تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820010954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لغو کامل تحريم هاي شوراي امنيت 5 تا 10 سال زمان مي برد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ دي ۱۳۹۳ (۰:۳۵ق.ظ)
يک کارشناس حقوق بين الملل در گفتگو با موج؛ لغو کامل تحريم هاي شوراي امنيت 5 تا 10 سال زمان مي برد گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، مذاکرات ايران و 1+5 موجب شده که تاکنون تحليل هاي متعددي در مورد لغو تحريم هاي ايران و اهميت هرکدام از آنها ارائه شود. اينکه آيا بايد تأکيد و الويت بر لغو تحريم‌ هاي يک‌جانبه باشد يا تحريم‌هاي شوراي امنيت مسئله‌اي است که همچنان به خود قوت در محافل سياسي، علمي و خبري باقي مانده است. با نظر به مباحث ارائه شده دو ديدگاه در اين مورد وجود دارد.
ديدگاه نخست معتقد است که در لغو تحريم ها الويت با تحريمهاي يک جانبه باشد چرا که اين تحريم ها عمدتا اقتصاد ايران را نشانه گرفته است و محدوديت هاي بيشتري بوجود آورده اند.
اما ديدگاه ديگري وجود دارد که بر لغو تحريم هاي شوراي امنيت تأکيد دارد و بيان مي دارد که تحريم هاي شوراي امنيت به لحاظ نرم افزاي تاثيري بس شگرف بر اذهان جهاني دارد و مشروعيت تحريم هاي يک جانبه را که با اين بهانه وضع شده به کلي از بين مي برد.
در اين مورد با دکتر نعمت احمدي کارشناس حقوق بين الملل و استاد دانشگاه تهران گفت وگويي را ترتيب داده ايم که در ذيل آمده است.

در مورد ساز و کار لغو تحريم هاي يک جانبه و تحريم هاي شواري امنيت توضيح دهيد؟
مهمترين مسئله اي که در لغو تحريم ها بايد به آن اشاره داشت مسئله "اجماع" است. در تحريم هاي يک جانبه، برداشته شدن، لغو يا تعليق تحريم ها ساده و راحت است اما تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل به راحتي لغو نمي شوند و اجماع جهاني را مي طلبد.
در شوراي امنيت 5 عضو دائم و 10 عضو غير دائم وجود دارد در اين ميان تصميمات بايد به تاييد مجمع عمومي هم برسد و برداشته شدن تحريم هاي سازمان ملل فرآيند پيچيده تري است همان طور که تصويب آنها نيز مشکل است.

فکر نمي کنيد در اين مورد طرف مقابل تلاش دارد تا مشکلات لغو تحريم ها را بزرگ جلوه دهد؟
در تحريم هايي که عليه کشورمان تصويب شد، چين و روسيه مي توانستند آنها را وتو کنند اما متاسفانه اين دو کشور بيشتر از هر دولتي به ما ظلم کردند. در سال 2003 که به عراق حمله شد، دولتي در اين کشور تشکيل دادند، زمان گذشت و بعد از 10 سال يعني در سال 2013 تحريم ها عليه عراق برداشته شد، يعني 10 سال خودشان صاحب عراق بودند اما تحريمها را لغو نکردند. بنابراين لغو تحريم ها زمان مي برد.

پس با اين حساب لغو تحريم هاي شوراي امنيت مهمترين مسئله اي است که بايد در دستور کار تيم مذاکره کننده قرار بگيرد؟
تحريم هاي شوراي امنيت بسيار مهم است. ما براي تحريم هاي اروپا يا کنگره آمريکا آنتي تز داريم و مي توانيم دورشان بزنيم اما لغو تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل کار بسيار دشواري است چون اين تحريم ها با اجماع جهاني تصويب مي شود و اگر نقض شوند بايد آن علل اجماع به طور کلي از ميان برود. اين تحريم ها جريمه جهاني دارد يعني اگر دولتي قطع نامه را ناديده گرفت و زيرپا گذاشت جامعه جهاني آنرا توبيخ مي کند و جريمه بسيار سنگيني را بايد پرداخت کند. در اين قطع نامه ها کشوري جرأت ندارد يک جانبه عمل کند بلکه بايد اجماع جهاني را بدست آيد. اما تحريم هاي کنگره آمريکا را خودشان مي توانند لغو کنند و الزامي به اجماع جهاني نيست.

يعني تفاوت اصلي در پشتوانه بين المللي تحريم ها است؟
صد در صد. پشتوانه تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل کل دنيا است اما پشتوانه تحريم هاي کنگره يا اتحاديه اروپا خودشان هستند که به راحتي مي توانند آنها را لغو کنند.

به نظر شما لغو تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران چقدر زمان خواهد برد؟
برداشته شدن کامل تحريم ها بين 5 تا 10 سال زمان خواهد برد و همچنان بايد تبعات آنرا بدهيم. البته بنده قبلا و چند سال پيش که پي درپي قطع نامه صادر مي شد طي گزارش ها و مقالاتم تأکيد مي کردم که نبايد به اين راحتي به قطع نامه ها نگاه کرد، قطع نامه ها کشور را به قهقرا خواهد برد اما متاسفانه در آن سالها کسي به حرفمان توجه نمي کرد.

علت طولاني بودن پروسه لغو تحريمها در چيست؟
ببينيد! توافق موقت ژنو قراردادي شفاهي بود که اصطلاحا به آن non paper گفته مي شود. بنابراين اين قرارداد "غير الزام آور" بود؛ اما توافق نهايي "الزام آور" مي شود. يعني بايد در مجلس تصويب شود، در سازمان ملل و در شوراي امنيت تصويب شود. تک تک موارد قطعنامه ها باز شوند و توضيحات لازم در مورد آن ها ارائه شود. سازمان انرژي اتمي، اتحاديه اروپا، نمايندگان اروپا و ... بايد توضيحات لازم را ارائه دهند و طي يک فرآيند طولاني اگر ok نهايي داده شود که روندي بيش از 5 سال را خواهد داشت لغو تحريم ها انجام مي گيرد. به اين دليل است که لغو تحريمها را همواره بسيار سختر از تصويب دانسته اند.
ما قطع نامه هايي داريم که از سال 2003 عليه کشورمان تصويب شد و از 2003 شوراي امنيت به اين مسئله ورود پيدا کرد که مصادف شده بود با رياست جمهوري آقاي خاتمي. از همين سال غني سازي اورانيوم را متوقف کرديم و 4 تا 5 سال غني سازي نداشتيم؛ بنابراين آمدند و به موشک هاي ما گير دادند. در پايان دوره خاتمي غني سازي آغاز شد. انتخابات رياست جمهوري در ايران برگزار و آقاي احمدي نژاد انتخاب شد. در اين دوره تمام کارهايي که آنها مي خواستند تحقق يافت؛ يعني شعارهاي تنش زا و بهانه دادن هاي متعدد، طرح مسئله هولوکاست و ... از سوي رئيس جمهور وقت موجب شده بود تا اجماعي جهاني را عليه ايران شکل دهند. صدور قطع نامه ها با پشتوانه جهاني کار را براي ايران بسيار مشکل کرده است.

اگر لغو تحريم ها تا اين حد زمان مي برد، انتظار گشايش اقتصادي پس از توافق هسته اي را نابجا مي دانيد؟
لغو تحريم ها اگرچه زمان بر است اما مسئله اي که نياز به توضيح دارد اين است که بايد دو بعد سخت افزاي و نرم افزاري توافق هسته اي را در نظر گرفت. اگر توافق ايران و 1+5 حاصل شود به دنبال آن بعد نرم افزاري فعال خواهد شد و تاثيرات رواني فعالان اقتصادي ايران و جهان که محدوديت وسيعي برايشان ايجاد کرده بود کنار مي رود و ديگر با آسودگي اهداف اقتصادي شان را دنبال مي کنند. محدوديت هاي انتقال پول، کشتيراني و ... به محض توافق هسته اي از لحاظ رواني کنار مي رود و بخش هاي اقتصادي فعال مي شوند. به عبارتي علي رغم آنکه موانع قانوني ممکن است هچنان وجود داشته باشد (بعد سخت افزاري) و هنوز رويه قانوني خود را طي نکرده اما چون بخش نرم افزاري از بين رفته است چرخه اقتصادي به حالت نرمال خود باز مي گردد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن