد تومان از سپرده‌هاي مردم را در اختيار دارند كه با وجود اينكه 15.1 درصد از كل ۶۷۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي را در بر مي‌گيرد، اما به تنهايي مي‌تواند نقش برهم زننده‌اي در بازار پولي داشته باشد.

مردم از سال ۹۴ آثار رشد اقتصادي را لمس خواهند كرد
كميجاني در حاشيه اين همايش نيز در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چرا فعالان اقتصادي و مردم آثار رشد اقتصادي 4درصدي را در اقتصاد لمس نمي‌كنند، اظهار داشت: براي اينكه اين رشد در سطح زندگي مردم لمس شود، زمان مي‌برد.
وي با بيان «اگر اين روند تا پايان امسال ادامه پيدا كند از سال 94 شاهد بهبود در زندگي مردم خواهيم بود»، تصريح كرد: علاوه بر مردم اميدواريم شاهد بهبود شرايط در وضعيت فعالان اقتصادي هم باشيم. قائم مقام بانك مركزي در پاسخ به ديگر پرسشي مبني بر اينكه افزايش نرخ دلار آزاد طي روزهاي اخير ناشي از چيست، گفت: دو دسته عوامل در تعيين وضعيت نرخ ارز دخالت دارند كه يك دسته عوامل بنيادي مانند رشد اقتصادي و بهره‌وري، نقدينگي و تورم هستند. با توجه به تحليل‌هايي كه داشتيم وقتي وضعيت متغيرهاي واقعي اقتصاد را مشاهده مي‌كنيم تصوير نسبتاً بهبود‌شونده‌اي را شاهديم. كميجاني با ابراز «در طول يك سال و نيم اخير شاهد تقويت ارزش پول ملي و ثبات در نرخ ارز بوديم» تصريح كرد: بانك مركزي پيوسته در تعقيب سياست‌هايي بوده است كه از نوسانات نرخ ارز جلوگيري و ثبات را حاكم كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن