تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833608952
دستهای روی پرده نقدی بر کتاب «سیا در هالیوود» اثر تریشا جنکینز
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دستهای روی پرده
نقدی بر کتاب «سیا در هالیوود» اثر تریشا جنکینز
مونتیسکلاروس در این نوشته مسیر حرکت جنکینز را در کتابش، برای تبیین همکاری سیا و هالیوود توصیف میکند. جنکینز این قبیل تلاشهای سیا را تبلیغاتی میداند و در راستای لاپوشانی حقایق این سازمان و تصویر هالیوودی آن ارزیابی میکند
«تریشا جنکینز[2]» در کتاب جدیدِ جذاب و بسیار خواندنی خود به موضوع ارتباط سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) با هالیوود می پردازد؛ موضوعی که به ندرت مورد مداقه قرار گرفته است. در حالیکه پرداختن به این موضوع ممکن است تصور پر رمز و راز عملیات مخفی را، که برازندهی سازمان در ابعاد خرد و کلان آن است، به ذهن متبادر کند، جنکینز فقط به نقش آشکار سازمان در مدیریت این تصور ذهنی میپردازد؛ تصوری که غالبا از طریق شبکهها و ارتباطات عمومی رسمی آشکار به وجود آمده است. اثر خلاقانهی جنکینز که با تحقیقات فراوان همراه بوده، کتابی است ارزشمند در حوزه ادبیات نوپای این موضوع . نویسندهی اثر استاد مشاور گروه فیلم، تلویزیون و رسانههای دیجیتال دانشکدهی ارتباطات دانشگاه کریستین تگزاس [3] است. ممکن است با جستجوی پایگاه اینترنتی رسمی سیا و دیدن گزینهی «ارتباط با صنعت تفریح» متعجب شوید، زیرا هدف از این صنعت کمک به افرادی است که مایل به توصیف تصویری یا نوشتاری سیا در صحنهی نمایش یا در صنعت نشر هستند. هرچند این پایگاه اینترنتی بر اولویت حفاظت از امنیت ملی تاکید دارد، مدعی است «هدف سازمان از این کار توصیف دقیق و جامع مردان و زنان سازمان، ماموریتهای حیاتی و تعهد آنها در خدمت به مردم است. [4]» اثر جنکینز همچون آنچه در توضیحات بیانیهی ارتباط با صنعت تفریح و به خصوص گزارهی «توصیف جامع و دقیق» آمده است، به فهم نقش پیچیدهی سیا در صنعت تفریح کمک میکند. جنکینز اینگونه استدلال میکند که سیا نه تنها دربارهی وجههی بیرونی خود نگران است، بلکه به دقت آن را مدیریت میکند؛ مخصوصا در پاسخ به حوادث و وقایعی که در جهان رخ داده و برداشت عمومی از سازمان را شکل می دهد. اما همیشه هم اینگونه نبوده است. سازمان سیا، از سال 1947 در اولین سالهای آغاز به کار خود تا اوایل دههی 60 میلادی، در توصیفات هالیوود از خود دخالتی نداشت. تا اینکه پس از واقعهی موسوم به شکست در «خلیج خوکها» در آوریل 1961، نقش سیا در تلاش بدفرجام برای سرنگونی فیدل کاسترو رهبر کمونیست کوبا، روشن شد. از آن زمان به بعد، تصویر سیا در تلویزیون و فیلمها بیش از پیش آشکار شد. در واقع، نویسندهی «سیا در هالیوود» خود دربارهی تصوری که رسانههای عمومی از سازمان سیا ارائه میدهد، تحقیق کرده و در پایان کتاب جدولی متشکل از فیلمها و برنامههای تلویزیونی بیانکنندهی این تصور، در فاصلهی سالهای آغازین 1960 تا 2000 تهیه کرده است. همانطور که جدول فوق نشان میدهد تصویری که رسانهها از سازمان ارائه دادهاند، بیشتر منفی بوده است. با این حال همهی نمونههای مورد بررسی نشاندهندهی این مطلب هستند که سازمان سیا به یکی از موضوعات اصلی فرهنگ عمومی تبدیل شده است. (در حال حاضر، فیلم آرگو تولید 2012 در سراسر جهان به اکران عمومی درآمده است. داستان این فیلم پیشروی مخفیانهی سیا در پوشش یک استودیوی فیلمسازی و تاثیرگذاری آن در روند آزادسازی گروگانهای امریکایی در تهران است.) سرانجام، سازمان سیا از تصوری کلیشهای و فوقالعاده منفی، که هالیوود از این سازمان در اذهان عمومی ایجاد کرده بود، خسته شد. هالیوود در تصویری که از کارمندان سیا ارائه داده بود، آنها را قاتلینی سنگدل، کارمندانی جاهطلب و بیرحم و بدتر از همه، لودههایی بیلیاقت نشان داده بود. جنکینز استدلال میکند که از زمان «آلدریچ ایمز[5]»، سازمان سیا اقدامات محسوسی برای تغییر تصویر خود در اذهان عمومی انجام داده است. ایمز، کارمند بدنام سیا، که بسیاری از اطلاعات سری امریکا را برای شوروی افشا کرده بود، خسارتهای جبراننشدنی به وجههی عمومی این سازمان زد، به طوریکه موجودیت آن را زیر سؤال برد. به این ترتیب، سازمان با انعقاد پیمانهای رسمی با هالیوود ــیکی از آخرین مراکز دولتی که اقدام به این کار کردــ گامهای بیسابقهای در کنترل این قبیل خرابکاریها برداشت. ممکن است استخدام شرکای تولیدکنندهی تلویزیونی موسوم به «تیپیپی» در جهت تقویت تصویرسازی مثبت از وجههی سیا عجیب به نظر برسد، اما سازمان جایگاه رابطهای صنعت تفریح را رسمیت بخشید و «چیسی براندون[6]» را در کسوت اولین رابط خود انتخاب کرد. جنکینز در اثر خود بهطور اختصاصی به فعالیتهای وی میپردازد. سازمان سیا با توجه به رسوایی که ایمز به بار آورده بود، حتی در پی آن بود تا هزینهی یک برنامه تلویزیونی اختصاصی با موضوع «اسناد طبقهبندیشده سیا» را برای حمایت از وجههی خود قبول کند. اگر چه تولید این برنامه هیچگاه محقق نشد، زمینهی تعامل و همکاری سیا با هالیوود را در آینده فراهم کرد. شاید توصیف جنکینز از رابطهی هالیوود و سیا و نقش رابطهای صنعت تفریح این سازمان در تولیداتی نظیر «کمپانی جاسوسها، تولید 1999»، «آژانس، تولید 2001 تا 2003»، و «وقایع سری، تولید 2010 تاکنون» موثرترین توضیح در این خصوص باشد. در آثار مذکور ماهیت روابط سازمان و هالیوود بهطور موثری بررسی شده است؛ بهویژه آنکه سیا انگیزههای متعددی برای طراحی وجههای مثبت از خود داشت،مثل پاسخ به حوادث دنیای واقعی، تقویت شهرت روبهافول این سازمان، بهرهبرداری از موفقیتها، به خدمت گرفتن نیروهای بالقوه و یا اقناع دولت فدرال برای افزایش بودجه این سازمان. به نظر میرسد رابطهی سیا و هالیوود در طول زمان شکل گرفته و به کمال رسیده است، بهطوریکه در روزهای ابتدایی این رابطه، سیا معتقد به عدم دخالت هالیوود در امور آن بود، اما با تعامل نزدیکتر دو سازمان، در طول چندین سال، میزبان رسمی هالیوود برای اکران خصوصی «کمپانی جاسوسها» در مقر سیا در «لانگلی ویرجینیا» شد. با وجود تعامل افزایش یافته دو سازمان جنکینز معتقد است بخش عمدهی روابط سیا و هالیوود در هالهای از ابهام قرار دارد و اسناد مکتوب بسیار کمی از این تعامل وجود دارد و غالب تعاملاتشان در پشت پرده و در مراحل پیشتولید صورت میگیرد. تعاملات رسانهای نزدیک سیا و هالیوود بدون هزینه نبوده است. جنکینز در این باره مدعی است سیا برای دستیابی به وجههی مثبت در اذهان عمومی فراتر از حدود قانونی و اخلاقی پیش رفته است. وی فصلی از اثر خود را به این ادعا اختصاص میدهد که سازمان سیا با سختگیری در تعیین همکاران خود، بر مبنای نحوهی تصویرسازی آنها از وجههی سازمان، عملا متمم اول قانون اساسی ایالات متحده امریکا را نقض کرده است. وی همچنین مدعی است در قبال گزاره «دقیق و جامع» که در بیانیهی این سازمان آمده است، یک تصویر مثبت میتواند نظر سازمان را در مسیلهی دقت و جامعبودن برآورده کند. البته جنکینز این قبیل تلاشهای سیا را تبلیغاتی میداند و در راستای لاپوشانی حقایق این سازمان و تصویر هالیوودی آن ارزیابی میکند. ممکن است برخی از خوانندگان این مطالب را سرگرمی تلقی کنند، اما مباحث مطرحشدهی جنکینز در توصیف جامع و مؤثر از این مسیله نه تنها از ارزش و اعتبار اثر وی نمیکاهد، بلکه در مجموع عمق این مساله را میافزاید و آن را کامل میکند. در پایان لازم است به این نکته بپردازیم که جنکینز در رابطه با تعامل رسانهای سازمان سیا و هالیوود به شدت با کمبود اطلاعات مواجهه بوده است. به عبارت دیگر، همانطور که انتظار میرود سازمان تقریبا هیچ سند مکتوبی حتی درباره رابطهای رسانهای خود با هالیوود به جای نگذاشته است. حتی یادداشتهای رسمی که نشاندهندهی رابطهی سیا و هالیوود هستند و در اثر جنکینز به آنها ارجاع داده شده است سانسور شدهاند. از این رو، فعالیت سیا در هالیوود از تجارتی بیپایان خبر میدهد و تحقیقات بیشتری در این زمینه میطلبد. به نظر می رسد،بدون دستیابی به اسناد، چالش آینده این خواهد بود که برای «به اوج رساندن تصویر» در اذهان عمومی چه اقداماتی را باید در پیش گرفت؟ در مجموع، اثر جنکینز بدیع، تازه و محکم و مستدل است. وی آن چنان نسبت به موضوع تحقیق هیجانزده است که میخواهد مسئله را در قالب مطلبی پرهیجان پیاده کند. اثر وی در عین حال که موجز و مختصر است رویکردی سرگرمکننده به روابط رسانهای سیا و هالیوود دارد؛ مسالهای که کمتر در میان عموم شناخته شده است. همچنین اشتیاق نویسنده در آن مشهود است به طوری که قدرت اثرگذاری آن را با مطالعات موردی بارز بالا برده است. در نتیجه، به دانشجویان رشتهی فیلمسازی، ارتباطات رسانهای، سازمان سیا و روابط درون سازمانی امریکا پیشنهاد میشود اثر فوق را مطالعه کنند. پا نوشت: 2. Tricia Jenkins, The CIA in Hollywood: How the Agency Shapes Film and Television. Austin: University of Texas Press, 2011 Texas Christian University .3 https://www.cia.gov/offices-ofcia/public-affairs/index.html .4 Aldrich Ames .5 Chase Brandon.6 نویسنده: مارک مونتیس کلاروس Mark Montesclaros مترجم: مریم نجیمی منبع: ترجمان انتهای متن/
93/09/29 - 02:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
سینماها به جمع حامیان مسابقه «کتاب و زندگی» پیوستند «من زندهام» روی پرده سینما + آنونس
سینماها به جمع حامیان مسابقه کتاب و زندگی پیوستندمن زندهام روی پرده سینما آنونسدر ادامه روند تبلیغات رسانهایِ اولین دوره مسابقات کتاب و زندگی تیزر معرفی کتاب من زندهام از نیمه آذرماه 93 در سینماهای سراسر کشور پخش خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس دبیرخانه ستاد برگزاری مسابق«دوریت کوچولو» اثر چارلز دیکنز روی آنتن شبکه چهار
دوریت کوچولو اثر چارلز دیکنز روی آنتن شبکه چهارمجموعه تلویزیونی دوریت کوچولو اثر چارلز دیکنز از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود به گزارش خبرگزاری فارس مجموعه 8 قسمتی دوریت کوچولو به جزء روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر روز ساعت 30 دقیقه بامداد روی آنتن میرود و ساعت 12 ظهر باز پخشسه قسمت تازه دیگر در راه است «سریع و آتشی» همچنان روی پرده ویراژ میدهد
سه قسمت تازه دیگر در راه استسریع و آتشی همچنان روی پرده ویراژ میدهدتهیه کنندگان مجموعه فیلم اکشنسریع و آتشی می گویند قسمت های جدید آن را تولید خواهند کرد و فعلا بحث توقف ساخت آن نیست به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در حال حاضر قرار است حداقل سه قسمت دیگر این مجموعه فیلم هم با باجزئیات ساخت مستندی که در خانههای ایرانیان ضبط شد / «از ایران، یک جدایی» روی پرده سینماها رفت
جزئیات ساخت مستندی که در خانههای ایرانیان ضبط شد از ایران یک جدایی روی پرده سینماها رفت فرهنگ > سینما - کارگردانان مستند از ایران یک جدایی تلاش کردند اتفاق فرهنگی جاری در فیلم را در پس زمینه اجتماعی موجود در اسفندماه سال 1390 به نمایش بگذارند گروه فرهنگ و هپرویز امینی در رونمایی کتاب «پوپولیسم»: انقلاب اسلامی ایران مردمی است نه پوپولیستی
پرویز امینی در رونمایی کتاب پوپولیسم انقلاب اسلامی ایران مردمی است نه پوپولیستییک تحلیلگر سیاسی گفت بنده انقلاب اسلامی ایران را مردمی میدانم نه پوپولیستی چرا که به صرف اینکه یک رهبری شجاعانه و عالمانه مسئلهای را مطرح کرده و البته طرفدار مردم است با اینکه مرعوب آنها نمیشود ابا بازی «مارتین فریمن» بازگشت طالبان به روی پرده سینما
با بازی مارتین فریمنبازگشت طالبان به روی پرده سینماافغانستان طالبان و جنگ سوژه اصلی درام اجتماعی و مستقل ضدجنگ راه رفتن طالبان هستند کتاب خاطرات کیم بارکر درباره جنگ افغانستان به نام راه رفتن طالبان توسط شرکت فیلم سازی سونی تبدیل به فیلمی سینمایی می شود مارتین فریمن بازیگر مآخرین آمار گیشه فیلمهای روی پرده به روایت پخشکنندگان «شیار 143» در مرز 1 و نیم میلیارد فروش/ دشت 1
آخرین آمار گیشه فیلمهای روی پرده به روایت پخشکنندگانشیار 143 در مرز 1 و نیم میلیارد فروش دشت 160 میلیونی مستانه فرحبخش از گیشهفیلم سینمایی شیار 143 ساخته نرگس آبیار طی مدت 23 روز نمایش توانست به فروش 1 میلیارد و 300 میلیون تومانی دست پیدا کند و همچنین فیلم سینمایی مستانه ساختآخرین آمار گیشه فیلمهای روی پرده «شیار 143» 2 میلیاردی شد/ دو فیلم در آستانه نیممیلیاردیشدن
آخرین آمار گیشه فیلمهای روی پردهشیار 143 2 میلیاردی شد دو فیلم در آستانه نیممیلیاردیشدنفیلم سینمایی شیار 143 ساخته نرگس آبیار تا پایان روز پنجشنبه 27 آذرماه توانست به گیشه 2 میلیاردی دست پیدا کند و فیلمهای سینمایی میهمان داریم عسگرپور و مستانه حسین فرحبخش نیز در آستانه نیمزیر بازارچه کتاب/ هفته دوم آذر ۹۳ حضور پرتعداد کتب سیاسی و تاریخی در پرفروشها/ رویت «شاهد عینی» در
زیر بازارچه کتاب هفته دوم آذر ۹۳حضور پرتعداد کتب سیاسی و تاریخی در پرفروشها رویت شاهد عینی در بازار نشر با تبسمهای حمید داوودیآبادیکتابهایی که به تازگی روانه بازار نشر شدهاند در حال سبقت از دیگران هستند و با استقبال خوب در جدول پرفروشها قرار گرفتهاند و در این میان سهم آثبا هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب صورت میگیرد آغاز دومین مرحله طرح کتابخوانی «کشتی نجات» در ب
با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب صورت میگیردآغاز دومین مرحله طرح کتابخوانی کشتی نجات در بهبهانکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دومین مرحله طرح کتابخوانی کشتی نجات را در بهبهان آغاز کرد مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 3 بهبهان امروز در گفتوگو با خبرنگاراثر استرس در دوران بارداری روی فرزندان/ تاثیر تربیت درست والدین بر کودکان
اثر استرس در دوران بارداری روی فرزندان تاثیر تربیت درست والدین بر کودکان یک روان شناس گفت اگر پر حرف کم حرف عصبی یا خوش بین هستید به دلیل رفتاری است که اطرافیان در کودکی با شما داشتند اصغر کیان نیا روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان ای«قصههای اینجوری» و چند کتاب دیگر برای کودکان منتشر میشود
قصههای اینجوری و چند کتاب دیگر برای کودکان منتشر میشودکتاب قصههای اینجوری مجموعه ۳ جلدی قصههای الکی پلکی و مجموعه تصویری پیازی که گرمش بود تازهترین آثار زیر چاپ محمدرضا شمس است که در آینده نزدیک برای مخاطبان کودک و نوجوان به چاپ خواهد رسید به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خگزارشی از رونمایی تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «پنجرههای تشنه»
گزارشی از رونمایی تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب پنجرههای تشنهمتن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب پنجرههای تشنه نوشته مهدی قزلی در آستانه اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء رونمایی شد به گزارمسئول دبیرخانه کانونهای مساجد اردبیل خبر داد استقبال گرم جوانان از مسابقه کتابخوانی «نماز عشق حسین (ع)&
مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد اردبیل خبر داداستقبال گرم جوانان از مسابقه کتابخوانی نماز عشق حسین ع مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت جوانان و نوجوانان برای حضور در مسابقه کتابخوانی نماز عشق حسین ع با شور و علاقه خاص شرکت کردند به گزارش خبرگزاریمسابقه «کتاب و زندگی» تمدید شد شرکتکنندگان مسابقه کتابخوانی «من زندهام» از مرز 40 هزار
مسابقه کتاب و زندگی تمدید شدشرکتکنندگان مسابقه کتابخوانی من زندهام از مرز 40 هزار نفر گذشتتعداد شرکتکنندگان در اولین دوره مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی با محوریت کتاب من زندهام با شرکت حدود 5 هزار نفر در روز اربعین حسینی از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت به گزارش خبرگزاری فارس دب«دوست مشترک ما» چارلز دیکنز روی آنتن شبکه چهار
دوست مشترک ما چارلز دیکنز روی آنتن شبکه چهارسریال ۶ قسمتی دوست مشترک ما برگرفته از اثر چارلز دیکنز روی آنتن شبکه چهار میرود به گزارش خبرگزاری فارس سریال ۶ قسمتی دوست مشترک ما محصول سال 1998 تلویزیون انگلیس از فردا سه شنبه 25 آذر ساعت 30 دقیقه بامداد روی آنتن می رود و روزشعیبی: برای ساخت «پردهنشین» همه فیلمهای حاتمی را دیدم/ برقنورد: ۱۰سال پیش هم درنقش روحانی بودهام
شعیبی برای ساخت پردهنشین همه فیلمهای حاتمی را دیدم برقنورد ۱۰سال پیش هم درنقش روحانی بودهام فرهنگ > تلویزیون - فارس نوشت هومن برقنورد گفت من پیش از سریال «پردهنشین» و حدود ۱۰ سال گذشته باز هم نقش روحانی را ایفا کردم که در آن مقطع زم-
گوناگون
پربازدیدترینها