تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804313609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشمن از کوچکترین روزنه ها برای توهم سازی بین حوزه و دانشگاه استفاده می کند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دشمن از کوچکترین روزنه ها برای توهم سازی بین حوزه و دانشگاه استفاده می کند
همین که دشمن بیکار ننشسته و به دنبال این فرصت است که از کوچکترین روزنه ها استفاده کند و بین آن دو قشر مهم جامعه اختلاف ایجاد کند و حتی برای دانشجویان نسبت به طلاب و برای طلاب نسبت به دانشجویان توهم سازی کند.


حجت الاسلام حمیدرضا جعفری مسئول تربیت و آموزش ناحیه بسیج دانشجویی عمار استان بوشهر، روحانی پرتلاش، خوش اخلاق و خوش برخوردی است که ادای تکلیف خود را در مسیر هم نشینی با قشر دانشجو برگزیده است. این روحانی در مدت حضور خود در این سمت، با تعهد و ارتباط صمیمانه خود با دانشجویان دانشگاه های استان بوشهر، باعث علاقه مندی آنان به ارتباط هرچه بیشتر با طلاب و روحانیت شده است. به مناسبت 27 آذرماه روز بزرگداشت شهیدوالامقام دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، بر آن شدیم تا با حاج آقا جعفری به عنوان یکی از حلقه های وصل میان حوزه و دانشگاه گفتگویی داشته باشیم. ماحصل این گفتگو از روشنگری و بیان دغدغه هایی است که در زیر می خوانید.   ضمن عرض سلام و تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام، فلسفه و پیشینه تفکر وحدت حوزه و دانشگاه را به طور مختصر شرح دهید؟ جعفری: عرض ادب و احترام و همچنین عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام گذشته اربعین حسینی و ایام پیش رو و شهادت امام حسن مجتبی، پیامبر و امام رضا علیهم السلام. از بدو ورود انقلاب دو قشر فرهیخته، دانشجویان و طلاب علوم دینی در جامعه  و در ابتدای انقلاب با وجود پدیدار شدن یکسری افکار روشن گرایانه نمود بیشتری داشتند.  در جامعه دانشگاهی  ما لازم بود علوم انسانی که در دانشگاه ها تدریس و به کرسی بحث گذاشته می شد، مطابق با افکار حوزویان باشد و از آن طرف هم علومی که در حوزه ها تدریس می شود، از این حالت کاملا سنتی خود پا را فراتر گذارد و به روزتر و با توجه به نیازهای جامعه شود؛ لذا خیلی لازم بود برای دو تفکر فرهیخته جامعه، تفکر دانشگاهی و تفکر حوزوی، یک روزی باشد که به عنوان نماد و سنبل تقرب و تطبیق این دو تفکر نام گذاری شود. علمدار این روز و علمدار تفکر تقریب این دو نوع نگرش هم مرحوم شهید مفتح بودند که جا دارد یاد و مقام ایشان را گرامی بداریم. ارکان این وحدت چیست؟ جعفری: من فکر می کنم که طبیعتا بین حوزه و دانشگاه وحدت وجود دارد و به قول ما طلبه ها مقتضی موجود است، چون دانشگاهیان ما از بین مردم هستند و مردم با علوم دینی بزرگ می شوند و زندگی می کنند، فقط بعضی از موانع در این بین وجود دارد که باید این موانع را برداریم.  بعضی از موانع عبارت از این است که بعضا سوءتفاهم هایی اتفاق می افتد یعنی جامعه دانشگاهی نگرش هایی غلط درمورد جامعه حوزوی دارد، و جامعه حوزوی هم باز یک سری نگرش های غلط درمورد جامعه دانشگاهی دارند. بهترین راه این است که افرادی از جامعه دانشگاهی و چند نفر از جامعه حوزوی علمدار شوند، مثل کاری که شهید مفتح کردند و بیایند این تفکرهای غلطی که وجود دارد را برطرف کنند. اگر این سوءتفاهم ها و برداشت های منفی و غلط موجود از بین برود، خودبه خود بین جامعه حوزوی و دانشگاهی ما وحدت و ارتباط برقرار می شود و نیازی به دست و پا زدن برای ایجاد وحدت نیست. بالاخره من خودم به عنوان یک طلبه و کسی که تحصیلات حوزوی داشته، درخدمت دانشجویان هستم و وقتی که در جامعه دانشگاهی با آن ها حرف می زنیم می بینیم که حرف هایمان یکی است، حرف آن ها حرف ماست و حرف ما هم حرف آن هاست، پس معلوم می شود که سوءبرداشت هایی بوده است که باید رفع شوند. چرا علي‌رغم اين همه تلاش و کوشش که در سال‌هاي پس از انقلاب جهت نهادينه شدن وحدت اين دو نهاد صورت گرفته، هنوز به طور کامل اين وحدت محقّق نشده است؟ جعفری: علاوه بر سوءبرداشت هایی که عرض کردم، دلایل دیگری هم وجود دارد. همین که دشمن بیکار ننشسته است و به دنبال این فرصت است که از کوچکترین روزنه ها استفاده کند و بین آن دو قشر مهم جامعه اختلاف ایجاد کند و حتی برای دانشجویان نسبت به طلاب و برای طلاب نسبت به دانشجویان توهم سازی کند.  متاسفانه ما هم به خاطر اینکه این ارتباط ها قوی و عمیق و در آن حدی که باید باشد نیست، بعضا بعضی از افراد فریب افکار دشمنان هم می خورند و در زمین آن ها بازی می کنند. این علت ها دست به دست هم می دهد و نهایتا خروجی آن می شود اینکه طلبه و دانشجو حرف هم را نمی فهمند و تمایلی به برقراری ارتباط با همدیگر نیستند. ولی وقتی هر دو از این ها را در یک اتاق دربسته نگه داریم، دوساعت بعد می بینیم که با هم رفیق شده اند، چرا که در این دو ساعت مجبور بوده اند با هم حرف بزنند. نقطه ضعف و نقطه قوت حوزه و دانشگاه را در برقراری این وحدت چه می دانید؟ جعفری: متاسفانه دانشگاه و حوزه ولی بیشتر دانشگاه، به فضای علمی خودشان می پردازند و این یک نقطه ضعف است که هر دو در فضای علمی خود فرو رفته اند و حاضر نیستند از فضای علمی فراتر بیاندیشند.  مسئولین دانشگاه ها به فکر این هستند که ترم را تمام کنند، استاد خوب بیاورند، امکانات آموزشی و کمک آموزشی خوب برای دانشگاه و دانشجویان فراهم کنند و فکر این نیستند که ممکن است این دانشگاه علاوه بر موارد آموزشی و کمک آموزشی، به چیزهای دیگری هم نیاز داشته باشد، صرفا نگاه به دانشگاه نگاه علمی است و نه نگاه تربیتی. درمورد نقطه ضعف از طرف حوزه هم بالاخره حوزه علمیه برای ارتباط گرفتن محدودیت هایی دارد، و شدیدا درگیر درس هستند و البته دروس سختی هم دارند و به نحوی درگیری علمی دارند و شاید عرصه را برای ورود پیداکردن در دانشگاه مهیا نمی بینند. به نظر من اگر در شهری کوچک مثل بوشهر، مسئول حوزه با رئیس دانشگاه با هم تفاهم کنند، این خیلی زودتر به نتیجه می رسد تا اینکه از بالا سمیناری تشکیل و صورتجلسه آن به حوزه ها و دانشگاه ها ابلاغ شود.  به نظر من نقطه ضعف هردو این است که هرکدام به نجوی درگیر صرف مسائل علمی شده اند و وامانده اند. اما نقطه قوت آن هم همان کلام امیرالمومنین(ع) است که به امام حسن(ع) فرمودند، نقطه قوت این دو تفکر و این دو جریان این است که هر دو جوان هستند، یعنی هم داشجویان جوان هستند و قابلیت پذیرش دارند و هم طلاب و به تعبیر امیرالمومنین قلب هر دو هم خالی است و هرچیزی که در این قلب بکاری مثل زمین خالی، همان می روید.  نقطه قوت این است که جوان ارتباط گیری بهتری دارد و بانشاط تر است و این دو قشر جوان هستند که در دو حوزه متفاوت درس می خوانند، ولی هر دو جوان و بانشاط هستند و هردو به قشر مقابل تمایل دارند و خوب است از این پتانسیل ها و نقاط قوت برای هرچه بیشتر نزدیک کردن این دو قشر به هم استفاده کنیم. اگر معناي وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف باشد، چگونه مي‌توان اين معنا را با نظام آموزشي اين دو نهاد که موضوعات آن با هم متفاوتند، تطبيق نمود؟ جعفری: لازمه وحدت در هدف را، تغییر نظام آموزشی نمی دانم. می شود انسان آن هدف متعالی را در ذهن داشته باشد ولی یکی با رشته ریاضی به آن هدف برسد و دیگری با رشته فقه و اصول؛ باید ببینیم هدف را چه تعریف می کنیم و اتفاقا لازمه وحدت در هدف، وحدت در وسیله نیست و ممکن است وسیله ها متعدد باشد. شهید مطهری در تعرف علم می گوید علم فقط علم حوزه نیست، بلکه علم آن چیزی است که ملائکه بال خود را زیر پای طالب علم فرش می کنند و هر علمی که نیاز جامعه باشد را اعم از فقه و اصول و احکام و ریاضی و فیزیک و شیمی، علم تعریف می کنند. اما حتما یک سری تغییرات در نظام آموزشی حوزه لازم است و یک سری تغییرات هم در نظام آموزشی دانشگاه باید اتفاق بیفتد، بعضی از دروس دانشگاه ها مطابق با علم حوزوی و صددرصد اسلامی نیست و از آن طرف هم لازم است حوزه ها در علومی که بیشتر نیاز دانشگاهیان است و لازم است که طلبه ها بیشتر روی آن تمرکز کنند، به روزرسانی شوند. علم و عقل و دین چه رابطه مفهومی با هم دارند؟ جایگاه علم حوزه است یا دانشگاه؟ جعفری: دین مفهومی کلی است که دو حجت درونی و بیرونی بر آن اقامه می شود. حجت بیرونی پیامبران هستند، ولی حجت درونی همان عقلی است که خداوند در وجود انسان به و دیعه گذاشته است، پس ما به واسطه عقلمان به دینمان می رسیم. عقل هم تعریف دیگری از علم است و امروز عقل را علم، و علم را عقل می گویند؛ هرکس که اندوخته های علمی بیشتری داشته باشد، طبیعتا بهره عقلی بیشتری دارد و به سبب آن از دین بهره بیشتری می برد.  اما منظور از علم فقط علم حوزوی نیست، بلکه علم همان است که در مسیر تکامل انسان قرار بگیرد و علمی که به حال جامعه مفید باشد، می تواند بالاخره در مسیر تکامل دین قرار بگیرد. همان طور که شهید چمران که عالم هواوفضا بود، اما علم را در مسیر تربیت خود قرار داد و همینطور شهید بابایی که در آمریکا با آن مقام علمی، نماز خود را اول وقت ادا می کرد. پس اگر علم حوزه در مسیر تربیت قرار نگیرد، علم نیست ولو در مسیر حوزه باشد و بالعکس اگر هرعلم دانشگاهی که در مسیر تربیت قرار بگیرد، علم است. يکي از آسيب‌هايي که متأسفانه در راه وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، عدم تمرکز برخي از روحانيون در قبال مسائل دانشگاه‌هاست. اين موضوع را مي‌توان با بحث حضور طلاب و روحانيون فاضل در دانشگاه‌ها جهت رفع چالش‌هاي فکري و عقيدتي مرتبط دانست، اما متأسفانه برخي از روحانيون نسبت به اين قضيه کم اهمیتی کرده و تمرکز نمی کنند. نظر حضرت‌عالي در اين مورد چيست؟ جعفری: همه روحانیون دغدغه هایی دارند و تمرکز نشانه پیشرفت انسان است. بعضی از روحانیون علاقه به فضای تحقیق دارند و نمی شود گفت آن ها نسبت به جامعه دانشگاهی بی توجه هستند، چرا که همین تحقیقات آن ها ممکن است به کتاب تبدیل شود و به همان جامعه دانشگاهی کمک کند، هرچند که حضور فیزیکی نداشته باشد، به هر حال بی توجه نیستند، بلکه ممکن است در زمینه های دیگری تمرکز کرده باشند.   این که روحانیون آن طور که باید در فضای دانشگاه حضور ندارند، حقیقتی غیرقابل کتمان است، اما نمی شود قضاوت کرد، چرا که اگر پای صحبت آن ها بنشینیم، خواهیم دید که آن ها هم دغدغه ها و مشغله ها و حرف های زیادی برای گفتن دارند و یا اینکه واقعا گاهی در دانشگاه ها زمینه برای بحث کردن مساعد نیست که آن عالم ثمره های علمی خود را به بار بنشاند، والا اگر زمینه مساعد باشد هرکس که دغدغه دین دارد، ازخداخواسته با افراد صحبت می کند تا بتواند آنها را به سمت دین گرایش دهد. به عنوان حسن ختام این گفتگو مصادیقی از آثار وحدت حوزه و دانشگاه مثال بزنید. جعفری: ورود نهادهای رهبری در دانشگاه ها شاید یک مصداق از نماد حوزه در دانشگاه باشد و از آن طرف هم ورود دانشجویان در حوزه از جمله این آثار است. چراکه درحال حاضر برخی از حوزه های علمیه در قم مخصوصا از تحصیل کردگان دانشگاهی پذیرش دارند، و همچنین موسسه امام خمینی در قسمت مجازی از دانشجویان ثبت نام می کند و آنها را در علوم دینی ارتقا می دهد. از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، صمیمانه سپاسگذاریم.





تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن