تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806584791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد تشکل فراگير در حمايت از تعاون با حضور صاحبنظران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آذر ۱۳۹۳ (۱۷:۱۱ب.ظ)
در نشست وزراي سابق تعاون با دکتر ربيعي پيشنهاد شد: ايجاد تشکل فراگير در حمايت از تعاون با حضور صاحبنظران به منظور بررسي ظرفيت ها و برنامه هاي موجود قوانين و شناسايي موانع توسعه تعاوني ها و تصميم سازي براي توسعه بخش تعاوني نشست مشترکي با حضور دکتر علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و وزرا و معاونين سابق وزارت تعاون برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، علي ربيعي هدف از برگزاري اين نشست را استفاده از تجربيات وزراي قبلي و ايجاد اتصال بين وزراي قبلي با وزارت در حوزه تعاون عنوان کرد .
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي مهمترين مسئله در خصوص تعاون را نداشتن باور به تعاون دانست و گفت: بايد اتاقهاي فکر بخش تعاون با هدف تاثيرگذاري تعاونگران در عرصه ملي را افزايش دهيم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: بنابراين براي توسعه زيرساختي تعاون نيازمند تغيير نگرش درحوزه تعاون و تغيير فرهنگ در مديران هستيم. بايد در حوزه مديران علاوه بر تغيير نگرش، تغيير فرهنگ درحوزه کنشگران اجتماعي هم رخ دهد تا باور تعاون به وجود بيايد و ساختارهايي ايجاد شود که تقويت کننده بخش تعاون است.
دکتر ربيعي افزود: متاسفانه در بخش فرهنگ تعاون مشکل داريم و معتقدم فرهنگ غني ما بخش تعاون را به دليل روحيات فردگرايانه تقويت نمي کند و اين مهم نياز به کار زياد دارد. بايد تعاون را به صورت يک چهره فرهنگي عرضه و توانمندي هايش را ارتقا دهيم و اهميتش را بيشتر کنيم.
وي متذکر شد: ادبيات تعاون نيازمند تغيير است و بايد الگوها و عمل هاي خوب تعاون را استخراج و به جامعه معرفي کنيم زيرا جامعه بايد به سمت انتقال تجارب و دانسته ها حرکت کند و ما بايد بتوانيم روحيه کارجمعي را درجامعه گسترش دهيم.
وي گفت: البته در تغيير فرهنگ تعاون، صدا و سيما و ساير رسانه ها نيز با پرداختن به موضوع تعاون نقش بسزايي در ترويج اين فرهنگ دارند.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: معتقدم فرهنگ تعاون به فرهنگ سنتي و ديني ما نزديک تر است و بخش تعاون بهترين بخش براي اجراي روند خصوصي سازي در کشور به شمار مي رود زيرا مي تواند کارکردهاي عدالت اجتماعي در حوزه اقتصادي ناشي از فرآيند خصوصي سازي را ارتقا دهد.
ربيعي گفت: ارزش اجتماعي کارکردهاي بخش تعاون مهمتر از کارکردهاي اقتصادي آن است که بايد مورد ارزيابي قرار گيرد و به جامعه منعکس شود چرا که رويکرد سرمايه گذاران در اين بخش نگاهي به تاثيرات فعاليت هاي اقتصادي دارد که اين ارزش اجتماعي نبايد هيچگاه ناديده گرفته شود بلکه تشکل هاي تعاوني بايد در اين زمينه با اجراي طرح هاي مطالعاتي پيشگام باشند.
به گفته وي، تجديدنظر در قوانين و رويه هاي روابط بين تعاوني ها، اتصال هاي عمودي و افقي تعاوني ها و شکل گيري زنجيره ارزش داخلي تعاوني ها از مواردي است که بايد در خصوص آن بحث و گفت و گو کرد.
وي افزود: رشته فعاليت امور عمومي، دفاعي و تامين اجتماعي از بخش دولتي قلمداد مي شوند. بخش استخراج نفت خام و گاز طبيعي توسط شرکت هاي دولتي اداره مي شوند و زمينه فعاليت تعاوني ندارند. خدمات واحدهاي مسکوني شخصي برآورد مي شود و مشمول فعاليت تعاوني نمي شوند، با درنظرگرفتن اين نکات ارزش افزوده کل اقتصاد سهم بخش تعاون بالغ بر 3.8 درصد است.
ربيعي تصريح کرد: نتايج اين طرح نشان مي دهد، سهم ارزش افزوده بخش تعاون در هر يک از زيربخش هاي اقتصادي متفاوت و در بعضي از زيربخش ها از جمله خدمات کسب و کار، داراي سهمي بيش از 16 درصد است.
ربيعي خاطرنشان کرد و گفت: مقام معظم رهبري نيز براي تعاوني ها اهميت بسياري قائل هستند و رهنمودهاي ايشان موجب شده تا توجه ويژه اي به بحث تعاوني ها داشته باشيم. تاکيد مقام معظم رهبري بر توزيع عادلانه ثروت در قالب بخش تعاون است و مي فرمايند اگر اين نگاه به تعاون صورت گيرد خصوصي سازي واقعي محقق مي شود.
وي افزود: بنابراين تاکيد مي کنم که تعاون هم کارکرد اقتصادي دارد و هم کارکرد اجتماعي بنابراين بخش اجتماعي آن لازمه توزيع عدالت گرايانه ثروت است و عدالت اجتماعي با توسعه بخش تعاون ممکن مي شود. وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي نيز در کنار شرکت هاي تعاوني بوده و از کمک به آن ها دريغ نخواهد کرد. در عين حال از شرکت هاي تعاوني مي خواهيم تا مشارکت خود را در يک رابطه متقابل و تعاملي افزايش دهند.
وي گفت: نگاه به تعاون بايد به عنوان يک نهضت اقتصاد اجتماعي و در خدمت اقشار و گروه هاي جامعه باشد.
در ادامه اين نشست دکتر حميد کلانتري معاون امور تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعي گفت: در کشور ما متاسفانه توجه در خوري به بخش تعاون نشده است .
وي با تاکيد بر اين که بخش تعاون به عنوان يک بخش اقتصادي از جايگاه مناسب قانوني برخوردار است ، تصريح کرد: بخش تعاون از گذشته تا کنون دچار فراز و نشيب هاي فراواني شده و بايد موانع موجود در توسعه توسعه تعاوني ها برطرف شود.
وي در ادامه استفاده از تجربيات وزراي سابق را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در نظر داريم تا از ديدگاههاي وزراي سابق ، استادان دانشگاه ، مديران اتحاديه ها و صاحبنظراني که در حوزه تعاون کار کرده اند استفاده کنيم تا بتوانيم اين تجربيات در حوزه تعاون را عملياتي کنيم .
وي در ادامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري و اهميت اين حوزه از نظر ايشان تصريح کرد: همواره ايشان بر توسعه تعاون تاکيد داشته اند لذا ما بايد بتوانيم اين بخش را بيش از پيش گسترش دهيم .
کلانتري در ادامه تاکيد کرد: اهميت سرمايه اجتماعي که تعاوني ها توليد مي کنند کمتر از سرمايه اقتصادي نيست.
در ادامه ناظمي اردکاني وزير سابق تعاون نيز در اين نشست حمايت مقام معظم رهبري از اين بخش را مورد تاکيد قرار داد و اعلام کرد: مقام معظم رهبري همواره حامي تعاونگران و بخش تعاوني بوده اند و اين حمايت ي تواند بسيار راهگشا باشد .
وي ادامه داد: سياست هاي اصل 44 سهم بخش تعاون را 25 درصد ديده که خود پشتوانه محکمي است لذا براي اين که تعاون جايگاه خودش را پيدا کند نياز به راهبرد توسعه اي است که اقداماتي در اين زمينه شده که در صورت تکميل و هدف گذاري با توجه به ظرفيت هاي موجود قطعا پتانسيل هاي بالقوه به بالفعل تبديل مي شوند .
وي تاکيد کرد: تعاون چشمه جوشان اشتغال است و اين بخش قطعا به اشتغال، خروج از رکود و رونق اقتصادي کمک مي کند و براي رسيدن به اين هدف بايد ظرفيت هاي نامحدود اين بخش را شناسايي کنيم و درصدد رفع موانع اقتصادي و اجتماعي باشيم .
علي صوفي از ديگر وزراي سابق تعاون در ادامه اين نشست گفت: دولت تدبير و اميد کار سختي را بر عهده گرفته و اين دولت نسبت به دولت هاي قبلي بار سنگيني بر دوش دارد لذا ما وظيفه داريم به دولت کمک کنيم .
وي در ادامه جايگاه تعاون را از نظر قانوني بسيار خوب توصيف و اظهار کرد: اما بخش تعاون در قوانين پايين دستي از جايگاه خوبي برخوردار نيست که ما تلاش کرديم اين جايگا را ارتقا دهيم .
صوفي ادامه داد: لذا با تلاش هاي فراوان بخش تعاون در سياست هاي کلي اصل 44 به رسميت شناخته شد و صندوق به بانک تعاون تبديل شد .
مرتضي حاجي وزير سابق تعاون نيز در اين نشست گفت: متاسفانه در کشور آن چنان که بايد به بخش تعاون اهميت داده نشده چرا که اين بخش از ابتدا بد متولد شد و هدف از تشکيل آن ايجاد اشتغال براي بيکاران بود.
وي با بيان اين که بخش نظارتي در اين حوزه دچار مشکل ات ، تصريح کرد: ما بايد بتوانيم در بازتعريف تعاون تامل کنيم و فقط نبايد بخش اقتصادي آن را مدنظر قرار دهيم بلکه بايد جنبه هاي اجتماعي را هم ببينيم .
وي با بيان اين که اگر بخواهيم براي بخش تعاوني راهبردي تعريف کنيم بايد «حمايتي و ترويجي» باشد، خاطرنشان کرد: بايد تعاوني ها را از سيطره دولت خارج کنيم و فقط به آنها کمک نماييم .
حاجي در ادامه وجود بانک توسعه تعاون را غنيمت دانست و تاکيد کرد: اما تعاوني ها بايد از همه بانک ها بتوانند خدمات بگيرند .
در ادامه اين نشست صميمي دکتر بناب از معاونين سابق وزارت تعاون، گفت: همه بخش هاي کشور به نوعي با فراز و نشيب هايي همراه بوده اند و بخش تعاون نيز از اين قاعده مستثني نيست .
وي ادامه داد: در بدو تاسيس دولت موافق تشکيل وزارت تعاون نبود و مجلس نوزاد ناخواسته اي را روي پاي دولت نشاند.
وي معتقد است : قانون تعاون مشکل اصلي اين بخش است چرا که آن را مسوول اشتغال کشور مي دانستند .
وي افزود: اگر شيکه تعاوني درست مديريت شود مي توانند خدمات درستي را ارائه کنند؛ به عنوان مثال در کشور کانادا 70 درصد توليد در دست بخش تعاون است .
بناب در ادامه توجه به ابعاد اقتصادي ، مباحث فرهنگي و اجتماعي بخش تعاون را مورد تاکيد قرار داد .
معاون سابق وزارت تعاون استفاده از مباحث علمي و استفاده از ظرفيت هاي اقتصاددانان را در اين بخش ضروري دانست .
وي در پايان تاکيد کرد که در قانون و شيوه اداره بحش تعاون بايد بازنگري شود .
مجتهد معاون سابق وزارت تعاون در ادامه حمايت هاي مقام معظم رهبري از بخش تعاون را مورد تاکيد قرار داد و گفت: ما در سطح کلان از حمايت رهبري برخورداريم و همچنين پشتوانه قوي نيز در قانون اساسي داريم و ما بايد بتوانيم به سهم 25 درصد تعاون در اقتصاد برسيم .
وي در ادامه حمايت دولت را مورد تاکيد قرار داد و گفت: همچنين مجلس بايد در اين زمينه ما را همراهي کند .
مجتهد در بخش ديگري از سخنانش ورود فرهنگ کار جمعي در کتب درسي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: متاسفانه در کتب آموزشي و درسي ، روح تعاون وجود ندارد که بايد در اين زمينه بازنگري صورت گيرد .
وي افزود: در بخش دانشگاهي هم تعاوني هاي دانشجويي شکل گرفته و رشته تعاون در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري شکل گرفته که متاسفانه بعدا متوقف شد که اميدوارم در آينده در اين زمينه اقداماتي نيز انجام شود .
وي به انعقاد تفاهم نامه بين بخش تعاون و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: ما بايد از ظرفيت فارغ التحصيلان براي ورود به بخش تعاون استفاده کنيم .
وي همچنين گفت: ما از ظرفيت هاي خوبي برخورداريم که مي توانيم براي توسعه بخش تعاون بهره ببريم .
لازم به ذکر است در اين نشست پيشنهاد شد با توجه به اهميت بخش تعاون و ضرورت توسعه آن در اقتصاد کشور، تشکلي فراگير در حمايت از تعاون با حضور و عضويت جمعي از صاحبنظران ، مديران مجرب اتحاديه هاي برجسته تعاوني ها ايجاد شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن