محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842062317
چه کسی تعیین میکند مردم شلوار لی پاره بپوشند؟ + تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
چه کسی تعیین میکند مردم شلوار لی پاره بپوشند؟ + تصاویر «امروزی بودن» که به نوعی به عنوان فرهنگ والا و برتر به جامعه معرفی می شود زندگی فرهنگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد بدون اینکه سوال شود آیا این فرهنگ، واقعا امر فرهنگی است؟
«امروزی بودن» یکی از مهمترین شاخص های زندگی مردم در فرهنگ معاصر است که این مفهوم در نوع مصرف و چگونگی زیست شهروندی بازتولید معنایی می شود. به همین جهت «امروزی زیستن» نیز یکی از مهمترین دغدغه های مردم برای نوع رفتار و عادات خود و حتی تربیت فرزندان شان می شود. فارغ از اینکه «امروزی بودن» نتیجه انتخاب چه کسی یا گروهی برای مردم است، فرهنگ جمعی سعی بر تنظیم عادت واره هایش با آن دارد. [1]
حال سوالی که پیش می آید اینست که «امروزی بودن» در جامعه ایران چگونه بازتولید شده، توسط چه گروهی تعیین می شود و توسط چه کسانی دنبال می شود؟«امروزی بودن» که به نوعی به عنوان فرهنگ والا و برتر به جامعه معرفی می شود زندگی فرهنگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد بدون اینکه سوال شود آیا این فرهنگ، واقعا امر فرهنگی است؟ البته به نظر می رسد یکی از مهمترین خصوصیات جامعه توده[2]، عدم فکر یا سوال در مورد مصرفی است که فکر می کند به انتخاب خود در آن قرار دارد.فرهنگ عامه پسند[3] که تولید جامعه توده است همان فرهنگ روزمره مردم در مصرف گرایی و خوش گذرانی است. این فرهنگ، توزیع شده بوسیله رسانه های توده[4] است که از آن بعنوان صنعت فرهنگ نام می برند. (هورکهایمر/ آدورنو،6:1380-65) اساسا این نوع فرهنگ به سمت پر کردن اوقات فراغت و سود بازار تمایل دارد. مردم برای آن چیزی پول می دهند که از آن لذت می برند و به آن نیاز دارند. البته این لذت و نیاز به خودی خود وجود ندارد بلکه همین نیاز هم تعریف می شود.بازار تعیین می کند که نیاز مردم به چه کالای فرهنگی است و برخلاف آنچه که گفته می شود بازار فاعلی ندارد، اتفاقا سرمایه داران بزرگ همان کسانی اند که تعیین می کنند «امروزی بودن» یعنی شلوار لی پاره پاره پوشیدن. این در حالی است که جامعه توده تا قبل از این نسبت به این پوشش، نظری کاملا متضاد داشت ولی وقتی سوداگران ثروت با ابزار رسانه و تبلیغات، کالایی را برای مردم «امروزی» جلوه می دهند پس این مردم نیستند که انتخاب می کنند بلکه مردم در یک قفس آهنین انتخاب می شوند که فقط مدل خاص سرمایه داران را انتخاب کنند حتی اگر این مدل، هزار شکل متفاوت داشته باشد باز هم همه اسیر انتخاب سرمایه دارانند[5].
برای «امروزی بودن» عادت واره هایی در سبک زندگی مردم معمول می شود که به عنوان ارزش برتر هیچ وقت مورد سؤال قرار نمی گیرد. موهای سیخ، شلوار لی پاره، گوشی آیفون، تیشرت های با مارک خاص، ساعت مارک دار، ساپورت پوشی، رفت و آمد در پاساژها، صحبت کردن با واژه های لاتین و بسیاری از رفتارهای دیگر که همه را می توان در بالاشهر نشین ها دید. در حال حاضر، بالاشهر نشینی به یک فرهنگ خاص تبدیل شده که مورد الگوبرداری خام از سوی دیگر خرده فرهنگ های جامعه ایران و خصوصا جوانان قرار می گیرد. هر وقت سخن از خواست مردم، تمایلات مردم، سلیقه مردم و انتخاب مردم می شود، به طور ناخودآگاه در پس ذهن مردم همان فرهنگ بالاشهرنشینی مد نظر قرار می گیرد به صورتی که شاهد سلطه گفتمانی پرقدرتی از سوی این فرهنگ بر دیگر فرهنگ های جامعه ایران هستیم.این سلطه گفتمانی که متضاد با اهداف انقلاب اسلامی ایران و جریان فرهنگ متدینین است یک شبه ایجاد نشده. شاید تبار آن به عهد قاجار و پهلوی برگردد اما قطعا با وقوع انقلاب اسلامی در آن تردیدهایی ایجاد شد که متأسفانه با گذر از گفتمان های دهه 70 و 80 شمسی شاهد تحمیل خواسته های این گفتمان حتی بر دولت ها نیز بودیم. پدیده های اجتماعی همچون مدل های پوششی نامتعارف زنان و مردان جوان، توجه بیش از اندازه به خواننده رپ در مجلس ترحیم او، نامگذاری ازدواج سفید بر هم خانگی های بدون ازدواج، دامن زدن به اعتراض هایی در خصوص قوانین قضای اسلامی و مخالفت با آموزه هایی همچون امربه معروف و نهی از منکر از جمله خواسته های فرهنگ بالاشهرنشین است که به عنوان خواسته مردم به مردم و حکومت تحمیل می شود و البته از سوی گروه هایی در خارج از کشور نیز دنبال می شود.دیگر فرهنگ ها و جوانان جامعه نیز سعی بر مطابقت با این گفتمان را دارند تا در دسته «امروزی بودن» ها قرار گیرند. امروزه شاهد تضادهای بسیاری در رفتارهای برخی جوانان جامعه ایران هستیم، رفتارهایی که تعلق خاطر ایشان را به دو گفتمان متضاد نشان می دهد و در عین حال تضادی از سوی خود جوان درک نمی شود. مثلا انتخاب مدل موی گروه های رپ و شیطان پرست از سوی جوان مسلمانی که با زبان روزه در راهپیمایی روز قدس شرکت می کند!!
این تضاد گفتمانی در سبک زندگی و پوشش نیز تسری می یابد و مسئله بدحجابی و بدپوششی را در کشور رقم زده است. در حالی که جوان مسلمان ایرانی به هیچ وجه قصد سوئی در انتخاب نوع پوشش خود ندارد اما در سیطره گفتمانی بالاشهرنشین ها که آنها نیز در سیطره گفتمانی تمدن غرب قرار دارند، رفتار می کند. بالاشهر نشین ها به مثابه رهبران افکار عمومی در حال ترجمه چگونه زیست «امروزی بودن» با تمایلات تمدن غربی بوده و به دنبال آن جریان ساز فرهنگی در جامعه خود هستند. این جایگاه به خاطر توانایی ایشان در بهره برداری از رسانه ها و «قدرت گفتن[6]» رقم خورده است.
به نظر می رسد هر خرده فرهنگی که دسترسی اش به رسانه یا جرأت اش در مطالبه گری خواسته هایش بیشتر باشد، فارغ از کمیت اندک آن بیشتر دیده می شود و به طور خودکار بقیه مردم به مصرف پیام های آن بخش خاص می پردازند، خصوصا اگر ایشان از طبقه اقتصادی بالاتر باشد که به طور نسبی طبقه تحصیلاتی و اجتماعی بالاتری هم خواهد داشت. بالاشهر نشین ها را شاید بتوان متناظر با مترفین[7] در ادبیات قرآنی دانست که سرگرمى به نعمت آن چنان ایشان را مشغول كرده كه از ماوراى نعمت غافل گشته است. (علامه طباطبایی، ج19، ص214)برای جلوگیری از گسترش این برهم خوردگی فرهنگی و تضادهای رفتاری در جامعه ایران، دو راهکار مهم در کنار فرآیند تربیت و تبلیغ دینی قابل پیگیری است. اول، آموزش و تربیت آگاهی ناشی از تفکر و تعقل از دوران کودکی و نوجوانی؛ مقام معظم رهبری چنین ضرورتی را برای معلمان و فرهنگیان تبیین کرده اند: « کار دوّم که از این مهمتر است، یاد دادن تفکّر است. کودک ما فرا بگیرد که فکر کند - فکر صحیح، فکر منطقى - و براى فکر کردن درست راهنمایى بشود؛ سطحىنگرى، سطحىآموزى در مسائل زندگى یک جامعه را زمینگیر میکند، در بلندمدّت بدبخت میکند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد. لذا شما ببینید که ما مثلاً از شهید مطهّرى که نام مىآوریم، فقط به علم شهید مطهّرى اهمّیّت نمیدهیم، به تفکّر شهید مطهّرى اهمّیّت میدهیم. اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب میشود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند. اگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیرة دانشى که در اختیار او است، دهها و صدها مسئلة جدید مطرح میکند و پاسخ میگیرد. پس استفادة از علم با تفکّر ممکن است.» (بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان، 17اردیبهشت1393)دوم، آموزش فراگیر سواد رسانه ای[8] برای بهره برداری بهینه از رسانه و ایفای نقش در دنیای ارتباطات. سواد رسانه ای سبب می شود مخاطبان رسانه ها توانایی فهم پیام و مقصود فرستنده را درک کرده و براحتی تحت سیطره قدرت پیام رسانه ای قرار نگیرند. همچنین ایفای نقش در رسانه های اجتماعی جدید سبب برهم خوردن جریان یکطرفه مصرف تفکرات «بالاشهرنشین ها» شده و امکان ظهور تفکر نقاد در برابر عادت واره های «امروزی بودن» را بوجود می آورد. در نتیجه اساسا معنای «امروزی بودن» در تفکر و تمایل جامعه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. منابع:1. آدورنو، تئودور ـ هوركهايمر، ماكس «صنعت فرهنگ سازى، روشنگرى به مثابه فريب توده اى» مراد فرهادپور، ارغنون، شماره ۱۸ (پائيز ۱۳۸۰)2. بوردیو، پیر(1384)، طرحی از یک نظریه کنش، مرتضی مردیها، نشر نقش و نگار3. سایت آیت الله العظمی خامنه ای، http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=263424. موسوى همدانى سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
پانوشت:[1] عادت واره، مجموعه ای از خلق و خوهای فراهم آمده در شخصیت کنشگر است که نحوه مواجهه او با موقعیت های مختلف را جهت می بخشد، به گونه ای که می توان آن را ناخودآگاه فرهنگی، قاعده الزامی هر انتخاب، اصل هماهنگ کننده اعمال و الگوی ذهنی و جسمی ادراک و ارزیابی و کنش نامگذاری نمود. عادتواره، نظامی از طبایع گذرا و در عین ماندگاری است که اساس تولیدکننده اعمال ساخت مند به حساب می آید(بوردیو، 1384: 18).[2] Mass society[3] mass culture[4] Mass media[5] «... تفکیک ها و تمایزات نظیر فیلم ها به دو گروه الف و ب، یا تفکیک داستان های منتشر شده در مجلاتی با نرخ های متفاوت، بیش از آنکه بر موضوع و محتوای اثر باشد، از طبقه بندی، سازماندهی و نام گذاری به مصرف کنندگان ناشی می شود. محصولات نهایی برای همگان تولید می شود تا هیچ کس قادر به گریز از آن نباشد. هر کس باید به نحوی ظاهرا خود انگیخته بر طبق همان سطحی از {ذوق و سلیقه} رفتار کند که از قبل برای وی تعیین و دسته بندی شده است و همان مقوله یا دسته ای از محصولات تولید انبوه را بر گزیند که برای افرادی از نوع او عرضه شده است (هورکهایمر/ آدورنو 1380: 38)[6] Power of saying[7] إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفينَ (الواقعه/45)[8] Media litracy
فرهنگ نیوز
چهارشنبه 3 دی 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
چه کسی تعیین میکند مردم شلوار لی پاره بپوشند؟ +تصاویر
بررسی مفهوم امروزی بودن چه کسی تعیین میکند مردم شلوار لی پاره بپوشند تصاویر امروزی بودن که به نوعی به عنوان فرهنگ والا و برتر به جامعه معرفی می شود زندگی فرهنگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد بدون اینکه سوال شود آیا این فرهنگ واقعا امر فرهنگی است به گزارش سرویس فرهنگی جاماین موشک راهبردی، تهدید اتمی را خنثی میکند +تصاویر
گزارش پایگاه امریکایی از موشک قارهپیمای چین این موشک راهبردی تهدید اتمی را خنثی میکند تصاویر DF-41 قادر به حمل 10 کلاهک بوده و برد آن 7456 کیلومتر است که سراسر خاک ایالات متحده را تحت پوشش قرار میدهد به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز پایگاه امریکایی "واشنگتن فمشکلات کاراته ایران برخی نفرات حاضر در کمیته انضباطی هستند کتیرایی: تشکیل کمیته انضباطی برای رد گم کردن است/چه
مشکلات کاراته ایران برخی نفرات حاضر در کمیته انضباطی هستندکتیرایی تشکیل کمیته انضباطی برای رد گم کردن است چه کسی بر تخلفات رئیس و دبیر رسیدگی میکندمربی سابق تیم ملی کاراته گفت مسئولان فدراسیون با تشکیل کمیته های صوری کسی را نترسانند چرا که همه ما میدانیم به دنبال رد گم کردنکسی که در نظام اقتصادی اخلال ایجاد میکند، مفسد فیالأرض است
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۲ یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم همخوانی جرم و مجازات در جرایم اقتصادی گفت کسی که در نظام اقتصادی اخلال ایجاد میکند مفسد فیالأرض است محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دربهمزمان با روز دانشجو، بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند نخستین همایش دانشجویی «مردمنگاری آیینهای عاشورایی»
همزمان با روز دانشجو بنیاد ایرانشناسی برگزار میکندنخستین همایش دانشجویی مردمنگاری آیینهای عاشورایی نخستین همایش دانشجویی مردمنگاری آیینهای عاشورایی به همت بنیاد ایرانشناسی همزمان با روز دانشجو امروز شانزدهم آذرماه برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس نخستین همااوباما: رژیم کوبا همچنان مردم خود را سرکوب میکند / تحریمها اهداف ما را محقق نساخت
اوباما رژیم کوبا همچنان مردم خود را سرکوب میکند تحریمها اهداف ما را محقق نساخت ما باید تحریم ها را برداریم زیرا به نظر ما در اهدافی که بدنبال آن بودیم شکست خوردیم اما نمی توانم پیش بینی کنم این کار هم اکنون انجام می شود آفتاب رئیس جمهور آمریکا در آخرین کنفرانس خبری سال ۲۰۱امام جمعه نهبندان: بالا رفتن سطح تحصیلات مردم به توسعه و پیشرفت کمک میکند
امام جمعه نهبندان بالا رفتن سطح تحصیلات مردم به توسعه و پیشرفت کمک میکندامام جمعه نهبندان گفت توسعه و پیشرفت شهرستان در گرو آموزههایی است که افراد فرا میگیرند و هر چقدر سطح تحصیلات مردم بالاتر باشد از پیشرفت بیشتری برخوردار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان حجتالاسلحسگر پوشیدنی برای تعیین میزان اکسیژن خون
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی حسگر پوشیدنی جدیدی را برای تعیین میزان اکسیژن خون ارائه دادهاند به گزارش سرویس فناوری ایسنا داشتن سطح اکسیژن ثابت برای بدن جهت مقابله با مشکلات تنفسی و سایر مشکلات حیاتی به نظر میرسد دانشمندان به تازگی حسگر نازکیاگر مردم ارزش نداشته باشند٬ نه انقلاب ارزش پیدا میکند٬ نه مسئولان نظام
اگر مردم ارزش نداشته باشند٬ نه انقلاب ارزش پیدا میکند٬ نه مسئولان نظام آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری نسبت به سخنان اخیر آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در یادواره شهدای مؤسسه امام خمینی ره مبنی به بی لیاقت دانستن مردم اعتراض کرد آفتاب آیت الله دکتر هاشتکرار/سفر دولت یازدهم به خراسان جنوبی عبادی: تعیین تکلیف انتقال آب مهمترین مطالبه مردم خراسانجنوبی است
تکرار سفر دولت یازدهم به خراسان جنوبیعبادی تعیین تکلیف انتقال آب مهمترین مطالبه مردم خراسانجنوبی استنماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت در خراسان جنوبی در حال حاضر مشکلی بالاتر از مشکل آب وجود ندارد که باید پروژه انتقال آب توسط وزارت نیرو تعیین تکلیف شالسیسی: کسی نمیتواند میان مردم مصر و مسئولانشان تفرقه ایجاد کند
السیسی کسی نمیتواند میان مردم مصر و مسئولانشان تفرقه ایجاد کندرئیس جمهور مصر از مردم مصر خواست صبر پیشه کنند و تأکید کرد که کسی نمیتواند میان مردم این کشور و مسئولان تفرقه ایجاد کند به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تأکید کرد که مردم کشتوزيع 5 هزار صندوق جمع آوري کمک هاي مردمي بين تاکسي داران کهگيلويه و بويراحمد
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۳ ۴ب ظ توزيع 5 هزار صندوق جمع آوري کمک هاي مردمي بين تاکسي داران کهگيلويه و بويراحمد معاون توسعه مشارکت هاي مردمي گفت اين حرکت در حقيقت يک طرح فرهنگي و اجتماعي جهت ورود همگاني به خيرات و صدقات است به گزارش خبرگزاري موج معاون توسعه مشارکت هاي مردمي کميته امداد اسدکمهای هوشمند موبایلتان را از راه دور کنترل میکند + تصاویر
دکمهای هوشمند موبایلتان را از راه دور کنترل میکند تصاویر FLIC نام یک دستگاه منحصر بفرد است که به کاربر اجازه میدهد تنها با زدن یک دکمه بتواند انواع وسایل الکترونیکی در محیط خانه و محل کار خود را کنترل کند به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران این دستگاه درسفر دولت یازدهم به خراسان جنوبی پیک امید مطالبات مردمی از رئیس جمهور را پیگیری میکند
سفر دولت یازدهم به خراسان جنوبیپیک امید مطالبات مردمی از رئیس جمهور را پیگیری میکندمسئول پیگیری مطالبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی با اشاره به تماسهای مردم با سامانه 111 گفت در مرکز سامانه ارتباطات مردمی دولت پیک امید مستقر شده و به صورت فوری مطالبات و نیازهای مردم پیگیریانتخابات در آمریکا خانوادگی میشود! / به باور مردم آمریکا آنها نقشی در تعیین سیاستها ندارند
انتخابات در آمریکا خانوادگی میشود به باور مردم آمریکا آنها نقشی در تعیین سیاستها ندارند پس از رئیس جمهور شدن بوش پدر و پسر اینک نوبت جب بوش دیگر برادر بوش است که به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شود به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جب بوش برادر کوچک جرج دیلیو بوش کهاعتراض عضو مجلس خبرگان به سخنان مصباح یزدی: اگر مردم ارزش نداشته باشند٬ نه انقلاب ارزش پیدا میکند٬ نه مسئولان
اعتراض عضو مجلس خبرگان به سخنان مصباح یزدی اگر مردم ارزش نداشته باشند٬ نه انقلاب ارزش پیدا میکند٬ نه مسئولان نظام آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری نسبت به سخنان اخیر آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در یادواره شهدای مؤسسه امام خمینی ره اعتراض کرد به گزارشتصاویر/ تشییع پیکر ارجمند با حضور مردم و چهره های مشهور
با میزبانی تالار وحدت تصاویر تشییع پیکر ارجمند با حضور مردم و چهره های مشهور مراسم تشییع پیکر زنده یاد انوشیروان ارجمند بازیگر سینما و تئاتر صبح امروز سه شنبه از مقابل تالار وحدت برگزار شد گزارش تصویری از مهر ۲۵ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۶-
گوناگون
پربازدیدترینها