تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806260115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوابهاي آشفته داعش براي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ دي ۱۳۹۳ (۹:۳۷ق.ظ)
قدس: خوابهاي آشفته داعش براي لبنان
به گزارش خبرگزاري موجف روزنامه قدس چنين نوشت:
گروه تروريستي داعش سعي دارد دامنه حضور خود را پس از سوريه و عراق به لبنان گسترش دهد.
عملياتهاي ترور و انفجار در لبنان به نوعي اعلام موجوديت اين گروه است.در عين حال داعش براي انجام عمليات، نيازمند فضاي اجتماعي اهل سنت است که از آنها حمايت کند. حال آنکه جامعه اهل تسنن لبنان چنين حمايتي از داعش نمي کنند، زيرا بخش بسيار مهم از جامعه اهل سنت لبنان طرفدار مقاومت بوده و از آن حمايت مي کنند. حتي آن بخشي که از مقاومت حمايت نمي کند، راضي نيستند که همزيستي آنها با بقيه فرقه هاي مذهبي و ديني توسط گروه هاي وهابي و تکفيري از بين برود، بنابراين داعش قادر نيست مانند عراق در لبنان نيز عمل کند.
از طرفي دستگاه هاي امنيتي لبنان همکاري بسيار گسترده اي با هم دارند و اين دقت امنيتي باعث شده تا به امروز، بسياري از عمليات تخريبي، ترور و انفجارها خنثي شود.
امروزه آنچه در لبنان، سوريه و عراق شاهديم، ناشي از يک طرح بين المللي با مشارکت دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا، اسراييل، عربستان، قطر، اردن و ترکيه است. داعش نيز گروهي تروريستي است که از پشتيباني و کمک مالي و تسليحاتي آنها برخوردار بوده و هدف ديگري جز ضربه زدن و تضعيف محور مقاومت به منظور اجراي طرح خاورميانه جديد ندارد، زيرا بارها در گذشته سعي کرده اين طرح را از طريق هرج و مرج خلاق اجرا کنند.
در واقع آنچه اکنون در عراق روي مي دهد، بخشهاي يک طرح بين المللي صهيونيستي براي تجزيه خاورميانه و حفظ امنيت اسراييل است. که تا کنون در لبنان و سوريه شکست خورده و درعراق هم به نظر نمي رسد با وضعيت موجود، بتواند موفق شود و به محور مقاومت ضربه بزند.
از سويي ديگر با يورش نيروهاي داعش به شهر عرسال و فتح آن، بحث حضور آنها در لبنان، پر رنگ تر شد، طرحي که از چند ماه قبل و پس از سقوط منطقه مرزي القصير تدوين شده بود، با اين حال زمان اجراي آن به وقتي موکول شد که سقوط القلمون قطعي به نظر رسيد؛ زيرا مسؤولان داعش نگران اين موضوع بودند که ورودشان به خاک لبنان به همکاري تاکتيکي يا استراتژيک ارتشهاي لبنان و سوريه بينجامد. به اين ترتيب، اين بار داعش از القلمون فرار نکرد و تا آخرين روزها با تمام وجود جنگيد؛ اما زماني که ديد محاصره قابل شکستن نيست، به لبنان حمله برد تا همزمان القلمون را نيز حفظ کند. پس از تکميل محاصره منطقه استراتژيک «القلمون» در سوريه به وسيله حزب ا... و ارتش لبنان، سرفرماندهي داعش در القلمون به نيروهايش دستور داد از لابه لاي کوه هاي مرزي به عرسال حمله برده و در حمله اي برق آسا اين شهر را فتح کند. سرعت عمل داعش در اين عمليات، توانايي رزمي اين گروه تروريستي را نشان داد. در اين مرحله، نيروهاي داعش در منطقه الزبداني سوريه با سلاح سنگين به سمت مرز لبنان (عرسال) حمله کرده تا اين قسمت از خاک لبنان را به قلمرو داعش اضافه کنند.
با اين توصيفات، علل حمله داعش به لبنان را مي توان در مواردي خلاصه کرد.
تغييرات ميداني نبرد در سوريه به صورتي بود که نيروهاي داعش و النصره در القلمون روزانه بيشتر در منجلاب فرو مي رفتند و به نظر مي رسيد ارتش سوريه و متحدانش بزودي اين منطقه را به صورت کامل پاکسازي خواهند کرد. شدت محاصره به صورتي بود که اين بار، نيروهاي داعش حتي توان فرار را هم نداشتند و به اين ترتيب همگي کشته مي شدند. عاملي که باعث شد داعش تصميم نهايي براي حمله به لبنان را بگيرد، قطع محور ارتباطي القلمون به الزبداني بود. منطقه الزبداني به صورت کامل در اختيار داعش است و در آن تسليحات و نيروهاي زيادي دارد؛ اما ارتش به کمک چريکهاي وابسته به حزب ا... توانست محور ارتباطي آنان به القلمون را قطع کند که از طرفي نشان دهنده توانايي حزب ا... و ارتش سوريه بود، و از طرف ديگه حلقه محاصره را به صورت چندلايه تکميل کرد. وجود صدها زخمي در اين منطقه، يکي از موانع ديگر گروه هاي مسلح براي فرار از القلمون بود. نيروهاي زخمي قابليت فرار از کوهستان را ندارند و به اين ترتيب، يا داعش و النصره بايد سربازان خود را به ارتش سوريه تقديم مي کردند، يا معبر لجستيکي و پشتيباني براي القلمون درست کنند تا بتوانند مانع از سقوط اين منطقه شوند.
در عين حال گروه هاي تندرو اقدام به تشکيل شاخه دولت اسلامي عراق و شام در شهر طرابلس لبنان کرده اند. براي تحقق طرح تشکيل امارت در لبنان، مي خواستند از منطقه مرزي عرسال، عمليات زميني خود را به سمت شهر «الهرمل» و از آنجا به سوي «الضنّيه» و شهر «طرابلس» به پيش ببرند تا با اشغال مناطق تا درياي مديترانه، امارت موسوم به «دولت اسلامي» را در مناطق اشغال شده اعلام کنند. آنها قصد داشتند شيعيان و مسيحيان را با هدف متصل کردن منطقه «البقاع» به شهر «طرابلس» مجبور به مهاجرت کنند و همچنين قصد دارند از طريق جنگ رواني و رسانه اي از يک طرف و حمله نظامي به ارتش و دعوت به جدايي نيروها از اين نهاد نظامي از طرف ديگر به هدف خود برسند. بي شک آنچه لبنان به روي خود مي بيند، خطري تمام عيار است.
اين خطر زماني بيشتر احساس مي شود که مي بينيم منطقه درگير ناآرامي هاي شديد شده که فراتر از توقعات است.مبالغه نيست اگر بگوييم که ما درباره وضعيتي بي سابقه صحبت مي کنيم که از موصل تا عرسال امتداد دارد. از سوي ديگر ما در اين منطقه شاهد ضعف دولتهاي مرکزي هستيم که کنترلي بر سراسر سرزمينهاي کشورهايشان ندارند. مرزهاي بين المللي نيز از بين رفته اند. آن چه مي تواند خطرناکتر از تحولات لبنان باشد، اين است که به طور رسمي و طي يک خونريزي تمام عيار، مرزها از بين بروند و استقلال لبنان زير سؤال برود و منطقه اي که از موصل آغاز شده، تا اينجا ادامه يابد.
نويسنده:سمير الخادم













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن