محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832185103
انتظاری که برآورده نشد: نقدی بر فیلم «خانه پدری»
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
انتظاری که برآورده نشد: نقدی بر فیلم «خانه پدری» وبلاگ > زعفرانلو، شهرام - طبق روال معمول در سینمای ایران، فیلمی که در مرز توقیف و آزادی سرگردان است، اگر حتی یک سانس هم به نمایش درآید باید آب دستمان است زمین بگذاریم و در فشار ترافیک و سینهخیز هم که شده خود را برسانیم به سینما تا از بقیه که ندیدهاند و شاید هیچوقت هم نبینند، متمایز شویم. روز پنجشنبه ساعت 17 من از همهی آنها که خانه پدری را ندیدهاند یک سروگردن بلندتر شدم!
بازنشر از روزنامه اعتماد 93/10/08 در همین ابتدا یادآور میشوم که داستان فیلم خانه پدری، دارای تم و درونمایهای است خاص و به شدت تاثیرگذار. به همین دلیل، اغلب مخاطبین و بعضا اندکی از منتقدین گرامی، متاثر از این تم، یا به تحسین صرف و یا به تقبیح افراطی از فیلم پرداختهاند. در این متن سعی میکنم تا به دور از جنجالهای غیرسینمایی و بعضاً مغرضانه یا شیفتهوار، به نکاتی در حد یک نقد ساده اکتفا کنم و تحلیلهایی از گفتمان (گفتمانهای) غالب فیلم را، برای فرصتی دیگر موکول نمایم.
*** فیلم ساختاری اپیزودی دارد و داستانی در طول 70 سال را با روایتی خطی و کلاسیک تعریف میکند. داستانی متعلق به چند نسل از یک خانواده که در تهران قدیم زندگی میکردند و در یک خانه ساکن هستند. هر بخش از داستان به نمایی از دختر بچهای نشسته بر تاپ به بخش دیگر منتقل شده و پروسهی زمانی چند سالهای را حکایت میکند. پیرنگ اصلی در مورد قتل دختری است که به تعبیر مردان خانواده و فامیل باعث بیآبرویی شده است. او توسط برادر و پدرش کشته میشود و در زیرزمین خانه مدفون میگردد. سالها از پی هم میگذرد و افراد و اعضای خانواده در گیرودار این قتل حوادثی را تجربه کرده و از سرمیگذرانند. دلایل اقدامی اینگونه سنگدلانه و خوفناک تبیین نمیشود. ما نمیدانیم که آیا دختر دچار خطا و اشتباه شده و یا این برداشت غلط افراد خانواده میباشد که او دختری بدکردار است. شاید تعجیل در نمایش سکانس افتتاحیه و تاثیرگذاری آن، نتوانسته فرصتی فراهم آورد تا این دلایل تبیین گردد. حتی در ادامه فیلم نیز به این موضوع توجه کافی نمیشود و به ساختار موضوعی و هدفدار فیلم نیز لطمه میزند. همینطور است انگیزه برادر کوچک که علیرغم ناراحتی از حادثه آتی (قتل خواهر)، بدون قانع کردن تماشاگر، بدترین کار یعنی زدن ضرباتی کشنده و نهایی را به انجام میرساند.
لوکیشن فیلم در یک خانهی حیاطدار با زیرزمینی بزرگ و سه تکه فیلمبرداری شده است. تمامی حوادث مهم نیز در زیرزمین اتفاق میافتد. پس امکان مانور دوربین برای چرخش و فاصلهگیری از افراد کاهش مییابد. اما فیلمبردار و کارگردان تا حد ممکن از پس کار برآمده و از خستگی احتمالی از تماشای چنین لوکیشن محدودی میکاهند. البته تحرک افراد در رفت و آمدهای متعدد، به خوبی بر یکنواختی محیط غالب است. اما فضای برآمده از قتلی فجیع آن هم توسط برادر و پدر، باید شرایطی را بر محیط زیرزمین به خصوص اتاق محل دفن جنازه تحمیل کند که هر زمان دوربین، به هر دلیلی، به این اتاق سرک میکشد، در عین بیاطلاعی بیشتر اعضای خانواده از مرگ دختر، بیننده که در ابتدای فیلم ماجرا را میداند، دچار پریشانی و اضطراب و نگرانی شود. چنین میزانسنی شکل نمیگیرد و چنان احساسی نیز منتقل نمیشود. مهارت فیلمساز به گونهای باید باشد که حتی اگر بیننده نیز از وجود جنازه در اتاق بیخبر است، حال و هوای متفاوتتری را از سایر قسمتهای زیرزمین، احساس کند. هرچند وجود تار عنکبوتهای چندین ساله گذر زمان را تداعی میکند اما حس مورد انتظار را منتقل نمیسازد. تغییر زمان با تغییر تدریجی فضای حاکم بر خانه که به تدریج رو به کهولت و فرسودگی بنای قدیمی و نو شدن قفل در حیاط و شیر آب و دار قالی و ... است، قابل باور میشود. آدمها نیز در برخی موارد با مهارت گریم میشوند و پیر، و در مواردی تغییراتشان تصنعی است.
بازیها نه آنچنان عمق دارد و نه خیلی سطحی است. چون قرار است مقاطعی از بازهی زمانی 70 ساله به تصویر درآید، لذا فرصت برای بروز و ظهور هنر بازیگران کم میشود و بازیها در لحظاتی درخشان است و در لحظاتی بدون جاافتادگی رو به پایان مینهد. بازی مهدی هاشمی و برخی از زنها قابل تامل بوده اما مهران رجبی بازی کلیشهای دارد و به دلیل نقشهای متعدد و مشابه خود نتوانسته به شکلی دیگر و متفاوتتر نمایان شود. دختر مقتول، در سکانس افتتاحیه بازی موثری را عرضه میکند و نقش متناسبی را از دختری جوان و سر به هوا که باعث سوءبرداشت مردان خانواده از رفتارهای اجتماعیاش شده، ارائه میدهد که حالا در جدال میان مرگ و زندگی در تکاپوست.
*** در همان نگاه نخست یک چیز توی چشم میزند و به شدت گلدرشت است. به رسم مالوف فیلمهای مشابه، خشونت علیه زنان، از ابتدا تا پایان فیلم خودنمایی میکند. دختری کشته میشود. خواهری از شوهرش کتک میخورد. مادری بر سر قبر دختر کشته شدهاش، سکته میکند. دختری به زور، شوهر داده میشود و دست به خودکشی میزند. دختری بر اثر کنجکاوی از پدر کتک میخورد و ... همگی یک حرف نخنما میزنند که علیرغم انتظار مخاطب، فروتر از تواناییهای عیاری، ساخت و پرداخت شده است. جامعه مردسالار و حاکمیت آداب و رسوم برآمده از چنین استحکامی، یک قربانی بیش ندارد و آن قربانی، «زن» است. مردها تعیین کننده منش خانوادگی و اجتماعی زنان هستند. زنان اغلب در اندرونی خانه خود و یا پدرشان، مشغول خانهداری و رفو کردن میباشند و در دایرهی بستهای از قواعد و مقررات ظالمانه و بردهدار مردان، گرفتارند.
زنان کتک میخورند، تهدید میشوند، اشک میریزند و پیر و فرسوده میگردند. و مردان با تکیه بر فرهنگ آبروداری و حفظ و صیانت از نظام اخلاقی خودساخته و خودبافته، هر آنچه فهم و درک میکنند را اعمال کرده و به خیال خویش زندگانی موفقی را رقم میزنند. سالهاست در سینمای ایران از ظلم به زنان و نابرابری در قبال مردان حرفها زده و قصهها تعریف شده است. به عبارتی، حکایتی یکسان که از هر زبانی میشنویم، مکرر است. اما این مهم نیست که تم اصلی، مدام تکرار میشود، مهم آن است که به شیوه و هنر هر هنرمندی پرداختی متفاوت و تجربهنشده عرضه گردد. عیاری در این مقوله انتظار مخاطب را تامین نمیکند و صرفا با نمایش عریان خشونت علیه زنان، مسیری مندرس و یکنواخت را طی میکند.
هنر هنرمند در نمایش عینی و عوامانه خشونت نیست. در جهان امروز با توسعه و ارتقاء آفرینشگری در هنر، شاهد آثاری هستیم که به قول تحلیلگران گفتمان، با مغفول گذاردن موضوع و عدم بازنمایی آن، میتوان بار معنایی و تاثیرگذاریش را به خوبی تبیین کرد و به نمایش گذاشت. نگاه و پرداخت سطحی از موضوع خشونتِ برآمده از نگرش و منش مبتنی بر رسوم گذشته، ماندگاری اثر را در دورانهای مختلف دچار نقصان و ناکارآمدی خواهد کرد. تاسفبارتر آنکه، در جاهایی از فیلم شاهد تخطی نویسنده و فیلمساز از رعایت قواعد و ضرورتهای فیلمسازی و قصهگویی هم هستیم. چه لزومی دارد که با این همه حادثه و کنشهای گویا و آشکار، که در برخی موارد نیز دچار شعارزدگی شده است، در قالب گفتگوی مردان از کمعقلی و دردسرآفرینی زنان فریاد زده شود؟ پدر: "زن جماعتو توی شیشه هم بکنی باز نم خودشو پس میده." محتشم: "زن از دندهی کجه دیگه". سینما قرار است نشان دهد نه آنکه مقاله بنویسد. بسیاری از حرفها را میتوان در قالب رفتار آدمهای فیلم دید و کشمکشها را در ارتباط میان آنها به تجربه نشست.
این خطا در سکانس پایانی و سکته کردن محتشم و درگیرهای لفظی پسر و عروس آیندهاش، هم به چشم میخورد. توضیحات و توصیفات بیهوده و اضافی به چه کار فیلم میآید؟ در صورتیکه اطلاعاتی عرضه میشود که به قدر کافی و حتی زیاده از حد در طول فیلم برای مخاطب روشن و شناخته شده هستند. حتی اگر تمامی دیالوگهای این بخش را حذف کنیم، اتفاقات و کنشها کاملا گویاست. گویی عیاری این فیلم را با تعجیل نوشته و ساخته است و سعی نکرده در بازبینی، جرح و تعدیل لازم را صورت دهد، تا اثر شکل و بافت سینمایی به خود بگیرد و لذت از هنرنمایی او را، نصیبمان کند.
کلید واژه ها: نقد فیلم - بازیگران سینمای ایران - سینمای ایران - کارگردانان سینمای ایران -
دوشنبه 8 دی 1393 - 15:31:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
اظهارات دو فیلمساز درباره اکران «خانه پدری» / یک اتفاق مثبت برای سینمای ایران
اظهارات دو فیلمساز درباره اکران خانه پدری یک اتفاق مثبت برای سینمای ایران فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی میهمان داریم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری را تجربهای خاص و منحصر به فرد دانست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمدمهدی عسگرپور کارگردان و مدیرعاملواکنش یک فیلمساز به اکران «خانه پدری» / نباید به قانون معترض بود
واکنش یک فیلمساز به اکران خانه پدری نباید به قانون معترض بود فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی مزارشریف تاکید کرد وقتی مسئولان براساس قانون تصمیم میگیرند اعتراض به آن منطقی نیست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حسن برزیده درباره نمایش فیلم سینمایی«خانهوزیر ارشاد: «خانه پدری» قابل اکران عمومی نیست/ عدم اکران فیلمهای خشن مصوبه هیأت دولت است
وزیر ارشاد خانه پدری قابل اکران عمومی نیست عدم اکران فیلمهای خشن مصوبه هیأت دولت است فرهنگ > سینما - خبرگزاری دانشجو نوشت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره مخالفت مجلس با اکران خانه پدری گفت فیلم را دیدهام البته شورای نظارت بر نمواکنش حجت الاسلام ذوالنور به اکران «خانه پدری» مجوز اکران به برخی فیلمهای ضد دین باعث نگرانی جامعه
واکنش حجت الاسلام ذوالنور به اکران خانه پدریمجوز اکران به برخی فیلمهای ضد دین باعث نگرانی جامعه مذهبی شده استنماینده سابق ولی فقیه در سپاه با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی فرهنگ نسبت به مجوز اکران برخی فیلمهای ضد ارزشهای دینی مردم جامعه واکنش نشان داد حجت الاسلام والمسلمین مجتبینایب رییس اول کمیسیون فرهنگی به فارس خبر داد «خانه پدری» اکران نمیشود/محتوای این فیلم مناسب نیست
نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی به فارس خبر دادخانه پدری اکران نمیشود محتوای این فیلم مناسب نیستنایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که در صحبتهایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آنها منتقل شد و نتیجه عدم اکران خانه پدری خواهد بود حجت الاسلام مرتضی آقا تهراپایان توقیف فیلم کیانوش عیاری / «خانه پدری» اکران عمومی میشود
پایان توقیف فیلم کیانوش عیاری خانه پدری اکران عمومی میشود فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی خانه پدری ساخته کیانوش عیاری از هشتم دی ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین امیرحسین علمالهدی دبیر اجرایی گروه سینمایی هنر وتبعات اکران فیلم موهن ادامه دارد حوزه هنری «خانه پدری» را اکران نمیکند/آیا شهرداری تهران اکران خواه
تبعات اکران فیلم موهن ادامه داردحوزه هنری خانه پدری را اکران نمیکند آیا شهرداری تهران اکران خواهد کرد منابع آگاه در حوزه هنری اعلام کردند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه سیاست پرهیز از اکران فیلمهای سیاه و ضددینی فیلم خانه پدری را در سینماهای خود اکران نخواهد کرد دبیفراستی: «خانه پدری» از «یک خانواده محترم» هم خطرناکتر است و باید توقیف شود/ این یک فیلم ض
فراستی خانه پدری از یک خانواده محترم هم خطرناکتر است و باید توقیف شود این یک فیلم ضدایرانی استمسعود فراستی گفت به نظرم فیلم خانه پدری نسبت به فیلم سینمایی یک خانواده محترم فیلم بدتری است سایت مجله فرهنگی هفتراه نوشت بحث اکران نسخه کامل فیلم خانه پدری پس از چهارسال توقیف اچرا خانه پدری فیلم سیاهی است؟ «خانه پدری»؛ فیلمی درباره دخترکشی با چاشنی دین اسلام
چرا خانه پدری فیلم سیاهی است خانه پدری فیلمی درباره دخترکشی با چاشنی دین اسلامهر بخش از فیلم خانه پدری نمادی از یک دوره زندگی اهالی خانه پدری است اما همه این زندگی تحت تاثیر خشونت قتل فجیع سالهای گذشته قراردارد و هیچگاه زندگی از زیر بار این خشونت بیرون نمیآید به گزارش خبرنگعضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی در گفتوگو با فارس «خانه پدری» نباید اکران شود/ این فیلم نمایش
عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی در گفتوگو با فارسخانه پدری نباید اکران شود این فیلم نمایش تضییع جامعه ایرانی با عقبه دینی و اعتقادی استجمال شورجه با تاکید براین که فیلم خانه پدری نباید اکران شود گفت خانه پدری با توجه به اینکه مستقیماً در نمایش تضییع جامعه ایرانی با عقبهنظر یک کارگردان درباره فیلمی که دوست ندارند/ جمال شورجه: «خانه پدری» نباید اکران شود
نظر یک کارگردان درباره فیلمی که دوست ندارند جمال شورجه خانه پدری نباید اکران شود فرهنگ > سینما - فارس نوشت جمال شورجه با تاکید براین که فیلم «خانه پدری» نباید اکران شود گفت «خانه پدری» با توجه به اینکه مستقیماً در نمایش تضییع جامع«هنر و تجربه» به اهداف خود میرسد نجات فیلم توهینآمیز در روزهای بحرانی سازمان سینمایی/«خانه پد
هنر و تجربه به اهداف خود میرسدنجات فیلم توهینآمیز در روزهای بحرانی سازمان سینمایی خانه پدری خانم کدام پدر است بنابه اعلام امیرحسین علمالهدی دبیر اجرایی گروه هنر و تجربه فیلم سینمایی خانه پدری 8 دیماه در این گروه اکران خواهد شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس امیرحسین علم الهدجهانگیر الماسی: اکران «خانه پدری» یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی کشور است
جهانگیر الماسی اکران خانه پدری یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی کشور است فرهنگ > سینما - مهر نوشت جهانگیر الماسی با اشاره اینکه اکران فیلم «خانه پدری» یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی کشور است لزوم مدیریت نافذ و همه سونگر را نیاز سینمای ایران دانست جهانگی«صداست که میماند» فیلمی دیده نشده از «مرتضی احمدی»
صداست که میماند فیلمی دیده نشده از مرتضی احمدییکی از آخرین حضورهای زنده یاد مرتضی احمدی در فیلم بود که هنوز اکران نشده است به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس این فیلم سینمایی به کارگردانی سعید چاری و تهیه کنندگی هادی مشکات جز آخرین کارها و فعالیتهای هنری مرحوم مرنگاهی به حاشیههای اکران آخرین ساخته کیانوش عیاری/ مصائب «خانه پدری»
نگاهی به حاشیههای اکران آخرین ساخته کیانوش عیاری مصائب خانه پدری فرهنگ > سینما - خبر اکران خانه پدری آخرین ساخته کیانوش عیاری در گروه سینمایی هنر و تجربه اگرچه خبری خوش است اما مخاطب را به یاد تمام مصائبی میاندازد که این کارگردان کشید الهه خسروییگانه &اکران «خانه پدری» و تکمیل حلقه دشمنان در داخل کشور
اکران خانه پدری و تکمیل حلقه دشمنان در داخل کشورسیاست گروه هنر و تجربه با تصمیم این گروه برای اکران فیلمی که سرشار از خشونت علیه زنان است و در شرایطی که از همه طرف اسلام و ایران مورد هجمه قرار گرفته است -گروگانگیری اخیر در استرالیا گزارش های احمد شهید و - چقدر در جهت سیاستهادر جمع خبرنگاران عنوان شد وزیر ارشاد: «خانه پدری» قابل اکران عمومی نیست
در جمع خبرنگاران عنوان شدوزیر ارشاد خانه پدری قابل اکران عمومی نیستوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت فیلم خانه پدری را دیدهام این فیلم قابل اصلاح و اکران عمومی نیست البته ممکن است در حد محدود اکران شود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلا-
گوناگون
پربازدیدترینها