تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833746376
قول صحیح در شهادت امام حسن(ع) کدام است؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
قول صحیح در شهادت امام حسن(ع) کدام است؟
مجامع روایی و تاریخی شیعه بالاتفاق این حادثه جانسوز را در ماه صفر دانسته اند گر چه روز شهادت را برخی آخر ماه، برخی بیست و هشتم و برخی هفتم ذکر کرده اند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، هر چند در برخی از کتب عامه شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام را در ربیع الاول ذکر کرده اند، اما مجامع روایی و تاریخی شیعه بالاتفاق این حادثه جانسوز را در ماه صفر دانسته اند گر چه روز شهادت را برخی آخر ماه، برخی بیست و هشتم و برخی هفتم ذکر کرده اند.
سیره عملی یکسانی هم در بین شیعیان وجود ندارد؛ در ایران، روز بیست و هشتم و در بیشتر کشورهای شیعه نشین عربی روز هفتم را به یاد ایشان سوگواری می کنند. با رونقی که بحمد الله محافل و مجالس اهل بیت علیهم السلام پیدا کرده است بعضا در کشور ما در روز هفتم هم اقدام به برپایی مجالس سوگواری می کنند.
از طرف دیگر روز هفتم در ایران از طرف نهادهای رسمی و مردم به عنوان میلاد امام کاظم علیه السلام گرامی داشته می شود و این دوگانگی باعث سردرگمی اقشار متدین شده است. در سنوات اخیر تلاشهایی صورت گرفت تا سیره عملی علمای عتبات که برپایی عزا در روز هفتم است در ایران هم فراگیر شود تا هم جوامع شیعی به یک وحدت رویه ای برسند و هم از برپایی مجالس عزا و شادی اهل بیت در یک روز که تبعات منفی متعددی دارد جلوگیری شود.
به دنبال استفتائات صورت گرفته در این مساله نظر مبارک بسیاری از مراجع معظم تقلید مقدم داشتن جانب عزا و خودداری از جشن و سرور اعلام شد.
این نوشتار برای حل پرسشی است که به تبع این جریانات به ذهن بسیاری از علاقمندان به اهل بیت علیهم السلام خطور کرده است که:
قول صحیح در شهادت امام مجتبی علیه السلام کدام است؟
در فهرست ذیل اسامی و نظر کلیه اعلام و شخصیتهای مطرح شیعه از ابتدا تا قرن چهاردهم که در تالیفات خویش متعرض تاریخ شهادت آن امام همام شده اند گردآوری شده است.چنانچه کسی در یکی از کتابهایش یکی از دو قول را ترجیح داده باشد همان نظر برای وی ثبت شده است هر چند در تالیفات دیگرش متعرض تاریخ شهادت نشده باشد و یا اقوال مختلف را بدون ترجیح آورده باشد و چنانچه در کتاب دیگری قائل به نظر دیگری شده باشد هر دو نظر برای وی ذکر شده است.
۱.سعد بن عبدالله اشعری قمی( م ۳۰۱ ه ق)در المقالات و الفرق ص۲۴: آخر صفر
۲.نوبختی(م ۳۱۰ ه ق) در فرق الشیعه ص۲۴: آخر صفر
۳.کلینی (م ۳۲۹ ه ق) در الکافی ج۱،ص۴۶۱: آخر صفر
۴.شیخ مفید (م ۴۱۳ ه ق) در مسارالشیعۀ ص۴۸ و المقنعۀ ص۴۵۶: ۲۸ صفر (در ارشاد به روز شهادت اشاره نکرده و به ذکر صفر اکتفا کرده است)
۵.شیخ طوسی (م ۴۶۰ ه ق) در مصباح المتهجد ج۲،ص۷۹۰ : ۲۸ صفر( در تهذیب به روز شهادت اشاره نکرده و به ذکر صفر اکتفا کرده است)
۶.علی بن محمد خزاز(قرن پنجم) در کفایۀ الاثر ص۲۲۹: آخر صفر
۷. محمد بن جریر طبری(قرن پنجم) در دلائل الامامۀ ص۱۵۹ :آخر صفر
۸.فتال نیشابوری ( م ۵۰۸ ه ق) در روضۀ الواعظین ج۱،ص۱۶۸ : آخر صفر
۹.طبرسی (م ۵۴۲ ه ق) در إعلام الوری ج۱،ص۴۰۳ و تاج الموالید ص۸۲ : ۲۸ صفر
۱۰. ابن شهر آشوب (م ۵۸۸ ه ق) در مناقب ج۴،ص۲۹ : ۲۸ صفر
۱۱.اربلی (م ۶۹۲ ه ق) در کشف الغمۀ ج۱،ص۵۱۶ : ۲۸ صفر
۱۲.عماد الدین طبری (قرن هفتم) در تحفۀ الأبرار ص۱۶۶ : ۲۸ صفر
۱۳.علامه حلی(م۷۲۶ ه ق) در تحریر الاحکام ج۱،ص۱۳۱ : ۲۸ صفر
۱۴.رضی الدین حلی برادر علامه حلی(قرن هشتم) در العُدد القویۀ : آخر صفر یا ۲۸ صفر
۱۵.شهید اول ( م ۷۸۶ ه ق) در دروس ج۲،ص۷ : ۷ صفر
۱۶.کفعمی ( م ۹۰۵ ه ق) در مصباح ص۵۱۰ : ۷ صفر و در البلد الامین ص۲۷۵ : ۲۸ صفر
۱۷.حسینی موسوی (قرن دهم) در تسلیۀ المجالس ج۲،ص۳۲ : ۲۸ صفر
۱۸.حموی (قرن دهم) در أنیس المومنین ص۸۵ : ۲۸ صفر
۱۹.والد شیخ بهایی( م ۹۸۴ ه ق) در وصول الاخبار : ۷ صفر
۲۰.شیخ بهایی (م ۱۰۳۰ ه ق) در جامع عباسی ص۴۴۴ و توضیح المقاصد: ۷ صفر
۲۱.فیض کاشانی ( م ۱۰۹۱ ه ق) در الوافی ج۳،ص۷۵۵ : آخر صفر
۲۲.علامه مجلسی( م۱۱۱۱ ه ق) در زاد المعاد ص ۲۵۰: ۲۸ صفر ( ایشان در کتاب بحار الانوار ج۴۴،ص۱۳۴ و ج۹۷،ص۲۱۰ و در کتاب مرآۀ العقول ج۵،ص ۳۵۱ و در ملاذ الاخیار ج۹،ص۱۰۰ صرفا به ذکر اقوال اکتفا نموده است)
۲۳.سید هاشم بحرانی (قرن دوازده ) در عوالم العلوم ج۱۶،ص۲۷۷ به ذکر اقوال اکتفا کرده است
۲۴.صاحب حدائق (م ۱۱۸۶ه ق) در الحدائق الناظرۀ ج۱۷ ص ۳۳۳ : ۲۷ صفر
۲۵.محمد علی بن وحید بهبهانی (م ۱۲۰۶ ه ق) در مقامع الفضل ج۲ ص۴۲۴ : ۲۸ صفر
۲۶.کاشف الغطاء (م ۱۲۲۸ ه ق) در کشف الغطاء ج۱،ص ۹۶: ۷ صفر
۲۷.القطیفی (زنده در ۱۲۴۵ ه ق) در رسائل ج۴،ص۶۹ :۲۸ صفر (ایشان در ضمن جمع بندی اقوال میفرماید قول ۷ صفر هیچ نصی ندارد گرچه در بلاد ما در بین عوام و نه علماء شایع است)
۲۸.صاحب جواهر (م ۱۲۶۶ ه ق) در جواهر الکلام : ۷ صفر
۲۹. شیخ عباس قمی (م ۱۳۵۹ ه ق) در الأنوار البهیه: ۷ صفر و به قولی ۲۸ صفر و به قولی آخر صفر. ظاهر این عبارت این است که در نظر ایشان قول اول رجحان دارد بدون اینکه جازم به آن باشند(در منتهی الآمال ج۱،ص۵۵۰ و هدیۀ الزائرین ص۵۹۲ و در وقائع الایام ص۲۷۶ و ۲۹۶ و در الفضائل الرجبیه مطبوع در ضمن «۱۱ رساله» ص۵۷۱ اقوال را بدون ترجیح ذکر کرده است)
۳۰. سید محسن امین (م ۱۳۷۱ ه ق) در أعیان الشیعه ج۱،ص۵۷۶: ۲۸ صفر
با بررسی نظریات فوق می توان گفت:
۱. قول هفتم صفر(۶ قائل) : این قول در بین قدما مذکور نیست اما در بین متاخرین شهرت قابل توجهی دارد و بزرگانی مثل صاحب جواهر و کاشف الغطاء بدان قائلند. در یک کلام مزیت این قول عبارت است از: شهرت در بین متاخرین+عظمت شخصیتهای صاحب این نظر از بین متاخرین.
۲. قول بیست و هشتم صفر(۱۳ قائل) : این نظر چه در بین قدما و چه در بین متاخرین مشهور است لذا میتوان گفت از حیث شهرت قویترین قول است خصوصا که شخصیتهای برجسته ای از قدما مثل شیخ مفید و شیخ طوسی و علامه حلی و ابن شهرآشوب در زمره قائلین به این نظرند. در مجموع مزیت این قول عبارت است از : شهرت در بین قدما+شهرت در بین متاخرین+عظمت شخصیتهای صاحب این نظر از بین قدما
۳. قول آخر صفر(۸ قائل) : این قول در میان قدما نظر مطرحی بوده است اما در میان متاخرین متروک است. پس تنها مزیت این قول شهرت در بین قدما می باشد.
نتیجه: با توجه به اینکه این یک مساله تاریخی است و در صحت یک قول تاریخی قدمت یک منبع معتبر حرف اول را میزند میتوان گفت قول به هفتم صفر اضعف اقوال است زیرا هیچ سابقه ای در میان قدما ندارد. از زمان شهادت حضرت مجتبی علیه السلام تا هفتصد سال بعد هیچ یک از شخصیتهای شیعه آن را ذکر نکرده اند.
۱۳ عالم برجسته شیعه از سرزمینهای مختلف اسلامی (قم،ری،بغداد،طبرستان و....) همگی یا قائل به آخر ماه و یا قائل به بیست و هشتم بوده اند و شهید اول نخستین کسی است که این نظر را مطرح کرده است. از طرف دیگر متاخرینی هم که آن را به صورت جزمی اختیار کرده اند نوابغ فقه و اصول هستند نه خبره های تاریخ و حدیث و متخصصینی مثل علامه مجلسی و سید هاشم بحرانی و محدث قمی و سید محسن امین یا قول دیگر را اختیار کرده اند یا مردد مانده اند و یا قول هفتم را ترجیح ضعیفی داده اند.
اما در بین دو قول دیگر میتوان گفت گرچه هر دو در بین قدما مشهورند اما قول آخر ماه در بین متاخرین شهرتی ندارد و همین مساله سبب ضعف آن نسبت به قول بیست و هشتم میتواند باشد. لذا اصح اقوال در تاریخ شهادت سبط اکبر علیه السلام، بیست و هشتم صفر است.
توضیحات:
۱. در این شمارش قائلین به اقوال، رضی الدین حلی و سید هاشم بحرانی که صرفا نقل اقوال کرده اند و همچنین کفعمی که در دو کتابش دو قول مختلف اختیار کرده است به حساب نیامده اند.
۲.گرچه به حسب قاعده ای که در ابتدا گفتیم علامه مجلسی را قائل به بیست و هشتم و محدث قمی را قائل به هفتم حساب کردیم اما به نظر میرسد با توجه به اینکه هیچکدام این دو قول را به صورت جزمی قائل نشده اند و در کتابهای متعدد دیگری مردد مانده اند میتوان این دو بزرگوار را هم به گروه مرددین ملحق کرد و به شمار نیاورد هر چند در نتیجه تفاوتی ندارد.
۳. در حدائق تاریخ شهادت را بیست و هفتم ذکر کرده است اما ما آن را قول چهارمی به شمار نیاوردیم زیرا از شخصیت محقق و متتبعی مثل صاحب حدائق بسیار بعید است که به اقوال هزارساله بزرگان شیعه پشت پا بزند و نظر جدیدی را ابداع کند که هیچ مستندی هم برای آن ارائه نداده است و اصولا نمیتوان گفت که مستندی در اختیار او بوده که قبل از ایشان کسی بدان دست نیافته است بلکه این عدد به احتمال قوی محصول تحریف و تصحیفی است که در نسخ حدائق روی داده و عبارت اصلی ایشان یا «سابع صفر» بوده است که در استنساخ یا انتشار، کلمه «عشرین» هم بعد از «سابع» اضافه شده و یا «ثامن عشرین» بوده که به «سابع عشرین» تغییر پیدا کرده است. در بین این دو احتمال، احتمال اول اقوی است به این قرینه که عبارت ایشان دقیقا مانند عبارت شهید در دروس است تنها یک کلمه «عشرین» اضافه دارد اما چون این قرینه جزم آور نیست ایشان را جزء قائلین به هفتم حساب نکردیم.
۴.در بعضی جزوات منتشر شده ذکر شده است که قاسم بن ابراهیم طباطبا از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام متوفای سال ۲۴۶ هجری در کتاب خود : «تثبیت الإمامۀ» قائل به هفتم صفر شده است. به نظر میرسد این نسبت درست نیست و بخشی که در آخر کتاب وی به عنوان «موجز تاریخ الائمه الاثنی عشر» آمده است از قلم مولف نمی باشد و از اضافات مصحح یا ناشر است زیرا:
۱. این کتاب مختصر همانطور که از نام آن پیداست در اثبات اصل امامت است و صرفا به برخی آیات قرآن استناد کرده است و هیچ روایت و نصی بر امامت ائمه دوازده گانه و یا نام آنها در آن به چشم نمیخورد و در چنین سیاقی ذکر تاریخ ولادت و شهادت ائمه دوازده گانه در آخر کتاب وصله نچسبی به شمار میرود.
۲. قاسم بن ابراهیم از بزرگان زیدیه است بلکه خود بنیانگذار و رئیس یکی از فرق زیدیه به نام «قاسمیه» است که علامه حلی در کتاب تذکره الفقهاء و منتهی المطلب فتاوای خاص آنان را نقل میکند لذا اصولا قائل به امامت ائمه شیعیان اثنی عشری نمیتواند باشد پس چگونه در کتاب خود فصلی را به عنوان موجز تاریخ الأئمۀ الإثنی عشر به آنان اختصاص بدهد خصوصا که از ائمه زیدیه مثل زید بن علی و یحیی بن زید هیچ ذکری به میان نیاورده است!.
۳. ایشان به گواهی کتب متعدد رجالی و تاریخی متوفای سال ۲۴۶ ه ق است حال چگونه شهادت امام هادی و امام عسگری علیهما السلام را گزارش کرده و نوشته است:« توفی فی سنۀ ۲۵۴» و «توفی فی سنۀ ۲۶۰»
۴. در گزارش محل مراقد مطهر ائمه علیهم السلام کلماتی به کار رفته است که در آنزمان شناخته شده و رایج نبود مثلا در مورد امام جواد علیه السلام مینویسد: «مرقده فی الکاظمین بالعراق» و در مورد امام رضا علیه السلام : «مرقده فی مشهد بإیران» و بر اهل فن پوشیده نیست که در سده سوم هجری شهری به نام کاظمین وجود نداشته است بلکه این منطقه از حواشی بغداد به شمار میرفته است و از شهر مشهد هم به نام طوس یا مرو یاد میشد و اصولا کشوری به نام ایران وجود نداشت تا بخواهد به عنوان آدرس ذکر شود بلکه خراسان و سیستان و آذربایجان و دیگر استانهای فعلی ایران همگی از ولایات مملکت اسلام به پایتختی بغداد به حساب می آمد و این مانند آن است که شخصی در حدود سیصد سال قبل نوشته باشد : «کابل فی افغانستان» و «دمشق فی سوریا »!
در پایان بار دیگر تاکید میشود که این نوشتار صرفا تحقیقی است در تاریخ شهادت سبط اکبر علیه السلام و به معنی نفی عزاداری در روز هفتم یا برگزاری مراسم جشن در آن روز نیست.
منبع: جهان نیوز
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
پیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع)
السلام علیک یا کریم اهل البیت ع پیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی ع آن لـب کـه بوسه زد جد مطهّرش نوشیده جام زهر از دست همسرش پـای جنـازهاش دل در محـن نشست تیر از کفن گذشت بر آن بدن نشست سرویس دینی جام نیوز اى دل خون شده ایّام عزاى حسن ست کزپیامک تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع)
ویژه بیست و هشتم صفر 93 پیامک تسلیت رحلت پیامبر اکرم ص و شهادت امام حسن ع زیباترین اشعار و احادیث ویژه رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد ص و شهادت امام دوم شیعیان حضرت حسن مجتبی ع را در ادامه این گزارش بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در سوگ نبی جهان سیه می پوویژه برنامههای رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در منطقه 12
ویژه برنامههای رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع در منطقه 12 مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه 12 از برگزاری ویژه برنامههای رحلت پیامبراکرم ص و شهادت امام حسین ص و شهادت امام حسین ع در این منطقه خبر داد سیفالله جلالیفر مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه 12 در گفتبه مناسبت سالروز وفات پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) برنامه «روضه خورشید» از رادیو
به مناسبت سالروز وفات پیامبر اکرم ص شهادت امام حسن ع و امام رضا ع برنامه روضه خورشید از رادیو معارف پخش میشودمدیر گروه معارف و علوم اهلبیت ع رادیو معارف از پخش برنامه روضه خورشید به مناسبت سالروز وفات پیامبر اکرم ص شهادت امام حسن ع و شهادت امام رضا ع خبر داد حجتالاسلامسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی تا شهادت امام حسن عسگری(ع) -
پاتوق کتاب فردا برگزار میکند مسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی تا شهادت امام حسن عسگری ع شناسهٔ خبر 2444293 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پاتوق کتاب فردا به مناسبت ایام اربعین حسینی مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب مراقبه های عاشوراییتعطيلي مجموعه کاخ هاي نياوران در سالروز رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع)
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۹ق ظ تعطيلي مجموعه کاخ هاي نياوران در سالروز رحلت رسول اکرم ص و شهادت امام حسن مجتبي ع همزمان با سالروز رحلت رسول گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي ص و شهادت امام حسن مجتبي ع مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران در تاريخ يکشنبه 30 آذر ماه تعطيل است به گزارش خبرگزارينشر تمدن نوین با همکاری گروه نشر و ترویج عطف برگزار میکند مسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی تا شهادت امام ح
نشر تمدن نوین با همکاری گروه نشر و ترویج عطف برگزار میکندمسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی تا شهادت امام حسن عسکری ع مسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی با محوریت کتاب مراقبههای عاشورایی اثری شامل درسگفتارهای حجتالاسلام میرباقری و حجتالاسلام حسینی هاشمی تا شهادت امام حسناس ام اس رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)-3
هنگامه رنج و غم و ماتم شده امشبگریان زغمى دیده عالم شده امشبپایان شب آخر ماه صفر است اینیا آنکه ز نو ماه محرّم شده امشباز داغ جگر سوز نبى سیّد ابرارنخل قد زهرا و على خم شده امشب ◊◊◊◊◊◊◊◊◊ پیامک رحلت پیامبر و شهادت امام حسن◊◊◊◊◊◊◊◊◊ خداوند سه چیز را دوست می داردبه همت ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع) نمایشگاه سلاحهای خاموش در قم برگزار میشود
به همت ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی ع نمایشگاه سلاحهای خاموش در قم برگزار میشودنمایشگاه سلاحهای خاموش دجالواره به همت ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی ع در منطقه پردیسان قم به مدت یک هفته برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی علی اکبر شفیعی دبیمعاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی خبر داد اختصاص 2 رواق به عزاداری شبانه هیئتهای مذهبی در ایام شهادت امام رضا
معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی خبر داداختصاص 2 رواق به عزاداری شبانه هیئتهای مذهبی در ایام شهادت امام رضا ع معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت به مناسبت ایام شهادت حضرت رضا ع دو رواق مبارکه دارالحجه و دارالمرحمه برای عزاداری شبانه هیئتهای مذهبی در حرم مطهرتعزیه خوانی شهادت قاسم بن الحسن (ع) و حضرت علی اکبر (ع)
در سعادت آباد تهران برگزار می شود تعزیه خوانی شهادت قاسم بن الحسن ع و حضرت علی اکبر ع مراسم تعزیه خوانی شهادت قاسم بن الحسن ع و حضرت علی اکبر ع با اجرای قافله تعزیه داران خاتون داغدیده و مشارکت حرم مطهر کهف الشهدا اجرا میشود به گزارش خیمهگاه باشگاه خبرنگاران به نقلپيادهروي ۱۴ كيلومتري از ميدان امام حسين (ع) تا حرم عبدالعظيم حسني (ع)
۱۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۲ ۳۰ب ظ برنامههاي شهري شهرداري تهران در روز اربعين پيادهروي ۱۴ كيلومتري از ميدان امام حسين ع تا حرم عبدالعظيم حسني ع معاون خدمات شهري شهرداري تهران از پيادهروي عزاداران حسيني در روز اربعين از ميدان امام حسين ع تا حرم عبدالعظيم حسني ع به طول ۱۴ كيلومترعکس:فرشته دختر سید حسن خمینی شبیه ترین فرد به همسر امام
عکس فرشته دختر سید حسن خمینی شبیه ترین فرد به همسر امام سید احمد خمینی با اشتراک گذاری این عکس نوشت خواهرم فرشته خانوم كوچولوى خانه ى ما از وقتى به دنيا آمدى همه مى گفتند چقدر شبيه مادربزرگت خانوم امام هستى امروز كه تو را در اين پوشش ديدم ديدم كه چقدر خانوم شدى درست مثل خانوامام جمعه ماکو: مقوله پژوهش در برهه کنونی باید کانون توجه قرار گیرد
امام جمعه ماکو مقوله پژوهش در برهه کنونی باید کانون توجه قرار گیردامام جمعه ماکو گفت مقوله پژوهش در برهه کنونی باید بیشتر از گذشته در کانون توجه قرار گیرد حجتالاسلام ایوب رنجبری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش قرار گرمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شاهرود: حکومت اسلامی سرمشق امام خمینی(ره) در قول و فعل است
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شاهرود حکومت اسلامی سرمشق امام خمینی ره در قول و فعل استمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شاهرود گفت حکومت اسلامی سرمشق امام راحل در قول و فعل است و ایشان با جهانبینی و ایدئولوژی الهی لزوم تشکیل این حکومت را در جامعه اسلامی به ظهور رساند به گزارشبرگزاري مراسم زيارت از بعيد حضرت رسول اكرم(ص) در 1200 مسجد پایتخت/ مراسم سوگواري شهادت امام رضا (ع) در 500 مسج
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد برگزاري مراسم زيارت از بعيد حضرت رسول اكرم ص در 1200 مسجد پایتخت مراسم سوگواري شهادت امام رضا ع در 500 مسجد منتخب تهران مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اعلام ویژه برنامه های ایام پایانی ماه صفر از اجرای مراسم سوگواری در 500 مسجد منتخب تهراامام جمعه شادگان تاکید کرد لزوم بهرهگیری از مقوله پژوهش به منظور رفع مشکلات
امام جمعه شادگان تاکید کردلزوم بهرهگیری از مقوله پژوهش به منظور رفع مشکلاتامام جمعه شادگان گفت جهتگیری پژوهشها باید بیشتر به سمت شناسایی و رفع مشکلات باشد حجتالاسلام سیدمجید شرفی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شادگان بهمناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش اظهار داشت پژوهش ا-
گوناگون
پربازدیدترینها