تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818994181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس : برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه/ نوبخت: برداشتی صورت نگرفته


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مجلس : برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه/ نوبخت: برداشتی صورت نگرفته


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم دولت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از فارس، غلامرضا مصباحی مقدم  با اشاره به موضوع برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی بدون مصوبه مجلس، گفت: این اتفاق رخ داده و دیوان محاسبات گزارش رسمی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده است.

وی افزود: داستان از این قرار است که یک شرکت نفتی به نام نبوک که طرف قرارداد یک شرکت دولتی ایران است 4 میلیارد و 100 میلیون دلار بدهکار و مقرر بوده تسویه کند و مسئولان دولت این بدهی را تسویه شده فرض کرده‌ و به همین واسطه معادل آن را از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم واریز بدهی شرکت نبوک به حساب ایران با گذشت چند ماه، تصریح کرد: معادل 4.1 میلیارد دلار به ریال تبدیل شده و رشد پایه پولی که به یکباره در اسفند سال گذشته رخ داد، از این محل بود که به بازپرداخت بدهی دولت به پیمانکاران اختصاص یافت.

وی با تاکید بر اینکه ما مطمئن هستیم این اتفاق (برداشت غیرقانونی 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی) رخ داده است، گفت: اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است؛ البته وقتی این گزارش به دست من رسید تامل کردم تا بررسی بیشتری انجام دهم و وقتی آنها هم این گزارش را تایید کردند، بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا برداشت از صندوق توسعه ملی و یا منابع عمومی کشور بدون مصوبه مجلس برای اولین بار رخ داده و در دولت‌های گذشته چنین اقدامی سابقه داشته است، گفت: چنین اقدامی به این شکل برای اولین بار است که رخ می‌دهد و نتیجه این اقدام در حوزه اقتصاد هم رشد نقدینگی و پایه پولی بود.

وی افزود: بررسی متغیرهای پولی و نقدینگی در ماه‌های گذشته و اسفند 92 هم برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و تبدیل آن به ریال را نشان می‌دهد. نرخ رشد نقدینگی به حدود 30 درصد رسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در این ماجرا، تخلف صورت گرفته که حتما باید نسبت به آن رسیدگی قضایی انجام شود. دولت برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته است در واکنش به این اظهارات، سخنگوی دولت در نشست خبری حاشیه هیات دولت، ضمن رد برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: دولت برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت افزود: هرچند در این گزارش آمده که دولت 4.1 میلیارد دلار در سال گذشته از صندوق توسعه ملی برداشت کرده اما این حرف غیرواقعی است و سال گذشته مبلغی از این صندوق برداشت نکرده ایم.

وی در توضیح اظهارات اعلام شده، افزود: 4.1 میلیارد دلار از منابع درآمدی دولت ناشی از فروش نفت توسط یک شرکت اماراتی به دلیل تحریم به حساب بانک مرکزی واریز نشد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت حاضر به واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی نشده بود، اضافه کرد: بانک مرکزی تلاش کرد تا 4.1 میلیارد دلار را به حساب واریز کند؛ بنابراین در جلسه ای که 28 صفر سال گذشته و در روز تعطیل در دفتر خودم برگزار شد، قرار شد براساس توافق خزانه با بانک مرکزی 4.1 میلیارد دلار که مربوط به وزارت نفت بود و از این حساب وزارت نفت به بانک مرکزی می رفت، طی توافقنامه ای انتقال آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با داشتن آن برگه که مالکیت 4.1 میلیارد دلاری بود توانست مبالغ ناشی از فروش نفت را به حساب خزانه واریز کند.

نوبخت با تاکید بر آنکه تمام پول های صندوق توسعه ملی در حساب بانک مرکزی در خارج است، اظهار داشت: از آنجا که صندوق توسعه ملی ممکن بود نخواهد در کوتاه مدت و بلافاصله از 4.1 میلیارد دلار استفاده کند برای جلوگیری از افزایش پایه پولی از این طریق این امر انجام شود.

سخنگوی دولت گفت: هیچ جای کتمان هم نیست که در شرایط تحریم هستیم و دشمن تلاش می کند تا ایران بیش از حد معین نفت را به فروش نرساند و اگر می فروشیم نیز نتوانیم از دلار آن استفاده کنیم.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز با رد ادعای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، گفت: اینکه هرچند وقت یکبار ادعا می شود دولت یا بانک مرکزی مرتکب خلاف شده به هیچوجه درست نیست.

وی افزود: در صورتی که هنوز تردیدی دارند اعلام نمایند تا در یک جلسه حضوری در بانک مرکزی با ارائه مستندات مراتب به صورت کامل توضیح داده شود.

به گفته وی، دفاتر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نشان می دهد که در بانک مرکزی عینا طبق مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقدام شده متاسفانه براساس حدس و گمان و اطلاعات ناقص ادعاهایی می شود که درست نیست، اصولاً نباید براساس چنین اطلاعات ناقصی اینقدر محکم اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: همان طور که قبلا هم گفته شد با توجه به اینکه امکان واریز مطالبات شرکت نفت از شرکت اینوک به حساب های بانک مرکزی وجود نداشت، بنابر مصوبه ستاد تدابیر ویژه بعد از تایید بدهی مذکور توسط شرکت اینوک(شرکت ملی نفت امارات)، بانک مرکزی تاییدیه را به منزله وصول تلقی و طبق ضوابط مربوطه، سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت از آن تامین و معادل ریالی بقیه بحساب خزانه واریز شد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: لازم به توضیح است که بنابر ابهام اولیه در متن مصوبه صادره در بادی امر براساس متن مذکور تصوراتی ایجاد شده بود ولی بانک مرکزی براساس استنباط درست اقدام کرده و اخیرا برای رفع هرگونه ابهام کتبا اقدام انجام شده فوق مجددا به ستاد تدابیر ویژه منعکس شد و تطبیق اقدام انجام شده با مصوبه صادره قبلی مورد تایید مجدد قرار گرفت.


چهار شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن