واضح آرشیو وب فارسی:الف: چگونه میتوان فیلمنامه پرفروش نوشت؟
نیره رحمانی، 3 دی 1393
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴
فیلمنامهنویسی ژانرنویسنده: استفن و . دانکن مترجم: وحید الله موسویناشر: ساقی، چاپ اول، ۱۳۹۱۴۰۲ صفحه ، ۹۰۰۰ توماناین کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکنند، در صورت تمایل در تهران اینجا و در شهرستانها اینجا کلیک کنید.****نوشتن یک فیلمنامه تجاری که مبتنی بر قواعد و استانداردهای قابلقبول سینما باشد؛ کاری است که تنها عده کمی از عهده آن برمیآیند، اینطور نیست که هر فیلمنامهنویس تجاری، چون نتوانسته فیلمنامه هنری بنویسد تجارینویس شده است.نوشتن یک فیلمنامه تجاری موفق از این هم دشوارتر است، هیچ تضمینی نیست فیلمنامهای که ما فکر میکنیم تجاریست موردپسند تماشاگران قرار بگیرد. این یکی از دلایلیست که نویسندگان فیلمنامههای تجاری عموماً ترجیح میدهند که با الگوهای مشخص و از پیش امتحان شده کار کنند. بههمین خاطر فیلمهای تجاری اغلب آثاری متکی به ژانر هستند، از راه تکرار و تنوعبخشی، داستانهایی آشنا را با شخصیتهایی آشنا و موقعیتهایی آشنا تعریف میکنند. ژانرهای سینمایی با تکرار همین تمهای مشخص، برای مضامین مشخص به عنوان الگوهای پذیرفتهشده شکل میگیرند. در طول تاریخ سینما فیلمهای بدنه سینما را که اغلب آثاری تجاری و مردمپسند هستند همین فیلمهای ژانری تشکیل میدهند.با همه اینها اگر نخواهیم یک حکم کلی داده باشیم، سینمای تجاری را فیلمهای ژانری و سینمای هنری را فیلمهایی غیرژانری و یا ترکیبی تشکیل میدهند. چنین فرضی چندان دشوار نیست وقتی توجه داشته باشیم که برعکس سینمای عامهپسند که به دنبال عناصر آشناست، سینمای هنری اغلب به دنبال آشناییزدایی و دور شدن از قردادهای آشنا و الگوهای استفاده شده است.هدف اصلی کتاب فیلمنامهنویسی ژانر، ارائه اطلاعاتیست عملی و ضروری درباره عناصری که برای نوشتن یک فیلمنامهی عامهپسند یا تجاری موردنیاز است و باید در بهکارگیری آنها مهارتهای لازم را کسب کنید. لفظ تجاری که غالباً در سینمای ایران بهعنوان دشنام به کار میرود نباید برای علاقهمندان سینما دافعه ایجاد کند، سینما هنریست آمیخته به صنعت و تجارت. شاید هنر سینما مدیون فیلمهای غیرتجاری باشد اما خود سینما در ذات خویش وامدار فیلمهای تجاریست که بقای آن را ممکن میسازند. فیلمهای تجاری استانداردهایی دارد که برخلاف تصور بسیاری از سطح بالایی هم برخوردار هستند. گذشته از همه اینها حتی فیلمهایی که با بینش هنرمندانه ساختهشدهاند از جنبههایی محصولی کاملاً تجاری بودهاند، مگر نهاینکه فیلمهای چاپلین یا بسیاری از فیلمسازان بزرگ سینمای کلاسیک همینگونه بوده؟ کتاب فیلمنامهنویسی ژانر کتابیست که قرار است به خواننده نوشتن آثاری پرمخاطب را آموزش دهد. به همین خاطر نیز نویسنده کتاب نام فیلمنامهنویسی ژانر را برای آن انتخاب کرده است و نیمی از صفحات آن مشخصاً به ساختار فیلمنامههایی در چند ژانر مشخص سینمایی مانند حادثهای، درام، وحشت، تریلر، کمدی و... اختصاص داده که فیلمهای تجاری موفق عمدتاً در قالب این ژانرها ساخته شدهاند.استیفن و دانکن، نویسنده این کتاب، خود استادیار و صاحب کرسی فیلمنامهنویسی در مدرسه فیلم و تلویزیون دانشگاه لویولا مری ماونت لس آنجلس ، نویسنده کتاب راهنمایی برای توفیق در فیلمنامهنویسی و دستاندرکار فیلمنامه چند سریال پرطرفدار آمریکاییست.پرداختن به ژانرها بهعنوان موضوع محوری کتاب حاضر مانع از آن نشده که دانکن اشاره به اصول بنیادینی را که هر فیلم دراماتیک جذاب باید از آنها برخوردار باشند فراموش کند. در این راستا بعد از مقدمهای که به رویکرد و سمت سوی مطالب مطرحشده در کتاب اشاره دارد. در قالب مفاهیم بنیادین سینمای دراماتیک، پیشنهادهایی مطرح میکند که هر فیلمی فارغ از اینکه در چه ژانری جای میگیرد باید از این ویژگیها برخوردار باشد؛ پیشنهادهایی همانند اینکه یک فرضیه وسوسهانگیز سینمایی خلق کنید، در داستانتان از درونمایه استفاده کنید، کارکترهای جالب خلق کنید، از تعلیق ناباوری استفاده کنید یک داستان و پیرنگ جذاب خلق کنید و.... هر یک از پیشنهادها در قالب یک بخش کوچک با توضیحاتی کاربردی همراهند. علاوه بر این اصول بنیادین که در ابتدای کتاب روی آنها بحث شده است. نویسنده تأکید بهجایی روی استفاده از ساختار کلاسیک دارد که امری کلیدی در فیلمهای ژانری محسوب میشود. حسن بزرگ دیگر کتاب اینکه تنها به مباحث تئوریک در مرحله خلق فیلمنامه بسنده نکرده؛ استیفن و دانکن علاوه براینکه نوشتن فیلمنامه تجاری (یا پرمخاطب) را آموزش میدهد، فصلی را نیز به چگونگی ارائه آن در بازار فیلمسازی اختصاص داده است. بخشی مهم که به ندرت در کتابهای تئوریک بدان توجه میشود، نوشتن یک فیلمنامه پرفروش زمانی اهمیت دارد که بتوانیم آن را به بازار ارائه کنیم، در غیر این صورت میتواند سالها در کشوی میز ما خاک خورده و به نوشتهای بنجل و کهنه بدل شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]