تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819452615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افت قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد/ معادلات نفتی بودجه 94 تغییر می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: افت قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد/ معادلات نفتی بودجه 94 تغییر می‌کند؟
در شرایطی قیمت نفت در بودجه سال آینده 70 دلار پیش بینی شده است که روز گذشته قیمت جهانی نفت در معاملات۳۶ سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۶۰ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.
به گزارش نامه نیوز، در حالی که هفته گذشته لایحه بودجه سال 94 کل کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و مسئولان دولتی قیمت نفت در بودجه را با کاهش 30 درصدی در مقایسه با قیمت نفت در سال جاری 70 دلار پیش بینی کردند اما روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از کارشناسان اعلام کنند قیمت نفت باید کمتر از 70 دلار در بودجه سال 94 کل کشور تصویب شود.

در شرایطی قیمت نفت در بودجه سال آینده 70 دلار پیش بینی شده است که روز گذشته قیمت جهانی نفت در معاملات۳۶ سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۶۰ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

همچنین قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه نیز با 27 سنت کاهش به 55 دلار و 64 سنت رسید که فاصله چندانی با ضعیف ترین قیمت از می 2009 تاکنون (55 دلار و 2 سنت) که دیروز به ثبت رسیده بود ندارد.

افت قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی رخ داده است که چشم انداز مثبتی هم پیش روی این بازار ترسیم نمی شود و اغلب تحلیل گران بین المللی معتقدند این روند فعلا متوقف نمی شود. علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم کاهش قیمت جهانی نفت را ادامه دار دانسته و معتقد است این وضعیت تا سال آینده میلادی نیز جریان خواهد داشت.

وی می گوید قیمت جهانی نفت در ماههای اخیر به طور مشخص اساسا از تعادل خارج شده و به رغم کاهش تقاضا، عرضه آن افزایش یافته است. به عبارتی عرضه و تقاضای این محصول به هم ریخته و همین مسئله موجب کاهش قیمت شده است.
 
به گفته شمس اردکانی در حال حاضر نمی توان چشم انداز مثبتی برای قیمت نفت متصور شد. زمانی که قیمتها به این شکل کاهش می یابد، زمان می برد تا بار دیگر از حالت نزولی خارج شود. معتقدم که نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش می یابد و تا سال 2015 به کمتر از قیمتهای کنونی می رسد.

همچنین محمدعلی خطیب از کارشناسان حوزه انرژی می گوید برای بستن بودجه به قیمت نفت باید واقع بینانه نگاه کرد نه خوشبینانه، اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم باید بودجه ۹۴ با نفت ۵۰ تا ۵۵ دلاری بسته شود چرا که بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت نفت در سال ۹۴ همین میزان است.

وی تاکید کرده است وقتی قیمت نفت برنت امریکا به 60 دلار رسیده، نفت متوسط اوپک که نفتی سنگین است، 55 دلار خواهد بود و با این رویه ها و جهت گیری در 6 ماه آینده این قیمت باز هم کاهش خواهد یافت و به مرز 50 دلار می رسد.

این کارشناس اقتصادی اعلام کرده است در لایحه بودجه سال 94  تکیه بودجه به درآمدهای نفتی یک سوم است و سهم نفت به 33.3 درصد از بودجه رسیده در حالی که این رقم در بودجه 93 حدود 40 درصد بود.
خطیب با بیان اینکه دولت مسلما در سال 94 با کسری بودجه مواجه خواهد شد گفته است اگر دولت بخواهد این کسری بودجه را به نوعی جبران کند که تورم زا نباشد بهترین رویکردش می تواند خصوصی سازی واقعی باشد به طوری که شرکت های دولتی متعدد که هنوز از بودجه دولت مصرف می کنند را با خصوصی سازی واقعی به بخش خصوصی واگذار کند.این درشرایطی است که محمدباقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در واکنش به ادامه دار بودن افت قیمت نفت و وابستگی بودجه 94 به نفت گفته است در بودجه کل کشور کمتر از یک سوم منابع ما ناشی از منابع نفتی است که اگر این هم حل شود ، می توانیم با صرفه جویی و استفاده از دیگر ظرفیتها کشور را اداره کنیم. قاطعانه اعلام می کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنیم ، هر چند سختیهای خاص خود را دارد اما کشور قابل اداره است و مسیر رشد اقتصادی و رفاه مردم را طی خواهیم کرد.

نوبخت با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه برخی کشورها 80 ، 73 ، 65 و 60 دلار پیش بینی شده است ، تاکید کرده است تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش بینی کرده اند که سال آینده قیمت نفت 82 یا 83 دلار باشد و به همین دلیل ما نیز در بودجه سال آینده قیمت نفت را حدود 72 دلار پیش بینی کرده ایم.

اما در حالی که مسئولان دولتی اعلام کرده اند قیمت نفت در بودجه 94 منطقی است و تعدادی از کارشناسان حوزه انرژی در یک نظرسنجی در بلومبرگ پیش بینی کرده است قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۵ به بشکه ای ۵۰ دلار خواهد رسید باید دید سرانجام نمایندگان مجلس قیمت نفت در بودجه سال 94 کل کشور را چند دلار تصویب می کنند.





۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن