تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819249844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتایج بررسی یک سکونت گاه انسانی دوران پیش از تاریخ در فارس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: نتایج بررسی یک سکونت گاه انسانی دوران پیش از تاریخ در فارس خبرگزاری پانا: كوه ها و ارتفاعات شهرستان ارسنجان از مهم ترین مكان هایی است كه در ادوار پیش از تاریخ مورد سكونت اقوام و گروه های انسانی قرار داشته است.
۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي ساعت 14:44

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، كوه ها و ارتفاعات شهرستان ارسنجان از مهم ترین مكان هایی است كه در ادوار پیش از تاریخ مورد سكونت اقوام و گروه های انسانی قرار داشته است. وجود صدها غار و پناهگاه سنگی در این ارتفاعات با تنوع تیغه و ابزارهای سنگی خود گواه این مدعاست و از سوی دیگر وجود سنگ های معدنی مانند چینی و مرمریت موجب شده تعداد زیادی معدن در این شهرستان و شهرستان همجوار آن نی ریز در حال فعالیت باشد. یکی از این سکونت گاه های موقت انسانی که از اهمیت پژوهشی برخوردار است پناهگاه صخره ای پیر قوچ می باشد که در ارتفاعات شهرستان ارسنجان قرار گرفته است .
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس به گفته حسن پاک نژاد مسوول تهیه پرونده ثبت این اثردر فهرست آثار ملی این یادمان تاریخی در سال 1978 در طی بررسی ارسنجان توسط ایکیدا از ژاپن بررسی شده است، این مکان در ادوار پیش از تاریخ محل استقرار و سکونت انسانی بوده است، ارتفاع این پناهگاه از دشت 17متر، عرض دهانه 23 متر، عمق 11 متر و ارتفاع دهانه پناهگاه به بیش از 30 متر می رسد که به صورت پلی صخره ای از دور نمایان است و بیش از 200 متر از کف دشت ارتفاع دارد و بخش هایی از این پناهگاه در طی تاریخ فرو ریخته است.
این کارشناس ارشد باستان شناس در ادامه می گوید در تحقیقات انجام گرفته از این محل سه تراشه سنگی بدست آمدو مصنوعات سنگی جمع آوری شده از این محوطه و سایر محوطه های پیش از تاریخی شهرستان ارسنجان به لحاظ نوع سنگ و تکنیک ساخت از شرایط نسبتا یکسانی برخوردار می باشد .
پاک نژاد می گوید: مصنوعات سنگی به دست آمده از غارها، پناه گاه ها و دیگر محوطه های پیش از تاریخ حوزه فرهنگی شهرستان ارسنجان از چهار گروه تراشه ها ،سنگ های مادر،ابزارهای سنگی شامل تیغه های ساده، كنگره دار یا با پرداخت معكوس و ریز تیغه ها تشكیل شده است.
او می افزاید سنگ پایاترین ماده خام مطالعاتی در باستان شناسی محسوب می شود كه پیش از هر ماده دیگری مورد استفاده بشر قرار گرفته و عصر سنگ، طولانی تر از تمام ادوار فرهنگی بشر است. ابزار سنگی از جنس های مختلف ساخته می شوندابزار كنگره دار احتمالاً برای زدودن چربی از روده و كندن پوست شاخه ها استفاده می شده است. این گونه ابزار به طور كلی كمتر از سایر ابزارها هستند. گروه دیگر شامل تیغه هایی است كه لبه آنها دارای جلا و درخشندگی است . آخرین یافته های باستان شناسان نشان داده كه این ابزارها به صورت تركیبی دریك دسته جای می گرفتند و برای دروی غلات و سایر نباتات به كار برده می شدند.تراشه های دندانه دار نیز احتمالاً همچون اره كاربری داشته و برای بریدن شاخه ها یا استخوان بكار برده شده است. در مجموعه سنگی بدست آمده از محوطه های پیش از تاریخی شهرستان ارسنجان هم سنگ مادر تراشه و هم سنگ مادر تیغه وجود دارد. اگر چه سنگ های مادر گروه اخیر چندان شاخص نیستند اما با توجه به وجود این سنگ ها می توان چنین برداشت كرد كه عملیات شناسایی ابزارها در محوطه صورت می گرفته و ساكنان این محل، منابع سنگ قابل توجهی در اختیار داشته اند.
به گفته او منابع سنگ جهت ابزارهای سنگی در محوطه های باستانی فوق الذكر شامل سنگ های سیلیسی كرم، قهوه ای روشن ، طوسی ، خاكستری و خاکستری مایل به سبز می باشد كه از منابع چرت درون زاگرس مرتفع یافت می شوند و به صورت رگه هایی درون صخره های آهكی قرار دارند.
سنگ ها سیلیسی قهوه ای رنگ كف رودخانه ها و اطراف آن كه توسط ساكنین به محوطه منتقل شده اند،این گونه سنگ ها به وسیله رود از مناطق زاگرس بیرونی به زاگرس مرتفع وزاگرس چین خورده حمل شده اند.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن