تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806682408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترس زیباکلام از دادگاهی شدن و درخواست از شریعتمداری


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


بررسی مواضع زیباکلام؛
ترس زیباکلام از دادگاهی شدن و درخواست از شریعتمداری
دو سال پیش زیباکلام این سوال را مطرح می‌کرد که چرا ایران در حال دفاع از بشار اسد است که در حال سقوط است، ولی اکنون و با گذشت دو سال معلوم شده است که فرض زیباکلام مبنی بر سقوط اسد چندان هم درست نبوده است.



 به گزارش جام نیوز به نقل از تابناک، در جدیدترین مرحله از ماجرای ادامه دار اعتراض به سخنان صادق زیباکلام و احمد شیرزاد در همایش انجمن اسلامی در دانشگاه تهران، صادق زیباکلام در نامه‌ای به شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان از وی خواسته است که پیگیر تبدیل این مجادله به موضوعی قضایی نباشد.   زیباکلام اگر چه نگران تبدیل شدن یک موضوع فنی و راهبردی به مساله‌ای قضایی است ولی از سوی دیگر پاسخی برای چرایی تلاش برای تبدیل همین مساله فنی – راهبردی به موضوعی جناحی و در حوزه درگیری‌های سیاسی داخلی نخواهد داشت.
زیباکلام که دو ماه پیش موفق شد، محکومیت یک سال زندان به سبب مواضع قبلی خود درباره موضوع هسته‌ای را که از سوی دادگاه مجرمانه تشخیص داده شده بود به جزای نقدی تبدیل کند، احتمالا نگران این است که یک بار دیگر، درگیر پرونده‌ای قضایی شود. نکته جالب این است که اگر مسئولان پرونده هسته‌ای تغییر نکرده بودند و مذاکره‌کنندگان ایرانی همان مذاکره‌کنندگان دو سال پیش بودند، چنین وضعیتی برای زیباکلام پیش نمی‌آمد.
انتقال مذاکرات هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه در ابتدای دولت یازدهم، به همان اندازه که در شیوه و روند مذاکرات هسته‌ای تغییر ایجاد کرد، در نوع پرداختن اهالی سیاست و رسانه به مذاکرات هسته‌ای نیز تغییر ایجاد کرد.
پیش از آن مذاکرات هسته‌ای، در سطح سیاسی، موضوعی محرمانه تلقی می‌شد و کمتر کسی در حوزه رسانه‌ای به بحث و بررسی و احیانا انتقاد از روند مذاکرات می‌پرداخت. اگر اعتراضی هم وجود داشت، مطرح نمی‌شد و بنابراین پاسخی برای آن وجود نداشت؛ زیرا تا سوالی نباشد پاسخی هم وجود ندارد.
تغییر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، تا حد زیادی جای کسانی که سوالاتی درباره موضوع هسته‌ای دارند را تغییر داد. عده‌ای که تا پیش از آن هیچ نگرانی از روند مذاکرات هسته‌ای نداشتند، به دلواپسان آینده برنامه هسته‌ای تبدیل شدند و مجلس که تا خرداد 92، از مذاکرات هسته‌ای تنها در حد گزارش‌های مقطعی مذاکره‌کنندگان پیشین مطلع می‌شد، اکنون خواهان آن است که ریزترین محتوای مذاکرات به نتیجه نرسیده را هم بداند.
در مقابل، افرادی مانند زیباکلام گاه حل موضوع هسته‌ای را تا حد یک وعده انتخاباتی پایین آورده و از آن جایی که آن را دارای تبعات وسیع در سیاست داخلی می‌دانند، صرف نظر از این که نتیجه مذاکرات چه باشد، خواهان بسته شدن هر چه سریعتر این پرونده هستند.
در این روند آنها سوالاتی را مطرح می‌کنند که باید سی سال، بیست سال و یا ده سال پیش می‌پرسیدند که البته برای بسیاری از آنها پاسخ‌هایی قانع‌کننده نیز وجود دارد. دیر شروع شدن سوالات زیباکلام، باعث طرح یک جانبه سوالات شده است. پاسخ‌های متنوعی به سوالاتی از نوع سوالات زیباکلام در سطح دانشگاهی و در بررسی امنیت ملی وجود دارد که چون تاکنون سوالات زیباکلام چندانی علنی نشده بود، پاسخ‌های آن نیز از افکار عمومی دور مانده است.
سوالات امروز زیباکلام و شیرزاد شبیه به سوالات و ادعاهایی است که عده‌ای و از جمله زیباکلام دو یا سه سال پیش در باره تحولات سوریه و منطقه طرح می‌کردند.
دو سال پیش زیباکلام این سوال را مطرح می‌کرد که چرا ایران در حال دفاع از بشار اسد است که در حال سقوط است، ولی اکنون و با گذشت دو سال معلوم شده است که فرض زیباکلام مبنی بر سقوط اسد چندان هم درست نبوده است. دو سال پیش، زیباکلام تصور می‌کرد که بشار اسد در آینده سوریه نقشی ندارد ولی اکنون حتی غربی‌ها هم پذیرفته‌اند که حداقل فعلا راه حلی بدون حضور اسد وجود ندارد.
سوالات و ادعاهایی از این دست در باره سوریه، دو یا سه سال پیش از این به این سبب مورد توجه قرار می‌گرفت که بسیاری از واقعیات این کشور، فرصت طرح در رسانه‌‌های ایران را نداشت. اگر موضوع هسته‌ای ایران نیز در چند سال گذشته، بیشتر مورد بررسی رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و شخصیت‌های سیاسی قرار می‌گرفت، سوالات مقدماتی زیباکلام و شیرزاد در اوج مذاکرات هسته‌ای پرسیده نمی‌شدند.
حتی با وجود گشایش فعلی در باره طرح بحث‌های هسته‌ای، باز هم هیچ یک از طرفینی که در دو دوره زمانی متفاوت نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای معترض بوده‌اند، حق چندانی برای طرف مقابل برای اعلام نظرات خود قائل نیستند.
زیباکلام و شیرزاد که خواهان به پایان رسیدن پرونده هسته‌ای با هر شرایطی هستند، به جای این که سوالات خود درباره اهمیت فنی و استراتژیک مساله هسته‌ای را از کارشناسان فنی و امور استراتژیک بپرسند، آن را در جمع دانشجویان مطرح می‌کنند. عنوان جلسه‌ای که زیباکلام و شیرزاد در آن سخنرانی کرده‌اند، «درباره یک توافق» بود ولی آن چه بعد از این جلسه بر جای مانده است، ظاهرا هیچ ربطی به توافق هسته‌ای موقت گذشته و یا توافق احتمالی آینده ندارد، بلکه تنها زیر سوال بردن بخش‌هایی از توانایی هسته‌ای ایران است. ممکن است، حتی این دو چنین تصمیمی نداشته‌اند ولی، رسیدن به این نتیجه، نشانه‌ این است که پرونده هسته‌ای در حال تبدیل شدن به موضوعی جناحی و سیاسی است.
همزمان منتقدان مذاکرات هسته‌ای نیز در حالی پیگیر حمله به مذاکرات از تریبون صدا و سیما هستند که در گام اول پاسخی به سوالات افرادی چون زیباکلام و شیرزاد نداده‌اند. از جمله یکی از تشکل‌های دانشجویی خواستار حضور منتقدین مذاکرات در صدا و سیما شده است، در حالی که افراد نزدیک به همین منتقدان، زیباکلام و شیرزاد را مستحق پیگیرد قضایی می‌دانند.
اگر بحث‌های دانشگاهی در این باره سالها پیش شکل گرفته بود، آیا جبهه‌هایی تا این حد متضاد در اوج مذاکرات هسته‌ای شکل می‌گرفتند؟   29  



۰۳/۱۰/۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن